Turbokonvertera 3000gt SL 92

Nordhjohannes
3 maj 2016 · 22 Inlägg

Jaha, då värre väl dags för detta eviga tjat om turbokonveetering.

Är det fel forum, så ber jag om ursäkt för det!

Men ja kort o gott.

Har en 3000gt SL 92 USA import
som de skulle vara trevligt att turbokonvertera, går de att få igenom den på besiktningen?

Läste någonstans om modellen kom med ett turboutförande.


Var en bilverksta i krokarna, som hade en vr4a som skulle skrotas. Så då tänkte jag bara ta lite grejer från den. Men skroten kom å hämta den på en pisskvart.

Vet inte vilken skrot de var heller, men de hör inte hit.


Så åter till frågan.

Någon som har koll på om detta är möjligt, eller är de bara lägga ner å köpa en "riktig" bil

Senast redigerat av Nordhjohannes (3 maj 2016)

TonyTiger_83
3 maj 2016 · 19 Inlägg

Hej

Jag vet inte  riktigt vad som skiljer riktigt mellan motorerna. har man tur så kan det vara bolt on.
Gällande besikting är det ju säkrast att fråga dem vad som gäller.
Ska du köra original turbos och grejer så kan man ju göra så att man stryper laddet så den inte laddar alls och så kommer de nog inte ens se att den är konverterad.

Nordhjohannes
3 maj 2016 · 22 Inlägg

TonyTiger_83 skrev:
Hej

Jag vet inte  riktigt vad som skiljer riktigt mellan motorerna. har man tur så kan det vara bolt on.
Gällande besikting är det ju säkrast att fråga dem vad som gäller.
Ska du köra original turbos och grejer så kan man ju göra så att man stryper laddet så den inte laddar alls och så kommer de nog inte ens se att den är konverterad.

får kolla vad som skiljer:)

Ja, de hade ju varit lämpligt som attan om de bara passa rätt påsmile

Får fråga dom:)
har för mig att de fanns något undantag om bilen också fanns i Turboutförande.

Du! Dom var så gnällig på att min regskylt var vinklad neråt i fronten.
Inga sidoblinkers o att blinkers bak var röda. Trots importbil

TonyTiger_83
3 maj 2016 · 19 Inlägg

Jaa röda blinkers bak gillar dom inte man brukar få byta ut dem.
Sido blinkers vet jag inte hur man gör. Fick du igenom den? eller är du tvungen att skaffa sidoblinkers?
Det där med nr plåten är ju annars lätt fixat. Jag har bara tejpat fast min på fronten. Dock ska jag besikta den imorgon och efter det ska jag sätta dit en liten nr plåt. Vågar inte göra det innan besiktningen. hehe

Nordhjohannes
3 maj 2016 · 22 Inlägg

TonyTiger_83 skrev:
Jaa röda blinkers bak gillar dom inte man brukar få byta ut dem.
Sido blinkers vet jag inte hur man gör. Fick du igenom den? eller är du tvungen att skaffa sidoblinkers?
Det där med nr plåten är ju annars lätt fixat. Jag har bara tejpat fast min på fronten. Dock ska jag besikta den imorgon och efter det ska jag sätta dit en liten nr plåt. Vågar inte göra det innan besiktningen. hehe

Den gick igenom efter 3de försöket. Ojämnbromsverkan.

Jag tog stöd från extraljus, så kan jag vinkla den lite hur som:)

Eftersom de är import så gav dom med sig angående blinkers. Ingen lust att borra hål i skärmar för att sätta dit nå skit.

Så gnällde dom lite över parkeringsljus. Har Filiplights, så de är nerfällda när parkeringsljuset är på

TonyTiger_83
3 maj 2016 · 19 Inlägg

Ja just det din är framhjulsdriven va?

Nej absolut det förstår jag att du inte vill borra hål i skärmen. Om man har USA import borde man inte få dispans för vissa saker då?

På min cheva hade jag vissa dispanser på backljus t.ex. och några andra saker som jag inte minns just nu.

Vad jobbigt. Men skönt att den är besiktad nu iaf.

Men nu kan du ju hänvisa att den gick igenom iår och borde inte vara några större problem nästa år smile

Nordhjohannes
3 maj 2016 · 22 Inlägg

TonyTiger_83 skrev:
Ja just det din är framhjulsdriven va?

Nej absolut det förstår jag att du inte vill borra hål i skärmen. Om man har USA import borde man inte få dispans för vissa saker då?

På min cheva hade jag vissa dispanser på backljus t.ex. och några andra saker som jag inte minns just nu.

Vad jobbigt. Men skönt att den är besiktad nu iaf.

Men nu kan du ju hänvisa att den gick igenom iår och borde inte vara några större problem nästa år smile

Japp de är den:)

Jo precis, sa de jag också att. Dom var tvungen att dubbelkolla tydligen.

Den har alltid gått igenom, förutom 99, då var de något med bromsarna.

Som tur var, så vare absen som hade hakat upp sig. Då den står still under vintern:)

Farsan jobbar på en föredetta Mitsubishi verkstad, så lånar deras bromstestate smile

TonyTiger_83
5 maj 2016 · 19 Inlägg

Hehe härligt synd att ingen mer erfaren kan skriva här på forat.
Tyvärr är ju dessa bilar inte så jätte populära av någon anledning, men på ett sätt bra då får man en mer unik bil smile
Hoppas du hittar det du söker och kanske någon som har mer koll på detta kan skriva något inlägg smile

SportPilot Ubåtsingenjör
5 maj 2016 · 7 229 Inlägg

Ska du turbokonvertera den lagligt så måste du regga som ombyggtfordon... dvs att du måste byta hela drivlinan samt bromssystem

så att bygga om den befintliga motorn och regga med turbo är tyvärr helt omöjligt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Nordhjohannes
6 maj 2016 · 22 Inlägg

CHEEVA skrev:
Ska du turbokonvertera den lagligt så måste du regga som ombyggtfordon... dvs att du måste byta hela drivlinan samt bromssystem

så att bygga om den befintliga motorn och regga med turbo är tyvärr helt omöjligt

Då måste det bli "enklare" att ta motor, låda drivlina från en 3000gt vr4 då samt bromsar

TonyTiger_83
6 maj 2016 · 19 Inlägg

Då tycker jag att det låter som att det är lättare att köpa en ny bil? Fast inte lika roligt kanske men mer bekymmersfritt smile

ascona-tic
6 maj 2016 · 1 496 Inlägg

Det är som skrivit innan att det går vid ombyggt fordon och då vid e85 konvertering att sätta på turbo.
Sen är det samma regler som gäller på belysning på import och SV sålda bilar undantaget är endast om bilen har kommit hit som flyttgods då gäller reglerna från det landet.

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Nordhjohannes
6 maj 2016 · 22 Inlägg

TonyTiger_83 skrev:
Då tycker jag att det låter som att det är lättare att köpa en ny bil? Fast inte lika roligt kanske men mer bekymmersfritt smile

kostar ju skjortan de jäklarna

Nordhjohannes
6 maj 2016 · 22 Inlägg

ascona-tic skrev:
Det är som skrivit innan att det går vid ombyggt fordon och då vid e85 konvertering att sätta på turbo.
Sen är det samma regler som gäller på belysning på import och SV sålda bilar undantaget är endast om bilen har kommit hit som flyttgods då gäller reglerna från det landet.

Okej, tack för svaret:)

TonyTiger_83
6 maj 2016 · 19 Inlägg

Hehe tycker de har blivit rätt billiga om man inte behöver ha en svensksåld förstås smile

Senast redigerat av TonyTiger_83 (6 maj 2016)

Nordhjohannes
6 maj 2016 · 22 Inlägg

TonyTiger_83 skrev:
Hehe tycker de har blivit rätt billiga om man inte behöver ha en svensksåld förstås smile

Ja visst går de att hitta billigare än de som finns i Sverige:)

Köpte min SL för 50k mest för att den var så jäkla fräsch och att den är utrustad med bodykit:) ska vara trimmad till ca 240hk. Helt okej drag i den. Men saknar de där lilla extra.

Kanske ett våtsystem nitro gör susen:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang