När bilen är kall så slår/hugger den i tvåans växel. Tycker den växlar bättre efter ca 20 minuters körning. Något förslag??? Har iförsig inte kollat olje nivån än. Är det svårt att byta olja i lådan om det kan vara det??
När bilen är kall så slår/hugger den i tvåans växel. Tycker den växlar bättre efter ca 20 minuters körning. Något förslag??? Har iförsig inte kollat olje nivån än. Är det svårt att byta olja i lådan om det kan vara det??
Oljenivån är väl det första man kollar + oljekvaliteten!!!!!
När bilen är kall så slår/hugger den i tvåans växel. Tycker den växlar bättre efter ca 20 minuters körning. Något förslag??? Har iförsig inte kollat olje nivån än. Är det svårt att byta olja i lådan om det kan vara det??
Oljenivån är väl det första man kollar + oljekvaliteten!!!!!
/Benny
Får ner och titta på nivån sen. Det är frugan som har kört bilen innan och hon trodde den skulle vara så. Tack för svaret
När bilen är kall så slår/hugger den i tvåans växel. Tycker den växlar bättre efter ca 20 minuters körning. Något förslag??? Har iförsig inte kollat olje nivån än. Är det svårt att byta olja i lådan om det kan vara det??
Oljenivån är väl det första man kollar + oljekvaliteten!!!!!
/Benny
Får ner och titta på nivån sen. Det är frugan som har kört bilen innan och hon trodde den skulle vara så. Tack för svaret
Du skall ha varm motor och motorn igång när du kollar oljan. Dra växelväljaren lite sakta i den här ordningen: PRND32123DNRP och kolla sedan oljan. Den skall nu ligga mellan strecken. Oljan skall vara klar och inte lukta unket.
Oljenivån är väl det första man kollar + oljekvaliteten!!!!!
/Benny
Får ner och titta på nivån sen. Det är frugan som har kört bilen innan och hon trodde den skulle vara så. Tack för svaret
Du skall ha varm motor och motorn igång när du kollar oljan. Dra växelväljaren lite sakta i den här ordningen: PRND32123DNRP och kolla sedan oljan. Den skall nu ligga mellan strecken. Oljan skall vara klar och inte lukta unket.
/Benny
Okej så fort frugan kommer hem så får jag kolla upp detta. Kan ju vara så enkelt så där är lite olja
Får ner och titta på nivån sen. Det är frugan som har kört bilen innan och hon trodde den skulle vara så. Tack för svaret
Du skall ha varm motor och motorn igång när du kollar oljan. Dra växelväljaren lite sakta i den här ordningen: PRND32123DNRP och kolla sedan oljan. Den skall nu ligga mellan strecken. Oljan skall vara klar och inte lukta unket.
/Benny
Okej så fort frugan kommer hem så får jag kolla upp detta. Kan ju vara så enkelt så där är lite olja
Har kollat oljan nu. Kändes lite tunn och blaskig tyckte jag. Färgen var svag röd /rosa. också tyckte jag där var för mycket olja i. Svårt att se på den stickan. Så hade kanske inte skadat med ett oljebyte. Finns det någon oljeplugg eller hur gör man??
Du skall ha varm motor och motorn igång när du kollar oljan. Dra växelväljaren lite sakta i den här ordningen: PRND32123DNRP och kolla sedan oljan. Den skall nu ligga mellan strecken. Oljan skall vara klar och inte lukta unket.
/Benny
Okej så fort frugan kommer hem så får jag kolla upp detta. Kan ju vara så enkelt så där är lite olja
Har kollat oljan nu. Kändes lite tunn och blaskig tyckte jag. Färgen var svag röd /rosa. också tyckte jag där var för mycket olja i. Svårt att se på den stickan. Så hade kanske inte skadat med ett oljebyte. Finns det någon oljeplugg eller hur gör man??
Gjorde du som jag skrev när du kollade oljan? Det är alltid för mycket olja om motorn är avslagen. Vissa automatlådor har oljeplugg, vissa har det inte (speciellt USA-bilar). Man kan behöva byta filter också och då ska nog tråget ner. Oljan skall vara lite mer blaskig än vad motorolja är och ska vara klarröd/rosa.
Okej så fort frugan kommer hem så får jag kolla upp detta. Kan ju vara så enkelt så där är lite olja
Har kollat oljan nu. Kändes lite tunn och blaskig tyckte jag. Färgen var svag röd /rosa. också tyckte jag där var för mycket olja i. Svårt att se på den stickan. Så hade kanske inte skadat med ett oljebyte. Finns det någon oljeplugg eller hur gör man??
Gjorde du som jag skrev när du kollade oljan? Det är alltid för mycket olja om motorn är avslagen. Vissa automatlådor har oljeplugg, vissa har det inte (speciellt USA-bilar). Man kan behöva byta filter också och då ska nog tråget ner. Oljan skall vara lite mer blaskig än vad motorolja är och ska vara klarröd/rosa.
/Benny
Gjorde som du sa exakt Kanske är som det ska Har dock rullat 26000 mil så klart där kommer defekter Bara skum eftersom den växlar mjukare när oljan blir varm verkar det som. Inget som stör mig jättemycket bara rädd för att den ska rasa vilket jag inte vill. Ta ner tråg och sånt orkar jag inte med på en sån här gammal bil som rullat så här långt om jag slipper. Kanske finns någon tillsats att hälla i?? Med tanke på att den bara slår i tvåan när bilen är kall ju?? Tack för din hjälp och snabba svar föresten