Diskolaro skrev:
caromania skrev:
Diskolaro skrev:
Vad är det för kvalitet en Lexus har som inte en BMW har menar du?
Du vet väl att Lexus hamnar högre än BMW i många (alla?) "listor" där de jämför pålitlighet etc? Nej, jag tänker inte länka dessa listor, du får leta efter dem själv om du inte redan känner till detta faktum. Den håller alltså bättre rent statistiskt vilket jag redan påpekat. Sedan är en GS tystare/bekvämare än både Audi A6 och BMW 500 vilket jag tycker är en trevlig bonus.
Många motorjournalister väljer BMW eller Audi före Lexus beroende på att de tycker de är "sportigare" att köra och det tycker jag är helt okej. Dessutom beöver journalister inte äga bilarna (betala för dem), utan de bara kör dem. En GS har inte som ambition att vara snabb runt en räserbana och jag har inget emot att åka runt i en bil utan att sladda eller pressa i kurvorna. Med det sagt kan jag berätta att den går ingalunda dåligt i kurvorna och med urkopplad antisladd "går det riktigt brett", som en 19åring utanför Donken skulle uttryckt det.
Som jag skrev däruppe: "Jag köpte den inte för att jag ville ha en snygg bil utan för att jag ville ha en bil som är tystare än alla andra, har sjukt hög kvalitet på alla detaljer, håller och fortfarande är hyfsat rapp i kombination med att jag kan transportera alla familjemedlemmars röv från punkt A till B. Allt detta utan att bilen står på verkstad."
Men du vill ha en E39 M5 så jag tycker du ska köpa det faktiskt. Du ska nog emellertid vara inställd på att det kan kosta en del extra, så en bra budget för runt-omkring-kostnader är nödvändig. Räkna med att ha lika mycket i fond som du lägger på bilköpet.
Skulle du kort och snabbt kunna ge några exempel på vad som i praktiken gör en Lexus skönare att köra än en BMW? Tystare ljud är positivt om det innebär att man slipper allt buller och ljuden som uppstår av fartvinden samt däcken som rullar mot asfalten. Men om man någon gång drar på gasen och vill höra motorn vråla så låter den då som en symaskin?
Försöker förstå lite vilka ljud det är som är lägre eftersom lågt motorljud kan vara negativt för mig i vissa fall.
Låter som du påstår att man inte behöver serva en Lexus lika ofta som en BMW. Menar du att de har bättre kvalité på sina delar? Slipper jag alltså byta hjullager, bussningar, leder etc?
Menar du att det är stor skillnad på komforten? Är det verkligen skönare att köra en Lexus än en BMW? Enligt mig är alla BMW mycket snyggare än alla Lexus jag någonsin sett och utseendet är ganska viktigt för mig. Kan tänka mig att byta bort utseende mot komfort, men då ska det vara en markant skillnad. Det ska vara som dag och natt att sitta i Lexusen jämfört med BMWn.
EDIT: Vill inte låta negativ men jag kikade lite snabbt på Lexus på Blocket. Det första jag läser är en Lexus från -06: "Det enda stora jag fått byta är generatorn (5000kr) Vilket är normalt efter 25 tusen mil."
Trevligt att byta ut en generator på en -06 för 5 000 kr... Låter inte som kvalité enligt mig.
https://www.blocket.se/haparanda/Lexus_ … 11&w=3
Nej den låter inte som en symaskin. Det sitter en V6a på 3 liter i den på 250 hästar. Som du vet är det bara V-motorer som mullrar. När man åker på motorvägen den där dagen när man ska långt så är det som att sitta hemma i vardagsrummet. Om man vill trycka på så är det inte som att sitta i vardagsrummet. Återigen, kundkrets/syfte. Det låter inte som om du ska ha en Lexus då.
<- Edit: Jag kanske missuppfattade dig, att det trots allt var en ärlig fråga. För att svara seriöst så är alltså väg-, däck-, och vindljud mer eller mindre helt uteslutet i kupén även i höga farter. Motorn hörs inte heller när man kör "normalt"Vad gäller kvalitet så får du titta på statistiken själv som jag sa. Den är tydlig.
Skillnaden när du servar en Lexus eller en BMW är nog bemötandet. Även om det kan du läsa mer själv. Tror fan jag kommer få fotmassage nästa gång jag åker förbi... Vad gäller slitdelar så är det nog samma för många bilar. Samma priser och ungefär samma livslängd. När jag skriver "gå sönder" så menar jag inte slitagedelar. Då menar jag att en annan bil statistiskt sett "går sönder" oftare.
Det där med utseende är definitivt viktigt. Jag har "tyvärr" lyckats samla på mig 6 bilar just nu och alla har olika attribut. Det kan vara attribut som bekväm, billig, snygg, snabb, rymlig, ovanlig etc. Det är knepigt att kombinera allt det där när man bara har möjlighet att äga en bil. Då får man göra någon slags lista över prioriteringar. Jag skulle t ex inte vilja köra någon av mina två Austin Seven från 30-talet till västkusten. De lämpar sig bäst att åka runt i grannskapet på små grusvägar och vinka tillbaka till alla människor som stannar och vinkar. Nej vill jag åka till västkusten så lämpar sig en tyst och bekväm bil bättre. Då tar jag min Lexus. Om jag vill åka till skroten med släp för att slänga ett gammalt kylskåp så passar min Accord Tourer bättre då den har krok. Vill jag åka till en bilträff 10-20mil bort så är min Rover Coupe perfekt, den har för övrigt ett väldigt skönt motorljud. Vill jag åka ner till ICA och köpa mjölk och bröd så tar jag min Yaris.
Du måste sätta dig och göra den där listan. Du kan inte få alla attribut. Prioritera dem och gör ett överslag. Vill du ha en hyfsat potent bil som är bekväm, välutrustad och ganska billig i drift så är en Lexus inte så dum. Tycker du den är för gubbig/töntig/ful/tråkig så ska du ju såklart inte köpa en sådan. Då ska du såklart köpa något i dina ögon roligare, även om du kanske samtidigt måste vara beredd på att det kan komma oförutsedda utgifter till följd av den något lägre kvalitén.
Jämför med en snygg tjej. Vill du ligga resten av livet med en snygg tjej som luktar svett och apa ur munnen? Eller kan du tänka dig att en inte lika snygg tjej som luktar rosor kan fungera lika bra? Glöm inte att du kan släcka lampan.