Någon dyr service bmw 520/525 d e61?

Stahre87
2 oktober 2016 · 346 Inlägg

Går i tankar att köpa en begagnad 520/525 d. Dom jag kollar på är årsm 09/10 med automat. Kolla med min budget på bilar som gått ca 12-14000
Det jag undrar är om det vid ett visst miltal kommer en stor dyr service eller om det är gjort om bilen gått 14000mil?
Ingwn lust att köpa en och sen om tre månader lägga ut 10000 på service,då letar jag hellre en bil med mer bil o stor service utförd 😃

Krist
2 oktober 2016 · 716 Inlägg

Nej. Dom modellerna har behovsanpassad service. Enkelt sagt så säger bilen till när något ska bytas. Dock ska du veta att ett oljebyte hos bmw går på runt 4000. Min gamla 525d lci e60 servade jag vid 18000 mil till ett pris av runt 6000. Då byttes olja, oljefilter, bromsolja, cupefilter och något mer som jag inte minns.

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Stahre87
2 oktober 2016 · 346 Inlägg

Eftersom Inga garantier gäller på så pass gamla bilar bryr jag mig ej om att serva på specifika bmw verkstäder. Har kontakter på autoexperten där jag brukar serva mina bilar.
Man blir inte klok när man försöker läsa sig till om det är ett vettigt köp eller inte. Fel vanliga som ovanliga drabbar alla bilar...

caromania Forummoderator
2 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Stahre87 skrev:
Eftersom Inga garantier gäller på så pass gamla bilar bryr jag mig ej om att serva på specifika bmw verkstäder. Har kontakter på autoexperten där jag brukar serva mina bilar.
Man blir inte klok när man försöker läsa sig till om det är ett vettigt köp eller inte. Fel vanliga som ovanliga drabbar alla bilar...

Jo men frekvensen skiljer. Min Accord har fått besöka verkstad 1 gång på 10 år. Grannens SAAB 9-5 är inne för tredje gången i år.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Stahre87
2 oktober 2016 · 346 Inlägg

Min 9-5a bytte jag en generator på, på dom 5 åren jag ägde den! Det jag menar, Inga bilar är felfria men vissa med mindre fel o andra mer vanliga.
Har du en ny honda? Jag har titta en del på ackord, årsm 2008--->

caromania Forummoderator
2 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Min är en -04, så gamla "fula" modellen, en 2.4 tourer executive, maxutrustad men manuell. Nu har den väl passerat 21.000 så den står mest och samlar damm som tredje/fjärdebil. Stor skuff och krok som kommer till användning ibland. Nyare Accorden är ju ännu bättre, men lite mindre skuff. Anledningen till att jag inte köpte en ny Accord var för ungarna är för långa för baksätet, men annars skulle jag nog våga påstå att det är en bil som är statistiskt sett drabbad av mycket mindre problem än det mesta (allt?) annat.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Krist skrev:
Nej. Dom modellerna har behovsanpassad service. Enkelt sagt så säger bilen till när något ska bytas. Dock ska du veta att ett oljebyte hos bmw går på runt 4000. Min gamla 525d lci e60 servade jag vid 18000 mil till ett pris av runt 6000. Då byttes olja, oljefilter, bromsolja, cupefilter och något mer som jag inte minns.

HERREDUMILDEJESUS , du gav väl inte bort 6 lakan för ett jobb du kan göra själv, och dessutom på en gammal bil ?.
Byta olja och filter, en baggis..ca 600
Byt bromsolja max en liter 150:-
Kupefilter runt 100..
Var jobbar du...
Dotterns V50 ville bilia ha 5000 för att byta bromsar runtom , jag gjorde det för strax under 500..
Enda strulet var bak där man fick ha 3  ! händer för att skruva tillbaka kolvarna, annars var det en baggis och jag är pensionär..

Senast redigerat av tommen1 (2 oktober 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Stahre87
2 oktober 2016 · 346 Inlägg

Okej. Det är väl just det att accorden är på gränsen till trång. Med två barn i varsin barnstol, en bakåt en framåt. Plus en vagn (som förmodligen är världens största) och mig själv som är 193cm. Svårt att hitta bilar som kvalar in...

Rille0
2 oktober 2016 · 2 021 Inlägg

tommen1 skrev:

Krist skrev:
Nej. Dom modellerna har behovsanpassad service. Enkelt sagt så säger bilen till när något ska bytas. Dock ska du veta att ett oljebyte hos bmw går på runt 4000. Min gamla 525d lci e60 servade jag vid 18000 mil till ett pris av runt 6000. Då byttes olja, oljefilter, bromsolja, cupefilter och något mer som jag inte minns.

HERREDUMILDEJESUS , du gav väl inte bort 6 lakan för ett jobb du kan göra själv, och dessutom på en gammal bil ?.
Byta olja och filter, en baggis..ca 600
Byt bromsolja max en liter 150:-
Kupefilter runt 100..
Var jobbar du...
Dotterns V50 ville bilia ha 5000 för att byta bromsar runtom , jag gjorde det för strax under 500..
Enda strulet var bak där man fick ha 3  ! händer för att skruva tillbaka kolvarna, annars var det en baggis och jag är pensionär..

alla är inte pensionärer som har all tid i världen att serva sin egen bil, antar att du har utrustning att släcka servicelampor och återställa elektronisk handbroms osv också, stämpel till serviceboken?

Dina priser stämmer inte när det gäller bilen tråden handlar om också.
en 525d e61 rymmer 7,5 liter syntetolja samt filter på det, inga 600kr där
kupefilter kostar mer än 100 kr
med ebay priser kanske går att komma ner dit men det känns inte relevant

Sen ska man ha mek plats och kunskap att skruva också, inte alla som har/vill det.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

""alla är inte pensionärer som har all tid i världen att serva sin egen bil, antar att du har utrustning att släcka servicelampor och återställa elektronisk handbroms osv också, stämpel till serviceboken?

Dina priser stämmer inte när det gäller bilen tråden handlar om också.
en 525d e61 rymmer 7,5 liter syntetolja samt filter på det, inga 600kr där
kupefilter kostar mer än 100 kr
med ebay priser kanske går att komma ner dit men det känns inte relevant

Sen ska man ha mek plats och kunskap att skruva också, inte alla som har/vill det.""

Du har helt rätt i det du skriver.
Jag blev bara lite häpen över priserna för service pä en gammal bil.
När jag skulle lämna in min första nyinköpta bil på 1000mila service, och såg vad dom skulle göra till det facila priset  av 1000 kr år  1987 så  satte jag mig in i vad som skulle göras och sen dess har jag ALDRIG lämnat in en bil på sk service..
Byta olja o filter tar ju bara en kvart och för det ska dom ha någon tusenlapp så den kan jag spara..
Orkar man inte göra kontroller som bromsvätska, batteri, luftfilter osv så får man gärna betala..

Senast redigerat av tommen1 (2 oktober 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
2 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Stahre87 skrev:
Okej. Det är väl just det att accorden är på gränsen till trång. Med två barn i varsin barnstol, en bakåt en framåt. Plus en vagn (som förmodligen är världens största) och mig själv som är 193cm. Svårt att hitta bilar som kvalar in...

När de väl kommer ur barnstolen är den perfekt, men med barnstolar är det nog trångt! Sedan apropå längden, jag minns ju nu att jag funderade på att byta in min -04 mot en ny för ett antal år sedan, men reagerade på att den nyare modellen inte fick bak förarstolen lika långt. (Jag är 190cm) I den gamla har jag inte stolen längst bak, massor med plats, men den nyare är mer som många andra japanare tyvärr. Hade även en Primera och den satt man som en fällkniv i. En jävla skitbil var det. Nej, Accorden är grym, inga svaga punkter förutom att den bullrar för mycket i 120km/h.
Passar på att slå ett slag för en Lexus Gs som fungerar som familjebil nu. Mycket större kupé än Accorden och väldigt trevlig att åka/köra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
2 oktober 2016 ·

tommen1 skrev:

Krist skrev:
Nej. Dom modellerna har behovsanpassad service. Enkelt sagt så säger bilen till när något ska bytas. Dock ska du veta att ett oljebyte hos bmw går på runt 4000. Min gamla 525d lci e60 servade jag vid 18000 mil till ett pris av runt 6000. Då byttes olja, oljefilter, bromsolja, cupefilter och något mer som jag inte minns.

HERREDUMILDEJESUS , du gav väl inte bort 6 lakan för ett jobb du kan göra själv, och dessutom på en gammal bil ?.
Byta olja och filter, en baggis..ca 600
Byt bromsolja max en liter 150:-
Kupefilter runt 100..
Var jobbar du...
Dotterns V50 ville bilia ha 5000 för att byta bromsar runtom , jag gjorde det för strax under 500..
Enda strulet var bak där man fick ha 3  ! händer för att skruva tillbaka kolvarna, annars var det en baggis och jag är pensionär..

Olja och filter för 600 kr? Var köpte du det?  Maxis billiga oljor duger inte smile

Om du behövde 3 händer för att skruva tillbaka kolvarna så får du öva mer wink

Vissa saker vill man bara inte göra själv så därför är de värt att lämna iväg vissa jobb. Jag gör själv allt men klagar då aldrig på någon som lämnar bort.

Det bilia ville ha 5000 kr för låter intressant, de måste ha inneburit mer än bara klossar. För kostnaden på byte av just klossar bak på en exempelvis v70 2012 kostar 1400 kr. 
Har själv låtit volvo byta klossar fram på en v40 jag hade till ett pris av ca 1000 kr.  Vad är de för guld de sätter i en v50?


Men nog om det smile  Folk servar hur de vill.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Det var dottern som var på bila och fick  priset 5000 för byte runtom..
Men man sätter väl inte priset på den okunnige kunden man har framför sig väl ??..
Lyckligtvis kom hon till mig för någon månad tidigare hade hon bytt den" välkände" generatorn för över 5000. .
Sen bromsar bak är inte lätt utan rätt verktyg eftersom man måste skruva in och trycka samtidigt.

Senast redigerat av tommen1 (2 oktober 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Muttley
2 oktober 2016 ·

tommen1 skrev:
Det var dottern som var på bila och fick  priset 5000 för byte runtom..
Lyckligtvis kom hon till mig för någon månad tidigare hade hon bytt den" välkände" generatorn för över 5000. .
Sen bromsar bak är inte lätt utan rätt verktyg eftersom man måste skruva in och trycka samtidigt.

De kostar ju lite som sagt smile De har sina förklaringar. Man väljer själv var man lämnar med.
Skruvtving och polygrip  så har man kolven inne på 5 minuter om den är frisk.
Men eftersom ingen info kom om bilias dyra bromsbyte så antar jag de inte stämde.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Bilia jägersro i Malmö. .
Ring o kolla själv vad det kostar att byta runtom på en v50..
Vill du att jag ska slå upp numret åt dig på Eniro?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Stahre87
3 oktober 2016 · 346 Inlägg

Kanon! Bra svar i tråden. Skämtforum det här.

Krist
3 oktober 2016 · 716 Inlägg

tommen1 skrev:

Krist skrev:
Nej. Dom modellerna har behovsanpassad service. Enkelt sagt så säger bilen till när något ska bytas. Dock ska du veta att ett oljebyte hos bmw går på runt 4000. Min gamla 525d lci e60 servade jag vid 18000 mil till ett pris av runt 6000. Då byttes olja, oljefilter, bromsolja, cupefilter och något mer som jag inte minns.

HERREDUMILDEJESUS , du gav väl inte bort 6 lakan för ett jobb du kan göra själv, och dessutom på en gammal bil ?.
Byta olja och filter, en baggis..ca 600
Byt bromsolja max en liter 150:-
Kupefilter runt 100..
Var jobbar du...
Dotterns V50 ville bilia ha 5000 för att byta bromsar runtom , jag gjorde det för strax under 500..
Enda strulet var bak där man fick ha 3  ! händer för att skruva tillbaka kolvarna, annars var det en baggis och jag är pensionär..

Det var bilens sista service innan jag sålde den. Den blir ju lite mer attraktiv att en då 6år gammal bil har varit inne för en behovsanpassad service och fått bytt det bilen velat ha nytt. Jag kan meka själv, men 6000 för allt ovan tyckte jag på en såpass dyr bil var ett okej pris. Jag är dock inte pensionär, utan jobbar 200-250timmar i månaden natt inkl 2 barn å fru hemma. Mina lediga dagar ska inte gå åt att meka.

Stahre87 - vi är lika långa jag å du. Jag satt ordentligt i e60. Dock bytte jag till en F11 just pga bagaget på en e60 inte rymde dubbelvagn/2 vagnar, plus avstängning av airbag fram för att få i en barnstol var ett tillval när bilen kom ut i marknaden. Dvs. många e60 ute i marknaden har ingen nycklavstängning för airbagen på passagerare sidan fram. Så om jag förstått det rätt så har du 2 barn? Jag rekommenderar då att du letar efter en e61 med nyckelsvstängning, 2 barnstolar bak kommer göra så båda framstolarna kommer vara tighta (speciellt för dig), då kan det vara skönt att ha det bakåtvända barnet i framsätet bredvid dig, det har jag. Lycka till

Senast redigerat av Krist (3 oktober 2016)

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Stahre87
3 oktober 2016 · 346 Inlägg

Ja, ena är 4år och sitter i en bakåtvända barnstol fast framåt nu. Den andra är 1,5år o sitter bakåt. Tänkte ha henne i fram och äldsta bakom henne. Så får jag o sambon sitta bakom varandra beroende på vem som kör

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang