Får man någon ökad effekt med ett extraktorgrenrör?

Castwebb
11 september 2016 · 116 Inlägg

Hej! Jag funderar på vad ett extraktorgrenrör skulle göra effektmässigt till min Saab ng900 steg 3 bensin. Kommer det ge bättre respons eller mer effekt i motorn? Jag har tänkt jag skall göra extraktorgrenröret själv vilken är bara för att jag vill testa om jag lyckas plus att jag lär mig samtidigt.
Så frågorna jag vill få svar på är: blir det någon ökad effekt? (Bortse ifrån att jag gör det själv och utgå ifrån att alla rör är exakt lika långa)
Kan motorn påverkas negativt på något sätt av ett extraktorgrenrör?
Mvh Johan

Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Utmarks-Loke
11 september 2016 · 5 813 Inlägg

På en turbo hjälper det inte så mycket

VD-Design
12 september 2016 · 1 324 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
På en turbo hjälper det inte så mycket

Jo det gör det men inte i detta fallet..  Närmare 450-500hk så går man mycket mottryck i avgassystemet..  Skiljer såklart från bil till bil..

Till ts.  Du måste bygga det rätt så kanske det kan ge någon knappt märkbar skillnad.  Men bygger du det fel så påverkas effekten negativt..

Senast redigerat av VD-Design (12 september 2016)

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
torsen
12 september 2016 · 7 198 Inlägg

Castwebb skrev:
Hej! Jag funderar på vad ett extraktorgrenrör skulle göra effektmässigt till min Saab ng900 steg 3 bensin. Kommer det ge bättre respons eller mer effekt i motorn? Jag har tänkt jag skall göra extraktorgrenröret själv vilken är bara för att jag vill testa om jag lyckas plus att jag lär mig samtidigt.
Så frågorna jag vill få svar på är: blir det någon ökad effekt? (Bortse ifrån att jag gör det själv och utgå ifrån att alla rör är exakt lika långa)
Kan motorn påverkas negativt på något sätt av ett extraktorgrenrör?
Mvh Johan

I princip JA, eftersom "andningen" underlättas, med rätt extraktorgrenrör.
Men för det mesta krävs mätinstrument för att konstatera förändringen.

torpis Forummoderator
13 september 2016 · 10 572 Inlägg
-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang