M123 skrev:
it_mutt skrev:
M123 skrev:
Nu var inte frågan om, utan när vinterväglag har infallit.
Är det vinterväglag så anser jag att man ska bli tvingad till att använda vinterdäck och att sommardäck ska vara olagligt.
Om det trillar ner 1dm snö i juni, så är det, per definition, vinterväglag. Du menar alltså, att om detta inträffar i mitten på juni, eller i maj, eller i augusti, så ska folk per definition vara tvingade, enligt lag, att sko om bilen för att ta sig till, eller hem från (hur nu det ska fungera), jobbet lagligt?
Det är, igen, en lag som är omöjlig i praktiken.
- - Edit - -
Man får då anta att du antingen kör med friktionsdäck året runt, eller åtminstone har med dig vinterdäck i bagaget året runt (för nog lever du väl som det lagförslag du anser vara självklart?)
Nu får du tråden att glida från ämnet.

Självklart om, vilket jag aldrig fått uppleva.
Alltså blir mitt svar hypotetiskt.
Skulle det ovanstående inträffa skulle jag inte framföra min bil i det väglaget utan antingen ställa det åt sidan tills det blev ett mer passande väglag för sommardäck eller så bytte jag till däck som är anpassade för att köra på, snö, slask och is. Dvs vinterdäck, helst dubbat.
Hade du bott här så hade du nog tyckt lika som mig. Förstår att man kan ha andra uppfattningar men dom grundar sig väl efter hur klimatet är där man är.
Här har det snöat som fan och det finns tokar på vägen med sommardäck, hur ska man komma åt dom om inte med lagen? Sålänge det är lagligt att åka med ett verkligen uselt däck kommer dom göra det.
Det tråkiga är väl när det blir personskador eller döda av deras val.
Hade dom inget val så var valet lätt.

Det får jag absolut inte. Tråden har nämligen ingen specifikt...ehm...tråd. Det var öppet för tankar, kommentarer och så vidare.
Det jag finner ganska intressant är att du faktiskt inte har någon som helst aning om var i landet jag bor. Du vet att mina föräldrar bor, men inte mer än så. Det i sin tur spelar egentligen ingen roll, då jag, via bil, förflyttar mig över hela landet.
Hur ska exempelvis hemtjänst lösa det enligt dig? Köra på friktionsdäck året runt? Trots att det i många fall är rent ut sagt farligt i högsommarvärmen? Eller ska de ställa sina bilar om det faller snö?
En lag som inte är praktiskt genomförbar är ingen bra lag, det inser nog du också. Landet kan inte stanna upp bara för att det faller snö. Då är det bättre att folk lär sig köra efter rådande förhållande.
Folk kan inte stanna kvar på jobbet för att det trillar ner snö "valfri dag under året när det inte är vinterdäckslagtid", eller stanna hemma från jobbet. "Man kan ta bussen"...ja, fast, nu har vi ju lite lagar och regler gällande detta också (som skulle få göras om med samma effekt). Ambulanser...hur ska de göra? Polisen? Brandkåren? Väktare?
Igen, det är ett förslag till en lag som inte hade fungerat...alls.
- - Edit (ja jag gillar tydligen sådana) - -
En lagförändring som däremot hade varit vettig hade varit att förbjuda mobilfipplande helt, dvs även prat utan handsfree.
Det var däremot att glida ifrån tråden.