3216
Sök

Anglia rod, vad krävs?

34 Inlägg
19 april 2016
Trådstartare
Hej!
Har länge varit sugen på ett rodbygge, och då ekonomin sätter käppar i hjulet så känns en gammal anglia som en bra "nybörjar-rod". Jag har spanat in en av de lokala böndernas anglia som han ställde undan någon gång på 80-talet, så med andra ord så är den inte längre registrerad.

Så jag undrar vad som krävs för att ro ett sånt bygge i hamn? Boxad ram och annan upphängning är självklart, men har ni några tips när det gäller sådant så är det alltid välkommet. Motor har jag inte ens börjat tänka på, men det lär inte vara något vråltrimmat då jag främst tänker ha den som glidaråk och busåk. Det jag undrar mest över är hur jag slipper regga om den. Hoppar ju inte direkt jämnfota av lycka om jag behöver skatta en sådan gammal pjäs.

5 111 Inlägg
20 april 2016
Du kan i stort sett glömma originalramen för några värre grejer, den är inte världens kraftigaste direkt, och då blir det amatörbygge och ny årsmodell.

En Anglia är så pass lätt så skatten kan inte direkt bli blodig. Bygger du en ny ram så får du ju den som du vill ha den. Kan ju vara värt det.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=56775

Alternativet är ju att bygga nåt sånt här. Så länge du behåller Duettramen hyfsat original så går ett karossbyte under ombyggt fordon, därmed behåller den identiteten och årsmodellen från en Duett.

Men jag hade byggt en ny ram och tagit de hundralappar i skatt om året det hade inneburit (vinterhalvåret går ju ställa av). Ett bilbygge kostar så pass mycket i slutänden att det är den minsta kostnaden.

34 Inlägg
20 april 2016
Trådstartare
Ja en duettram vore inte helt fel, men blir det omregistrering om man boxar den? Har ju sett t.ex a-fordar med boxad ram som fortfarande är reggade som just a-ford.

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 april 2016
Boxad ram är ju inget ingrepp egentligen, det var ju ett standardknep redan på 40-talet för att få styvare bil vilket betyder att det ju kan vara original. (Om det är ramen som följde med bilen vill säga...) Nyckeln är att utgå ifrån en redan registrerad bil, gärna avställd men befintlig. Dock är ju 1950 en bra gräns att ha i åtanke.

Vad vill du uppnå? Vill du köra åttor runt en BMW M3 så kan du ju glömma det direkt. Vill du trimma och regga en klassiker på klassiskt vis så är dörren öppen på vid gavel även om den kanske i slutändan gör 0-100 på 15s.

Tro mig, det är inte alltid den som åker snabbast som har roligast...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

34 Inlägg
21 april 2016
Trådstartare
Det ska bli en glidare, det närmsta den kommer en dragstrip är till parkeringen.

Sök