Södertäljebro-eländet.

torsen
24 juni 2016 · 7 202 Inlägg

Svagt av myndigheterna att inte kunna samarbeta i en nöd-/krissituation.
På sjuttiotalet havererade bron, visserligen inte samma som i dag.
På nittiotalet havererade den då ganska nya bron.
Nu är bron ur funktion p g a "yttre åverkan".
Enligt radio Stockholm är det osäkert när bron är ok igen.
Kanske 2 veckor - kanske mer.

Nu som vid tidigare tillfällen kan myndigheterna Kommunen, länsstyrelsen och försvaret inte samarbeta.
Försvaret har provisoriska broar att lägga ut vid katastrofsituation.
Men de kan förståss inte komma över ens om kostnadsfödelningen.
Svagt!

Under "broraset" på nittiotalet arbetspendlade jag mellan Nykvarn och Vällingby.
Körde då E20 + Rv 55 + E18.
Gick inte mycket fortare men man fick i alla fall köra och slapp sitta i ändlösa köer.

Stackars förväntansfulla midsommarfirarare med barn i bilen i 4 till 5 timmar som behöver uträtta behov och annat och som grädde på moset missar dansen runt majstången.

Skäms myndigheter.
Ing 1 kan lägga ut reservbroar på 3 timmar inkl landfästen.
Finns förberett inför en krigssituation.
Vill man inte visa "ryssen" att man, om det kniper, kan klara att evakuera Stockholm även om broarna över Södertälje kanal skulle sprängas?roll

Skäms myndigheter.cool

Hamilton
24 juni 2016 · 8 864 Inlägg

torsen skrev:
Svagt av myndigheterna att inte kunna samarbeta i en nöd-/krissituation.
På sjuttiotalet havererade bron, visserligen inte samma som i dag.
På nittiotalet havererade den då ganska nya bron.
Nu är bron ur funktion p g a "yttre åverkan".
Enligt radio Stockholm är det osäkert när bron är ok igen.
Kanske 2 veckor - kanske mer.

Nu som vid tidigare tillfällen kan myndigheterna Kommunen, länsstyrelsen och försvaret inte samarbeta.
Försvaret har provisoriska broar att lägga ut vid katastrofsituation.
Men de kan förståss inte komma över ens om kostnadsfödelningen.
Svagt!

Under "broraset" på nittiotalet arbetspendlade jag mellan Nykvarn och Vällingby.
Körde då E20 + Rv 55 + E18.
Gick inte mycket fortare men man fick i alla fall köra och slapp sitta i ändlösa köer.

Stackars förväntansfulla midsommarfirarare med barn i bilen i 4 till 5 timmar som behöver uträtta behov och annat och som grädde på moset missar dansen runt majstången.

Skäms myndigheter.
Ing 1 kan lägga ut reservbroar på 3 timmar inkl landfästen.
Finns förberett inför en krigssituation.
Vill man inte visa "ryssen" att man, om det kniper, kan klara att evakuera Stockholm även om broarna över Södertälje kanal skulle sprängas?roll

Skäms myndigheter.cool

Var hittar du informationen om att myndigheterna och försvaret inte sammarbetar?

Fotograf på tierpidag.se
M123
24 juni 2016 · 962 Inlägg

Ni behöver inte vara rädda. Kan aldrig tro att ryssarna vill ha ett gäng gnällspikar på halsen som äter skattemedel som jag äter knäckebröd.
Så ni kan gott sova lugnt över era broar. wink

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
it_mutt Avstängd
24 juni 2016 · 10 388 Inlägg

Fast...att jämställa en trasig bro med "katastrofsituation" är väl nog f*n att dra det lite väl långt...oavsett hur många nubbar man dragit i sig.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
24 juni 2016 ·

Putelj patron!

Krist
25 juni 2016 · 716 Inlägg

Dom har öppnat upp en väg strax innan e4 bron södergående strax innan avfart 143. Den går över till körbanan strax innan Scania, Verkstadsvägen? och sedan rakt mot Cirkle K södertälje hamn där man får fortsätta upp på motorvägen. Bron är ju inte bortplockad för att sätta upp en provisorisk smile Det enda jobbiga är väl att nu är båda broarna under reparation... Igen..!

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
caromania Forummoderator
25 juni 2016 · 9 296 Inlägg

Södertälje är väl ändå ingen charmig stad. Kan vi inte enas om att det enklaste är att undvika smörjan?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
IceEyes Varningar: För många..
25 juni 2016 · 2 552 Inlägg

caromania skrev:
Södertälje är väl ändå ingen charmig stad. Kan vi inte enas om att det enklaste är att undvika smörjan?

Förvisso, men Stockholm är ju inte direkt heller paradiset på jorden.

Själv har jag slutat att betala skatten eftersom jag inte anser att det är värt det smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Evildan
25 juni 2016 ·

caromania skrev:
Södertälje är väl ändå ingen charmig stad. Kan vi inte enas om att det enklaste är att undvika smörjan?

Jag stöttar detta eminenta förslag.

spillolja
25 juni 2016 · 4 014 Inlägg

caromania skrev:
Södertälje är väl ändå ingen charmig stad. Kan vi inte enas om att det enklaste är att undvika smörjan?

då är det ju bra med en fungerande bro så man snabbt kan fara förbi smörjan

big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Krist
25 juni 2016 · 716 Inlägg

spillolja skrev:

caromania skrev:
Södertälje är väl ändå ingen charmig stad. Kan vi inte enas om att det enklaste är att undvika smörjan?

då är det ju bra med en fungerande bro så man snabbt kan fara förbi smörjan

big_smile

Nja totalkaos på den med tongue

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
FLindgren
25 juni 2016 · 5 089 Inlägg

Vart är min foliehatt när jag som mest behöver den tongue

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Evildan
25 juni 2016 ·

FLindgren skrev:
Vart är min foliehatt när jag som mest behöver den tongue

Biltema 858009

Muttley
25 juni 2016 ·

Folk börjar gnälla mindre än ett dygn efter olyckan, så fort går de väl knappast någonstans?

Förutom att detta var en blogg så kan vi konstatera att föraren har gjort något fel smile
Och många i kön verkar ha varit på gott humör
och att de finns gnällrövar som helst ville att vägen öppnades upp totalt efter 10 minuter.

Utmarks-Loke
25 juni 2016 · 5 814 Inlägg

Hur sönderkörd är bron egentligen? Den måste vara ordentligt sönderkörd om de skall stoppa all trafik på en så viktig bro. Eller har de överdrivet riskerna?

Muttley
25 juni 2016 ·

Svarte_Orm skrev:
Hur sönderkörd är bron egentligen? Den måste vara ordentligt sönderkörd om de skall stoppa all trafik på en så viktig bro. Eller har de överdrivet riskerna?

Ingen som verkar ha skrivit om det.  Men tänk själv,  lyftbro? Stor tradare kommer i rätt bra hastighet och av någon anledning hoppar upp och rycker med hela ställningen. De är ändå lite krafter även om bilen skulle ha varit tom.

Tror nog inte de överdriver utan de vill vara 100% säker på att bron skall vara säker.   Helt rätt att stänga av den smile Jag som trafikant vill väl vara säker på att jag kör på något som skall hålla.

Vet att när en stor damm i skåne brast så tog de ju även ett par veckor innan man kunde köra där igen då bron skadades.  De vill ändå att de ska hålla.

Utmarks-Loke
25 juni 2016 · 5 814 Inlägg

Men det hade varit intressant att veta om det bara är räcket som är sönder, eller även körbanan. Det känns lite som att ingen har kompetens eller vilja att besluta att bron håller att köra på över midsommar, och kan lagas senare när den värsta trafikmängden minskat.

Muttley
25 juni 2016 ·

Svarte_Orm skrev:
Men det hade varit intressant att veta om det bara är räcket som är sönder, eller även körbanan. Det känns lite som att ingen har kompetens eller vilja att besluta att bron håller att köra på över midsommar, och kan lagas senare när den värsta trafikmängden minskat.

De har ju besiktat den och meddelat att de tar 2 veckor?   De kommer med all sannolikhet besiktiga den mer noggrant efter helgen wink

Soulman
25 juni 2016 · 1 271 Inlägg

Klart att ingen vill fatta beslut om att köra på bron om det inte är helt säkert att använda den. 
Bedrövligt är ju att infrastrukturen är så dålig att det inte finns några vettiga alternativa vägar. Broarna krånglar ju ibland, E4an är en sådan nationalekonomisk livsnerv i Sverige så det borde finnas en tredje bro att kunna användas i händelse av behov.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
25 juni 2016 ·

Soulman skrev:
Klart att ingen vill fatta beslut om att köra på bron om det inte är helt säkert att använda den. 
Bedrövligt är ju att infrastrukturen är så dålig att det inte finns några vettiga alternativa vägar. Broarna krånglar ju ibland, E4an är en sådan nationalekonomisk livsnerv i Sverige så det borde finnas en tredje bro att kunna användas i händelse av behov.

Fast, de finns jualternativa vägar ?   Nu kör jag ju inte där så ofta. Men vid arbeten, olyckor på E22 som också är en vältrafikerad väg så brukar de kunna gå att köra mindre vägar.

Om jag såg rätt på kartan så fanns de ju en bro precis bredvid E4.

Fast de kanske är för jobbigt att köra av E4 och köra sakta till man kommer upp på andra sidan igen?

Vad vet jag men jag ser lösningar om man inte redan sitter i köer smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang