1804
Sök

Volvo 945 Classic "Track day"

Bilen är en Volvo 945 Classic -98 och ämnas hållas original utseendemässigt, men förbättringar i motor, chassi och bromsar.

587 321 Visningar
Uppdaterades senast 6 juni
Volvo_Lillen
5 maj 2017
#621
förstår det smile gör ju skillnad fast du inte kör allt för hårt ändå

2 257 Inlägg
5 maj 2017
Trådstartare
#622
Jo, och det roliga är ju även att oljan i lådan inte blir varmare än än 67 grader vid normalkörning, det är jättebra.


Volvo_Lillen
5 maj 2017
#623
verkligen

2 257 Inlägg
6 maj 2017
Trådstartare
#624
Håller på och mixtrar lite med vevhusventen. Tänkte att jag skulle prova med B20 oljelock
och bara en slang till ett vevhusfilter som fästs i fjäderbensstaget. Tänker först bara fästa
det i staget med buntband för att se så den inte vill spotta ut olja där. Är ju så jäkla knökfullt
i mitt motorrum så jag får inte plats med oljecatchtank.




https://s14.postimg.org/yzujx3tr5/Vevhusvent_Den_Vite_2017-05-06_003.jpg

https://s14.postimg.org/cp6ox4wgx/Vevhusvent_Den_Vite_2017-05-06_001.jpg


10 164 Inlägg
6 maj 2017
#625
Ja sluten vevhusventilation är ett jäkla påfund egentligen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

358 Inlägg
2 257 Inlägg
6 maj 2017
Trådstartare
#627
Djo skrev:
Ja sluten vevhusventilation är ett jäkla påfund egentligen.

Egentligen har jag inga problem med den, men alltid kul att testa lite saker. tongue

Dock kommer jag nog inte genomföra detta då jag blev avrådd på Sävarforumet. Skulle tydligen
ställa till trassel för oljeåterrinningen från toppen?


Laddtryck :)
431 Inlägg
7 maj 2017
#629
InTheWhite skrev:
Djo skrev:
Ja sluten vevhusventilation är ett jäkla påfund egentligen.

Egentligen har jag inga problem med den, men alltid kul att testa lite saker. tongue

Dock kommer jag nog inte genomföra detta då jag blev avrådd på Sävarforumet. Skulle tydligen
ställa till trassel för oljeåterrinningen från toppen?

Hade du tänkt plugga original och bara köra med filtret i locket? Eller tänkte du köra som extra? Kör du bara som extra gör de ju inget, är inget direkt vidare tryck som skulle hålla oljan från att rinna ner från originalfall. Sedan rinner väl oljan genom kanalerna, trycket kommer ju via cylindern.

Volvo 945 Turbo Classic -98
Volvo 945 2.3 S LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)

2 257 Inlägg
7 maj 2017
Trådstartare
#630
VoxTypeX skrev:
InTheWhite skrev:
Djo skrev:
Ja sluten vevhusventilation är ett jäkla påfund egentligen.

Egentligen har jag inga problem med den, men alltid kul att testa lite saker. tongue

Dock kommer jag nog inte genomföra detta då jag blev avrådd på Sävarforumet. Skulle tydligen
ställa till trassel för oljeåterrinningen från toppen?

Hade du tänkt plugga original och bara köra med filtret i locket? Eller tänkte du köra som extra? Kör du bara som extra gör de ju inget, är inget direkt vidare tryck som skulle hålla oljan från att rinna ner från originalfall. Sedan rinner väl oljan genom kanalerna, trycket kommer ju via cylindern.

Hade tänkt köra som extra och behålla original också. Ska forska mer i detta innan jag bestämmer mig slutgiltigt. smile


358 Inlägg
8 maj 2017
#632
Möjligtvis om du hade typ 500hk wink wink


Laddtryck :)
431 Inlägg
8 maj 2017
#633
Nja jag gillar de, möjligvis lite bättre om brembo klibborna hade lutat med läppen istället för att sitta raka. Men annars va de rart!

Volvo 945 Turbo Classic -98
Volvo 945 2.3 S LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)

2 257 Inlägg
9 maj 2017
Trådstartare
#634
Equium skrev:
Möjligtvis om du hade typ 500hk wink wink

Är beredd att hålla med! Efter att ha gått och smakat på det åkte dom väck igen, dom passa inte in i stuket. smile
Senast redigerat av InTheWhite (9 maj 2017)


2 257 Inlägg
9 maj 2017
Trådstartare
#635
VoxTypeX skrev:
Nja jag gillar de, möjligvis lite bättre om brembo klibborna hade lutat med läppen istället för att sitta raka. Men annars va de rart!

Ja det hade nog sett bättre ut! Hur som åkte dom igen då jag inte blev nöjd. smile


2 257 Inlägg
14 maj 2017
Trådstartare
#636
Har inte blivit några större kraftansträngningar på denna i helgen. Dock fick det bli dammtorkning av motorrummet då det såg ut som efter en sandstorm i Sahara! tongue
Medaljens baksida med silikonslang: Dom drar till sig kopiöst av damm. Aja, går lätt att torka bort, och jag tar hellre det alla dagar i veckan till fördel för utseende och
funktion. Har haft några slangar i tio år utan att dom åldrats en dag, det är kanon! smile


2 257 Inlägg
26 maj 2017
Trådstartare
#637
Var inne på Volvo och köpte nya torkarblad i dag. Tyvärr har dom ändrat på modellen på torkarbladen bak, fast det är samma VO nummer. Detta innebär att man får modda i kåpan för V90 torkararmen för att bladen ska gå i. Inget avancerat, men det är dåligt av Volvo att inte grejerna passar!




Skillnaden på torkarbladen, det nya är det grövre av dom.
https://s12.postimg.org/3l15kaf5p/Torkarblad_Den_Vite_2017-05-26_002.jpg





https://s12.postimg.org/j58jatpa5/Torkarblad_Den_Vite_2017-05-26_006.jpg

https://s12.postimg.org/hfzg2r9kt/Torkarblad_Den_Vite_2017-05-26_003.jpg


10 164 Inlägg
26 maj 2017
#638
Den nya står det ju bosch på är ju inte ens volvo orginal.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 257 Inlägg
26 maj 2017
Trådstartare
#639
Djo skrev:
Den nya står det ju bosch på är ju inte ens volvo orginal.

Bosch som tillverkar till Volvo nu, köpt på Volvo i blå ask.


468 Inlägg
26 maj 2017
#640
Snyggt! Har du artikelnummren på torkarna fram och bak? :-)



Sök