Golf 2.0 tdi -08 väser vid gaspådrag

Johan_VW
27 juni 2016 · 101 Inlägg

Påväg hem så märkte jag att bilen inte gick som den skulle. Vid acceleration hörs ett väsande ljud från bakre delen av motorutrymmet samt att bilen inte går lika bra som vanligt. Ljudet påminner lite om fläkten i bilen när den går för fullt. Så fort jag släpper på gasen så försvinner det. Vid lättare gaspådrag så märker man inte av det. Varken felkoder eller lampor indikerar något fel.

torpis Forummoderator
27 juni 2016 · 10 572 Inlägg

Det går förmodligen ett tryckrör i plast från turbo till intercooler. Förmodligen sitter detta fast i fästöron, förmodligen har ett av dessa öron orsakat en spricka i röret.  Men för att slippa gissa så får du undersöka närmare om du hittar läckor.

Jag brukar montera loss tryckröret från turbon och blåsa med tryckluft medan en kompis lyssnar var det pyser. Har man inte tryckluft så finns alltid däckpump på macken, snurrar man en socka runt munstycket så tätar det lagon mot tryckröret.  Bonnameck i högform!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Johan_VW
27 juni 2016 · 101 Inlägg

Har felsökt  och fick fram felkoden p2279-000  luftläckage insug

mb_pucken
27 juni 2016 · 5 087 Inlägg

Ganska vanligt att slangen från turbon till tryckröret spricker. Sitter i bakkant på motorn till höger om motorn (sett framifrån).
Be någon gasa medans du lyssnar under huven så kan man höra/känna vart det läcker :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Johan_VW
27 juni 2016 · 101 Inlägg

mb_pucken skrev:
Ganska vanligt att slangen från turbon till tryckröret spricker. Sitter i bakkant på motorn till höger om motorn (sett framifrån).
Be någon gasa medans du lyssnar under huven så kan man höra/känna vart det läcker :-)

Har provat att gasa med bilen stillastående men upplever inte att det hörs något då hmm känns som om det enbart uppkommer när man belastar motorn under körning. Det "väsande" ljudet verkar komma från motorns baksida. Kan det finnas nån risk att det är wastegaten?

Länk till bild från felsökningen

http://www.ladda-upp.se/bilder/egeqwygzmepr/

Senast redigerat av Johan_VW (27 juni 2016)

torpis Forummoderator
27 juni 2016 · 10 572 Inlägg

Johan_VW skrev:
Kan det finnas nån risk att det är wastegaten?

Enda risken är att du redan fått rätt svar två gånger och hoppade över att lyssna på dem.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
tobbeh78 !
27 juni 2016 · 543 Inlägg

Typiskt läckage i en tryckslang.
Anledningen till att du inte hör något när du står still är att du inte belastar motor på samma sätt som när du kör.

Trött och bitter?? javisst!
Hycklaren
15 januari 2018 · 94 Inlägg

https://youtu.be/b1ilvHMBj_I

Någon som vet vad detta kan vara?  Tycker jag lokaliserat de till vänster sida motorn (sett framifrån)

quattropower
12 november 2020 · 3 Inlägg

Johan_VW skrev:
Påväg hem så märkte jag att bilen inte gick som den skulle. Vid acceleration hörs ett väsande ljud från bakre delen av motorutrymmet samt att bilen inte går lika bra som vanligt. Ljudet påminner lite om fläkten i bilen när den går för fullt. Så fort jag släpper på gasen så försvinner det. Vid lättare gaspådrag så märker man inte av det. Varken felkoder eller lampor indikerar något fel.

Hej!
Hittade du felet? jag har fått troligen samma missljud i min 2,0 TDI 2011
Bilen går som vanligt men låter illa vid belastning strax under 1500 varv.

Cuefa Ain't no place like home...
12 november 2020 · 4 628 Inlägg

Finns en slang som går från turbon till tryckröret, i 90 graders böj. Innehåller ibland även en ljuddämpare för att få ner ljudet från turbon. Denna brukar spricka längs "ryggen" på böjen.

Brukar finnas i lager hos din lokala VAG-handlare, kostar mellan 1000-1500kr beroende på motor och bilmodell.

Det är min gissning iaf.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Ocb
8 september 2023 · 1 Inlägg

Har exakt samma problem med min 1,6 16v bcb motor som INTE har turbo.
Gjorde rent spjällhuset och rotera gummipackningen mellan hus och insugsgrenröret, bilen gick bra   1 1/2 mil sen kom problemet tillbaka. Har beställt ny gummipackning, får se om det funkar!
Jag håller med om att det låter som en wastegate ventil eller något liknande.?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang