Vilka bilar är bakhjulsdrivna från 1997 och framåt?

Palicuse
28 december 2006 · 1 129 Inlägg

Det var ett tag sen ja skrev en liknande tråd.

Med tanke på att mer o mer bilar blir utrustade med framhjulsdrift så är det möjligen  intressant för många att veta vilka bilar som fortfarande har kvar bakhjulsdriften sen 10 år tebax.

lixer
28 december 2006 · 464 Inlägg

Vad jag vet så har bmw porsche ferrari nissan toyota bakhhjulsdriftt på en del av modellerna.

ventohuan Fartdåre!
28 december 2006 · 592 Inlägg

Volvo 940. Finns fram till 1998 års modell.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
Kirre
29 december 2006 · 2 122 Inlägg

opel omegor typ alla mercor och bmw

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
29 december 2006 · 741 Inlägg

premium bilar av toyota och nissan, lexus, bmw, merca, porsche, fåtal hondor, några fords, i stort sätt alla mopar bilar, holden

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
John87 Stolt Volvoägare
29 december 2006 · 4 913 Inlägg

I princip alla motorstarka "sportbilar" är det, eftersom framkrafs inte är så optimalt när det gäller snabba bilar.

Alla BMW är bakhjulsdrivna om inte fyrhjulsdrivna. Gäller vad jag vet även Mercedes.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
sveddan
29 december 2006 · 1 453 Inlägg

John87 skrev:
I princip alla motorstarka "sportbilar" är det, eftersom framkrafs inte är så optimalt när det gäller snabba bilar.

Alla BMW är bakhjulsdrivna om inte fyrhjulsdrivna. Gäller vad jag vet även Mercedes.

Stämmer hyfsat. Det roliga är när man varje år ser dyyyyra BMWs och Mercedes fastnar i trafiken så fort det börjar bli halt smile

John87 Stolt Volvoägare
29 december 2006 · 4 913 Inlägg

sveddan skrev:

John87 skrev:
I princip alla motorstarka "sportbilar" är det, eftersom framkrafs inte är så optimalt när det gäller snabba bilar.

Alla BMW är bakhjulsdrivna om inte fyrhjulsdrivna. Gäller vad jag vet även Mercedes.

Stämmer hyfsat. Det roliga är när man varje år ser dyyyyra BMWs och Mercedes fastnar i trafiken så fort det börjar bli halt smile

Det roliga är att det är sant. Men jag tycker att det är oftare äldre volvo's som fastnar först. 740 och 240 är otroligt mesiga på halare väg. Kör en 740 till jobbet ibland, och att stanna i en uppförsbacke gör man inte. Man kommer inte upp då.

BMW har ett väldigt effektivt spinnskydd och även sladdsystem och sånt. Det börjar bli svårt att leka med dom, om man inte kopplar ur hjälpsystemen tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
sveddan
29 december 2006 · 1 453 Inlägg

John87 skrev:

sveddan skrev:

John87 skrev:
I princip alla motorstarka "sportbilar" är det, eftersom framkrafs inte är så optimalt när det gäller snabba bilar.

Alla BMW är bakhjulsdrivna om inte fyrhjulsdrivna. Gäller vad jag vet även Mercedes.

Stämmer hyfsat. Det roliga är när man varje år ser dyyyyra BMWs och Mercedes fastnar i trafiken så fort det börjar bli halt smile

Det roliga är att det är sant. Men jag tycker att det är oftare äldre volvo's som fastnar först. 740 och 240 är otroligt mesiga på halare väg. Kör en 740 till jobbet ibland, och att stanna i en uppförsbacke gör man inte. Man kommer inte upp då.

BMW har ett väldigt effektivt spinnskydd och även sladdsystem och sånt. Det börjar bli svårt att leka med dom, om man inte kopplar ur hjälpsystemen tongue

Ja visst är det kul att "leka" när det är halt men det går lätt illa och i slutändan är man ändå tacksam att ambulansen man får åka är framkrafsare.

ludde__mannen draminbil.nu
29 december 2006 · 1 382 Inlägg

mercedes små-bilar är inte bakhjuls drivna men annars är mercor det! (rätta mig om jag ljuger)

John87 Stolt Volvoägare
29 december 2006 · 4 913 Inlägg

sveddan skrev:
Ja visst är det kul att "leka" när det är halt men det går lätt illa och i slutändan är man ändå tacksam att ambulansen man får åka är framkrafsare.

Inte så jag menade, utan att det inte är lätt att köra en, i detta fallet, 740 på halt väglag.
Just att det inte går att leka med en ny BMW var bara ett tillägg till att hjälpsystemen är så bra. Inte att man ska leka under vinter.
Min Clio är mycket bättre än 740:n under vintern.

Men självklart är bakkrafs mycket roligare!

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Aerodynamik ...
29 december 2006 · 7 120 Inlägg

Nissan Skyline R34 GT-T
Nissan 200sx S14(a)
Toyota Supra (Tillverkades i Japan till -00)
Honda S2000
Honda MX-5 Miata
Mazda RX8
Mazda RX7 (Tillverkades till -02)
Lexus
Opel Speedster
Ford Mustang
Lotus
Ferrari
Porsche
Maserati
Lamborghini

Alla BMW
Alla Mercedes
(dock undantag)

Vad jag kommer på för tillfället tongue

Senast redigerat av Aerodynamik (29 december 2006)

sveddan
29 december 2006 · 1 453 Inlägg

John87 skrev:

sveddan skrev:
Ja visst är det kul att "leka" när det är halt men det går lätt illa och i slutändan är man ändå tacksam att ambulansen man får åka är framkrafsare.

Inte så jag menade, utan att det inte är lätt att köra en, i detta fallet, 740 på halt väglag.
Just att det inte går att leka med en ny BMW var bara ett tillägg till att hjälpsystemen är så bra. Inte att man ska leka under vinter.
Min Clio är mycket bättre än 740:n under vintern.

Men självklart är bakkrafs mycket roligare!

Visst är det så,
var ute och åkte Saab 9-3 kombin med antisladd förra vintern (när det fanns snö) och jag lovar att det bara är att gasa och svänga - ESPn funkar klanderfritt och man märker knappt av halkan.
Jobbigt bara när en förare som är van vid antisladd sätter sig i en bil utan detta hjälpmedel, eller när datorn som kontrollerar funktionen plötsligt får mjukvarufel...

1Snake
29 december 2006 · 286 Inlägg

Noble

Senast redigerat av 1Snake (29 december 2006)

Inget kan vara för billigt, Bara för dyrt!
Xuri One Man Clan
29 december 2006 · 4 287 Inlägg

volvo 740 har ju typ 100 kilos tryck på bakaxeln tro fan de spinner då :p

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
idiot brorsan
29 december 2006 · 72 Inlägg

pontiac firebird har alltid varit bakhjulsdrivna och är det än idag men nästan alal pontiac´s är bakhjuldrivan  har då inte hört talas om någon framhjulsdriven.

när det händer nått riktigt häftigt finns det bara ett ord som kan beskriva det . Wooooow =)
J-FORSGREN Dä ä bare o åk
29 december 2006 · 798 Inlägg

idiot skrev:
pontiac firebird har alltid varit bakhjulsdrivna och är det än idag men nästan alal pontiac´s är bakhjuldrivan  har då inte hört talas om någon framhjulsdriven.

Ja säg nån amerikanare som driver där fram?

GrebyAxel
29 december 2006 · 524 Inlägg

Cadillac?

John87 Stolt Volvoägare
29 december 2006 · 4 913 Inlägg

Att antispinnsystem och andra hjälpsystem tappar mjukvara kan inte vara nåt stort fel, det händer ju så ytterst sällan. Men när det händer så kan jag tänka mig att det blir ganska bra kaos...

Körde halkbanan med en BMW 1-serien. Gick inte att ställa av hjälpsystemen. Det var svårt att få sladd. Vi ansträngde oss verkligen för att tappa kontrollen. Så fort ett däck tappade fäste så ströps kraften dit direkt.

Cadillac som driver fram? Skulle väl vara dom nya då kanske, annars driver jänkare nästan alltid med bakhjulen. (Skriver nästan för att gardera mig mot ev. undantag, vad jag kommer på så finns inga andra amerikanare som har framhjulsdrift)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Palicuse
29 december 2006 · 1 129 Inlägg

Då ni säger att japsarna har bakhjulsdrift så antar ja att ni menar de sportigare modellerna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang