Många blandade reaktioner om detta bygge, men jag hoppas ni vill följa med in i framtiden. Först provturen är gjord! Nu ska allt snyggas till och bilen sättas ihop. Delar av projektet filmas av MOS som lägger upp löpande avsnitt... Visa mer
12st tesla moduler. ”En låda fram, en bak” En 3.3kw laddare. Möjlighet till snabbladdning via Chademo. ”Bilen har två tanklock, en på varje sida av bilen” Siemens elmotor. Programmerbar automatlåda. Vattenburen battervärmare från tesla, värmer batterierna under körning, detta gäller även kupen, vattenburen värme även där. Två skärmar i instrumentbrädan som har ersatt hastighetsmätaren. Tesla huvudbromscylinder.
Detta är bara en snabb och inte så utförlig beskrivning på vad som finns i bilen 😅✌️
ja berätte mer om kombin köpte du loss den från dom i holland,
Företaget som vi har startat äger bilen. Det är min kollega som heter Mattias som har bekostat den bilen.
Tekniken som används har jag nu koll på till 100% och detta tar jag med mig in i nästa bygge av elbil som kommer.
Likheter finns överallt mellan bilarna, jag försöker hålla allt lite enklare bara, men som ni ser i byggtråden så går det inte att hålla allt så enkelt många gånger.
Senast redigerat av Ev_volvo142 (17 februari 2024)
Kommer bli så äckligt coolt när detta är klart, hoppas på att få sista delarna till panelen i veckan så jag kan jag slänga ihop allt & montera den i bilen.
clean look, mycket bra! Saknas bara att det skulle gå att programmera ikonerna på dubbel-din skärmen till nåt i "synthwave"-stuk (dvs lite retro futuristiskt som matchar med panelens linjer). Andra lär ju inte vara något problem att bestämma hur layouten ska vara. Men hacka en HU för att byta layout är nog för omständligt
Lödde in lamporna i det befintliga kretskortet, och nu sitter instrumentbrädan i bilan 🙋 Så skönt att få lite mer bänkyta igen 😅👍
Blev en sväng förbi Eitech i Umeå där jag fick lite hjälp med att pressa lite kabelskor, dom har så magiskt vackert verktyg, då kontakterna va så dyra så ville jag inte chansa på att mitt verktyg inte pressar rätt 😅✌️ Inser att jag behöver ett annat pressverktyg än det Biltema säljer 😜
Nu är ju frågan hur man löser lite problem. Högspänningskablarna behöver ju nån form av gajdning genom kupén till det bakre batteriet, så jag tror jag behöver bygga en konsol av ngt slag för att täcka kablarna, tror ingen vill åka i bilen om det ligger kablar runt fötterna som man sparkar runt. Är det någon som har en bra idé på hur man kan lösa detta snyggt? Kommer också att gå kylar/värnar-rör mellan batterierna i kupén.
På många bilar finns det plastrännor som är öppningsbara under interiörmattorna. de sitter med några skruvar och följer golvet, eller trösklarna. ( bland annat på vw och audi) De borde gå att hitta på skrotarna och se längs samt form och hitta några som du kan använda. På min Hyundai i30 dessa i kanten under baksätet. https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2845481
Senast redigerat av KSI-Garage (1 mars 2024)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi Urquattro saloon -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
På många bilar finns det plastrännor som är öppningsbara under interiörmattorna. de sitter med några skruvar och följer golvet, eller trösklarna. ( bland annat på vw och audi) De borde gå att hitta på skrotarna och se längs samt form och hitta några som du kan använda. På min Hyundai i30 dessa i kanten under baksätet. https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2845481
Sånt finns tyvärr inte på gamla Volvo, då allt kablage är draget längs trösklarna.
Men bilen är ju byggd för att ha ett avgassystem under, så där lär det ju finnas lite plats att dra el och vattenrör. Det kan man ju sen täcka med plåtar under istället, så stjäl man inget från inredningen.
På många bilar finns det plastrännor som är öppningsbara under interiörmattorna. de sitter med några skruvar och följer golvet, eller trösklarna. ( bland annat på vw och audi) De borde gå att hitta på skrotarna och se längs samt form och hitta några som du kan använda. På min Hyundai i30 dessa i kanten under baksätet. https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2845481
Sånt finns tyvärr inte på gamla Volvo, då allt kablage är draget längs trösklarna.
Men bilen är ju byggd för att ha ett avgassystem under, så där lär det ju finnas lite plats att dra el och vattenrör. Det kan man ju sen täcka med plåtar under istället, så stjäl man inget från inredningen.
Tänkte blint att man kan ju inte dra undertill för då riskerar man att skada kablarna, men ja det är ju riktigt. Inga kablar man ska hålla på och mickla med antar jag. Skulle vara smidig lösning att dra en platta diagonalt mellan golvet och typ höger längsgående balk så är det ju fint gömt och skyddat.
Jättefina tankar och idéer 💡 Verkligen! Att bygga en helt ny konsol som går fram torped till baksätet kommer vara väldigt tidskrävande, med risk att det inte blir snyggt.. Ska fortsätta fundera lite..
Planen är att bygga en egen tunnel i plåt, sedan lägger jag en ny matta över den, kommer ju bli lite högre än original men snabbast lösning på problemet tror jag.
Tar ni andra med er jobbet hem ibland? Monterar sätesvärmare i stolarna då jag endå har monterat av klädseln, gäller att passa på. En stol kvar sedan är det baksätet jag hoppar på.
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 542 Inlägg
5 mars 2024
#758
Ute vid trösklarna under plåtarna, där ligger det luftkanaler i plast på tidiga 140 , till bakrutedefroster , montera såna plastkanaler & dra kablarna i dom 🇸🇪
Nu är ju frågan hur man löser lite problem. Högspänningskablarna behöver ju nån form av gajdning genom kupén till det bakre batteriet, så jag tror jag behöver bygga en konsol av ngt slag för att täcka kablarna, tror ingen vill åka i bilen om det ligger kablar runt fötterna som man sparkar runt. Är det någon som har en bra idé på hur man kan lösa detta snyggt? Kommer också att gå kylar/värnar-rör mellan batterierna i kupén.
Ute vid trösklarna under plåtarna, där ligger det luftkanaler i plast på tidiga 140 , till bakrutedefroster , montera såna plastkanaler & dra kablarna i dom 🇸🇪
Nu är ju frågan hur man löser lite problem. Högspänningskablarna behöver ju nån form av gajdning genom kupén till det bakre batteriet, så jag tror jag behöver bygga en konsol av ngt slag för att täcka kablarna, tror ingen vill åka i bilen om det ligger kablar runt fötterna som man sparkar runt. Är det någon som har en bra idé på hur man kan lösa detta snyggt? Kommer också att gå kylar/värnar-rör mellan batterierna i kupén.
”Självklart har jag redan en idé som jag tror på”
Ägde en Volvo 144 -67 en gång, det var min första bil, den hade kanaler i plast som du pratar om, tror dom är väldigt svåra att få tag på Anledningen till att jag vill ha kablarna i mitten av bilen och inte på sidora är för om bilen bli påkörd från sidan så finns ju risk att kablarna spricker och så blir det en kortslutning. under bilen finns ju risk för vassa föremål som kan punktera kablarna. Så i bilen och i mitten av bilen är ju det absolut säkraste, dom har ju inte kommit på trådlösa kablar en, jag tror det är en bra bit bort innan det kommer att komma såna kablar
Ute vid trösklarna under plåtarna, där ligger det luftkanaler i plast på tidiga 140 , till bakrutedefroster , montera såna plastkanaler & dra kablarna i dom 🇸🇪
Nu är ju frågan hur man löser lite problem. Högspänningskablarna behöver ju nån form av gajdning genom kupén till det bakre batteriet, så jag tror jag behöver bygga en konsol av ngt slag för att täcka kablarna, tror ingen vill åka i bilen om det ligger kablar runt fötterna som man sparkar runt. Är det någon som har en bra idé på hur man kan lösa detta snyggt? Kommer också att gå kylar/värnar-rör mellan batterierna i kupén.
”Självklart har jag redan en idé som jag tror på”
Ägde en Volvo 144 -67 en gång, det var min första bil, den hade kanaler i plast som du pratar om, tror dom är väldigt svåra att få tag på Anledningen till att jag vill ha kablarna i mitten av bilen och inte på sidora är för om bilen bli påkörd från sidan så finns ju risk att kablarna spricker och så blir det en kortslutning. under bilen finns ju risk för vassa föremål som kan punktera kablarna. Så i bilen och i mitten av bilen är ju det absolut säkraste, dom har ju inte kommit på trådlösa kablar en, jag tror det är en bra bit bort innan det kommer att komma såna kablar