Motorolja C3 eller C2

SAAB95-en
29 oktober 2016 · 27 Inlägg

Hej !

Har en Fiat Ducato 2.3 multijet 130  Diesel ,    Motorolja inst.book  Selenia WR PE C2   SAE 0W-30

Kan själv inte se någon anledning använda C2 oljan när C3 oljan enl nedan ger bättre slitage skydd.
Har pratat med Fiat verkstad och de använder Selenia C2  WR PESAE 5W-30  men de tror jag beror på Italiensk produkt.
En kvalitets olja betalar sig alltid i längden de är klart min tanke använda  Castrol Edge C3 SAE 0W-30  eller  SAE 5W-30. Modern olja för partikelfilter.

Skulle vara intressant höra vad Ni andra tycker ??



Motorolja Wikipedia  nedan:

C3-oljor är Top Tier lägre SAPS-värden. De är konstruerade för användning i högpresterande bensin- och lätta dieselmotorer där avancerade efterbehandlingssystem som dieselpartikelfilter (DPF) och trevägskatalysator (TWC) används. Dessa oljor är typiska SAE 5W-30 eller SAE 5W-40 baserade på grupp III-basoljor. De är vanligtvis i kombination med en rad OEM-specifikationer : Daimler MB-Approval 229.31 / Daimler MB-Approval 229.51 / Volkswagen VW50200 / Volkswagen VW50500 Volkswagen VW50501 / BMW Longlife 04 / Porsche (SAE 5W-40 only). (SAPS= Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur)

C2 Samma som ACEA C3 men bara SAE 5W-30. Ger lägre slitageskydd men bättre bränsleekonomiförbättring.

Saab 9-5 2.0T Sport "Kombi" (1999)
spillolja
29 oktober 2016 · 4 043 Inlägg

DEt finns en olja som uppfyller såväl  C2 och C3 viket är den enda oljan som jag känner till som gör det
http://shop.oil-center.de/index.php/de/ … liter.html

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
SAAB95-en
29 oktober 2016 · 27 Inlägg

De var en bra websida har du handlat där ? Rickigt bra pris på oljan .

Känner du till något om Aral olja ser de har även  Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30 . 
Tycker 0W-40 oljan är lite för tjock    ( hög viskositet )

Finns också på Mister Auto men betydligt dyrare.
http://www.mister-auto.se/sv/motorolja/ … 42370.html

Saab 9-5 2.0T Sport "Kombi" (1999)
spillolja
29 oktober 2016 · 4 043 Inlägg

Har köpt flera ggr hos oil-center  utan problem
den nämda 0w-40 är en tunn olja som flyter ned till ca -63C samtidigt snäppet tjockare än en 30 olja

annars har https://www.motor-oel-guenstig.de/Motor … 9_120.html  ett urval

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
SAAB95-en
29 oktober 2016 · 27 Inlägg

De var fina tips ! Helt klart kommer handla Tyskland . Fraktkostnad 15 Euro till Sverige.
Lönar sig helt klart köper några dunkar på en gång , finns några bilar här fylla på ..smile

Saab 9-5 2.0T Sport "Kombi" (1999)
SAAB95-en
31 oktober 2016 · 27 Inlägg

Vid mer letande hitta .
Länk nedan framgår av diagram en C2 olja  är också en A5/B5 olja med lägre viskositet. Motorer med
mindre lager spel osv.
Då är inte en C3 olja lämplig som är A3/B4  för  en Fiat Ducato Euro 5 motor  multijet 130 detta fall.
C3 oljan är tjockare.

Oljan vi hitta tidigare som var både C2/C3 kan inte riktigt förstå ..

http://webshop.agrol.se/UserFiles/file/BRA.ACEA.pdf

Är inte helt hundra på detta nu men 99.9 ..smile..! ? !

Ha en Fin dag !

Saab 9-5 2.0T Sport "Kombi" (1999)
spillolja
31 oktober 2016 · 4 043 Inlägg

Oljor med Både C2 och C3  uppfyller villkoren för såväl lågviskositets och normalviscositets  specifikationer  där den nämda aralolja är en sådan
Att tillverkaren föreskriver en lågviskositetsolja kan ha att göra med att man ska får lägsta möljiga bränsleförbrukning vid körcykeltesterna  när fordonet typgodkänns
jag är ytterst skeptisk till dessa sk. lågvisko-oljorna

för att vara på säkra sidan och behålla smörjförmågan när motorn blir genomvarm är att välja en olja med normaviskositet

personligen skulle jag aldrig välja olja tunnare än x-W40

likaså växellåda hellre 75W-90  än sae 75W   (och API GL4/5)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
SAAB95-en
1 november 2016 · 27 Inlägg

Intressant länk.
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … ljor-35621

Med högre viskositet och mindre lager spel oljan kanske inte kommer åt överallt trotts högre bärighet i säg.  Något fundera över beroende på motor , tycker jag.
Detta gör mig tveksam till högre viskositet IVECO motor  Ducaton nu läget vet för lite.
Skall försöka luska lite mer här för har inget spec på lager spel osv denna motor kontra andra motorer.

Din tanke med bränsle ekonomi låg viskositet förstår den helt , kontra högre viskositet vi behöver lite mer fakta här på motorn för själva kunna göra en bedömning.

Inte lätt hitta någon som sitter inne på motor spec  Ducaton kontra andra motorer med ev högre lager spel.. men som sagt skall göra ett försök. De blev mycket men intressant .smile

Saab 9-5 2.0T Sport "Kombi" (1999)
spillolja
1 november 2016 · 4 043 Inlägg

Enligt autodata för en 2,3 multiljet 130  2006

5W-40   Synthetic
API-CF 
ACEA-B4   
FiAT 9.55535-N2
6,5 liter

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
SAAB95-en
1 november 2016 · 27 Inlägg

Kan Du se data  för en 2,3 multijet 130  , År 2016 .     Tack på förhand !

Saab 9-5 2.0T Sport "Kombi" (1999)
spillolja
1 november 2016 · 4 043 Inlägg

2011  är samma som 2006   kan ej se nyare
motorkoden är F1AE0481N  för 2006 och 2011

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
SAAB95-en
2 november 2016 · 27 Inlägg

Om de hjälper dig så är motorkoden F1AE3481D   multijet 130 år 2016.

Saab 9-5 2.0T Sport "Kombi" (1999)
spillolja
2 november 2016 · 4 043 Inlägg

Googlar man på det 2 olika motorkoderna så ser motorn ut att vara likadan utvändigt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
SAAB95-en
2 november 2016 · 27 Inlägg

De jag hittar på weben för Euro 5 motorerna typ min från 2011 och framåt ska de vara 
motorolja 5w-30  C2. Fiat 9.55535-S1  .
Här finns olika tillverkare ex. Castrol Magnatec 5W-30 C2  Där finns inga tvivel från min sida.

Men precis som du är jag tveksam till den extra låga viskositeten som C2 oljan innebär. Jag är mer
intresserad av motorn håller längre än 5% bränsle besparing.
Men är rädd hälla i en högre viskositet motorolja för den kanske inte kommer i mellan med de låga
lager spel som gäller. Med motorhaveri som resultat..

Intressant länk:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t75319/

Ducato  wiki länk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato

Saab 9-5 2.0T Sport "Kombi" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang