1771
Sök

Förbättra ljusstyrka i strålkastare?

8 Inlägg
4 januari 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en VW Passat 95:a. Mina strålkastare ger dåligt ljus och halvljuset är mycket dåligt. Men jag har inget jordfel, som gör att halvljusen lyser som ficklampor. Nej de lyser nog som de ska men inte tillräckligt. Frågan är vad jag kan göra åt saken? Visst helljuset går ju att ordna till men nu handlar det snarare om att halvljuset är för dåligt. Helljuset lyser som ett bra halvljus om man säger så. Ok starkare lampor kanske man kan skicka i. Men frågan är om reflektorn tål det?

Någon med liknande erfarenheter?

Tacksam för svar!
Senast redigerat av rob1 (4 januari 2007)

21 761 Inlägg
4 januari 2007
#2
Mät framme vid kontakten till lamporna hur hög spänning det är där och jämför med hur hög spänning det är på batteripolerna, det är mycket troligt att det är spänningsfall på vägen till lamporna.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
5 januari 2007
#4
testa slänga dit lampor med högre watt big_smile, men visst kolla spänningen ochså, kanske lamphusen är skitiga?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 januari 2007
#5
Sherlia skrev:
testa slänga dit lampor med högre watt big_smile, men visst kolla spänningen ochså, kanske lamphusen är skitiga?

högre wattantal kommer förmodligen bränna sönder reflektorerna då bilr ljuset ännu sämmre

Jonas

Samlare
82 Inlägg
5 januari 2007
#6
Xenonkonvertera...

saabtok
1 306 Inlägg
5 januari 2007
#7
Släng i 100 w  istället  för  55 som du har nu ...... på vintern  går de  bra med de, fast  sommaren  kanske de blir lite för varmt  skulle ja tro

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

1 893 Inlägg
5 januari 2007
#8
Greatsnyggo skrev:
Släng i 100 w  istället  för  55 som du har nu ...... på vintern  går de  bra med de, fast  sommaren  kanske de blir lite för varmt  skulle ja tro

Bätre att mäta om du har spännings fall. Har du det och slänger på 100W så kan det börja brinna i kablarna. Kommer sedan försäkringsbolaget på var det började, så är det reducerad ersätning i bästa fall, som gäller.

Börja med att kolla om du har ordentlig jordning på lamporna. Prova med att dra en kabel från lampan (-) direkt till jord och kolla om det lyser bätre. Dålig jord är nog det aldra vanligaste felet på äldre bilar idag.

På lite äldre bilar, specielt om man inte har fungerande glödtråds vakt (lampa som tänds i panelen när en glödlampa är trasig.) så är en vettig lösning, att använda strömkabeln som skall gå till ljuset att dra spolen på ett relä.
Dra 2.5kvmm kabel direkt från batteriet, till halvljuset, med säkring och relä emellan.
Alla eventuella spänningsfall lösta, och lamporna lyser så bra de bara kan. wink

Alltså från plus (+) på batteriet, en kabel max 10cm, säkringshållare, kabel till ett relä på lämpligt ställe och därifrån till halvljuset. Tänk på att dra ny jord också, samma 2.5kvmm.
Likadant till andra lampan.


178 Inlägg
5 januari 2007
#9
kanske är dina strålkastarglas slitna? liksom blästrade av allt skräp som flugit mot dem, det förstör ljuset en del...

245 Inlägg
5 januari 2007
#10
Buggsan skrev:
Xenonkonvertera...

Xenon regerar!!!


Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
5 januari 2007
#11
lyssna på kristian_v tyska bilar har nästan alltid spänningsfall till huvudstrålkastarna och det är det bästa sättet att fixa det på.

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

.......
2 655 Inlägg
5 januari 2007
#12
vulture skrev:
lyssna på kristian_v tyska bilar har nästan alltid spänningsfall till huvudstrålkastarna och det är det bästa sättet att fixa det på.

håller me dej där. lyssna på kristian_v. när ja köpte min e30 så hade ena baklyset slutat funka och när ja kollade va felet va så var det för att tidigare ägaren hade satt dit en alldeles för stärk för att de sitter tonade baklysen på bilen så hållaren där lampan satt hade blivit skit varm och smulats sönder så det var bara köpa ny...

5 710 Inlägg
6 januari 2007
#13
Bättre eftermaknadslampor med samma Watt-antal men med annorlunda konstruktion kan oxo hjälpa om du inte hittar något direkt fel.
Hjälpe upp ljuset på 9-5:an rätt bra faktiskt.

MVH Jonas
..............

Miklen
6 januari 2007
#14
GT90 skrev:
Mest trolig att spänningsfallet ligger över spaken vid ratten..

Du menar väl inte att lampströmmen går genom spaken vid ratten..då e dom ju lagom smarta.. d e ju styrt me relän så d e väl isåfall mellan batteri->relä->lampa som fallet ligger..

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
6 januari 2007
#15
Miklen skrev:
GT90 skrev:
Mest trolig att spänningsfallet ligger över spaken vid ratten..

Du menar väl inte att lampströmmen går genom spaken vid ratten..då e dom ju lagom smarta.. d e ju styrt me relän så d e väl isåfall mellan batteri->relä->lampa som fallet ligger..

Det finns många äldre bilar som inte har relä styrning dvs strömen går in och vänder vid spaken för att sedan gå till halvljus/heljus. Då är det inte konstigt att man kan få spänningsfall.

Det bästa då är ju att sätta dit relä, då får du mycket mindre spännings fall.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

5 710 Inlägg
7 januari 2007
#16
_TiNcO_ skrev:
Miklen skrev:
GT90 skrev:
Mest trolig att spänningsfallet ligger över spaken vid ratten..

Du menar väl inte att lampströmmen går genom spaken vid ratten..då e dom ju lagom smarta.. d e ju styrt me relän så d e väl isåfall mellan batteri->relä->lampa som fallet ligger..

Det finns många äldre bilar som inte har relä styrning dvs strömen går in och vänder vid spaken för att sedan gå till halvljus/heljus. Då är det inte konstigt att man kan få spänningsfall.

Det bästa då är ju att sätta dit relä, då får du mycket mindre spännings fall.

Men detta gäller ju knappast en Passat från -95.....

MVH Jonas
..............

21 761 Inlägg
7 januari 2007
#17
På min 240 försvinner det lite spänning mellan relä och lyktor, misstänker att det är glödtrådsvakt-skrället som tjuvar. Är säkert liknande förluster på andra bilar också skulle jag tro.

Men lat som jag är så har jag satt dit bättre lampor istället för att fixa huvudproblemet, inte bra.
Senast redigerat av Drönirettab (7 januari 2007)

1 893 Inlägg
7 januari 2007
#18
Drönirettab skrev:
På min 240 försvinner det lite spänning mellan relä och lyktor, misstänker att det är glödtrådsvakt-skrället som tjuvar. Är säkert liknande förluster på andra bilar också skulle jag tro.

Men lat som jag är så har jag satt dit bättre lampor istället för att fixa huvudproblemet, inte bra.

Har du spänningsbortfall över glödtrådsvakten, bör du nog fixa det omgående! Det beror i de flesta fallen på ärgade kontakter. Med resultat att det blir gnistbildning och värme i stiften, det slutar alltid likadant, kontakten smälter, och du har tillslut inget ljus alls.
Ta loss vakten (Rund grön plastgrej till vänster om ratten om jag kommer ihåg rätt.) putsa lite på stiften och kläm ihop honorna lite, för bätre kontakt. krävs bara 10 minuter arbets insats nu. När skadan sket tar det bra mycket längre, och ljusen lägger ju inte av på dagen. (Jante lagen bestämmer att de slutar fungera när de behövs som mest.)

Miklen skrev:
GT90 skrev:
Mest trolig att spänningsfallet ligger över spaken vid ratten..

Du menar väl inte att lampströmmen går genom spaken vid ratten..då e dom ju lagom smarta.. d e ju styrt me relän så d e väl isåfall mellan batteri->relä->lampa som fallet ligger..

De flesta amerikanska bilar jag pillat med har ljuset gåendes genom spaken, samma gäller åtminstånde mitten av 90 talet tyska bilar.
Vet inte varför de insisterar på det. Jag skulle dra styrström till spaken och reläer så nära batteri/lampa som möjligt. Kraftiga och korta kablar, så får man minsta möjliga spänningsfall.

Har inte biltilverkaren gjort det från början, så kan vi alltid göra det efteråt. wink
Ingen direkt dyr eller krånglig operation.

4kvmm kabel från batteri till säkringshållare. (Max 10cm lång!) från säkringshållare en 4kvmm kabel till ett relä som monteras så att kabeln blir kortast möjlig utan att relät hamnar utsatt för väder och vind.
Två 2.5kvmm kablar (En till vart halvljus.) från relät till lamporna.
Använd befintlig halvljus kabel till att dra spolen i relät.

Man slår dock ut glödtråds vakten med denna manöver. Eftersom vad glödtrådsvakten tror är halvljusen, nu bara drar någon milliWatt (Spolen i relät) så kommer trasig glödlampa lysa i panelen, så man får ta bort glödlampan i panelen.


Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
7 januari 2007
#19
jonTe skrev:
Men detta gäller ju knappast en Passat från -95.....

Missade årsmodelen...

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

24 Inlägg
7 januari 2007
#20
vw har kass ljus i sina bilar tongue en polare har samma problem me sin golf ..hans helljus är som halvljuset på min volvo tongue köp en volvo höhö


Sök