Håller på och mixtrar lite med vevhusventen. Tänkte att jag skulle prova med B20 oljelock och bara en slang till ett vevhusfilter som fästs i fjäderbensstaget. Tänker först bara fästa det i staget med buntband för att se så den inte vill spotta ut olja där. Är ju så jäkla knökfullt i mitt motorrum så jag får inte plats med oljecatchtank.
Ja sluten vevhusventilation är ett jäkla påfund egentligen.
Egentligen har jag inga problem med den, men alltid kul att testa lite saker.
Dock kommer jag nog inte genomföra detta då jag blev avrådd på Sävarforumet. Skulle tydligen ställa till trassel för oljeåterrinningen från toppen?
Hade du tänkt plugga original och bara köra med filtret i locket? Eller tänkte du köra som extra? Kör du bara som extra gör de ju inget, är inget direkt vidare tryck som skulle hålla oljan från att rinna ner från originalfall. Sedan rinner väl oljan genom kanalerna, trycket kommer ju via cylindern.
Ja sluten vevhusventilation är ett jäkla påfund egentligen.
Egentligen har jag inga problem med den, men alltid kul att testa lite saker.
Dock kommer jag nog inte genomföra detta då jag blev avrådd på Sävarforumet. Skulle tydligen ställa till trassel för oljeåterrinningen från toppen?
Hade du tänkt plugga original och bara köra med filtret i locket? Eller tänkte du köra som extra? Kör du bara som extra gör de ju inget, är inget direkt vidare tryck som skulle hålla oljan från att rinna ner från originalfall. Sedan rinner väl oljan genom kanalerna, trycket kommer ju via cylindern.
Hade tänkt köra som extra och behålla original också. Ska forska mer i detta innan jag bestämmer mig slutgiltigt.
Har inte blivit några större kraftansträngningar på denna i helgen. Dock fick det bli dammtorkning av motorrummet då det såg ut som efter en sandstorm i Sahara! Medaljens baksida med silikonslang: Dom drar till sig kopiöst av damm. Aja, går lätt att torka bort, och jag tar hellre det alla dagar i veckan till fördel för utseende och funktion. Har haft några slangar i tio år utan att dom åldrats en dag, det är kanon!
Var inne på Volvo och köpte nya torkarblad i dag. Tyvärr har dom ändrat på modellen på torkarbladen bak, fast det är samma VO nummer. Detta innebär att man får modda i kåpan för V90 torkararmen för att bladen ska gå i. Inget avancerat, men det är dåligt av Volvo att inte grejerna passar!
Skillnaden på torkarbladen, det nya är det grövre av dom.