Volvo 850 -92 startar inte

petiva999
31 december 2006 · 5 Inlägg

Hej behöver hjälp, jag körde ca6 mil med bilen, sen när jag kom hem så stannade jag bilen, bara nån minut efter så skulle jag flytta på bilen och startade den, men den dog med en gång, testade flera gånger samma sak hela tiden den startade gick i 2sec på tomgång och dog hände ingenting när jag gasade, Bilen fick stå ett tag och sen när bilen var kall så startade den inte alls, batteriet är friskt och motorn snurrar men det startar inte, har kollat felkod oxå och den säger att det är ok, jag har lossat tanklocket oxå men inget hjälper.

Ska man höra bränsle pumpen? jag har lossat tanklocket och försökt lyssna men hör ingenting när tändningen är på.

Vad kan det vara databoxen eller vad?

bensin finns ca50 liter i tanken
//Peter

Nu funkar bilen igen, jag bytte bränslepumps reläet tänkte att man kunde ju hoppas på att det var det felet (billigaste) men det var inte det som var felet , så jag lämnade in den på volvo och dom bytte bränslepumpen, så hela kalaset gick på 4500:-

Senast redigerat av petiva999 (11 januari 2007)

THEBADGUY Gorgilus addictus
31 december 2006 · 4 737 Inlägg

"Meddelandet borttaget pga felaktig info tongue"

Senast redigerat av THEBADGUY (31 december 2006)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
petiva999
31 december 2006 · 5 Inlägg

Hade en kompis som lyssnade i tanken och bagaget när jag provade att starta och jag tror att bensin pumpen sitter ovanpå bensin tanken och man kommer åt den innefrån bagagen

_swede_ The real Swede
31 december 2006 · 56 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Bränslepumpen sitter under bilen. Be någon vrid runt nycklen medans du lyssnar under bilen.

Tycker inte du skall skriva falsk information, blir bara förvirrande för Petiva999.

Soppapumpen sitter inne i tanken och inte under bilen. Det THEBADGUY tror är soppapumpen är bränslefiltret som faktiskt sitter under bilen.

Mvh,
Eric Hjelte
Volvo 460 "460 T5 AWD" (1994)
BMW X3 SD (2007)
Racing_
31 december 2006 · 228 Inlägg

Är förmodligen tändspolen som gjort sitt.. prova med att försöka starta på kvällen med en kompis, låt honom lr du sj  titta på tändspolen när ni gör startförsök, om min slog det gnistor... Prova ta 5/56 lr liknande o spruta på den samtidigt som du gör startförsök...
Min startade av det...  Lycka till smile

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)
petiva999
31 december 2006 · 5 Inlägg

hmm den gick hur bra som helst precis innan , lägger tändspolen av så där med en gång eller går inte bilen lite dåligt innan?

Brådhis * Voff voff *
31 december 2006 · 10 287 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Bränslepumpen sitter under bilen. Be någon vrid runt nycklen medans du lyssnar under bilen.

Nej... Soppapumpen sitter i tanken på 850...

Fäll baksätet och lyft på mattan i framkant av bagageutrymmet och lokalisera det större av dom två "lock" som finns där!

Lägg örat mot det och lyssna medans en kompis vrider på nyckeln! Hör/känner du inget surrande så går inte soppapumpen...

Då har du tre möjliga felorsaker:

Säkringen
Soppapumpsreälet
Soppapumpen

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Racing_
31 december 2006 · 228 Inlägg

petiva999 skrev:
hmm den gick hur bra som helst precis innan , lägger tändspolen av så där med en gång eller går inte bilen lite dåligt innan?

Min han gick som vanligt innan den la av =-/  .. Prova med att spruta 5/56 på tändspole.. Sen prova starta.. smile  . E ju värt att försöka iaf,  jag hade ett h*vete tills jag kom på felet smile

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)
petiva999
31 december 2006 · 5 Inlägg

har kollat säkringen , men inte reläet, ska lyssna med örat mot pumpen, ska även testa att spruta 5/56 på tändspolen., bilen står en bit härifrån så jag kan inte testa det idag :-(

petiva999
31 december 2006 · 5 Inlägg

om det nu skulle vara bränslepumps reläet, då borde man väl få en felkod på A2??????

Necrodamus
31 december 2006 · 220 Inlägg

Ingen immobilizer, d.v.s startspärr på bilen? Inte ovanligt att dom börjar krångla på lite äldre bilar vilket resulterar i att skiten inte startar. En grundregel vid såna här fel är att kolla upp om det finns gnista och bränsle. När du vet det kan man börja utesluta saker o ting..

BMW 540ia "Wee Eight" (1994)
Volvo V40 (2003)
Opel Vectra B "Irmscher I500" (1998)
THEBADGUY Gorgilus addictus
31 december 2006 · 4 737 Inlägg

_swede_ skrev:

THEBADGUY skrev:
Bränslepumpen sitter under bilen. Be någon vrid runt nycklen medans du lyssnar under bilen.

Tycker inte du skall skriva falsk information, blir bara förvirrande för Petiva999.

Soppapumpen sitter inne i tanken och inte under bilen. Det THEBADGUY tror är soppapumpen är bränslefiltret som faktiskt sitter under bilen.

Ahh okey! Sorry för de där smile. Tack för att du rättade mig smile

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Injen Husägare
31 december 2006 · 268 Inlägg

om du inte kan höra bränslepumpen gå så prova att banka på tanken med en gummiklubba då kan den hoppa igång igen

no turbo shit just real power
Racing_
9 januari 2007 · 228 Inlägg

Fått igång den ?

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)
arctic_fox
9 januari 2007 · 7 Inlägg

det kan även vara för dålig komp pröva med att skruva ur stiften och spruta ner lite olja (ca 3 pump med oljekana) i varje cylinder. montera stiften och gör ett startförsök. inget jätte vanligt men har hänt endel på volvos första 5or

MVH:Hasse

Racing_
9 januari 2007 · 228 Inlägg

arctic_fox skrev:
det kan även vara för dålig komp pröva med att skruva ur stiften och spruta ner lite olja (ca 3 pump med oljekana) i varje cylinder. montera stiften och gör ett startförsök. inget jätte vanligt men har hänt endel på volvos första 5or

MVH:Hasse

...

Då lär han ha märkt det under körning innan han stängde av bilen.. om inte annat bakom bilen... smile

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)
arctic_fox
9 januari 2007 · 7 Inlägg

Racing_ skrev:

arctic_fox skrev:
det kan även vara för dålig komp pröva med att skruva ur stiften och spruta ner lite olja (ca 3 pump med oljekana) i varje cylinder. montera stiften och gör ett startförsök. inget jätte vanligt men har hänt endel på volvos första 5or

MVH:Hasse

...

Då lär han ha märkt det under körning innan han stängde av bilen.. om inte annat bakom bilen... smile

inte säkert Har fått in ett par bilar med detta felet och förarna har sagt att de inte går att starta efter avstängning särskilt vid kalstarter så de e värt ett försök  smile

MVH:Hasse

Racing_
9 januari 2007 · 228 Inlägg

arctic_fox skrev:

Racing_ skrev:

arctic_fox skrev:
det kan även vara för dålig komp pröva med att skruva ur stiften och spruta ner lite olja (ca 3 pump med oljekana) i varje cylinder. montera stiften och gör ett startförsök. inget jätte vanligt men har hänt endel på volvos första 5or

MVH:Hasse

...

Då lär han ha märkt det under körning innan han stängde av bilen.. om inte annat bakom bilen... smile

inte säkert Har fått in ett par bilar med detta felet och förarna har sagt att de inte går att starta efter avstängning särskilt vid kalstarter så de e värt ett försök  smile

MVH:Hasse

nja tvivlar på att de e de... men skadar ju inget att prova så  .. smile

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)
Robzz
9 april 2009 · 8 Inlägg

Jag har fått exakt samma problem, min bränslepump har gett upp! Har kollat säkringen, den är hel ( bytte även ut den mot en annan hel ) Sedan har jag klippt av kablarna till pumpen och mätt. Kommer då fram till att pumpen får spänning fram när jag vrider på tändningen och då uteslutit att det är pumpen!

Powered By - The Mighty Robzz
DusanMandick Random Hero
10 april 2009 · 4 047 Inlägg

ingen som tippat om kamaxellägesgivaren ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang