Påbackad på parkering – vems fel?

tomatensplanka
13 december 2016 · 16 Inlägg

Hej!

Blev påbackad när jag stod parkerad på en parkering. Jag stod dock inte inte i en parkeringsrutor(finns inga där, bara platspilar). Vem bär ansvaret för det inträffade?

Tilläggas bör att det var lucia och mycket bilar(fanns ingen "vanlig" plats). Det stod flera bilar på samma position där jag stod och min position utgjorde inga hinder för utfart eller infart på parkeringen.

caromania Forummoderator
13 december 2016 · 9 296 Inlägg

tomatensplanka skrev:
Hej!

Blev påbackad när jag stod parkerad på en parkering. Jag stod dock inte inte i en parkeringsrutor(finns inga där, bara platspilar). Vem bär ansvaret för det inträffade?

Tilläggas bör att det var lucia och mycket bilar(fanns ingen "vanlig" plats). Det stod flera bilar på samma position där jag stod och min position utgjorde inga hinder för utfart eller infart på parkeringen.

Du kan och kommer eventuellt få 200 olika svar och åsikter, men det är endast parternas försäkringsbolag som avgör. Det finns ibland begränsad logik i utfallet men lika ofta saknas logik helt. Mitt tips är att dokumentera ordentligt (med foto på plats, så jag hoppas du tänkte på att dra upp mobilkameran...) och med vittnesuppgifter och sedan anmäla skadan enligt praxis till ditt försäkringsbolag. Ett ganska vanligt utfall är att parterna får betala sina skador själva.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
tomatensplanka
13 december 2016 · 16 Inlägg

caromania skrev:

tomatensplanka skrev:
Hej!

Blev påbackad när jag stod parkerad på en parkering. Jag stod dock inte inte i en parkeringsrutor(finns inga där, bara platspilar). Vem bär ansvaret för det inträffade?

Tilläggas bör att det var lucia och mycket bilar(fanns ingen "vanlig" plats). Det stod flera bilar på samma position där jag stod och min position utgjorde inga hinder för utfart eller infart på parkeringen.

Du kan och kommer eventuellt få 200 olika svar och åsikter, men det är endast parternas försäkringsbolag som avgör. Det finns ibland begränsad logik i utfallet men lika ofta saknas logik helt. Mitt tips är att dokumentera ordentligt (med foto på plats, så jag hoppas du tänkte på att dra upp mobilkameran...) och med vittnesuppgifter och sedan anmäla skadan enligt praxis till ditt försäkringsbolag. Ett ganska vanligt utfall är att parterna får betala sina skador själva.

Hej! tack för svar.

Jag såg det inte på platsen, men blev kontaktad av den som körde på mig. Han erkänner att han bär ansvaret som backade på mig.

Som jag förstått det så är det alltid den som backar som har ansvar, oavsett vad som skett i övrigt. Men jag antar att vi båda får betala självrisk eller något sånt där halvtask, haha smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 december 2016 · 17 485 Inlägg

tomatensplanka skrev:

caromania skrev:

tomatensplanka skrev:
Hej!

Blev påbackad när jag stod parkerad på en parkering. Jag stod dock inte inte i en parkeringsrutor(finns inga där, bara platspilar). Vem bär ansvaret för det inträffade?

Tilläggas bör att det var lucia och mycket bilar(fanns ingen "vanlig" plats). Det stod flera bilar på samma position där jag stod och min position utgjorde inga hinder för utfart eller infart på parkeringen.

Du kan och kommer eventuellt få 200 olika svar och åsikter, men det är endast parternas försäkringsbolag som avgör. Det finns ibland begränsad logik i utfallet men lika ofta saknas logik helt. Mitt tips är att dokumentera ordentligt (med foto på plats, så jag hoppas du tänkte på att dra upp mobilkameran...) och med vittnesuppgifter och sedan anmäla skadan enligt praxis till ditt försäkringsbolag. Ett ganska vanligt utfall är att parterna får betala sina skador själva.

Hej! tack för svar.

Jag såg det inte på platsen, men blev kontaktad av den som körde på mig. Han erkänner att han bär ansvaret som backade på mig.

Som jag förstått det så är det alltid den som backar som har ansvar, oavsett vad som skett i övrigt. Men jag antar att vi båda får betala självrisk eller något sånt där halvtask, haha smile

Som Caromania säger så finns det lika många åsikter som svar. Fast om du blev påkörd så ser jag inte varför du skulle behöva lägga ut en krona. Om du kör på en stolpe så är det väl knappast stolpens fel :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Djo
13 december 2016 · 10 157 Inlägg

Om han tar på sig ansvaret för olyckan och det står så klart och tydligt på skade rapporten så borde då hans försäkring stå får skadorna och han får stå för självrisk/självriskerna.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
NR
13 december 2016 · 59 Inlägg

vems ansvar bestämmer inte bilägaren om
det är försäkringsbolaget som gör det
det spelar ingen roll om någon erkänner

turbodeath
13 december 2016 · 2 452 Inlägg

oftast är det den som kör på som betalar självrisken...det kommer nog hans försäkringsbolag ta hand om.

döden kommer tillbaka
dasboot
13 december 2016 · 441 Inlägg

Jag skulle vara lycklig över att det var en av få ärliga personer som finns kvar. Som kontaktade dig och erkände

Djo
13 december 2016 · 10 157 Inlägg

NR skrev:
vems ansvar bestämmer inte bilägaren om
det är försäkringsbolaget som gör det
det spelar ingen roll om någon erkänner

Om person A kör in i person B och som denna person A ringer och säger att han backat in i person B bil så borde försäkringsbolagen inte kunna tolka det på något annat vis eller hur ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Hamilton
14 december 2016 · 8 864 Inlägg

Djo skrev:

NR skrev:
vems ansvar bestämmer inte bilägaren om
det är försäkringsbolaget som gör det
det spelar ingen roll om någon erkänner

Om person A kör in i person B och som denna person A ringer och säger att han backat in i person B bil så borde försäkringsbolagen inte kunna tolka det på något annat vis eller hur ?

Vill man inte använda sin försäkring så kan man mycket väl göra så här.
Men alla försäkringsbolag har en återkravs klausul som gör att man inte får träffa överenskommelser som innebär att man helt eller delvis avstår från sin rätt till ersättning.

Så ett erkänande från A är helt värdelös i fall A vill använda sig av försäkringen.

Fotograf på tierpidag.se
MrPontus
14 december 2016 · 69 Inlägg

tomatensplanka skrev:
Men jag antar att vi båda får betala självrisk eller något sånt där halvtask, haha smile

Du ska inte betala en krona.
Det enda du skulle behöva betala för är en liten del av eventuell hyrbilskostnad ifall du väljer att hyra bil när din är på verkstad.
(Jag har själv blivit påbackad)

Djo
14 december 2016 · 10 157 Inlägg

Hamilton skrev:

Djo skrev:

NR skrev:
vems ansvar bestämmer inte bilägaren om
det är försäkringsbolaget som gör det
det spelar ingen roll om någon erkänner

Om person A kör in i person B och som denna person A ringer och säger att han backat in i person B bil så borde försäkringsbolagen inte kunna tolka det på något annat vis eller hur ?

Vill man inte använda sin försäkring så kan man mycket väl göra så här.
Men alla försäkringsbolag har en återkravs klausul som gör att man inte får träffa överenskommelser som innebär att man helt eller delvis avstår från sin rätt till ersättning.

Så ett erkänande från A är helt värdelös i fall A vill använda sig av försäkringen.

Okej tur man hittills sluppit använda försäkring i en sådan här fråga det verkar ju grymt krångligt och rörigt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Krist
14 december 2016 · 716 Inlägg

Jag vart påkörd när jag backa ut en gång. Stod mellan 2 minibussar och kunde inte se åt sidorna, backade i 1km/h kanske tills jag kunde se åt sidorna. Ser då en bil komma i långt över 30(som var gränsen) och hon bromsar men bilen "glider" ändå fram och kör in i min. Hon erkänner sig skyldig.. Men då kommer domen från fb och det var mitt fel... Varför? Pga oaktsamhet för att jag backar. Detta var dock 6år sedan, borde inte ha ändrats tills nu.

Det är inte ditt fel.

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 december 2016 · 13 744 Inlägg

Alltid den backandes fel

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang