HJÄLP! Renault Megane startar ej, ibland några sek...(LÖST)

beastman
15 november 2016 · 11 Inlägg

Hej,
har ett stort problem med en Megane 99a.

Den startar helt enkelt inte, ibland startar den till och går några sekunder. Det är precis som att den vill starta till varje gång man vrider på nyckeln men den gör det bara inte.
Innan den dog helt så hade den nå problem med instrumenten och instrumenbelysningen. Det blinkade och levde om i några veckor och bilen stannade till nån gång(kan ha varit huvudströmsrelät).

Jag har gjort följande:
Bytt tändstift, bränslefilter, luftfilter, huvudströmsrelä, vevaxelgivare samt olja och oljefilter.
Har haft isär och sprejat alla kontakter och jordpunkter jag hittat.
Batteriet och generatorn är nytt sen någon månad och fungerar fint.
Testat starta med båda nycklarna och det hjälper inte. Startspärren(blinkande lampan) tänds när man slår på tändningen och släcks efter 3 sek(normalt).
Bränslepumpen går när man vrider på tändningen och bygger upp tryck. Har testat lossa vid fuelrailsen å kollat att det kommer bränsle. Gnista finns, har även kastat om alla tändspolarna(bara för att). Har testat byta plats på de 2 andra reläna i motorutrymmet. Startmotorn går bra.
Ingen varningslampa lyser. Har testat söka felkoder med 2 olika läsare utan att hitta nått.


Vad ska jag göra nu? Blir fan galen av denna bil!

Senast redigerat av beastman (29 november 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 november 2016 · 4 917 Inlägg

Ett litet specialfall..
Köp startgas på burk och spruta in i luftintaget hela tiden medans någon vrider om nyckeln.
Man måste alltså vara 2 st, om man inte kan förlänga med ett smalt rör in i kupén. .
Vad som sedan sker bör väl ge lite besked på vad som felar .

Senast redigerat av tommen1 (15 november 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
beastman
16 november 2016 · 11 Inlägg

Ska testa med startgas ikväll. Startspärren beter sej ju som att den är hel. Lampan ska lysa eller blinka om den är i, men lampan slocknar efter 3 sek som den ska. Men allt verkar ju möjligt med denna bil. Det är inte jag som äger den och jag kommer aldrig rekomendera en fransos till någon. Känns som att jag levt under huven på den i 6 månader. Alltid nått som racklar med den.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 november 2016 · 17 470 Inlägg

Som jml påpekar. Startspärren. Dyker upp några trådar varje månad om detta. Troligen får du aldrig igång den igen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 november 2016 · 17 470 Inlägg

JohnMayLives skrev:
När jag hade högst sporadiska (3-6 gånger/år) förmodade startspärrsfel på min tysks pansarvagn vilka helt plötsligt förvärrades till 2-3 gånger/månad och uppåt 15 startförsök när det strulade så visade sig lösningen var apenkel: bättrade på suspekta lödningar i EWS modulen o sen dess har det inte strulat

Börja pilla med sådant i elfelens moderskepp är som att sätta sig på en landmina och banka på den med en hammare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
beastman
16 november 2016 · 11 Inlägg

Men den går ju 5 sek då och då. Å gnista finns. Å startspärrlampan släcks och tänds helt normalt. Ha kollat 100 trådar och videos angående detta och det verkar som att alla som ha problem med startspärren inte får släckt lampan. Men det kan säkert ändå va nå knas med startspärren. Ska försöka fördjupa mej lite mer ikväll. Blir några timmar under huven😣

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 november 2016 · 4 917 Inlägg

Ge dig inte förrän du är överbevisad!

Startgas, sen vet du..
I sista hand lirar du med batteriet av o på en stund..
Detdär fransoserna är som gamla kärringar, måste smörjas lite extra, hehe. .smile
I ABSOLUT sista hand öppnar du ovannämnda och lödar om !

Senast redigerat av tommen1 (16 november 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
beastman
17 november 2016 · 11 Inlägg

Nu har jag testat med startgas å den går igång med det. Hade igång den ca 2 min. Gick utan startgas men dog när jag gasa till. Starta till utan startgas men gick som ett arsel å dog rätt snabbt igen. Men nu är vi iaf nått på spåren!

Har ni nån teori?

beastman
17 november 2016 · 11 Inlägg

Starta den igen med startgas. Gick 5-10 min innan den dog. varvade upp lite lätt från tomgång(12-1300varv) till kanske 1500-2000 innan den tvärdog.

Meaganeowner
17 november 2016 · 2 250 Inlägg

Bränslefilter, bränslesil vid pumpen, bränslepump.
Hål på bränsle ledning från tank.
Tät ventillation av tank. Kollas genom att öppna tanklock före start.

Rätt bränsle?

Bakterier i tanken, som tätar filter och sil?

Varför inte fixa bränslematning från en dunk? för att testa.

beastman
18 november 2016 · 11 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Bränslefilter, bränslesil vid pumpen, bränslepump.
Hål på bränsle ledning från tank.
Tät ventillation av tank. Kollas genom att öppna tanklock före start.

Rätt bränsle?

Bakterier i tanken, som tätar filter och sil?

Varför inte fixa bränslematning från en dunk? för att testa.

Filtret är nytt, tog isär det gamla igår å kolla...inge fel. Ha testat utan tanklock, hjälpte ej. Ska ge mej på pumpen ikväll. Bränslet är rätt. Sökte efter bränsletrycks-regulatorn igår men hittade inte den. Verka inte sitta vid fuelrailen. Vet nån om den ens finns på en megane från 99? Ska kolla om jag lyckas mata bränsle direkt från en dunk.

beastman
19 november 2016 · 11 Inlägg

Har felsökt allt jag kan. Beställt ny pump. Återkommer med resultat nästa helg.

torsen
19 november 2016 · 7 234 Inlägg

Ett halmstrå!
Har motorn 9-volt tändspole som vid startögonblicket via tändlåset matas med 12 volt?
I s f kan det vara glapp i tändlåset som yttrar sig i strömbortfall efter varierande tid.
Prova med en elledning direkt mellan tändspole och batteriets pluspol.
Ett trick som billånare tillämpade förr(har jag hört berättas).

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 november 2016 · 17 470 Inlägg

torsen skrev:
Ett halmstrå!
Har motorn 9-volt tändspole som vid startögonblicket via tändlåset matas med 12 volt?
I s f kan det vara glapp i tändlåset som yttrar sig i strömbortfall efter varierande tid.
Prova med en elledning direkt mellan tändspole och batteriets pluspol.
Ett trick som billånare tillämpade förr(har jag hört berättas).

Nix. Har den inte. Startspärren krånglar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
beastman
21 november 2016 · 11 Inlägg

Nix. Har den inte. Startspärren krånglar.

Tro du det kan vara startspärren trots att den går igång med startgas? Är det inte tändningen som klipps om startspärren är i? Den gå ju på tomgång men dör vid gaspådrag.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 november 2016 · 4 917 Inlägg

beastman skrev:
Nu har jag testat med startgas å den går igång med det. Hade igång den ca 2 min. Gick utan startgas men dog när jag gasa till. Starta till utan startgas men gick som ett arsel å dog rätt snabbt igen. Men nu är vi iaf nått på spåren!

Har ni nån teori?

Felaktig bränsle/luftblandning och jag tror på lamdasonden..
Eller dendär omlödningen. .

Senast redigerat av tommen1 (21 november 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
beastman
23 november 2016 · 11 Inlägg

Idag på jobbet fick jag en liten vision. Jag tänkte att laddtryckssensorn(en sådan: http://www.bildelaronline24.se/metzger/1811313) kanske är knas, men att bilen borde gå ändå. När jag kom hem så drog jag ur kontakten och till min stora förvåning så startade bilen. Den går ojämt, som väntat utan givaren ansluten, men den går och dör ej.

Grejjen är den att när man har givaren ikopplad och startar bilen med startgas å tomgången är jämn och fin men den dör vid gaspådrag. Utan givaren ikopplad så startar bilen utan startgas men med ojämn tomgång och den dör ej vid gaspådrag.

Detta, mina vänner, är bland de mest sinnessjuka felen jag någonsin vart med om. Måste va kortis i givaren, för om den bara skulle va sönder så skulle bilen gå som när  givaren är urkopplad. Jag ska forska lite till ikväll och sen blir det väl att beställa en ny givare. Pumpen är beställd i onödan men den smällen får man ta.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2016 · 17 470 Inlägg

beastman skrev:
Idag på jobbet fick jag en liten vision. Jag tänkte att laddtryckssensorn(en sådan: http://www.bildelaronline24.se/metzger/1811313) kanske är knas, men att bilen borde gå ändå. När jag kom hem så drog jag ur kontakten och till min stora förvåning så startade bilen. Den går ojämt, som väntat utan givaren ansluten, men den går och dör ej.

Grejjen är den att när man har givaren ikopplad och startar bilen med startgas å tomgången är jämn och fin men den dör vid gaspådrag. Utan givaren ikopplad så startar bilen utan startgas men med ojämn tomgång och den dör ej vid gaspådrag.

Detta, mina vänner, är bland de mest sinnessjuka felen jag någonsin vart med om. Måste va kortis i givaren, för om den bara skulle va sönder så skulle bilen gå som när  givaren är urkopplad. Jag ska forska lite till ikväll och sen blir det väl att beställa en ny givare. Pumpen är beställd i onödan men den smällen får man ta.

Grattis. Du är nog en av få som lyckats få igång en sådan här släde, som dessutom inte hade problem med startspärren. Jag gör avbön och tar till mig lösningen.

Mycket bra jobbat!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 november 2016 · 4 917 Inlägg

Jag lägger tebaks lambdan och lödkolven på hyllan..sad

Senast redigerat av tommen1 (23 november 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
beastman
29 november 2016 · 11 Inlägg

Det var laddtryckssensorn... vilken pärs!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang