"Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Bilen är en Volvo 945 Classic -98 och ämnas hållas original utseendemässigt, men förbättringar i motor, chassi och bromsar.

InTheWhite

  • 102 Följare
  • 207 130 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 mars
Mew
19 juni 2016 · 858 Inlägg
#21

Måste fråga vad du använder för att få sådan glans på plastdetaljerna? Hur länge håller det? smile

InTheWhite
19 juni 2016 · 1 407 Inlägg
#22

Använder ett medel som heter Armor All Protectant. Det är tunt som vatten, lättjobbat och dricks in i materialet i stället för att ligga utanpå som en fet hinna bara.smile

http://www.armorall.com/products/protec … protectant

Ja just det, höll på att glömma... Det håller det mesta av säsongen.

Senast redigerat av InTheWhite (19 juni 2016)

Volvo-Tysken
19 juni 2016 · 285 Inlägg
#23

Följer! Absolut underbar bil! smile

mr_birch
19 juni 2016 · 177 Inlägg
#25

Följer smile

InTheWhite
20 juni 2016 · 1 407 Inlägg
#26

Tack! Jätteskoj att du vill följa! 😀

InTheWhite
20 juni 2016 · 1 407 Inlägg
#27

Fick hem ett torkfilter som jag ska ha i reserv i dag, sjukt snabb leverans! [thum]




https://s31.postimg.org/67iqgmiij/Torkfilter_Den_Vite_2016_06_20.jpg

-fredriksson
22 juni 2016 · 66 Inlägg
#28

riktigt fin bil du har. följer smile

InTheWhite
24 juni 2016 · 1 407 Inlägg
#30

Har finjusterat laddtrycket på den här lilla rackaren i dag. Meningen är ju att laddet ska tangera 0,7 bars sträcket, men efter sista justeringen hamnade det på 0,67 bar. Sagt och gjort så i dag tog jag mig tid att justera det till rätt sida 0,7 sträcket, det slutade med stabila 0,72 bar och jag är nöjd! smile




Dawes Devise laddtrycksstyrning typ kula/fjäder.
https://s31.postimg.org/ikxytvwcb/Justerat_laddtrycket_Den_Vite_2016_06_25_002.jpg

VoxTypeX
24 juni 2016 · 339 Inlägg
#31

Hur högt laddtryck är den styrningen god för? smile

Senast redigerat av Kevolvo (24 juni 2016)

InTheWhite
24 juni 2016 · 1 407 Inlägg
#32

Den går att strypa helt om man vill, då laddar den så mycket turbon orkar, fungerar ju lite annorlunda än en vanlig pysventil. Men när jag fick den var den strypt så jag hade ett ladd på 1,2 bar, men det justerade jag ner.

InTheWhite
24 juni 2016 · 1 407 Inlägg
#33

Fick lite inspiration av dsrolf här på garaget som håller på och förfinar sina bilar, så i kväll gav jag mig på huvlåset som var oljigt och allmänt skitigt. Tvättade av det och vaxade huven under där det ska sitta. Under skiten dolde sig ett riktigt fint huvlås.smile




https://s32.postimg.org/uy8zh41vp/Huvl_s_Den_Vite_2016_06_25_002.jpg

Bierstube
24 juni 2016 · 609 Inlägg
#34

InTheWhite skrev:
Fick lite inspiration av dsrolf här på garaget som håller på och förfinar sina bilar, så i kväll gav jag mig på huvlåset som var oljigt och allmänt skitigt. Tvättade av det och vaxade huven under där det ska sitta. Under skiten dolde sig ett riktigt fint huvlås.smile

Bra jobbat. Det är typiskt sådant som kan vara avgörande på träffar ifall man ska få pris. Finish överallt - det är bra. Får även grejerna att hålla längre förstås om de vårdas så bra. smile

InTheWhite
24 juni 2016 · 1 407 Inlägg
#35

Ja det är alltid trevligare med rena fräscha grejer på bilen.smile Blev faktiskt förvånad över att det inte var någon rost på det.

InTheWhite
25 juni 2016 · 1 407 Inlägg
#36

Har testat bilen lite mer ingående nu efter ökningen av laddtrycket. Funkar kalas med wg klockan inställd på ett grundladd på 0,6 bar och sedan ökat till 0,72 bar på Dawes Devicen. Nålen går upp till 0,8 bar någon tiondels sekund vid cickdown för att sedan ligga stabilt på 0,72 bar. Laddtryckskurvan är också helt fantastisk nu. smile

Senast redigerat av InTheWhite (25 juni 2016)

InTheWhite
28 juni 2016 · 1 407 Inlägg
#37

Har haft lite tester angående laddtrycket i dag, med lite mer inspirerad körning. tongue

Gör man kickdown och trampar full sticker laddtrycket till drygt 0,9 bar. Så vill jag inte ha det, så nu åkte strypventilen åt helvete och jag justerade in 0,75 bar på
wg-klockan i stället. Nu ligger laddtrycket jämt och fint och är utan peakar, precis som det ska vara. smile

InTheWhite
28 juni 2016 · 1 407 Inlägg
#38

Har alltså slängt väck Dawes Devicen och ersatt den med en hederlig armerad bränsleslang.

Sån nu när jag fick bort värmeskyddsplåten för turbon att det var en massa gammalt rostskydd på rören och rambenet, så kan vi ju inte ha det! Torkat bort det med lacknafta nu.




https://s31.postimg.org/oqtwjvfsb/Laddtryck_Den_Vite_2016_06_25.jpg

InTheWhite
1 juli 2016 · 1 407 Inlägg
#39

Som jag skrev innan så var det ju en massa överflödigt rostskydd på rören och rambalken bakom värmeskyddsplåten. Efter lite kärlek med Lacknafta blev det i alla
fall lite trevligare. Det är altså inte rost i plåtskarvarna, det är Dinitrol ML.




Innan...
https://s32.postimg.org/pyx796ds5/Reng_ring_Den_Vite_2016_07_01_002.jpg




...efter.
https://s32.postimg.org/tlj3fxo51/Reng_ring_Den_Vite_2016_07_01_001.jpg

Bierstube
1 juli 2016 · 609 Inlägg
#40

Tummen upp! Fortsätt så. Din 945:a blir finare med tiden, tvärtom med många andra 945:or som bara körs och inte vårdas. Men din har en riktigt fin stil och kanonskick också. smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang