Bakhjul rör sig ej

Micke_Dahl
24 november 2016 · 110 Inlägg

Hej,

Försökte flytta på en bakhjulsdriven bil idag som stått i 1-1½ år.
Först lossade vi hjulet höger fram och masserade delarna med skruvmejsel och hammare, den lossade.
Sen upptäckte vi att även vänster bakhjul satt fast, efter vi kört/slirat ut på gräsmattan.
Lyckades hissa upp bilen och till slut så lossade bromsen även på den sidan, så på med däcket o prova igen, men hjulet rubbar sig fortfarande inte.
Så om det inte är bromsen som är fastrostad längre, vad är det då? Drivaxeln? Hjullagret? Det är en E36 vi pratar om. Hur gör jag nu? Vi saknar även bogserögla.
Bilen ska säljas eller skrotas så den måste flyttas.

Mvh

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
simlar
24 november 2016 · 5 535 Inlägg

Kollat parkeringsbromsen?
Är ju bromsbackar inne i skivan bak.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Micke_Dahl
24 november 2016 · 110 Inlägg

simlar skrev:
Kollat parkeringsbromsen?
Är ju bromsbackar inne i skivan bak.

Medans hjulet var loss så rörde sig skivan inte först, men med lite massage och bändning så lossade skivan o den rörde sig, skulle handbromsen vart fast hade väl inte skivan ha rört sig? Eller?

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
simlar
24 november 2016 · 5 535 Inlägg

Nä då lär det inte vara p-bromsen.

När låser sig hjulet igen då? Efter du dragit dit hjulbultarna eller efter du ställer ner bilen på backen?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
ehedman
24 november 2016 · 1 966 Inlägg

Hissa upp och ta av hjulet, slå med storsläggan på skivans nav. Lite värme skadar inte. Det sitter riktig diffbroms på en del, har du det så kan du prova kopplingsstampa igång den ett par gånger. Ska bilen skrotas gör det ju inget om du brukar mycket våld.

Utmarks-Loke
24 november 2016 · 5 863 Inlägg

Sätt på hjulet igen och bogsera bilen en bit på asfalt, då brukar det lossna

Senast redigerat av Svarte_Orm (24 november 2016)

Micke_Dahl
24 november 2016 · 110 Inlägg

simlar skrev:
Nä då lär det inte vara p-bromsen.

När låser sig hjulet igen då? Efter du dragit dit hjulbultarna eller efter du ställer ner bilen på backen?

Jag vet faktiskt inte om det är efter vi satte i bultarna eller om det var när bilen landade på backen igen.
Men det krävdes en del innan skivan gick att rucka fram och tillbaka, sen hade vi bråttom att sätta tillbaka hjulet då domkraften sjönk i jorden.
Vi ska prova i morgon igen.

ehedman skrev:
Hissa upp och ta av hjulet, slå med storsläggan på skivans nav. Lite värme skadar inte. Det sitter riktig diffbroms på en del, har du det så kan du prova kopplingsstampa igång den ett par gånger. Ska bilen skrotas gör det ju inget om du brukar mycket våld.

Vi gjorde just det du sa med släggan, då lossade skivan som först satt som berget.
Stackars kopplingen fick slita som ett djur, har aldrig känt sån doft från mina bilar tidigare, gjorde fan ont!
Grejen är att den skulle säljas, stackars killen körde 2 timmar för att komma hit efter han hyrt släp.
Han ville få hjulen i rullning innan vi drog upp den på släpet då hans motor var riktigt svag, och hyrd.

Svarte_Orm skrev:
Sätt på hjulet igen och bogsera bilen en bit på asfalt, då brukar det lossna

Vi saknar bogserögla, så alternativet är långa linor runt bakhjulen o dra ut den på vägen igen, men vi saknade det med då vi tog uppgiften lite för givet, tjii fick vi.
Men vi ska försöka i morgon, men vi saknar både stark bil och riktiga verktyg.

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
ehedman
24 november 2016 · 1 966 Inlägg

Micke_Dahl skrev:
Vi gjorde just det du sa med släggan, då lossade skivan som först satt som berget.
Stackars kopplingen fick slita som ett djur, har aldrig känt sån doft från mina bilar tidigare, gjorde fan ont!
Grejen är att den skulle säljas, stackars killen körde 2 timmar för att komma hit efter han hyrt släp.
Han ville få hjulen i rullning innan vi drog upp den på släpet då hans motor var riktigt svag, och hyrd.

Usch va surt. Satan vad arg jag skulle bli. Men han var medveten om att bilen hade stått ett tag? Då hade åtminstone jag tagit med mig nog med hjälpmedel för att få fart på kärvande bromsar.

Spraya rikligt med rostlösare - förslagsvis en hemmagjord med 50/50 ATF-olja och aceton - in i eventuella skruvhål och bakifrån via hål i bromsskölden. Ju förr desto bättre, så det får verka så länge som möjligt.

Tag med gasolbrännare och kofot. Använd mycket våld, funkar inte det så använd mer våld. Skivorna kommer med stor sannolikhet att behöva bytas ändå. Om det sitter en fast bogserögla i bak kan ni prova bogsera baklänges på asfalt.

Meaganeowner
25 november 2016 · 2 250 Inlägg

Säker på att det är rätt hjulbultar/skruv till de fälgar du har nu?

Micke_Dahl
25 november 2016 · 110 Inlägg

ehedman skrev:

Micke_Dahl skrev:
Vi gjorde just det du sa med släggan, då lossade skivan som först satt som berget.
Stackars kopplingen fick slita som ett djur, har aldrig känt sån doft från mina bilar tidigare, gjorde fan ont!
Grejen är att den skulle säljas, stackars killen körde 2 timmar för att komma hit efter han hyrt släp.
Han ville få hjulen i rullning innan vi drog upp den på släpet då hans motor var riktigt svag, och hyrd.

Usch va surt. Satan vad arg jag skulle bli. Men han var medveten om att bilen hade stått ett tag? Då hade åtminstone jag tagit med mig nog med hjälpmedel för att få fart på kärvande bromsar.

Spraya rikligt med rostlösare - förslagsvis en hemmagjord med 50/50 ATF-olja och aceton - in i eventuella skruvhål och bakifrån via hål i bromsskölden. Ju förr desto bättre, så det får verka så länge som möjligt.

Tag med gasolbrännare och kofot. Använd mycket våld, funkar inte det så använd mer våld. Skivorna kommer med stor sannolikhet att behöva bytas ändå. Om det sitter en fast bogserögla i bak kan ni prova bogsera baklänges på asfalt.

Ja han var väl medveten om det, jag la ut en annons med bra pris o var ärlig, han ville ha bilen inom en timma och kom dagen efter.

Han är på väg hit idag igen så ska vi se om vi kan få den att släppa på nåt sätt.
Han har med sig en bogserögla så vi kanske kan dra upp den på asfalten igen.
Hoppas han har med sig sin magiska hatt med de verktyg som behövs.

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Micke_Dahl
25 november 2016 · 110 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Säker på att det är rätt hjulbultar/skruv till de fälgar du har nu?

Ja, för jag körde med dom i 1½ år på både sommar o vinter fälg.

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
torsen
1 december 2016 · 7 264 Inlägg

Har varit med om att nitade stålfälgar rostat mellan fälgbana och nav-/centrumdel så att hjulet inte gått att rotera.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang