Jeep XJ -99 från Södern till Offroad i Norrland. Juni -16
Nybörjarande Offroad-freak upptäcker behoven och lär sig eftersom... Samlat mycket bilder sen starten i sommar (2016) och tänkte lägga upp nån samlad historia här för skojs skull. Blir lättare att minnas vad som är gjort i rätt ordning kanske...
Köpte bilen 5 Juni 2016 utanför Stockholm. Bra grundad för fortsatta Offroad-modifikationer. Dvs rostfri (genomgånget golv), höjd 4,5", stålkofångare & winch. Allt övrigt original förutom 31" däck. Här börjar förvandling efter resurser och enkla offroad-behov. En sak i taget medan jag lär mig... Den ska fungera som DD (daily driver) så det blir inget overkill-projekt - bara ren glädje!! I denna första projekt-tråd ligger mest genomgång och en massa målning!
Stod mellan den röda från Stockholm och den blå från Eskilstuna. Åkte förbi den blå, på vägen hem och jämförde lite. De var bägge höjd 4,5" men vi såg att min var ihopsjunken ngt fram. (detta skall åtgärdas) Trevlig säljare som visade sin blå, trots att jag redan köpt en... (is that a "Jeep-thing"?) En helt ny värld är på väg att öppna sig av kontakter kring Jeep, ska jag snart få upptäcka...
Här var alldeles för mycket hålrum för grus o lera... (bränslegång till tanklocket) Slipat, liten gummiduk för mindre "lerförvaring" (dock fortfarande avrinningsbart), grunda & måla! Här syns durkplåt som boxar in kapade bakskärmar också. De tömdes på div ull och rostbehandlades innan.
Efter montage av komradio på kardantunneln inne, så blottades skruvarna under och behövde tätas. Vet inte vad alla andra använder men jag gjorde en egen lösning med ett "skaft" och en "kopp" av silvertejp... Sen måla lite till!
Nog blev jag snopen när plötsligt avgassystemet lät som om det skulle stanna på Ica-parkeringen... Men allt är ju helt innan det är trasigt, så jag får väl vara tacksam att det inte hände på vägen mellan Stockholm - Umeå.. Fanns ETT passande hos min lokala åf - ett ROSTFRITT! Hade väl inte kalkylerat den utgiften, men... nu sitter det där...
Som omväxling reste jag mig från golvet och lekte lite utvändigt! Lyktsargar hamnade på min balkong med "Grill-Guard Paint" ...inte riktigt nöjd... blev lite för "tamt"...
Började sen med test av gummifärg på sidorna i nederkant och sen på huven! Tog lite för mycket, så jag bestämde mig för att kapa en del. Inga problem. Flyttade dock maskeringen och sprayade igen ev spår av skalpellen. Så mao kapade jag en mm mer än jag behövde, för att sen spraya över den millimetern. Otroligt enkelt att jobba med och inte så flyktigt som annan burkfärg!
Nja... var ju inte helt nöjd med helhetsintrycket ändå.. Ville ha grillen helsvart! (Grillguard paint) För det var jag tvungen att ta bort winchen - och det var ju bra, för då fick den och kofångaren lite översyn också! Snabbt fick önskelistan en punkt till: Vill byta ut stålvajern mot syntet också...
Trevligt! Ja, det är väl lätt att det "spårar ur" har jag förstått... Dessvärre är jag införstådd med vilken vågskål det är att ge dessa "klena" axlar för mycket att dra runt. D35 bak o D30 fram, (de fick endast 27 splines pga ABS). Men jag ska göra det som går...
Bakskärmarna är redan kapade ngt i nederkant, men lämnad i ett "quick-fix-skick" . Dvs instoppad ull mellan inner o ytterskärm och lite gummilist som "lock". (gummilist riven här) Tur jag känner plåtslagare!!!
Här syns quick-fix-lösningen som INTE är god för Offroad. Mycke fukt blire där inne... River "kråset" innan skadan är skedd i nån "blötpöl". Boxning sker med durkplåt och tätat m Sikaflex. Dessutom rostskyddat från insidan. Kommer åt bakbaljorna lätt för översyn innifrån skuffen...
DAX FÖR KAPNING DÅ! Här flikas alla fyra skärmar! Flikar invikta o målade... Jag ville ha ytorna förstärkta med en aluremsa för att skärmbreddare ska skruvas i... Tillpassning... Gavel-boxningen av bakskärmarna krävde lite mer pet... Nu sitter det... Dags att börja täta... Allt invik är nu målat, förstärkt o tätat... NU KAN SKÄRMBREDDARNA MONTERAS... 70mm universal från Umeå Offroad Import skruvas fast. De kommer i 4 bitar med stadkant mot plåten o wire i ytterkant. Här tätas även anslutning utsida.
Sen Juni har jag hållit på och håller på än. Tänkte jag skulle komma ikapp med dokumentationen bara... Är ju några hundra bilder att sortera det väsentliga ur, så snaaart blir det realtid på trådens inlägg!
FRAMAXEL-DAX! Inspektion, underhåll och åtgärder... Något missljud fanns höger fram! Misstänkt drvaxelknut, så axlarna rivs. (broms-sköldar överflödiga o går i graven)
VÄRDEFULLT att alla 27 splines ser helt ok ut!
I andra änden..
ABS-kransarna behöver definitivt bytas! (vid körning i brant nedförslut på en lite fuktig klippa kändes det, då bilen indikerade "halka" och låste ej bromsarna med den exakthet jag behövde vid tillfället)
Ett knutkors hade gått i pension men samtliga knutkors skall givetvis bytas!
HJULLAGER behöver förr eller senare bytas på alla fordon, så givetvis blir de nya nu också! Enkelt med hel hub o därmed nya pinn-bultar å allt...
Yoken målad, knutkors o ABS-krans klar för montering!
PÅ PLATS m tillfälle att måla upp resten av knuckeln!