Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Projekttråd om min rallybil! Uppdateringar om ombyggnationer, tävlingar och annat intressant.
  • 54 Följare
  • 97 202 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 november 2019
Christian S
27 januari 2017 · 4 816 Inlägg

jag har en 6växlad STI låda ifrån en USDM 04 STI liggandes som inte är helt 100 och som jag nu mera har för att plocka delar ifrån smile

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
FAH
27 januari 2017 · 198 Inlägg

Christian S skrev:
jag har en 6växlad STI låda ifrån en USDM 04 STI liggandes som inte är helt 100 och som jag nu mera har för att plocka delar ifrån smile

Okej! Har den DCCD? smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"
FAH
27 januari 2017 · 198 Inlägg

FAH skrev:

Christian S skrev:
jag har en 6växlad STI låda ifrån en USDM 04 STI liggandes som inte är helt 100 och som jag nu mera har för att plocka delar ifrån smile

Okej! Har den DCCD? smile

Kommer lösa det enligt alternativ 3, svetsa mittdiffen på gamla lådan! Enklast, billigast och snabbast. Lämnar diffen till Mattias ikväll så svetsar han den under helgen! Då vet jag att jag har en lösning som är klar tills på tisdag. Pratade med KAPS Transmissions om en ersättningsaxel till 6-växlade lådan men den skulle kosta 5500 kr innan den var hemma så kändes lite väl dyrt...

Men Christian, är ändå intressant om det är en DCCD-enhet då jag skulle kunna svetsa den till nästa gång bilen ska mappas!

Senast redigerat av FAH (27 januari 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Christian S
27 januari 2017 · 4 816 Inlägg

FAH skrev:

Christian S skrev:
jag har en 6växlad STI låda ifrån en USDM 04 STI liggandes som inte är helt 100 och som jag nu mera har för att plocka delar ifrån smile

Okej! Har den DCCD? smile

japp.
ser gärna att du tar hela lådan isåfall då jag inte kommer behöva den längre då jag ska sälja bilen till våren/sommaren.
har även en R180 bakdiff ifrån en 03(tror jag det var) JDM STI med 3,9 i utväxling , kardanaxel ifrån en USDM 04 STI , fram & bak drivaxlar ifrån en USDM 04 STI men dom här grejerna är Andy (Hightone på ssc forumet) intresserad av så vill du även ha det så får jag kolla med han först.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
FAH
27 januari 2017 · 198 Inlägg

Christian S skrev:

FAH skrev:

Christian S skrev:
jag har en 6växlad STI låda ifrån en USDM 04 STI liggandes som inte är helt 100 och som jag nu mera har för att plocka delar ifrån smile

Okej! Har den DCCD? smile

japp.
ser gärna att du tar hela lådan isåfall då jag inte kommer behöva den längre då jag ska sälja bilen till våren/sommaren.
har även en R180 bakdiff ifrån en 03(tror jag det var) JDM STI med 3,9 i utväxling , kardanaxel ifrån en USDM 04 STI , fram & bak drivaxlar ifrån en USDM 04 STI men dom här grejerna är Andy (Hightone på ssc forumet) intresserad av så vill du även ha det så får jag kolla med han först.

Intressant!

Hör av dig på 0706499414 så kan vi diskutera! big_smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"
FAH
30 januari 2017 · 198 Inlägg

Hej!

Helgens skruvning hade gärna fått gå bättre!

Började lördagen med att åka till stugan för att ta ner en diff samt drivaxlar från en Impreza GT jag har stående. Gick enkelt, såg fastrostat ut men lossnade med lite övertalning!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-b3e265575cdab840ba2632fbb02b9071.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-942bb79edc1e78164f73866c5f2f0fdd.jpg

Åkte tillbaka till stan på eftermiddagen men kom på kvällen på att jag missat det viktigaste, styrservot!
Fick bli en tidig morgon på söndag då jag åkte upp till stugan igen och skruvade lös servot från en annan bil...

Påväg tillbaka till stan stannade jag hos Mattias som hade svetsat mittdiffen till 5-växlade lådan!

Mutade två kompisar med middag mot skruvhjälp så hade stora förhoppningar om att få in växellåda, bakdiffen samt att få insug med de nya spridarna på plats under kvällen. Började strula med spridarna då det adapterkit jag köpt för ca 1 år sedan inte passade... Ena O-ringen var för stor och vi hittade inget sätt som det överhuvudtaget skulle kunna funka! Så spridarna som är för fas 2-rails ligger för tillfället på sidan och jag har inget bra sätt att få dem på plats. sad

Nåja, lät dem ligga på sidan och mina medhjälpare monterade insuget utan rails utan några problem. Under tiden monterade jag bakdiffen vilket också gick smidigt. Styrservot med nya stålomspunna ledningar hittade också på plats vilket kändes skönt! big_smile

Sedan var det dags för mittdiffen igen. Passade den? Nej. Visade sig att utgående axel ur diffen har två splines i olika storlekar (förstår inte hur det funkar, kan ha att göra med att det är en viskodiff men vet inte...) där deras motsvarigheter skulle varit i linje med varandra i diffen innan den svetsades... Så var ju inte fallet så vi tog beslut om att slipa ner inre splinesen i hopp om att det ska räcka och att axeln inte går av! sad

Här någonstans började vi vara rätt trötta men eftersom vi hade lagt på tätningssilikon för att montera ihop lådan så ville vi göra klart smile Tog rätt lång tid att slipa till axeln då det är rätt hårt material. Efter lite klurande var så äntligen lådan ihopmonterad!

I skenet av detta har planen ändrats en aning. Kommer mappa med originalspridare med uppställt bränsletryck bara för att få komma igång och köra bilen nån gång! Vet ju inte hur fjädring eller nått fungerar... Mappar på 98 och låter spridarna begränsa effekten, byter låda till dogbox inför den 18 och kör då nollbil för att slippa stressen och för att kunna prova ut bilen smile Får jag under tiden lösa spridarfrågan (antingen nya rails för toppmatat eller ett nytt adapterkit) samt klura på hur man enklare gör bilen bakhjulsdriven inför mappning...

Nya tag ikväll, lådan ska in i bilen och turbon har förhoppningsvis fått sig en restriktor så turbon äntligen kan monteras på bilen smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"
FAH
30 januari 2017 · 198 Inlägg

Snabb uppdatering:

Fick mina vinterfälgar levererade idag under lunchen! 5" breda 16" Braid-fälgar med ET 48.

FIck 4 st nu och får 5 st till levererade under veckan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-0223e8a35072b54722537f314da7a2f4.jpg

Var även iväg till en hydraulfirma och pressade en oljeslang till turbon, skönt med en riktigt pressad slang så man slipper läckage!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-a8f0a8123b00a2ae1997191e88e6b554.jpg

Har pratat med han som ska mappa bilen (Mattias Sandgren i Sävar) och han trodde jag skulle klara mig hyfsat långt med mina originalspridare bara jag stoppade dit en ställbar bränsletrycksregulator. Har en liggande som jag tänker montera så man har möjligheten att höja bränsletrycket!

Ikväll åker lådan in cool Börjar känna peppen att äntligen få prova bilen big_smile

Senast redigerat av FAH (30 januari 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Mack Forum- och sitemoderator
30 januari 2017 · 26 136 Inlägg

Trist när det ska bli motgångar men skam den som ger sig, eller hur? Hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
FAH
31 januari 2017 · 198 Inlägg

Mack skrev:
Trist när det ska bli motgångar men skam den som ger sig, eller hur? Hehe.

Haha ja, precis! Är väl som det ska vara, man lär sig alltid nått big_smile

Igår gick det bra, fick upp lådan, mellanaxel samt växellänkage så under bilen sitter allt där det ska smile Monterade tillbaka railsen med originalspridare också, ska montera en ställbar bränsletrycksregulator i serie med den gamla så jag kan ställa upp trycket om det skulle behövas!

Fick även en leverans av turbon med en restriktor big_smile Restriktorn blev inte 100% då det blev nått fel med vissa mått i översättningen från dator till svarv så kommer få en ny levererad, mest troligt ikväll.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-5cfe24506d9d42e6067fbda94db87b4e.jpg

Tog kväll kl 22 för att hinna hem till tjejen och umgås innan hon ger upp på mig och skulle "bara" hitta bränsletrycksregulatorn jag hade liggande någonstans... Letade i 45 minuter utan att hitta den big_smile big_smile Haha, så går det när man skruvar i ett flyttkaos... Ett bra garage men finns lite för mycket gamla pallar, tapeter och väggfärg som gärna skulle fått bo någon annanstans lol

Är dock positiv att hinna, ska fixa en slangnippel till oljereturen idag efter jobbet, sen montera turbo och avgassystem. Hoppas på uppstart ikväll!

Senast redigerat av FAH (31 januari 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"
FAH
1 februari 2017 · 198 Inlägg

Igår fick jag (med hjälp av bekanta och min far, tack!) äntligen liv i bilen big_smile

Åkte direkt efter jobbet och skaffade en nippel till oljereturen samt lite klammer till filtret.

Mattias levererade en ny restriktor efter middagen, denna gång var den polerad så den sken som hundballa i månsken! Vacker skapelse smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-ddf2dcb234afb55aac880956591134c1.jpg

Passade in restriktorn och borrade samt gängade hål för att sätta fast den i kompressorhuset.
Monterade turbon och tillhörande oljeledningar, nippel till oljetillförseln var inte helt lyckad då den hade för liten tätningsyta men den höll tätt än så länge så får se om det funkar i bänken, annars får jag fixa en ny. Avgassystemet monterades och olja fylldes i växellåda och styrservo, oljan i motorn kontrollerades och kylvatten fylldes på. En sista koll gjordes så att alla kablar satt där dem skulle och att bränsleledningarna var fastsatta och åtdragna. Hade lite strul med elen först då jag hade satt kablarna till startmotorn fel (är annorlunda dragning av kablarna eftersom batteriet sitter i skuffen och att alla kablar som använts är svarta gör inte saken lättare!) men vi upptäckte snabbt när huvudströmmen slogs på att nått var fel så ingen skada skedd! Efter lite omkoppling av kablar startade den direkt! Underbart skönt big_smile Nedan lite bilder på motorutrymmet samt på avgassystemet (blixten får den att se sämre ut under än den är i verkligheten smile )

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-2dc7aeadfe804c0a6b0319f5ca9715b7.jpg

Filterplaceringen är inte rätt, den 4" slang jag hade köpt passade inte mot filtret så får jaga en bättre lösning idag...

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-f1dac730b53d957db63b5abe499ff38a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-d9e16bfcfae0d718dd5f6e0b771e6f4c.jpg

Planen för kvällen är att starta bilen igen och låta den gå längre så jag ser om det finns några läckage (såg inga igår under de minuter den var igång). Sen blir det oljebyte samt nya tändstift. Sen lastas bilen och körs ut till Sävar för mappning så får vi se hur mycket vi hinner ikväll! Spännade big_smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
1 februari 2017 · 467 Inlägg

Fyfan va gött väl?!  hoppas allt håller vid mappningen!

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
FAH
1 februari 2017 · 198 Inlägg

Tallifjant skrev:
Fyfan va gött väl?!  hoppas allt håller vid mappningen!

Ja, riktigt riktigt skönt big_smile Blir spännande att se hur det går ikväll smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Mack Forum- och sitemoderator
1 februari 2017 · 26 136 Inlägg

Härligt att han startade!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
FAH
2 februari 2017 · 198 Inlägg

Mack skrev:
Härligt att han startade!

Minst sagt! big_smile

Hur gick det då igår? Över förväntan smile

Bjuder på lite bilder innan bilen lastades för att åka till Sävar. Insåg att jag hade hällt i fel styrservoolja så fick börja med att demontera pumpen och tömma den + ledningarna smile Sedan hängde jag dit en av vinterfälgarna bara för att få se hur de ser ut, passade bra tycker jag!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-8ade47eabf262bf5a9aa0e0c6e882b6c.jpg

Tog en tur förbi Biltema när jag slutat och köpte lite olika 4" slangar till insuget. Hittade ett universalrör som gick att variera diametern på genom att vrida det i olika riktningar! Passade bra och är tätt. Är i hårdplast så gick bra att skruva fast filtret på det, vred till röret så det klämde fast sig själv över restriktorn samt drog åt slangklammret hårt så tror det kommer funka bra cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-a3215716cd829cc886979fff2396e422.jpg

Efter en till uppstart där allt verkade funka som det skulle så lastade vi bilen och åkte till Sävar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-20526e00d8e73602025b318b8cde0b1f.jpg

På plats hos Mattias Sandgren. Bilen hissades upp bak och fram (navringarna till bänken fick slipas till för att passa) och sedan kopplades bilen upp mot bänken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-c301a93f938c43202cbf981f68acabf1.jpg

Inga större läckage under de 2 timmar bilen satt i bänken. Ett litet avgasläckage vid turbon som jag ska titta på ikväll innan vi kör igång igen, annars helt tätt smile Gjorde en grundmapp som sugmotor med lastpunkter för att se så allt lirade och det gjorde det. Nedan en kort filmsnutt på en lastpunkt kring 2500 rpm har jag för mig:

https://youtu.be/IT07qNSm_-M

Den lever om väldigt mycket under belastning, på filmen är den tyst jämfört med hur den levde om senare! Får se om jag behöver montera en ljuddämpare...

Grundladd på 1 bar gav maxvrid kring 3700 rpm, kring 270 Nm vill jag minnas. Var lite lägre än förväntat så vi ska se om det blir bättre när vi justerat laddtrycksstyrningen då den var aktiverad men inte justerad. Skulle vilja få laddet tidigare än det kom så får se om vi kan lösa det eller om jag måste ha en tvåports wastegateklocka. smile

Den anmärkning Mattias Sandgren hade på min bil var placeringen av min insugstempgivare. Den sitter just innan spjället vilket jag tyckte kändes logiskt. Han menade dock på att den kommer utsättas för mycket heat soak när bilen står still vilket kommer göra att bilen inte går som den ska när man drar iväg. Typiskt tråkigt att stått i kö inför start i några minuter så insugstempen visar 60-70 grader när man står vid starten! Får tempgivaren flyttad till ett annat rör närmare IC:n under dagen av min kompis Mattias L! Tur man har bekanta som ställer upp smile

Blir en spännande kväll ikväll då vi ska börja öka laddet och se hur den reagerar på det big_smile återkommer med uppdatering.

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Subaru Legacy Turbo "Jallen" (1992)
Volkswagen Golf GTI "Rallybil" (1983)
FAH
3 februari 2017 · 198 Inlägg

Hej igen!

Uppdatering från mappningen, inget gick sönder, bilen funkar väldigt bra, min WG-klocka har ett grundladd på 3 bar lol Hehe, det var ett litet bakslag wink Jag hade fattat det som att den skulle ha 1 bar i grundladd ungefär men antingen lyssnade jag med arslet eller så blev det nått missförstånd för den fjädern i klockan var inte att leka med big_smile

Förutom det så gick mappningen bra, bilen betedde sig riktigt bra! Inga konstigheter och den byggde laddtryck riktigt fint, hade 1.26 bar innan 3500 rpm vilket jag tycker är bra på en 2 liters motor smile Vi satte tryckluft på WG-klockan så den var så öppen som den kunde vara och gjorde en grundmapp utan laddtryck.

Jag visste sedan innan att WG-porten behövde slipas till och göras större och mjukare för att kunna reglera laddet men det hanns inte med (var svårt att komma åt med de verktyg som fanns tillgängliga när det skulle göras) så jag prioriterade bort det. Detta innebar att turbon vid ca 3000 rpm hade 0.2 bar i ladd, vilket är ok. Vid 6500 rpm var laddet nästan 1 bar vilket är alldeles för högt när WG-porten är helt öppen! Nedan film på en repa med öppen WG-port:

https://youtu.be/zbmdZlJKdgM

Sedan visade det sig även att spridarna inte alls räckte så långt... När vi hade 132 hk på hjulen i början av kvällen använde vi 45% av spridarna vilket gav oss hopp att de skulle räcka rätt långt! Dock använde vi 88% då vi hade 188 hk på hjulen så där någonstans tappade vi hoppet... smile

Vi beslutade att bara göra en grundmapp med så lågt ladd som möjligt då vi liks var i bänken, då är det gjort inför nästa mappning! Bilen går alltså bra upp till ca 0.9 bar ladd och på låglast så den är betydligt lättare att flytta nu samt att vi sparat tid inför nästa gång smile

Vad händer nu då? Än har jag inte gett upp att köra tävling den 18, är flera dagar kvar! big_smile
Spridaradaptrar är beställda från Lateral Performance så jag kan montera min 810 cc spridare. Turbon åker av ikväll eller under helgen så den kan portas. Jag ska under dagen panikartat leta efter en lämplig WG-klocka med 2 portar som jag hinner få hem innan nästa onsdag så jag kan mappa igen på torsdag! Den jag har hittat är Turbosmarts IWG 75 men den kostar ca 2500 kr så känns lite saftigt... Hoppas hitta en annan under dagen! Ingen läsare som råkar ha en 2 ports klocka liggande? wink

Är ändå nöjd med dagen, fick ingen riktig fullgasrepa men bilen visade sig vara riktigt stark kring 3500 rpm (där den borde vara det) så det finns definitivt potential! Inget gick sönder (förutom en inre drivknutsdamask höger fram som kastade fett lite då och då på downpipe och turbo...), bilen levde om och inga läckage! smile Det skönaste var att jag bara var i Sävar och inte i Sundsvall på Motor Nord! Detta gjorde allt bök med svetsning av mittdiff värt det då det bara var att lasta bilen, åka hem och ta nya tag smile

Fortsättning följer!

Senast redigerat av FAH (3 februari 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Subaru Legacy Turbo "Silverpilen" (1993)
Volkswagen Golf GTI "Rallybil" (1983)
Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy TurboVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy TurboSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy TurboVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy TurboSubaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Outback 3.0R
FAH
3 februari 2017 · 198 Inlägg

Forge wastegateklocka beställd från GIK turbo, adaptrar till spridarna beställda från England! Hoppas posten är duktig och levererar i tid... big_smile

Turbon lämnas till Jens Gustavsson så får han porta den då han gjort det förut på turbon till Nissan Sunnyn. Ska titta över min drivaxel höger fram då den som sagt kastade ut lite fett under mappningen! Får se om jag gör det innan eller efter mappningen smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy TurboVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy TurboSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy TurboVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy TurboSubaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"
FAH
6 februari 2017 · 198 Inlägg

En liten uppdatering då.

Plockade lös turbon igår (gick rätt smidigt faktiskt, skönt att veta att det går relativt enkelt att plocka lös turbo vid behov) och körde ut den till Jens i Sävar, han skulle porta den på tisdag.

Eftersom jag gissningsvis inte kan göra någonting förrän onsdag då delarna kommer så började jag fundera på mitt tändsystem. Sitter original tändspolar för tillfället vilka inte är kända för att vara speciellt hållbara eller bra så nu när jag fick tid tänker jag att det är lika bra att åtgärda dem så de inte strular i bänken smile Byter jag dem inte kommer de definitivt strula, Murphys lag o.s.v. wink

En bekant visade sig ha 4 st LS-2 spolar med kabelhärva så kommer nog köpa av honom dem och bygga om tändningen ikväll och på tisdag. Monterar då spolarna på fjäderbensstaget och drar tändkablar ner till topparna. Alternativt monterar jag dem på rambenen bredvid topparna för att få kortare tändkablar, beror på hur kabelhärva som följer med ser ut! smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Subaru Legacy Turbo "Silverpilen" (1993)
Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special" (1990)
Subaru Legacy Turbo "2.2T STi" (1990)
Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy TurboVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy TurboSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy TurboVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy TurboSubaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy TurboSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Jallen"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"
FAH
6 februari 2017 · 198 Inlägg

Hejsan!

Fick tag i LS2-spolar med kontaktstycke av Dennis som hjälpte till med ombyggnationerna kring turbon. Som jag sa tänkte jag montera dem på fjäderbensstaget och sen dra tändkablar ner till topparna. Blir ca 900 mm långa kablar då men tror det ska vara lugnt smile Bild på placering av spolarna, kommer dock placeras under staget och inte ovanpå wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-2367fcc169fa08337d05aaa0ffde6805.jpg

Tror det kommer bli bra!

Kom även på att jag borde koppla förbi gamla tändförstärkaren så jag får den rena signalen direkt från boxen. Smidigt att kontaktstycket jag tog från en kasserad luftmängdmätare passar på kablaget som går in till tändförstärkaren med signal från boxen big_smile Blir smidigt att bara löda in kablaget i den, se nedan smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-0cad38f9c71e9f54c16d82f49b80021e.jpg

Blir en tur på Biltema imorgon för att köpa deras skärmade silikontändkablar samt lite kabel smile Tänker ta plusmatning från startmotorn och jorda på nått bra ställe, typ motorn eller i karossen.

Min mor kom förbi under förra vecka och hittade samt hängde upp en Legacy-banderoll jag fick från den lokala Subaruåterförsäljaren för några veckor sedan! Detta var den banderoll de hade hängandes i butiken när Legacy generation 1 var ny big_smile Riktigt kul med lite nostalgiprylar i garaget wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-0fc29bb3f8d61d4ec42429d983a501e5.jpg

Mer spännande än så blev det inte idag, hoppas på en produktiv dag imorgon med två paket på posten (WG-klocka samt spridaradaptrar)!

Senast redigerat av FAH (6 februari 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Subaru Legacy Turbo "Silverpilen" (1993)
Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren" (1987)
Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special" (1990)
Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy TurboVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy TurboSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy TurboVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy TurboSubaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy TurboSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Jallen"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "2.2T STi"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo
Curse
7 februari 2017 · 686 Inlägg

Kommer att bli en riktig dräpare på banorna när den är "klar" big_smile

Mazda 6 "MPS" (2006)
FAH
8 februari 2017 · 198 Inlägg

Curse skrev:
Kommer att bli en riktig dräpare på banorna när den är "klar" big_smile

Haha, en bit på vägen i alla fall big_smile

Igår kom ett efterlängtat paket! Forge WG-klocka big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-56f17a56a37e2d156ec61cbd4343ab58.jpg

Passande nog hade Jens portat klart turbon under förmiddagen så efter jobbet åkte jag och plockade upp den. Tog sedan en tur förbi Mattias L med turbo och klocka för att modifiera fästet på turbon. Visade sig att klockan passade perfekt i originalfästet! smile Vad enkelt! Sedan blev det lite strul att modifiera själva armen till klockan, fingängad tumgänga på Forgeklocka som blev lite skadad under arbetets gång. Men det löste sig, tog lite längre tid än tänkt bara smile Nedan resultatet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-2ae2721d431c78f824ea61321066f110.jpg

Känns skönt att ha turbon klar inför torsdag, var den viktigaste pusselbiten. Det värsta som händer är att spridaradaptrarna inte hinner komma så vi blir begränsade av bränslet alternativt att det strular så jag inte får dit de nya spolarna. Vilket som bör jag kunna åka från Sävar med en körbar bil, vilket är mitt mål, oavsett effekt smile

Hann inget mer igår så blir att jobba på ikväll och få dit turbon samt löda till tändningen big_smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Subaru Legacy Turbo "Jallen" (1992)
Subaru Legacy Turbo "2.2T STi" (1990)
Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special" (1990)
Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy TurboVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy TurboSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy TurboVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy TurboSubaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboSubaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Outback 3.0RSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo RS "Rallybil Nationell Special"Subaru Legacy Turbo "2.2T STi"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy TurboSubaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "Jallen"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Outback 3.0RSubaru Legacy Turbo "2.2T STi"Volkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru Legacy Turbo "Jallen"Subaru Legacy TurboVolkswagen Golf GTI "Rallybil"Subaru 1800 Turbo Coupe "Sommarglidaren"Subaru Legacy Turbo "Silverpilen"Subaru Legacy TurboSubaru Outback 3.0R
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang