Mercedes CLK -00 Startproblem

Moonman
7 juli 2016 · 40 Inlägg

Har en Mercedes CLK 230K cab, manuell, som ibland inte startar. All el fungerar på bilen men den vägrar att starta, startmotorn går inte.

Första gången hade den stått i ett varmgarage i minst 12h. Googlade på problemet och hittade information om att man skulle göra rent nyckeln. Nyckeln har ett "fönster" som bilen kontrollerar nyckeln genom. Efter det startade bilen och jag tänkte inte mer på det.

Igår stannade jag vid en broöppning och tog ur nyckeln. Sedan vägrar bilen att starta. Försöker i flera timmar innan jag får hjälp att rulla igång bilen. Kör den till en plats där jag kan mecka och parkerar. Testar att starta tre gånger och bilen går igång alla tre gångerna.

Har surfat runt lite och de teorier jag hittar är dålig jordning samt trasig K40-relä. Är detta något vanligt på dessa bilar?

Highway_Outlaw
7 juli 2016 · 198 Inlägg

Är det likadant med reservnyckeln?

Moonman
7 juli 2016 · 40 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:
Är det likadant med reservnyckeln?

Precis likadant. Att byta nyckel har ingen effekt. En snäll själ hämtade reservnyckeln igår men den vägrade att starta iaf.

Senast redigerat av Moonman (7 juli 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 juli 2016 · 4 917 Inlägg

Jag hade kollat med ett mätinstrument om jag får  + från låset till startmotorn.
Antingen får man vara 2 stycken, en som startar och en som mäter mellan startmotorns chassie och inkommande tråd från låset som är ansluten på startmotorn eller om man är ensam så förlänger man kablarna på instrumentet så man kan se om det kommer + enl ovanstående.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Moonman
7 juli 2016 · 40 Inlägg

tommen1 skrev:
Jag hade kollat med ett mätinstrument om jag får  + från låset till startmotorn.
Antingen får man vara 2 stycken, en som startar och en som mäter mellan startmotorns chassie och inkommande tråd från låset som är ansluten på startmotorn eller om man är ensam så förlänger man kablarna på instrumentet så man kan se om det kommer + enl ovanstående.

Startmotorn får ström men snurrar inte så bilen ska in på verkstad.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 juli 2016 · 4 917 Inlägg

Jag trodde i min enfald att du skulle fixa det själv..sad

Senast redigerat av tommen1 (8 juli 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Moonman
8 juli 2016 · 40 Inlägg

tommen1 skrev:
Jag trodde i min enfald att du skulle fixa det själv..sad

Kunde inte ha bilen stående där den stod, en vändplan med parkeringsförbud, samt tyckte att den satt för jobbigt till. Verkstaden berättade att de hade bråkat med en fastrostad bult i tre timmar så jag är väldigt nöjd med att jag lämnade in den. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang