Köpråd: Volkswagen Golf 2008 eller Renault Megane 2014

samdie
1 juni 2016 · 1 Inlägg

Hej! Vi ska köpa ny bil och har ca 100 papp att spendera. Vi är ute efter en kombi som kan pendla ca 30 mil i v och känner att vi inte har så bra koll på djungeln av mindre kombis. Men nu har vi varit och tittat på två bilar som vi tycker är intressanta så om det är någon som har någon erfarenhet att dela med sig, särskilt om det finns några återkommande problem att hålla utkik på. Så till bilarna

Den första är en Volkswagen Golf A5 Variant 2.0 TDI, Modellår 2008 pris 79 900, 14 030 mil, disel, 140hk / 103kw, har haft en ägare och då gått som leasingbil för ett företag

Den andra är en  Renault Megane III Energy dCi 110 Exception SpTo,  Modellår 2014 pris 115 000, 4 793 mil, disel, 110hk / 81kw, har också haft en ägare, privat

Båda bilarna har kompletta serviceböcker.

Tacksam för hjälp!

Evildan
1 juni 2016 ·

Jag hade av dessa tu satsat mina pengar på Brännafullten, statistiken gällande fel gör den till en driftsäkrare samt även krocksäkrare transportör. Förmodligen är den även billigare att skatta.
Nu överöses du strax med motsägelsefulla åsikter utan någon uppbackade statistik vilken du väl hitta genom en enkel googling för att läsa om Renaultens fördelar.

spillolja
1 juni 2016 · 4 066 Inlägg

Fördelen med renaulten är att man håller den i topp med regelbunden mek och omvårdnad

Det finns reparationshandbok köpa till renaulten:
http://www.ebay.co.uk/itm/Renault-Megan … Sw-vlVirXg

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
panda666
1 juni 2016 · 4 261 Inlägg

varför inte bmw eller audi?;smile

http://www.blocket.se/alvsborg/Bmw_320d … 11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_320 … 11&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/Audi_A4_2_ … 11&w=3

??;smile går jäkligt fint på vägen. snåla samt bekväma. ser mycket bättre ut än golf eller renault. min smak iaf.

torsen
1 juni 2016 · 7 329 Inlägg

Renault´en så klart.hmm
Är du ute efter problem?roll
Köp i s f en tysk bil.cool

panda666
1 juni 2016 · 4 261 Inlägg

torsen skrev:
Renault´en så klart.hmm
Är du ute efter problem?roll
Köp i s f en tysk bil.cool

not sure ifall du är troll:: tyskarna som jag länkade brukar inte ha några större jätte problem.
inte som att renault är perfekt när det gäller problem.

blade
1 juni 2016 · 36 Inlägg

80k lät förbaskat dyrt för en åtta år gammal Golf. Jag hade valt Renån.

trubbelturbo
1 juni 2016 · 1 472 Inlägg

Jag hade valt Renaulten. Enligt besiktningsföretaget Dekras statistik presterar den bättre än både VW Golf och medelbilen i golfklassen.

http://www.used-car-report.com/index.ph … 1&L=7#

Plus att den både är snyggare och modernare smile

https://i.imgsafe.org/f3af217d37.jpg

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
SportPilot Ubåtsingenjör
1 juni 2016 · 7 253 Inlägg

hade nog också valt grodätarbilen smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
IceEyes Varningar: För många..
2 juni 2016 · 2 552 Inlägg

panda666 skrev:

torsen skrev:
Renault´en så klart.hmm
Är du ute efter problem?roll
Köp i s f en tysk bil.cool

not sure ifall du är troll:: tyskarna som jag länkade brukar inte ha några större jätte problem.
inte som att renault är perfekt när det gäller problem.

Renault är definitivt inte perfekt ur det avseendet, men Audi är knappast heller kända för att bygga tillförlitliga bilar.

I det här fallet hade jag personligen valt Renualt då den är avsevärt nyare med alla fördelar om det innefattar, och ärligt talat tror jag inte den är kvalitetsmässigt sämre än en VW.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Confidence
2 juni 2016 · 62 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Jag hade valt Renaulten. Enligt besiktningsföretaget Dekras statistik presterar den bättre än både VW Golf och medelbilen i golfklassen.

Nu tycker jag visserligen att Renaulten är ett bättre köp då man får betala lite för att det står VW på Golfen men Dekras statistik är inte så bra att gå efter då de blandar årsmodeller och motorer. VW har ju haft stora problem med sina bensinmotorer på senare år. Sen är ju också frågan vilka körstilar olika märken drar till sig.

panda666
2 juni 2016 · 4 261 Inlägg

IceEyes skrev:

panda666 skrev:

torsen skrev:
Renault´en så klart.hmm
Är du ute efter problem?roll
Köp i s f en tysk bil.cool

not sure ifall du är troll:: tyskarna som jag länkade brukar inte ha några större jätte problem.
inte som att renault är perfekt när det gäller problem.

Renault är definitivt inte perfekt ur det avseendet, men Audi är knappast heller kända för att bygga tillförlitliga bilar.

I det här fallet hade jag personligen valt Renualt då den är avsevärt nyare med alla fördelar om det innefattar, och ärligt talat tror jag inte den är kvalitetsmässigt sämre än en VW.

Förstår din poäng men för mig känns inte dom där märkena alls bra byggda. tycker att audi och bmw känns mest bil för pengarna, även att det är sannt att dom kanske kostar något mer i service. Man behöver inte dra till deras original verkstad för minsta lilla pip bilen gör. Skulle personligen välja en bmw 3 serie med diesel, fast bensinarna går jäkligt bra dom med, kanske 325. mycket bil för pengarna. renault känns ganska plastig och klent byggt. golfen å andra sidan påminner mig mycket om passat? inte så långt ifrån passat i inköp kanske?

bara min åsikt.

Knugcab
2 juni 2016 · 5 111 Inlägg

Jag är absolut ingen Renaultfanatiker, men ser man det som så, får du sex år nyare bil som gått en bråkdel av milen för så liten prisskillnad så är det säkert den som kommer orsaka dig minst huvudvärk de kommande åren.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Evildan
2 juni 2016 ·

Visst kan känslan hur bilen känns vara övgörande för några medans den ekonomiskt medvetna använder sig av statistik och tar beslut därefter baserat på rena fakta.
Exempel:
Kokain ger förmodligen en euforisk känsla men är skadligt både för kropp och plånbok.

Rödvin i någon mängd är nyttigt och inte vid rätt val särskilt ekonomiskt betungande men det gäller att välja ett okomplicerat vin.

Sushi är både nyttigt och i längden mest ekonomiskt.

😆

torsen
2 juni 2016 · 7 329 Inlägg

panda666 skrev:
Skulle personligen välja en bmw 3 serie med diesel, fast bensinarna går jäkligt bra dom med, kanske 325..

Läs rubriken!cool

panda666
2 juni 2016 · 4 261 Inlägg

torsen skrev:

panda666 skrev:
Skulle personligen välja en bmw 3 serie med diesel, fast bensinarna går jäkligt bra dom med, kanske 325..

Läs rubriken!cool

ja vet_^^ ,men renault e så tråkig!

dom känns plastiga och dåligt byggda.'' tycker jag

Evildan
2 juni 2016 ·

Jag föredrar en bil som känns "billig" och fungerar än en bil som känns "premium" och står på verkstaden.

Det är lika mycket plast i en premiumsläde som i billig bil bara att den har ett annat utförande.
Jag som tidigare har arbetat med utveckling av polymerer ser igen den ytan men för en lekman kan en rynkad mjukplast kännas mer exklusiv än en hård slät plastbit.

Premiumplast är inte alltid av godo då vi alla bilintresserade minns dom ständigt klibbiga fönsterhissknapparna i första generationen Volvo V70 eller S70 för all del.

Senast redigerat av Evildan (2 juni 2016)

panda666
2 juni 2016 · 4 261 Inlägg

Evildan skrev:
Jag föredrar en bil som känns "billig" och fungerar än en bil som känns "premium" och står på verkstaden.

Det är lika mycket plast i en premiumsläde som i billig bil bara att den har ett annat utförande.
Jag som tidigare har arbetat med utveckling av polymerer ser igen den ytan men för en lekman kan en rynkad mjukplast kännas mer exklusiv än en hård slät plastbit.

Premiumplast är inte alltid av godo då vi alla bilintresserade minns dom ständigt klibbiga fönsterhissknapparna i första generationen Volvo V70 eller S70 för all del.

jag känner iaf även vid provkörning att bmw-audi ger mycket mer för pengarna än renault iaf.
kommer inte att köpa nått sånt nånsin så länge jag lever.

men folk får köra precis vad dom vill^^ tycker nästan dom bilarna är skräp.

men det kanske är bara jag

Evildan
2 juni 2016 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:
Jag föredrar en bil som känns "billig" och fungerar än en bil som känns "premium" och står på verkstaden.

Det är lika mycket plast i en premiumsläde som i billig bil bara att den har ett annat utförande.
Jag som tidigare har arbetat med utveckling av polymerer ser igen den ytan men för en lekman kan en rynkad mjukplast kännas mer exklusiv än en hård slät plastbit.

Premiumplast är inte alltid av godo då vi alla bilintresserade minns dom ständigt klibbiga fönsterhissknapparna i första generationen Volvo V70 eller S70 för all del.

jag känner iaf även vid provkörning att bmw-audi ger mycket mer för pengarna än renault iaf.
kommer inte att köpa nått sånt nånsin så länge jag lever.

men folk får köra precis vad dom vill^^ tycker nästan dom bilarna är skräp.

men det kanske är bara jag

Renault tilverkar ca 500000bilar mer per år än BMW så något gör dom väl bättre?
Jag tycker precis tvärtom att den billigare Renaulten ger mycket msr värde för pengarna då den utför samma sak som BMWn till en lägre kostnad, det äe det som är just själva definitionen av prisvärt? BMW som företag har en högre överskjutande vinst per såld bil, det påvisar väl hur mycket extra ni BMW-människor betalar för den där känslan som det brukar tjatas om när det är slut på konkreta fakta.
Men jag instämmer,  folk får köra vad som önskas en del köper en Breitling medans andra köper sig en Casio och bägge visar tiden lika bra...men kääänslan av en blingande Breitling att flasha med i krogkön... smile

panda666
2 juni 2016 · 4 261 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:
Jag föredrar en bil som känns "billig" och fungerar än en bil som känns "premium" och står på verkstaden.

Det är lika mycket plast i en premiumsläde som i billig bil bara att den har ett annat utförande.
Jag som tidigare har arbetat med utveckling av polymerer ser igen den ytan men för en lekman kan en rynkad mjukplast kännas mer exklusiv än en hård slät plastbit.

Premiumplast är inte alltid av godo då vi alla bilintresserade minns dom ständigt klibbiga fönsterhissknapparna i första generationen Volvo V70 eller S70 för all del.

jag känner iaf även vid provkörning att bmw-audi ger mycket mer för pengarna än renault iaf.
kommer inte att köpa nått sånt nånsin så länge jag lever.

men folk får köra precis vad dom vill^^ tycker nästan dom bilarna är skräp.

men det kanske är bara jag

Renault tilverkar ca 500000bilar mer per år än BMW så något gör dom väl bättre?
Jag tycker precis tvärtom att den billigare Renaulten ger mycket msr värde för pengarna då den utför samma sak som BMWn till en lägre kostnad, det äe det som är just själva definitionen av prisvärt? BMW som företag har en högre överskjutande vinst per såld bil, det påvisar väl hur mycket extra ni BMW-människor betalar för den där känslan som det brukar tjatas om när det är slut på konkreta fakta.
Men jag instämmer,  folk får köra vad som önskas en del köper en Breitling medans andra köper sig en Casio och bägge visar tiden lika bra...men kääänslan av en blingande Breitling att flasha med i krogkön... smile

man kan köpa en fejk breitling^^folk ser inte skillnaden. tror inte man kan göra samma sak med renault-bmwen, kanske om du provkör med ögonbindel?  jaså renault tilverkar mycket bil?  endå ser jag ute för det mesta mycket mer bmw än renault ska ja vara helt ärlig. dom flesta bilarna ja ser ute är väl volvo-audi-merca-bmw. Mer nu på sistone tom. visst är dom mycket dyrare och kostar säkert mer att fixa. Men man känner verkligen när man kör båda märkerna vilken skillnad det är. om man inte bryr sig alls om körningen och vill bara transportera rumpan från a-b då kan jag förstå, finns massor med folk där ute som bara vill flytta sig från a-b, dom brukar oftast köra det billigaste alternativet som jag tror är prius? förbaskat billigt att åka. Sen tror jag dom med preferenser som körglädje samt comfort kör oftast dom andra märkerna^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang