Trött på bilar!!! va ska man köpa som håller ihop?

M123
16 december 2016 · 962 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

M123 skrev:
Var och kollade på en Jänkare igår med Detroit 6.5:a från 94.
Vilken kärlek och vilken bil. Inget jävla larv där heller och nej inget trasigt.

Skulle aldrig för livet köpa en larvig asiat men det är jag det.
Kvalitet byggs i väst.
Nu är jag väl en kuf här igen men det är jag med glädje. big_smile

Äh. Jag har 2 jänk på utsidan. Den lilla käcka och lättparkerade 300C med 20" och busbilen Sebring. De håller utmärkt och har med ett litet undantag (ljusmodulen, garanti) inte krånglat på alla år. Men inget rimligt förslag tycker jag.

Nej du ser.
Har med enormt bra erfarenheter, lika min far. Tyvärr måste jag då tala gott om Ford och det är väl som att svära i kyrkan men där var det 25000 mil och endast en kulbult som gick och bromsar.

Skulle jag rekommendera något så är det amerikanskt från 90'tal.
Banken behöver inte kväva en, man får en stabil bil, andrahandsvärde som står sig stabilt, åka som en kung. Billig försäkring.
Skatt och bränsle är väl det som kan ses som skrämmande men ser man till helheten blir inte ägandekostnaderna dyrt i mina mått mätt.

Men som sagt nu värderar inte alla som mig och är viktigt idag för många att grannarna ska också vara avensjuka på det som står på gården. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2016 · 17 478 Inlägg

M123 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

M123 skrev:
Var och kollade på en Jänkare igår med Detroit 6.5:a från 94.
Vilken kärlek och vilken bil. Inget jävla larv där heller och nej inget trasigt.

Skulle aldrig för livet köpa en larvig asiat men det är jag det.
Kvalitet byggs i väst.
Nu är jag väl en kuf här igen men det är jag med glädje. big_smile

Äh. Jag har 2 jänk på utsidan. Den lilla käcka och lättparkerade 300C med 20" och busbilen Sebring. De håller utmärkt och har med ett litet undantag (ljusmodulen, garanti) inte krånglat på alla år. Men inget rimligt förslag tycker jag.

Nej du ser.
Har med enormt bra erfarenheter, lika min far. Tyvärr måste jag då tala gott om Ford och det är väl som att svära i kyrkan men där var det 25000 mil och endast en kulbult som gick och bromsar.

Skulle jag rekommendera något så är det amerikanskt från 90'tal.
Banken behöver inte kväva en, man får en stabil bil, andrahandsvärde som står sig stabilt, åka som en kung. Billig försäkring.
Skatt och bränsle är väl det som kan ses som skrämmande men ser man till helheten blir inte ägandekostnaderna dyrt i mina mått mätt.

Men som sagt nu värderar inte alla som mig och är viktigt idag för många att grannarna ska också vara avensjuka på det som står på gården. big_smile

Det där är intressant. Förr så var en Audi fina grejer. Nu så suckar bara grannarna för de vet att den lär gå sönder inom strax. 300C drar dock blickarna till sig. Trots att den kanske bara är värd 100000:- och drar mindre än grannens V70 som dessutom kostade mer. Startade upp Sebringen förut och skrapade rutorna. Den stod och mullrade hotfullt på tomgång och en granne kommer fram och säger "Fan, såg när du drog iväg förra veckan, framhjulen rev loss på asfalten!" Ja, den gör det när den är kall. Innan lådan fått lite temp. Vad har det med saken att göra? 300:an har dock 285 bak så den river inte loss.

Men visst: En Chrysler 300C med en diesel är i princip en mercedes med snygg kaross som inte rostar. Säkert ett bra köp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
IceEyes Varningar: För många..
16 december 2016 · 2 552 Inlägg

Volvo 245. Förbrukningen i all ära, men väljer du en 87:a så är den skattefri och även i övrigt är driftkostnaderna låga.

Slitstyrkan är fenomenal, utrymmena väl tilltagna och komfortmässigt rullar den tystare än betydligt nyare XC90. För 25 000 kr kan du säkert hitta ett exemplar i finfint skick och då får du dessutom en jävla massa cash över att köpa öl för, bra va? cool

Ah just ja, som grädde på moset får du en bil som idag är sällsynt och som sannolikt inte kommer tappa i värde, utan snarare tvärtom wink

#245alltheway

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Stahre87
16 december 2016 · 346 Inlägg

Tack för era svar och synpunkter.
Vill gärna ha säkerhet i bilen, så en 30år gammal 245 går bort.
Avensis är väl kanske det rimligaste valet som det ser ut så länge den känns rymlig, eller relativt rymlig.

Evildan
16 december 2016 ·

IceEyes skrev:
Volvo 245. Förbrukningen i all ära, men väljer du en 87:a så är den skattefri och även i övrigt är driftkostnaderna låga.

Slitstyrkan är fenomenal, utrymmena väl tilltagna och komfortmässigt rullar den tystare än betydligt nyare XC90. För 25 000 kr kan du säkert hitta ett exemplar i finfint skick och då får du dessutom en jävla massa cash över att köpa öl för, bra va? cool

Ah just ja, som grädde på moset får du en bil som idag är sällsynt och som sannolikt inte kommer tappa i värde, utan snarare tvärtom wink

#245alltheway

Copy Paste!
Men 245 är det något visst med, man sätter sig bakom ratten och det är som "att komma hem" på ett märkligt och samtidigt skrämmande vis.
En vit 240 hgv -88 med aut eller allra helst en gräsgrön 245 DL -75 med B20 och M40.

Senast redigerat av Evildan (16 december 2016)

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
16 december 2016 · 1 004 Inlägg

Evildan skrev:

IceEyes skrev:
Volvo 245. Förbrukningen i all ära, men väljer du en 87:a så är den skattefri och även i övrigt är driftkostnaderna låga.

Slitstyrkan är fenomenal, utrymmena väl tilltagna och komfortmässigt rullar den tystare än betydligt nyare XC90. För 25 000 kr kan du säkert hitta ett exemplar i finfint skick och då får du dessutom en jävla massa cash över att köpa öl för, bra va? cool

Ah just ja, som grädde på moset får du en bil som idag är sällsynt och som sannolikt inte kommer tappa i värde, utan snarare tvärtom wink

#245alltheway

Copy Paste!
Men 245 är det något visst med, man sätter sig bakom ratten och det är som "att komma hem" på ett märkligt och samtidigt skrämmande vis.
En vit 240 hgv -88 med aut eller allra helst en gräsgrön 245 DL -75 med B20 och M40.

Och kan man leva med att betala fordonskatt några år till så finns de med krockkudde och ABS också big_smile

"My drinkingteam has a racingproblem"
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2016 · 17 478 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:

Evildan skrev:

IceEyes skrev:
Volvo 245. Förbrukningen i all ära, men väljer du en 87:a så är den skattefri och även i övrigt är driftkostnaderna låga.

Slitstyrkan är fenomenal, utrymmena väl tilltagna och komfortmässigt rullar den tystare än betydligt nyare XC90. För 25 000 kr kan du säkert hitta ett exemplar i finfint skick och då får du dessutom en jävla massa cash över att köpa öl för, bra va? cool

Ah just ja, som grädde på moset får du en bil som idag är sällsynt och som sannolikt inte kommer tappa i värde, utan snarare tvärtom wink

#245alltheway

Copy Paste!
Men 245 är det något visst med, man sätter sig bakom ratten och det är som "att komma hem" på ett märkligt och samtidigt skrämmande vis.
En vit 240 hgv -88 med aut eller allra helst en gräsgrön 245 DL -75 med B20 och M40.

Och kan man leva med att betala fordonskatt några år till så finns de med krockkudde och ABS också big_smile

Sluta trolla nu gubbar. En Volvo 245 från -92 kostar väl ungefär hur mycket som helst. En snorfin 945 automat kan vara något kanske. Billiga är de inte. Men bra bilar.

Man kan även köpa min 300C som drar 0,82 l/mil och är byggd som en pansarvagn med 6000 mil på mätaren. Sedan tyvärr. I stad vill jag inte ens veta vad den gurglar i sig.

Avensis. Rakt av. Köp. Helst med automat om nu TS skulle ångra sig. Inget tapp i värde.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
16 december 2016 · 9 296 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

REG-SKYLTEN skrev:

Evildan skrev:

Copy Paste!
Men 245 är det något visst med, man sätter sig bakom ratten och det är som "att komma hem" på ett märkligt och samtidigt skrämmande vis.
En vit 240 hgv -88 med aut eller allra helst en gräsgrön 245 DL -75 med B20 och M40.

Och kan man leva med att betala fordonskatt några år till så finns de med krockkudde och ABS också big_smile

Sluta trolla nu gubbar. En Volvo 245 från -92 kostar väl ungefär hur mycket som helst. En snorfin 945 automat kan vara något kanske. Billiga är de inte. Men bra bilar.

Man kan även köpa min 300C som drar 0,82 l/mil och är byggd som en pansarvagn med 6000 mil på mätaren. Sedan tyvärr. I stad vill jag inte ens veta vad den gurglar i sig.

Avensis. Rakt av. Köp. Helst med automat om nu TS skulle ångra sig. Inget tapp i värde.

Lyssna på Hybrid. Klok farbror har talat.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
16 december 2016 ·

caromania skrev:

Hybridsmurfen skrev:

REG-SKYLTEN skrev:

Och kan man leva med att betala fordonskatt några år till så finns de med krockkudde och ABS också big_smile

Sluta trolla nu gubbar. En Volvo 245 från -92 kostar väl ungefär hur mycket som helst. En snorfin 945 automat kan vara något kanske. Billiga är de inte. Men bra bilar.

Man kan även köpa min 300C som drar 0,82 l/mil och är byggd som en pansarvagn med 6000 mil på mätaren. Sedan tyvärr. I stad vill jag inte ens veta vad den gurglar i sig.

Avensis. Rakt av. Köp. Helst med automat om nu TS skulle ångra sig. Inget tapp i värde.

Lyssna på Hybrid. Klok farbror har talat.

245/240 är inget för TS då han är van med funktionen hos sin Avensis, han bör alltså köpa en till fast en T25.
^^ wink smile big_smile

Stahre87
16 december 2016 · 346 Inlägg

Hur mycket drar bensinaren med automat blandat? Vi kör mest i stan, och frun har väl ca 2mil tur retur till jobbet, med stopp för dagis på vägen.

Försöker sikta in mig på en premium modell, verkar relativt sällsynta men lite mer grejer i utrustning

Men lär ej få någon lågmilare för min budget. Men en bil med dokumentation och inre allt för många ägare som gått 15-17000 mil skulle vara ett bra val?

Cupra_
16 december 2016 ·

Evildan skrev:
Gamla Avensisar från 2003 är inte heller särskilt rostbenägna det var där strax efter millenniumskiftet och diverse premiumrostskandaler från Stuttgart som Toyota började skydda bilarna ordentligt. Givetvis rostar även dom om brukaren misshandlar den.

N

Senast idag var jag in under en Avensis -05 som var duktigt brun i både golv och länkarmar m.m...
Köper att skötseln spelar väldigt stor roll dock, däremot är min erfarenhet att de ytrostar undertill riktigt fort, även de lite nyare toyotorna, och ytrost är ju i sig kanske inget stort problem.. Men nog rostar de fort undertill.

Angående Mazda 6 så kollade även jag på den innan jag valde en tysk.
Det känns som mycket bil för pengarna och inte så blodigt dyra heller trots mycket utrustning.
Den föll dock till största delen bort pga konstruktionen av skärmkanterna bak.
Plåten är vikt 90grader rakt in och bara målad, utan någon form av plastskydd eller liknande.
Fint när det är nytt men när man kört grusväg i några år så är den färgen borta, och rosten lär komma krypande rätt fort..

M123
16 december 2016 · 962 Inlägg

Stahre87 skrev:
Hur mycket drar bensinaren med automat blandat? Vi kör mest i stan, och frun har väl ca 2mil tur retur till jobbet, med stopp för dagis på vägen.

Försöker sikta in mig på en premium modell, verkar relativt sällsynta men lite mer grejer i utrustning

Men lär ej få någon lågmilare för min budget. Men en bil med dokumentation och inre allt för många ägare som gått 15-17000 mil skulle vara ett bra val?

Hur stor är en tomat?

Automatlåda på vilken bil då?

Senast redigerat av M123 (16 december 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Stahre87
16 december 2016 · 346 Inlägg

M123 skrev:

Stahre87 skrev:
Hur mycket drar bensinaren med automat blandat? Vi kör mest i stan, och frun har väl ca 2mil tur retur till jobbet, med stopp för dagis på vägen.

Försöker sikta in mig på en premium modell, verkar relativt sällsynta men lite mer grejer i utrustning

Men lär ej få någon lågmilare för min budget. Men en bil med dokumentation och inre allt för många ägare som gått 15-17000 mil skulle vara ett bra val?

Hur stor är en tomat?

Automatlåda på vilken bil då?

Förmodligen på den avensis som nämnts ett par gånger, och so. Jag skrivit är den bilen jag intresserat mig för.


Ang. Rost så kan jag säga att min "tysk" inte har särskilt bra rostskydd. Har börjat komma i skärmkanten bak

Min avensis 1998, har minimalt med rost och ser bra ut under! Med undantag för avgassystemet

Det var en 05 du tittat under, hur är det med t27 som jag isåfall köper, en 2011-12a?

Senast redigerat av Stahre87 (16 december 2016)

M123
16 december 2016 · 962 Inlägg

Stahre87 skrev:

M123 skrev:

Stahre87 skrev:
Hur mycket drar bensinaren med automat blandat? Vi kör mest i stan, och frun har väl ca 2mil tur retur till jobbet, med stopp för dagis på vägen.

Försöker sikta in mig på en premium modell, verkar relativt sällsynta men lite mer grejer i utrustning

Men lär ej få någon lågmilare för min budget. Men en bil med dokumentation och inre allt för många ägare som gått 15-17000 mil skulle vara ett bra val?

Hur stor är en tomat?

Automatlåda på vilken bil då?

Förmodligen på den avensis som nämnts ett par gånger, och so. Jag skrivit är den bilen jag intresserat mig för.


Ang. Rost så kan jag säga att min "tysk" inte har särskilt bra rostskydd. Har börjat komma i skärmkanten bak

Det var en 05 du tittat under, hur är det med t27 som jag isåfall köper, en 2011-12a?

1600 kg tror jag den drar.

Förbrukning vet jag inte alls.
Är många märken som avhandlats så är ju bra så alla förstår även jag att du citerar det som det gäller. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Stahre87
16 december 2016 · 346 Inlägg

M123 skrev:

Stahre87 skrev:

M123 skrev:

Hur stor är en tomat?

Automatlåda på vilken bil då?

Förmodligen på den avensis som nämnts ett par gånger, och so. Jag skrivit är den bilen jag intresserat mig för.


Ang. Rost så kan jag säga att min "tysk" inte har särskilt bra rostskydd. Har börjat komma i skärmkanten bak

Det var en 05 du tittat under, hur är det med t27 som jag isåfall köper, en 2011-12a?

1600 kg tror jag den drar.

Förbrukning vet jag inte alls.
Är många märken som avhandlats så är ju bra så alla förstår även jag att du citerar det som det gäller. smile

Inte för att vara den som är den, men exakt vad har du tillfört min tråd med dina två inlägg? Inte ett dugg av intresse. Jag tror att alla (förutom möjligtvis du) vad jag menar när jag skriver hur mycket den drar, i samma mening som automatlåda dessutom.

Muttley
16 december 2016 ·

Stahre87 skrev:

JossanB skrev:
Asiatisk bil tror jag är rätt väg att gå, Hyundai och Mazda ska ha riktigt fina nybilsgarantier om jag inte minns fel, finns säkert ett par märken till som har runt 5års nybilsgaranti. Se om någon av dem faller er i smaken och se om budgeten kanske kan räcka till någon som har några månader garanti kvar.
Personligen tycker jag Hyundai i40 är en underskattad men vågar inte svara på om den blir tillräckligt rymlig i kupén för er, men det går ju att provköra smile

I40 har jag också sneglat på. Och som du säger , man kan testa. Problemet är att testa på riktigt kan inte gärna ta med två bilbarnstolar, och båda ungarna och laborera med att flytta stolar osv smile

I40 är väldigt trevlig.  Provkör en premium så får du galet mycket utrustning.
Ta ed bilbarnstolarna så om säljaren vill sälja så hjälper de nog gärna till utan att tveka. Varför skulle du inte få ta med hela familjen när du ska köpa bil smile

M123
16 december 2016 · 962 Inlägg

Stahre87 skrev:

M123 skrev:

Stahre87 skrev:

Förmodligen på den avensis som nämnts ett par gånger, och so. Jag skrivit är den bilen jag intresserat mig för.


Ang. Rost så kan jag säga att min "tysk" inte har särskilt bra rostskydd. Har börjat komma i skärmkanten bak

Det var en 05 du tittat under, hur är det med t27 som jag isåfall köper, en 2011-12a?

1600 kg tror jag den drar.

Förbrukning vet jag inte alls.
Är många märken som avhandlats så är ju bra så alla förstår även jag att du citerar det som det gäller. smile

Inte för att vara den som är den, men exakt vad har du tillfört min tråd med dina två inlägg? Inte ett dugg av intresse. Jag tror att alla (förutom möjligtvis du) vad jag menar när jag skriver hur mycket den drar, i samma mening som automatlåda dessutom.

Jag försöker tillföra kunskap men det går inte hem. wink

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Stahre87
16 december 2016 · 346 Inlägg

tkd_rille skrev:

Stahre87 skrev:

JossanB skrev:
Asiatisk bil tror jag är rätt väg att gå, Hyundai och Mazda ska ha riktigt fina nybilsgarantier om jag inte minns fel, finns säkert ett par märken till som har runt 5års nybilsgaranti. Se om någon av dem faller er i smaken och se om budgeten kanske kan räcka till någon som har några månader garanti kvar.
Personligen tycker jag Hyundai i40 är en underskattad men vågar inte svara på om den blir tillräckligt rymlig i kupén för er, men det går ju att provköra smile

I40 har jag också sneglat på. Och som du säger , man kan testa. Problemet är att testa på riktigt kan inte gärna ta med två bilbarnstolar, och båda ungarna och laborera med att flytta stolar osv smile

I40 är väldigt trevlig.  Provkör en premium så får du galet mycket utrustning.
Ta ed bilbarnstolarna så om säljaren vill sälja så hjälper de nog gärna till utan att tveka. Varför skulle du inte få ta med hela familjen när du ska köpa bil smile

Givetvis så får man ha med hela familjen, men kan jag beskona mig själv från att ha med en 4åring, och en 2 åring så blir jag glad och mindre svettig

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2016 · 17 478 Inlägg

Stahre87 skrev:

tkd_rille skrev:

Stahre87 skrev:

I40 har jag också sneglat på. Och som du säger , man kan testa. Problemet är att testa på riktigt kan inte gärna ta med två bilbarnstolar, och båda ungarna och laborera med att flytta stolar osv smile

I40 är väldigt trevlig.  Provkör en premium så får du galet mycket utrustning.
Ta ed bilbarnstolarna så om säljaren vill sälja så hjälper de nog gärna till utan att tveka. Varför skulle du inte få ta med hela familjen när du ska köpa bil smile

Givetvis så får man ha med hela familjen, men kan jag beskona mig själv från att ha med en 4åring, och en 2 åring så blir jag glad och mindre svettig

Om du stövlar in hos en bilhandlare och säger att "Frun är inte med men jag ska kolla" så kommer denna att skita i dig. Om inte hela familjen är med så är "risken" att du köper en bil runt noll. Släpa med hela gänget. Tro mig. Dessutom går det bra att pruta om säljaren är omgiven av ungar som skriker.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Stahre87
16 december 2016 · 346 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Stahre87 skrev:

tkd_rille skrev:

I40 är väldigt trevlig.  Provkör en premium så får du galet mycket utrustning.
Ta ed bilbarnstolarna så om säljaren vill sälja så hjälper de nog gärna till utan att tveka. Varför skulle du inte få ta med hela familjen när du ska köpa bil smile

Givetvis så får man ha med hela familjen, men kan jag beskona mig själv från att ha med en 4åring, och en 2 åring så blir jag glad och mindre svettig

Om du stövlar in hos en bilhandlare och säger att "Frun är inte med men jag ska kolla" så kommer denna att skita i dig. Om inte hela familjen är med så är "risken" att du köper en bil runt noll. Släpa med hela gänget. Tro mig. Dessutom går det bra att pruta om säljaren är omgiven av ungar som skriker.

Jo givetvis ska framförallt frun med vid ev ett köp, då det är hon som är ekonom. Men vill gärna kolla in en intressant bil innan, mest för att se om det ens är något att gå vidare med!
Då åker jag gärna ensam!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang