3 november 2016
Trådstartare
Jag köpte en bil för några dagar sen, en golf CL 1.8 I 1992.
Problemet började med att fläkten slutade ge värme, och jag som är så jävla okunnig inom bilar tänkte att fläkten skulle bytas, för säljaren sa det också och skickade med mig en fläkt. Jag sköt upp det och dagen efter började det komma kall luft bara, och det rykte vitt från motorn när jag stannade (från samma sida som kylar vätske behållaren är på) men jag la inte så mycket vikt på det och brydde mig inte. Jag trodde det var för att det regnade och det hade kommit in vatten vid motorn. Sen idag, så började det knacka, precis när oljelampan började lysa till, jag vände direkt och köpte 1 liter olja. Men knackningarna fortsatte, oljelampan lyste till då och då, bilen blev typ kämpig och började dö. Sen gick det bra att köra efter jag stod still en stund, men det knacka som fan. Kylaren kokar och vattnet försvinner fort. Jag kan inte byta topplocks packning för A: helt okunnig inom bilar B: alldeles för dyrt C: jag har inget eget garage. Tror ni det funkar med steel seal? Och om jag gör rent ochelvete byter olja? Bilen startar och låter bra på tomgång. När jag kommer upp till 3an så börjar knackningarna märkas, och 5ans växel är det nästan läskigt mycket.