Jeep XJ -99 Norrland - Uppdatering 2018

...fortsättning på det som påbörjades i Juni 2016, i förra tråden. Nu sitter locker i framaxeln, luftintag är flyttat, trösklar förstärkta, ny höjning bak, SYE (RE's hack 'n' tap) o dubbelknutskardan på plats! Framvagn byggs om - en gång till för 7,5" höjning...

Kia-fia

  • 24 Följare
  • 6 544 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 april
112 Inlägg
Skrivet 25 december 2016 · Inlägg av trådskaparen #1

GUMMIFÄRGEN på sidorna...  Dagarna före Jul 2016
...blev använd för att testa den. Repas förvisso lättare i skogen men väldigt lätt att reparera utan färgkanter. Flyter ut direkt och därför kan man "dutta" på en ev skada. However... så har jag varit väldigt försiktig när jag tvättat bilen eftersom en gummi-mask är lätt att "rulla av" oavsiktligt. Tålde ändå blygsam sällan-användning av kallavfettning med hanteringen att jag schamponerar omsorgsfullt, sköljer noga och torkar ALLTID mina bilar efter tvätt.

Till råga på allt blev "Pipen" att komma i händerna på en annan person som skulle vara snäll och byta mina servo-slangar!!! (mkt tacksam för det), varpå den blev motortvättad - och när han ändå höll på, tvättade han hela bilen - lite snabbt...
Resultatet avslöjar en EJ schamponerad, EJ noggrant avsköljd och EJ torkad yta... M.a.o. rester av petroleum-baserad kallavfettning som bitit sig fast och löst upp gummit...


https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-bad7c9c9c53c59637ba2ee108048a070.jpg

Tänkte att det hade hänt förr eller senare af pga salt på vägarna om inte annat...
Bråda tider före Jul! Valde, mot alla billackerares principer, Hammarlack!!!
Visst, den innehåller silicon, men denna bil kvalificerar inte att hamna i någon lackbox i framtiden, så jag prioriterar en slagtålig färg som dessutom rostskyddar. (använt den bara under bilen innan)
Kvarvarande gummi-mask var bara att riva dan före dopparedan då...

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-3cd5792070b1d7fa00314d33143b0f39.jpg

Den "hamrade" svarta har benägenhet att se lite brun-aktig ut, jag vet. Men tänker att jag kan måla på ett varv med den "slät-svarta" sen om jag inte är nöjd. (måste bättra lite linjer sen af)
Huven får dock vara kvar i gummifärg för att det är praktiskt att lägga grejer på...

Nederkant dörrar var lagade när jag köpte den. Därav lite slip-spår som doldes bra av den tjocka gummifärgen men som framträder nu under en blank färg... SYFTET är att det skall vara tätt, rostfritt och praktiskt att hålla rent.
En SKOGS-BIL är det, så jag tänkte blunda för de ojämnheterna - men vi får väl se om jag stör mig på det och slipar ner det framöver och jämnar till m spackel...


https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-2efff4db90cb06618939946df30636d3.jpg

Senast redigerat av Kia-fia (17 mars )

112 Inlägg
Skrivet 30 december 2016 · Inlägg av trådskaparen #2

P-ÄNDAR & STYRSTAGEN
Har ett HD-parallell stag i bilen för ev byte i fält, men P-ändarna har ju sannolikt åkt färdigt sin livstid också, så jag fick tag i HD-kit med kraftigare P-ändar och "solid steel" stag. Over-the-knuckle-montage får vänta så länge... Detta kit ersätter original konstruktion ngt, då ena P-ändan går bort och all justering gängas längst ut på parallell staget, likt styrarmen. Nackdelen är väl om ngn del behöver bytas, så måste det vara från samma serie.
(fanns också på RBS handel.de) Nu blir HD-staget fr Dalhems överflödigt men går att sälja...


https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-1f25f5980fb007c072a6d2a3b3558df5.jpg

Frågan är hur solida rör beter sig jämfört m ihåliga, men jag tänker testa...
Här syns skillnad i grovlek på P-ändans infästning. Tänk då att originalet är betydligt klenare än bägge dessa...

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-fee1ab17f83b52b8b6c6c8ebe626a96d.jpg

Heavy Duty-stag fr Dalhems. Betydligt grövre gods än originalet...

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-00510c707485c77e3d78ce4003a704ce.jpg

Solitt HD-stag fr Crown Automotive, USA. Blir spännande att montera sen då...

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-6fd39b888b8be4d89eb7beae98e7a619.jpg

112 Inlägg
Skrivet 5 januari 2017 · Inlägg av trådskaparen #3

POWERTRAX NO-SLIP
...har nu anlänt och ska bli spännande att få testa i framaxeln, som nu har öppen diff!!!
Efter många resonemang och forum-synpunkter uppfattar jag att framaxeln med sina ynka 27 splines kan betraktas, av luttrade extrembyggare, som vek att ens kosta på i sammanhanget offroad...
(de utan ABS fick 29 splines åtminstone)
Men med lätt konstaterande av tid och pengar för att bygga om till kraftigare axlar och utrusta dem plus ev hela drivlinan, så blir detta nu mitt val. Mest grundat på nära bekantas kunskaper som kör på samma bana och vet av egen erfarenhet vad som fungerar med avsevärd förbättring där!

Givetvis är ingenting starkare än svagaste länk, så därför blev drivaxlar kollade och alla knutar bytta  först! Känns bättre att pytsa i en locker med vetskapen om förutsättningarna på allt som driver.
Sen kan ju ngt gå sönder i alla fall såklart... vi får väl se...


https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-c0b20b3f5ea40c42d6cc7856fbeef32d.jpg

112 Inlägg
Skrivet 17 januari 2017 · Inlägg av trådskaparen #4

OLJEKYLARSLANGAR
Blev bytta, då jag hade en fadäs på det i skogen med Chevan en gång. Vill inte riskera det igen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-05361d9612347237f18020265c0366e3.jpg
Oljekylarslangar medbringade oljebyte växellåda - och nya servoslangar - och kylarslangar...
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-7f04caa7fdb402703945a3a67d232b8b.jpg

Tillfället på lyft gav möjlighet att måla på lite färg som inte fick ett andra varv sist...

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-87789f7bbc01906ebde90ec58dad7d65.jpg

112 Inlägg
Skrivet 17 januari 2017 · Inlägg av trådskaparen #5

FÖRARSTOL SLITEN
Ett vanligt fenomen på höjda bilar...
Sprucket "konstläder" (plast) med gammal läderbit ditklistrad av förra ägaren = inte hållbart!

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-0437b54bdfe5d429e100542212e547b4.jpg

Allt löst måste bort...
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-008d270fde3ab9ac16366e825ece721b.jpg

Ny yta byggs upp av elastiskt läderspackel och väv...

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-d9dbb72dd8543f4701fb65c2ce8ccf14.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-7101c7c1af3a8f58f16d92945e0cec82.jpg
Slipning innan infärgning m läderfärg...
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-f7c2859d980048ed648a8534a76d04ca.jpg
Infärgning o slipning igen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-cb86f9f2fde9b5b72341ee52469393e5.jpg
Slutresultatet inte perfekt, men det var första försöket.
OCH ...DET HÅLLER NÄR DET PRESSAS IHOP VID INSTIGNING!

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-143573330b4fcd3ff9b2a2a76bfce970.jpg

112 Inlägg
Skrivet 24 januari 2017 · Inlägg av trådskaparen #6

LÖSTAGBART DRAG - FÖRE BESIKTNING (Jan 2017)
Haft flera löstagbara drag på olika bilar, men ingen lik den andra i konstruktion. Här var det en ynka pynka skruvskalle (som lätt tappas i rännan) som låser allt. MÅSTE givetvis måste hittas en bättre lösning för den lille krabaten senare!

Men givetvis blir första åtgärd att skrapa o snygga till hela kofångaren, lägga draget på bänken, måla fram, bak, under och fetta in...

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-4eb229478b9704f133363e63ae54330c.jpg
Lyktglas, shackel o lister flyttas...
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-954dc85028d1a159754661b1d1b1866b.jpg
Slät Hammarlack fick göra jobbet!
Inte lackerares bästa val, men tålig i skogen och rostskyddande avgör!
Insidan fick Hagmans tjockflytande rostskydd F40
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-9e1ae9befe4287cab34b1a2cfa1c6c89.jpg
Märkligt liten skruv... kanske svetsar på ett "lock" med en kedja, typ...
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-9017b71d098414deba7087804071a997.jpg
NÅVÄL... KÖRDE IN PÅ BES...
De glömde kolla draget (som hade vart kul att visa nyservat) och jag glömde slå av DRL-lamporna i grillen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-e854f9af9b27a96b571e18a1f188eed4.jpg
Men kanske uppfattades ett i helhet, välskött skick på min "Pipen" och beviset har jag högtidligt här!! LITE MALLIG KAN JAG VÄL FÅ VARA EFTER ETT HALVÅRS ARBETE MED DEN...
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-5005eb585ebfdab687bc6722419b1de7.jpg

1 Inlägg
Skrivet 25 januari 2017 #7

Snyggt jobbat, som vanligt.  Kör hårt!

112 Inlägg
Skrivet 7 mars 2017 · Inlägg av trådskaparen #8

KOFÅNGAR-HAVERI 2017-03-06
Tog för givet att min stålkofångare, avsedd för offroad, var monterad som sig bör... Vi rycker varandra med kinetisk ryckstropp avsedd för ändamålet, vilket gör att dragöglor, schackel o kofångare MÅSTE vara monterade för att tåla pisk!
Tack o lov utan personskador (kan bli en dödlig projektil när saker lossnar under tryck) så sa det bara "PLOPP" när jag skulle rycka loss en annan som satt fast i snön...

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-304095d85320ef71b60539b20b45be43.jpg

Dragöglorna hade varsina 4 bult, dock satt endast två på var sida anslutna till karossen... (de övriga två var uppenbarligen dekoration)

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-5fdf92de82b51d75b28fc9e4057acdf9.jpg

Mot karossen satt ENDAST TRE BULT totalt!!!
De satt dessutom i en ICKE FÖRSTÄRKT PLÅT med hål som bara "töjde ut sig" vid tillfället...
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-241fe36ecb5d7ed19ef5d3fdd1f28da6.jpg

Uselt montage! Originalfästena har någon försökt kapa bort, men lämnat...
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-356759440d338de0c89a6db4db75165d.jpg

Bort med orginalinfästningen som inte nyttjats...
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-a156f36fe4344c4ff6f511e3d2409a72.jpg

Yttre anslutning svetsad och förstärkt. Dragöglor sitter nu i totalt 8 bult!
Inre anslutning kaross (som i sin tur är fäst i ramen) har nu förstärkning och totalt 8 bult!
READY TO GO AGAIN!!! (blir givetvis koll av fram-kofångaren också)
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-128abcdef54d9479afa4984cb4bb6b3d.jpg

112 Inlägg
Skrivet 13 mars 2017 · Inlägg av trådskaparen #9

Riktning, förstärkning, nya bultar och färg! Ready to twitch again! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-830da7961706583d214242d07f366201.jpg

112 Inlägg
Skrivet 17 mars 2017 · Inlägg av trådskaparen #10

Det är lite skillnad från inköp i Juni 2016 till nu - Mars 2017
Dock står den på "pyttesmå" vinterhjul här... snart åker 33" på igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-12a12be46dd984015290d98a16033b78.jpg

112 Inlägg
Skrivet 27 april 2017 · Inlägg av trådskaparen #11

NYA DIFFEN & HD STYRSTAG FRAM! April 2017
Nu är min POWERTRAX NO-SLIP monterad i framaxeln - och testad!
Blev en helt ny bil i skogen!
Detta piller-göra insåg jag mina begränsningar på. Lämnades i säkra händer på en som gjort detta montage förr! Tacksam för det då diff-lager dessutom behövde bytas och givetvis hade jag inte fixat det heller...

Här syns också ny Belly-pan som skyddar F-lådan och har plats för longarms-fästen.
Made by "SpeedK". Solid Steel Styrstag m nya P-ändar monterade i samma veva.

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-7186cbba2b07b31610d17868b142f08d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-b8c96b81592bbf82e7b09ddc3a4f1940.jpg

Avslutar med säsongens däck på. Fortsättning följer...

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-a2cab0892aa212d8ed66fde3610da5e3.jpg

Senast redigerat av Kia-fia (29 april 2017)

112 Inlägg
Skrivet 7 maj 2017 · Inlägg av trådskaparen #12

KRAFTIGARE DIFFKÅPOR Maj 2017
Har förvisso inte ARB-diff men gillar den fiffiga lösningen de har med oljesticka i magnet. Blir lättare att ha lite koll på ev svarvning där inne. Framför allt kraftigare mtrl för hållbarhet.
Här bytt fram, för att skydda nya PowerTrax'en innan nästa körning!!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-4da9ab470eeb0db7ac62c8e9708387eb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-3cb0a311654ba919434d053112bc2aa7.jpg

112 Inlägg
Skrivet 24 september 2017 · Inlägg av trådskaparen #13

Trösklar Sep 2017
Med ständig påfrestning i klippskrevan så är nu trösklarna på tur. Här måttas det och Tommy svetsar kraftigare trösklar som sedan skall få rocksliders för ändamålet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-53e887df8e64fe395dac13974ef8c154.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-dbe192a7785ee63ccc2558c11b050fb8.jpg

112 Inlägg
Skrivet 24 september 2017 · Inlägg av trådskaparen #14

Vinter-styling Keramiskt Sep 2017
Polerade & lackförseglade "Pipen" när jag köpte den i Juni 2016. Sen dess har jag bara underhållit, färgbättrat och tvättat noga. (repor blir det ju) Nu ska vi se vad keramiskt gör för hållbarhet i skogen... kanske tål liiite fler repor...


https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-ab2c30bb9705e852b44eb898c020e648.jpg

Specialist · 1 187 Inlägg
Skrivet 24 september 2017 #15

den börjar bli grymt kaxig smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
112 Inlägg
Skrivet 1 oktober 2017 · Inlägg av trådskaparen #16

Tackar! big_smile Nu fattas också Rocksliders och longarms som ska på framöver... big_smile

112 Inlägg
Skrivet 6 november 2017 · Inlägg av trådskaparen #17

NYA BLADFJÄDRAR - NOVEMBER 2017
Stört mig länge på att bakaxeln varit "felplacerad", (fram ska åtgärdas med longarms) men droppen blev när jag jämförde höjningen med en kompis och det uppenbara stod klart - bladen var lika spikrak som E4:an = sop-slut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-0db5a835b0632b82811deef77dee4ebe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-ad909213e88f34bb635b96950efae592.jpg


Rubicon Express 5,5" monterades av mig o sonen, med allsköns youtube-exempel instuderade, vilket på garagegolvet testades i vinklar, så det blev boomerang-shackel för att få tillbaka axeln något. Ena bladfästet i framkant satt som sten. Bulten gick av, men det blev löst det också... (med inkallad support - tur det finns kunniga)
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-fcbd525d7143d1f4d782324134e51189.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-68e32d363c9879f465ca159984d33155.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-850dbec7f3e68743a65ad6e57273f62c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-c7dbf3aaa4873d6338ef3a57f3fdd78d.jpg

Nu finns ingen återvändo på resten! - Vinklar på drivlinan blev för ojämna... Men det var nog på tiden att lära sig det också... Mkt nöjd med att komma åt överallt och nu får 33:orna gott om plats!!!
(31" vinterhjul på i denna tråd)

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-d7b46423b3d108b94a9417fcd399abde.jpg
(...bucklan på luckan är INTE min - fanns när jag köpte den ... wink )
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-7b071d76876109b196e349a3d4c0013d.jpg

Specialist · 1 187 Inlägg
Skrivet 8 november 2017 #18

gott jobbat.
... om du är sugen på att sälja 31'orna vinterpuckarna till ett kraftigt rabatterat pris så är jag spekulant smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
112 Inlägg
Skrivet 10 november 2017 · Inlägg av trådskaparen #19

Tack för erbjudandet men behöver allt grepp jag kan få i vinter... 33:orna är som att åka snowboard med så de går inte på förrän till våren igen...

112 Inlägg
Skrivet 10 december 2017 · Inlägg av trådskaparen #20

...fortsättning HÖJNING BAK & DRIVLINA DEC-17
Det bidde inte 5,5" höjning - det bidde 7,5"...
Haft lite mailkontakt med tillverkaren Rubicon Express som förklarat att de "boomerang-shackel" som blev monterade INTE är inräknade i 5,5" höjning även om de rekommenderas ihop med 5,5" bladen (såklart). Så nu är vi höjd enligt Rubicon 7,5"! (allt sätter sig lite givetvis men det är en referens af)
Det oundvikliga var sen ett faktum! SYE! (skippa slippen på f-lådan) Flera lösningar finns på det tydligen, men här valdes Rubicons platta som borras fast i den kapade splines-stången fr f-lådan. Därtill monterades ett "CV-shaft" (dubbelknuts-kardan) måttbeställt fr Rubicon...
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-9cd1366b6e57a90f492ae9fcc9072e41.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-368781eeb4604da7eb7bda7de2080634.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-445ac1c7d7cc85b5babf95013bdafaf1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-d5bf1bc5f819bdb21f07be4d2b4915b2.jpg
Nya kardan har nu längre slip i andra änden och längre dämpare sitter fr Rubicon Express!
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132046/132046-504461f774fafb91668d029aeba43886.jpg

Senast redigerat av Kia-fia (10 december 2017)


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang