Trött på bilar!!! va ska man köpa som håller ihop?

Stahre87
16 december 2016 · 346 Inlägg

Nu är jag så sjukt trött på dessa bilar med fel som avlöser fel. Pengar läggs ut på Löpande band för reparationer och felsökningar. Dörrar som ej går i lås vid minsta - grad, kabelstamm som är för korta och slits ut, airbaglampor som lyser, dieselvärmare som går sönder, lacksläpp och givare som rasar ihop. Listan (på ett år, i just detta fall med denna bil) kan göras lång.
Har haft v70II i en sväng, samma problem med dörrarna där.

Nu står man där, med en bil köpt för 140000kr för ett år sedan, som enligt 10-15 bilhandlare i nuläget är värd runt 85 vid inbyte trots att dessa säljs för 130k i butikerna. Lån på 83 000kr, så pengar för ev ny kontantinsats finns knappt.
Måste därför hitta en rymlig familjebil som inte gått 30k mil med bra ekonomi, typ förbrukning skatt etc för runt 80-100k.

Jag skiter numer i hur "rolig" bilen är så länge den går att lita på och inte reparera för tiotusentals kronor till o från.

Är det en avensis man ska kolla på då? Eller en Honda ackord? Eller subaru?

Som sagt, vi har två barn i barnstol och jag är lång så alla bilar går inte.

Jag kommer EJ KÖPA NÅGOT FRÅN VAG

Evildan
16 december 2016 ·

Du köpte en Superb vill jag minnas?
Asiaterna är i regel snälla att äga så det spår du är innepå är precis vad jag skulle tipsa om.
Corolla Verso är faktiskt rymlig även för dig som är lång.
Men undvik multi mode växellådan som är en robotlåda, den är bra men kräver tillvänjning för att köras.
Surt att bilfan inte skött sig för er.

Stahre87
16 december 2016 · 346 Inlägg

Evildan skrev:
Du köpte en Superb vill jag minnas?
Asiaterna är i regel snälla att äga så det spår du är innepå är precis vad jag skulle tipsa om.
Corolla Verso är faktiskt rymlig även för dig som är lång.
Men undvik multi mode växellådan som är en robotlåda, den är bra men kräver tillvänjning för att köras.
Surt att bilfan inte skött sig för er.

Det stämmer bra. En bil jag hatar, och har noll förtroende för. Gäller allt inom VAG.
Skall åka o kolla på hur avensis 09--- kombi är i storlek, samt ackorden som jag förstått är pålitlig och rätt skoj att köra. Verkar lite trång dock

caromania Forummoderator
16 december 2016 · 9 296 Inlägg

Stahre87 skrev:
Nu är jag så sjukt trött på dessa bilar med fel som avlöser fel. Pengar läggs ut på Löpande band för reparationer och felsökningar. Dörrar som ej går i lås vid minsta - grad, kabelstamm som är för korta och slits ut, airbaglampor som lyser, dieselvärmare som går sönder, lacksläpp och givare som rasar ihop. Listan (på ett år, i just detta fall med denna bil) kan göras lång.
Har haft v70II i en sväng, samma problem med dörrarna där.

Nu står man där, med en bil köpt för 140000kr för ett år sedan, som enligt 10-15 bilhandlare i nuläget är värd runt 85 vid inbyte trots att dessa säljs för 130k i butikerna. Lån på 83 000kr, så pengar för ev ny kontantinsats finns knappt.
Måste därför hitta en rymlig familjebil som inte gått 30k mil med bra ekonomi, typ förbrukning skatt etc för runt 80-100k.

Jag skiter numer i hur "rolig" bilen är så länge den går att lita på och inte reparera för tiotusentals kronor till o från.

Är det en avensis man ska kolla på då? Eller en Honda ackord? Eller subaru?

Som sagt, vi har två barn i barnstol och jag är lång så alla bilar går inte.

Jag kommer EJ KÖPA NÅGOT FRÅN VAG

Jag skulle verkligen vilja rekommendera Accorden, jag har en själv och har under 10 år inte haft egentligen några problem (ett fåtal reparationer om ett par tusen kronor) men jag kan inte rekommendera den då du har barn i barnstolar. Det går bara inte, den är för trång i baksätet. När väl ungarna sitter på kudde så är däremot det ett mycket bra alternativ.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Martin81
16 december 2016 · 1 232 Inlägg

lånar din tråd lite och följer gärna svar å tips då vi med haft problem genom åren... bilar jag har haft är ju mycket volvo 7/900 och passat 3b +golf mk2/3, och håller me dej att man är rätt trött efter många reperationer och krångel..... nu har vi v70-98 och även den har kostat en del det sista, förvisso slitagegrejer men ändå. känns som bilar inte har nån kvalite längre efter visst antal mil/år... men vi har även tänkt att byta upp oss till en bättre pendlings/allt i allo-bil till våren t.o-börja med... och även jag har haft koll på honda och övriga japanska marknaden länge....har bara hört gott om dom. enda som kan vara är väl rosten men vilka bilar har inte det??

rcy
16 december 2016 · 1 705 Inlägg

Kollat på Mazda 6?
Har aldrig varit ett fan av Mazda tidigare men vi fick en på lån under några dagar och jag måste säga att den faktiskt lyckades charma mig totalt.
Har egentligen bara åkt några svängar i den så kan inte säga så mycket om driftsäkerhet och ekonomi, men generellt brukar väl Mazda ligga rätt bra till i dom kategorierna. Den var i varje fall riktigt trevlig att köra, och jag blev imponerad av inredningen. Inte alls den tråkiga, hårda plast jag hade förväntat mig från en Japan utan riktigt trevligt och komfortabelt.

BMW 325i "isbilen" (1992)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
caromania Forummoderator
16 december 2016 · 9 296 Inlägg

Martin81 skrev:
lånar din tråd lite och följer gärna svar å tips då vi med haft problem genom åren... bilar jag har haft är ju mycket volvo 7/900 och passat 3b +golf mk2/3, och håller me dej att man är rätt trött efter många reperationer och krångel..... nu har vi v70-98 och även den har kostat en del det sista, förvisso slitagegrejer men ändå. känns som bilar inte har nån kvalite längre efter visst antal mil/år... men vi har även tänkt att byta upp oss till en bättre pendlings/allt i allo-bil till våren t.o-börja med... och även jag har haft koll på honda och övriga japanska marknaden länge....har bara hört gott om dom. enda som kan vara är väl rosten men vilka bilar har inte det??

Min Accord har inte några som helst rostangrepp varken under eller över, detta trots en repa ner till plåten på bakskärmen vid hjulhuset som jag inte rört på 6-7 år. Det där med rost i japanska bilar är snarare en seglivad myt idag.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
frasse4
16 december 2016 · 736 Inlägg

Japanska bilar håller ju generellt hög kvalitet. Men köper man begagnat är man ju i händerna på hur tidigare ägare tagit hand om den... Mitt tips är att ta sig tiden att läsa igenom den dokumentation som finns. En person som sparat alla kvitton och handlingar känns tryggare för mig.

Håller man lite koll genom att öppna huven då och då och titta efter läckage, kör både motor och bromsar lite hårt med jämna mellanrum och se över bromsar i samband med däckbyte så klarar man sig från många överraskningar.

Elfel och kvalitetsbrister kan man ju inte skydda sig mot, men då får man googla den modellen man tittar på. Sedan väljer jag som gärna kör automat, en tradtionell momentomvandlarlåda det före en robotlåda alla dagar. Och inte snålaste motorn heller. Det säger ju sig självt att en stackars 2 liters diesel som man klämmer ur 200 hästar går hårdare än en gammal volvo bensinare med turbo på 2,3 liter på 130 hästar...

Senast redigerat av frasse4 (16 december 2016)

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
caromania Forummoderator
16 december 2016 · 9 296 Inlägg

rcy skrev:
Kollat på Mazda 6?
Har aldrig varit ett fan av Mazda tidigare men vi fick en på lån under några dagar och jag måste säga att den faktiskt lyckades charma mig totalt.
Har egentligen bara åkt några svängar i den så kan inte säga så mycket om driftsäkerhet och ekonomi, men generellt brukar väl Mazda ligga rätt bra till i dom kategorierna. Den var i varje fall riktigt trevlig att köra, och jag blev imponerad av inredningen. Inte alls den tråkiga, hårda plast jag hade förväntat mig från en Japan utan riktigt trevligt och komfortabelt.

Samma sak där. Min Accord är iofs en maxutrustad Executive, men nu 12 år gammal. Inte alls plastig. Skinninredning och skrammelfri. Jämför man med en "enklare" tysk, svensk eller tjeck så vinner den lätt i kvalitetskänsla och materialval fast då var den säkert också dyrare som ny.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Martin81
16 december 2016 · 1 232 Inlägg

caromania skrev:

Martin81 skrev:
lånar din tråd lite och följer gärna svar å tips då vi med haft problem genom åren... bilar jag har haft är ju mycket volvo 7/900 och passat 3b +golf mk2/3, och håller me dej att man är rätt trött efter många reperationer och krångel..... nu har vi v70-98 och även den har kostat en del det sista, förvisso slitagegrejer men ändå. känns som bilar inte har nån kvalite längre efter visst antal mil/år... men vi har även tänkt att byta upp oss till en bättre pendlings/allt i allo-bil till våren t.o-börja med... och även jag har haft koll på honda och övriga japanska marknaden länge....har bara hört gott om dom. enda som kan vara är väl rosten men vilka bilar har inte det??

Min Accord har inte några som helst rostangrepp varken under eller över, detta trots en repa ner till plåten på bakskärmen vid hjulhuset som jag inte rört på 6-7 år. Det där med rost i japanska bilar är snarare en seglivad myt idag.

kan ju kanske vara sååå, enda jag hört ang japanska är att dom e seglivade och rostar, men kan ju vara äldre elr typ00-13 kanske men en ska la inte lyssna på allt heller....

Evildan
16 december 2016 ·

Gamla Avensisar från 2003 är inte heller särskilt rostbenägna det var där strax efter millenniumskiftet och diverse premiumrostskandaler från Stuttgart som Toyota började skydda bilarna ordentligt. Givetvis rostar även dom om brukaren misshandlar den.

Stahre87
16 december 2016 · 346 Inlägg

Man blir ju inte det minsta förvirrad (ironi) om att läsa om , och googla " bästa familjekombi, minst fel osv. Där får man blandade svar likt en jävla fruktsallad. Vissa håller bmw som en premiumbil och inte haft några bekymmer Medans en annan skriver raka motsatsen
Jag är ju väl medveten om att man inte kan skydda sig mot vissa fel, och fel blir det med tiden. Men med tiden menar jag på att en relativt ny bil, med en tidigare ägare och full dokumentation inte skall repareras för 15000kr på ett års tid.
Nåväl, ackord håller jag som en kandidat men det är det här med utrymme som begränsar där.
Avensis, trots rätt trist nivå på utrustningen kanske är ett bra val. Har haft och äger nu en gammal avensis 1998 som alltid tycks gå. Samma med den gamla carina.
Men nutidens datorer snarare än bilar är väl största bekymret kanske.

Stahre87
16 december 2016 · 346 Inlägg

Kan hondan möjligt vara tillräckligt stor , om man har minsta i fram i bakåtvänd stol, och andra dottern i sin framåtvända stol bakom föraren. Om föraren är 194cm.
Det är framförallt frun som kör denna till dagis och jobb. Men då man väl ska åka längre vill man inte sitta som en oliv i en burk.
Får en vuxen plats bakom passagerarstolen om man har en bilbarnstol där?

JossanB
16 december 2016 · 497 Inlägg

Asiatisk bil tror jag är rätt väg att gå, Hyundai och Mazda ska ha riktigt fina nybilsgarantier om jag inte minns fel, finns säkert ett par märken till som har runt 5års nybilsgaranti. Se om någon av dem faller er i smaken och se om budgeten kanske kan räcka till någon som har några månader garanti kvar.
Personligen tycker jag Hyundai i40 är en underskattad men vågar inte svara på om den blir tillräckligt rymlig i kupén för er, men det går ju att provköra smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
Stahre87
16 december 2016 · 346 Inlägg

JossanB skrev:
Asiatisk bil tror jag är rätt väg att gå, Hyundai och Mazda ska ha riktigt fina nybilsgarantier om jag inte minns fel, finns säkert ett par märken till som har runt 5års nybilsgaranti. Se om någon av dem faller er i smaken och se om budgeten kanske kan räcka till någon som har några månader garanti kvar.
Personligen tycker jag Hyundai i40 är en underskattad men vågar inte svara på om den blir tillräckligt rymlig i kupén för er, men det går ju att provköra smile

I40 har jag också sneglat på. Och som du säger , man kan testa. Problemet är att testa på riktigt kan inte gärna ta med två bilbarnstolar, och båda ungarna och laborera med att flytta stolar osv smile

JossanB
16 december 2016 · 497 Inlägg

Stahre87 skrev:

JossanB skrev:
Asiatisk bil tror jag är rätt väg att gå, Hyundai och Mazda ska ha riktigt fina nybilsgarantier om jag inte minns fel, finns säkert ett par märken till som har runt 5års nybilsgaranti. Se om någon av dem faller er i smaken och se om budgeten kanske kan räcka till någon som har några månader garanti kvar.
Personligen tycker jag Hyundai i40 är en underskattad men vågar inte svara på om den blir tillräckligt rymlig i kupén för er, men det går ju att provköra smile

I40 har jag också sneglat på. Och som du säger , man kan testa. Problemet är att testa på riktigt kan inte gärna ta med två bilbarnstolar, och båda ungarna och laborera med att flytta stolar osv smile

Att det kan bli svårt att ta med barnen förstår jag men kolla med din Hyundai handlare ifall de säljer bilstolar, isåfall kanske det går att ställa in två demostolar i bilen när den står i hallen så får du ett hum om det kan funka smile Annars kanske det finns möjlighet att låna bilen över en helg så hinner ni testa hemma i lugn och ro smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
caromania Forummoderator
16 december 2016 · 9 296 Inlägg

Stahre87 skrev:
Kan hondan möjligt vara tillräckligt stor , om man har minsta i fram i bakåtvänd stol, och andra dottern i sin framåtvända stol bakom föraren. Om föraren är 194cm.
Det är framförallt frun som kör denna till dagis och jobb. Men då man väl ska åka längre vill man inte sitta som en oliv i en burk.
Får en vuxen plats bakom passagerarstolen om man har en bilbarnstol där?

Min Accord är den gamla modellen, fram till -08. 09 kom en ny. Den nya är något större i baksätet, men har mindre bagagerum, förarstolen däremot går inte att skjuta lika långt bak. Min gamla Accord har jag inte stolen längst bak i och jag är 190cm, men den nya kändes spontant trång när jag provsatt den.

Man ska minnas att Accorden är mer mellanklass och den jämfördes ofta med BMW300 eller Audi A4.

Kan man ha bakåtvänd barnstol där fram vet jag faktiskt inte. Vi kastade ut barnstolarna för snart 7 år sedan och då var det framåtvänd i baksätet. Däremot klagar båda kidsen (tonåringar, aka oliver i burk) på att sitta bakom den som kör (jag) och vi har därför nu köpt en större familjebil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2016 · 17 468 Inlägg

Accord vet jag inget om men bara hört gott om. Det kommer säkert inte som en överraskning för de flesta att jag rekommenderar Avensis. Tråkig? Jajamen. Men lika pålitlig som tråkig. Som man sa om Volvo 740 förr: Bilfan tröskar på tills man slår ihjäl den.

Just det, rätt exakt ett år sedan du köpte Superb va? Usch, då har du lärt dig den dyrköpta läxan ordentligt nu förstår jag. Handlarna lämnar ett lågt inbytespris för att de 1. inte vill ha bilen eller 2. De vill tjäna mycket då garantiåtaganden kan bli kostsamma. Var istället glad över att du inte svängde in med en Audi på handlarens parkering. Då hade uttrycket "prisfall" fått en ny innebörd i flera dimensioner.

Exfrun kör Avensis Verso. Sin andra just nu då en herre tyckte det var lämpligt att plantera sin bil i hennes bagage. Hög "minibuss" som fungerar ypperligt trots 5 (!) ungar som lastas in och ut mest hela tiden. (Nej, jag är bara skyldig till 3 av dessa små jäv...gullungar.)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
M123
16 december 2016 · 962 Inlägg

Var och kollade på en Jänkare igår med Detroit 6.5:a från 94.
Vilken kärlek och vilken bil. Inget jävla larv där heller och nej inget trasigt.

Skulle aldrig för livet köpa en larvig asiat men det är jag det.
Kvalitet byggs i väst.
Nu är jag väl en kuf här igen men det är jag med glädje. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2016 · 17 468 Inlägg

M123 skrev:
Var och kollade på en Jänkare igår med Detroit 6.5:a från 94.
Vilken kärlek och vilken bil. Inget jävla larv där heller och nej inget trasigt.

Skulle aldrig för livet köpa en larvig asiat men det är jag det.
Kvalitet byggs i väst.
Nu är jag väl en kuf här igen men det är jag med glädje. big_smile

Äh. Jag har 2 jänk på utsidan. Den lilla käcka och lättparkerade 300C med 20" och busbilen Sebring. De håller utmärkt och har med ett litet undantag (ljusmodulen, garanti) inte krånglat på alla år. Men inget rimligt förslag tycker jag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang