Hur man läser av specifikationer på en kamaxel (Duration, lyft samt nock)

Ludwigk
22 september 2016 · 200 Inlägg

Hej!

Har en fråga angående hur man läser av specifikationer på en kamaxel.

Kamaxeln är gjord av SAM Steffansson i Göteborg. Nu kallat SAM Bilteknik. De portar och säljer inga toppar eller kamaxlar av samma modell idag utan var en trimsats på 80-90 talet man kunde köpa då.

TILL FRÅGAN:

Jag har en SAM topp med SAM 1 kamaxel som är märkt.
Jag ringde dit och fick uppgifter om kammen men förstår inget av det hon menade.

Duration 248
Lyft 11.4
Nock 111 grader.

Är denna kamaxel bra vad gäller en turbomotor eller finns det en orginalkam som är bättre, som tex VX, A eller V kammen.

Tacksam för svar big_smile

Jesper328
22 september 2016 · 2 372 Inlägg

Saxat ifrån : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

Modell   Lyftin   Lyftut   Durin           Dur ut    Overlap lobcin lobcut

M        9,5      10,5    232 0bt-52ab    230 44bb-6at    6   116   109
L        9,8      9,8     233 14br-38ab   233 46bb-6,5at  20  102   112
Y        10,35    10,35   232 11bt-41ab   232 41bb-11at   22  105   105         
T        9,94     9,9     225 9bt-36ab    218 39bb-0at    9   103,5  109,5
X        10,65    10,65   236 14bt-42ab   236 46bb-10at   24  104   108
VX       11,37    10,65   245 12bt-52ab   236 50bb-6at   18,5  110   112
A        10,5     10,5    241 14bt-45ab   240 50bb-10at   27   104   110
B        10,6     10,6    244 23bt-40ab   245 44bb-20at   44   99   102
V        11,37    11,37   245 15bt-49ab   245 53bb-11at   23   107   111
D        11,2     11,2    253 19bt-54ab   253 58bb-16at   35   107   111
K        11,95    11,95   253 22bt-50ab   250 61bb-9at   31,5  104   116
H        12       11,5    258 27bt-51ab   254 57bb-17at   44   102   110


Durationen är alltså 248 grader
Lyft blir 11.4mm
Nockgraderna är hur många grader det skiljer emellan "toppen" på loben och ÖD-

EDIT : Hittade en bild som förklarar det rätt så bra.

http://www.tildentechnologies.com/Cams/images/LiftCurveB.gif

Någon får gärna rätta mig om detta är helt åt helvete fel, det är så jag har förstått det. smile

Senast redigerat av Jesper328 (22 september 2016)

Up the RA
Ludwigk
22 september 2016 · 200 Inlägg

Hej! Tusen tack för informationen. Blir att läsa och förstå big_smile

PerArne Mycke vill ha mer...
17 oktober 2016 · 611 Inlägg

Verkar vara nästan samma som en V-kam om man går efter listan. En sån kan nog funka men den är ju gjord för en sugmotor så helt optimal är den ju inte.

Vad jag förstått så verkar A-kam och VX3 kamaxeln vara populär när man ska byta kamaxel på sin turbo motor men som sagt sen beror det ju på hur resten av motor setupen ser ut och hur du ska använda motorn.

//Per-Arne
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang