Köpråd: Prisvärd mindre kombi

galenmyra
25 december 2016 · 9 Inlägg

Jag och min fru är nyblivna föräldrar och skulle behöva en bra familjebil. Har kört en Golf Sportcombi -16 på jobbet och tycker storleken på den är perfekt, det är en 'riktig' kombi men ändå mindre än tex. kombiversionen av Passaten.
http://showroom.volkswagen.se/wp-content/uploads/2015/10/golf-sportscombi-gt-blue1.png
Vi siktar på att köpa en begagnad bil i denna storleksklassen och tar tacksamt emot råd om vilken som passar bäst för våra önskemål:

- Prisvärd, vi vill köpa en bil efter att den värsta värdeminskningen från att bilen är ny börjat plana ut.
- Pålitlig, vi vill minimera risken att drabbas av obehagliga överraskningar eller konstanta reparationer.
- Ekonomisk, främst i bränsleförbrukning men även gärna i inköp och service på verkstad.
- Inte bullrig vid motorvägskörning.
- Anpassad till svenskt klimat med salta vintervägar, ska inte rosta sönder efter ett par år.

Vad vi däremot inte bryr oss det minsta om är saker som att bilen ska se sportig ut eller vara 'rolig' att köra, vi prioriterar en praktisk, välbyggd bil med bra kvalitet i teknik och motor framför en lyxig eller snabb bil.

Intressant info för specifika förslag:
- Vad kan vi förvänta oss behöva lägga ut?
- Diesel eller bensin? (vi kör ca 1500-2000 mil / år)
- Årsmodell
- Mätarställning
- Något särskilt vi ska kontrollera med just denna modell?

Vad gäller budget har vi inte satt något definitivt men kommer givetvis undan så billigt som möjligt men är och andra sidan beredda att betala det som behövs för att få en bra bil oavsett om det är 50 eller 150 tusen.

Evildan
26 december 2016 ·

Grattis till föräldraskapet!

En Auris Hybrid likt denna?
https://m.blocket.se/stockholm/Toyota_A … 12&w=3
Är minst lika tyst som Golfen du kört och har likvärdiga utrymmen.
Behöver ni dragkrok så faller mitt förslag platt då det inte får monteras på 1.8HSD drivlina.
Kia ceed är även det en smidig kombi men är ngt ljudligare samt saknar den i mitt tycke suveräna drivlinan.
Fråga mig gärna om ni har funderingar kring HSD eller Auris.

Senast redigerat av Evildan (26 december 2016)

dasboot
26 december 2016 · 441 Inlägg

Evildan hat två riktigt vettiga alternativ. Ät svårt att generalisera vad som byts när på alla bilar.

Det bästa är att inse att det är en förlust affär att äga en bil. Den stora utgiften är slitagedelar och där är ingen tillverkare bättre eller sämre. Saker slits, blir gamla och går sönder.

Bilar i samma storlek som jag hade kollat på är skoda octavia, seat leon, volvo v60, bmw 3 serien och audi a4.

Av dessa så är mina favoriter volvo v60, skoda octavia.

caromania Forummoderator
26 december 2016 · 9 296 Inlägg

Nya Civic-kombi. Större på insidan än man tror.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
galenmyra
26 december 2016 · 9 Inlägg

Evildan,
Tack så mycket. Dragkrok är väl ett plus men inget måste. På Golfen jag kört på jobbet är dragkroken utfällbar, väldigt praktiskt! Googlade lite på 'HSD' och som jag förstår det är det en el- och bensinmotor. Vi bor i radhus och på vår utomhusparkering finns det vanliga elboxar med jordfelsbrytare för motorvärmare, läste att det är tillåtet men inte är rekommenderat att man laddar en bil från en sådan, så det kanske inte är någon bra ide?

Om elbil nu inte skulle vara aktuellt, skulle Auris Touring fortfarande vara bästa alternativet? Och av vilka anledningar skulle du hellre välja den isf. framför Golf Sportcombi?

dasboot,
Octavia och Leon kanske kan vara något men Volvo och Audi är ju lite mer premuimbilar och BMW är ju tom en sportbil, så tror inte det är rätt för mig.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2016 · 17 486 Inlägg

galenmyra skrev:
Evildan,
Tack så mycket. Dragkrok är väl ett plus men inget måste. På Golfen jag kört på jobbet är dragkroken utfällbar, väldigt praktiskt! Googlade lite på 'HSD' och som jag förstår det är det en el- och bensinmotor. Vi bor i radhus och på vår utomhusparkering finns det vanliga elboxar med jordfelsbrytare för motorvärmare, läste att det är tillåtet men inte är rekommenderat att man laddar en bil från en sådan, så det kanske inte är någon bra ide?

Om elbil nu inte skulle vara aktuellt, skulle Auris Touring fortfarande vara bästa alternativet? Och av vilka anledningar skulle du hellre välja den isf. framför Golf Sportcombi?

dasboot,
Octavia och Leon kanske kan vara något men Volvo och Audi är ju lite mer premuimbilar och BMW är ju tom en sportbil, så tror inte det är rätt för mig.

Evil har kört HSD länge. Tack vare den idioten kör vi en Prius HSD. Bästa bil vi haft. Den ska rulla måånga år till. Köper ni en med tillägget "Plug-in hybrid" så går det utmärkt att ladda den via 10A stolpe. Orsaken till att de inte rekommenderar detta är att ni laddar bilen gratis där och kan köra korta svängar på enbart el. Helt gratis. Annars så behöver man inte bry sig om drivlinan. Den växlar själv mellan elmotorn och bensinmotorn efter eget tycke och smak. Ladda behövs inte heller. Den löser det själv. Ett självklart val om man bara ska åka bil utan bekymmer till en billig penning i många år (årsskatt 360:-)

Golf? Då ska ni inte köpa en bensinbil som heter TSi, FSi, TFSI eller helst ingen bensinare alls. Inte heller automatlåda, DSG. Problem. En manuell diesel i så fall.

Audi? Premium? De är rätt billiga nu. Men undvik...
BMW? Sportbil? Ja, det beror på vad som lurar under huven.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
galenmyra
26 december 2016 · 9 Inlägg

Ok, det låter ju bra, men då måste jag kolla att bilen jag köper har "Plug-in hybrid" då? Eller går det att köpa till på ett billigt/smidigt sätt efteråt?

När du säger att man kan åka helt gratis antar jag att du menar att man bara behöver stå för elkostnaden?

När du skriver "Ladda behövs inte heller. Den löser det själv." så antar jag att du menar att man kan köra den bara på bensin?

Om man vill veta om man hittat en bil till ett rimligt pris, är denna sidan bra för värdering då?
http://www.bilpriser.se/bilvardering

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2016 · 17 486 Inlägg

galenmyra skrev:
Ok, det låter ju bra, men då måste jag kolla att bilen jag köper har "Plug-in hybrid" då? Eller går det att köpa till på ett billigt/smidigt sätt efteråt?

1. När du säger att man kan åka helt gratis antar jag att du menar att man bara behöver stå för elkostnaden?

2. När du skriver "Ladda behövs inte heller. Den löser det själv." så antar jag att du menar att man kan köra den bara på bensin?

3. Om man vill veta om man hittat en bil till ett rimligt pris, är denna sidan bra för värdering då?
http://www.bilpriser.se/bilvardering

1. Korrekt.

2. Nej, vår äldre hybrid går inte ens att ladda. Den startar bensinmotorn för att få fart på öket eller för att ge värme till kupé eller för att ladda bilens batteripack. Bensinmotorn startar/stoppar flera gånger per minut under normalkörning och så fort du bromsar laddas den för att skjuta iväg bilen igen på batterikraft.  Givetvis låter detta krångligt. Men det är det inte. Tekniken strular inte heller. Dessa är mycket driftsäkra och batteribyte kan komma på tal när de rullat 40000 mil. De som säger annat kör väl en strulande Audi och är sura för de inte hade råd med en riktig bil...

3. Nej för helvete! Blockets priser gäller. Inte den billigaste och inte den dyraste...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
26 december 2016 ·

caromania skrev:
Nya Civic-kombi. Större på insidan än man tror.

Det är absolut en kanonkärra och den tillhör det gänget där delar byts mer sällan.

Evildan
26 december 2016 ·

galenmyra skrev:
Evildan,
Tack så mycket. Dragkrok är väl ett plus men inget måste. På Golfen jag kört på jobbet är dragkroken utfällbar, väldigt praktiskt! Googlade lite på 'HSD' och som jag förstår det är det en el- och bensinmotor. Vi bor i radhus och på vår utomhusparkering finns det vanliga elboxar med jordfelsbrytare för motorvärmare, läste att det är tillåtet men inte är rekommenderat att man laddar en bil från en sådan, så det kanske inte är någon bra ide?

Om elbil nu inte skulle vara aktuellt, skulle Auris Touring fortfarande vara bästa alternativet? Och av vilka anledningar skulle du hellre välja den isf. framför Golf Sportcombi?

dasboot,
Octavia och Leon kanske kan vara något men Volvo och Audi är ju lite mer premuimbilar och BMW är ju tom en sportbil, så tror inte det är rätt för mig.

Som du redan fått svar om så behövs ingen extern laddning utan det sker genom energiåtervinning vid inbromsning eller vid normal drift när bränslemotorn huvudsakligen driver bilen. När det blir behov av kraft i högre farter kopplas elmotorn in och stöttar medans bilen i lägre farter är huvudsakligen batteridriven.
Trevligt för plånboken och vår framtida miljö.
Auris finns inte som plugin utan då är det Prius som gäller för er och en sådan ksn köpas runt erat budgettak.

Varför väljer jag en Auris Hybrid över en VAG?
Driftsäkerhet, bränsleförbrukning, totalkostnaderna, VAG:s nyliga rostproblem, VAG:ständigt återkommande kassa kundbemötande samt att Toyotan är tystare och i mitt tycke bekvämare att köra.

Varför kör då inte jag HSD?
Jag behöver ett litet tag till en fullstor kombi med krok inför ännu en hemrenovering samt flytt sedan blir det andra bullar. Lutar åt en Lexus GS 450h  (förlåt caromania) när vi klarar oss med sulky då bagaget på en sådan är lika litet som på en Volvo S60 eller BMW 3-serie sedan vilket knappt imponerar på en Nissan Micraägare.
Men hursomhelst säljs nog Gaswagen efter flytt när renoveringen är genomförd och det köps en Prius gen III igen.

Senast redigerat av Evildan (26 december 2016)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2016 · 17 486 Inlägg

Evildan skrev:

galenmyra skrev:
Evildan,
Tack så mycket. Dragkrok är väl ett plus men inget måste. På Golfen jag kört på jobbet är dragkroken utfällbar, väldigt praktiskt! Googlade lite på 'HSD' och som jag förstår det är det en el- och bensinmotor. Vi bor i radhus och på vår utomhusparkering finns det vanliga elboxar med jordfelsbrytare för motorvärmare, läste att det är tillåtet men inte är rekommenderat att man laddar en bil från en sådan, så det kanske inte är någon bra ide?

Om elbil nu inte skulle vara aktuellt, skulle Auris Touring fortfarande vara bästa alternativet? Och av vilka anledningar skulle du hellre välja den isf. framför Golf Sportcombi?

dasboot,
Octavia och Leon kanske kan vara något men Volvo och Audi är ju lite mer premuimbilar och BMW är ju tom en sportbil, så tror inte det är rätt för mig.

Som du redan fått svar om så behövs ingen extern laddning utan det sker genom energiåtervinning vid inbromsning eller vid normal drift när bränslemotorn huvudsakligen driver bilen. När det blir behov av kraft i högre farter kopplas elmotorn in och stöttar medans bilen i lägre farter är huvudsakligen batteridriven.
Trevligt för plånboken och vår framtida miljö.
Auris finns inte som plugin utan då är det Prius som gäller för er och en sådan ksn köpas runt erat budgettak.

Varför väljer jag en Auris Hybrid över en VAG?
Driftsäkerhet, bränsleförbrukning, totalkostnaderna.
Varför kör inte jag HSD?
Jag behöver ett litet tag till en fullstor kombi med krok inför ännu en hemrenovering samt flytt sedan blir det andra bullar. Lutar åt en Lexus GS 450h  (förlåt caromania) när vi klarar oss med sulky då bagaget på en sådan är lika litet som på en Volvo S60 eller BMW 3-serie sedan vilket knappt imponerar på en Nissan Micraägare.
Men hursomhelst säljs nog Gaswagen efter flytt när renoveringen är genomförd och det köps en Prius gen III igen.

Trodde du blivit knäpp och vill ha en VAG-produkt till... Förklarar saken. Prius III står högst upp på vår lista med. Prius II som vi har är en smula törstig med sina 0.48 l/mil. Tänkte jag kunde ha den som "åka-till-affären-bil" senare. 300C är alkoholist och notoriskt svårparkerad...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
26 december 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

galenmyra skrev:
Evildan,
Tack så mycket. Dragkrok är väl ett plus men inget måste. På Golfen jag kört på jobbet är dragkroken utfällbar, väldigt praktiskt! Googlade lite på 'HSD' och som jag förstår det är det en el- och bensinmotor. Vi bor i radhus och på vår utomhusparkering finns det vanliga elboxar med jordfelsbrytare för motorvärmare, läste att det är tillåtet men inte är rekommenderat att man laddar en bil från en sådan, så det kanske inte är någon bra ide?

Om elbil nu inte skulle vara aktuellt, skulle Auris Touring fortfarande vara bästa alternativet? Och av vilka anledningar skulle du hellre välja den isf. framför Golf Sportcombi?

dasboot,
Octavia och Leon kanske kan vara något men Volvo och Audi är ju lite mer premuimbilar och BMW är ju tom en sportbil, så tror inte det är rätt för mig.

Som du redan fått svar om så behövs ingen extern laddning utan det sker genom energiåtervinning vid inbromsning eller vid normal drift när bränslemotorn huvudsakligen driver bilen. När det blir behov av kraft i högre farter kopplas elmotorn in och stöttar medans bilen i lägre farter är huvudsakligen batteridriven.
Trevligt för plånboken och vår framtida miljö.
Auris finns inte som plugin utan då är det Prius som gäller för er och en sådan ksn köpas runt erat budgettak.

Varför väljer jag en Auris Hybrid över en VAG?
Driftsäkerhet, bränsleförbrukning, totalkostnaderna.
Varför kör inte jag HSD?
Jag behöver ett litet tag till en fullstor kombi med krok inför ännu en hemrenovering samt flytt sedan blir det andra bullar. Lutar åt en Lexus GS 450h  (förlåt caromania) när vi klarar oss med sulky då bagaget på en sådan är lika litet som på en Volvo S60 eller BMW 3-serie sedan vilket knappt imponerar på en Nissan Micraägare.
Men hursomhelst säljs nog Gaswagen efter flytt när renoveringen är genomförd och det köps en Prius gen III igen.

Trodde du blivit knäpp och vill ha en VAG-produkt till... Förklarar saken. Prius III står högst upp på vår lista med. Prius II som vi har är en smula törstig med sina 0.48 l/mil. Tänkte jag kunde ha den som "åka-till-affären-bil" senare. 300C är alkoholist och notoriskt svårparkerad...

Knäpp?
Det vet du!
VAG igen?
Knäpp men inte dum i huvudet!

Prius III blir det förmodligen innan 450h -12 eller nyare för att få facelift.

caromania Forummoderator
26 december 2016 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Som du redan fått svar om så behövs ingen extern laddning utan det sker genom energiåtervinning vid inbromsning eller vid normal drift när bränslemotorn huvudsakligen driver bilen. När det blir behov av kraft i högre farter kopplas elmotorn in och stöttar medans bilen i lägre farter är huvudsakligen batteridriven.
Trevligt för plånboken och vår framtida miljö.
Auris finns inte som plugin utan då är det Prius som gäller för er och en sådan ksn köpas runt erat budgettak.

Varför väljer jag en Auris Hybrid över en VAG?
Driftsäkerhet, bränsleförbrukning, totalkostnaderna.
Varför kör inte jag HSD?
Jag behöver ett litet tag till en fullstor kombi med krok inför ännu en hemrenovering samt flytt sedan blir det andra bullar. Lutar åt en Lexus GS 450h  (förlåt caromania) när vi klarar oss med sulky då bagaget på en sådan är lika litet som på en Volvo S60 eller BMW 3-serie sedan vilket knappt imponerar på en Nissan Micraägare.
Men hursomhelst säljs nog Gaswagen efter flytt när renoveringen är genomförd och det köps en Prius gen III igen.

Trodde du blivit knäpp och vill ha en VAG-produkt till... Förklarar saken. Prius III står högst upp på vår lista med. Prius II som vi har är en smula törstig med sina 0.48 l/mil. Tänkte jag kunde ha den som "åka-till-affären-bil" senare. 300C är alkoholist och notoriskt svårparkerad...

Knäpp?
Det vet du!
VAG igen?
Knäpp men inte dum i huvudet!

Prius III blir det förmodligen innan 450h -12 eller nyare för att få facelift.

...och mycket större trunk.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
26 december 2016 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Trodde du blivit knäpp och vill ha en VAG-produkt till... Förklarar saken. Prius III står högst upp på vår lista med. Prius II som vi har är en smula törstig med sina 0.48 l/mil. Tänkte jag kunde ha den som "åka-till-affären-bil" senare. 300C är alkoholist och notoriskt svårparkerad...

Knäpp?
Det vet du!
VAG igen?
Knäpp men inte dum i huvudet!

Prius III blir det förmodligen innan 450h -12 eller nyare för att få facelift.

...och mycket större trunk.

Syftningsfel, Prius från -12 åsyftas, en GS 450h från -12 är jag för snål att pröjsa.

galenmyra
26 december 2016 · 9 Inlägg

Ser att ni verkar gilla Prius mycket, vilka fördelar har den jämfört med Auris?

Varför går Priusen att ladda med kabel men inte Auris? Har Priusen ett batteri med högre kapacitet? Går det då att köra längre på batteridrift med Prius?

Evildan
26 december 2016 ·

galenmyra skrev:
Ser att ni verkar gilla Prius mycket, vilka fördelar har den jämfört med Auris?

Varför går Priusen att ladda med kabel men inte Auris? Har Priusen ett batteri med högre kapacitet? Går det då att köra längre på batteridrift med Prius?

Priusen är helt enkelt Toyotas "finaste" hybridmodell samt den enda Toyotan som enbart finns i hybridvariant och var den som var första modellen med HSD.
Plugin Prius har ett kraftigare hybridbatteri samt några andra finesser såsom head up display med projektion av hastighet i vindrutan, standard från och med gen III. Priusen är i mångt och mycket mer utvecklad med organiskt baserad plast, aluminiumhuv och andra lättande dyrare material samt ett väldigt lågt luftmotstånd.
Halvkombikarossen gör att bagageutrymmet är lite mindre än Aurisen men är ändock större enligt index än exempelvis Volvo XC60.

galenmyra
26 december 2016 · 9 Inlägg

Ok, ska börja kolla på Auris som låter mest lockande men ska även jämföra med Prius, verkar ju speciellt bra att man kan ladda den med kabel så man kan köra kortare sträckor på bara batteriet.

Hur vet jag om en prius är gen- 2 eller 3? Har även Auris olika generationer?

Evildan
26 december 2016 ·

galenmyra skrev:
Ok, ska börja kolla på Auris som låter mest lockande men ska även jämföra med Prius, verkar ju speciellt bra att man kan ladda den med kabel så man kan köra kortare sträckor på bara batteriet.

Hur vet jag om en prius är gen- 2 eller 3? Har även Auris olika generationer?

Priusen har ett mycket rymligare baksäte och det i sin tur gör att den bilbarnstolen ni kommer använda efter babyskyddet får bättre plats och sätet framför blir ändå fullt brukbart om än lite trångt.
I Auris, Golf, Focus osv kan det bli trångt eller obrukbart i framsätet, vi hade det problemet i vår tidigare V70n.

Prius gen II har 1.5l. 2004-2009.
Prius gen III har 1.8l. 2009-2015.
Auris Hybrid Touring Sports ankom 2012 och har gjort en facelift 2015.

galenmyra
26 december 2016 · 9 Inlägg

Säg att jag köper en Prius plug-in hybrid så att jag kan ladda den, är det OK då att köra slut på laddningen varje dag så att man sparar så mycket bränsle som möjligt eller kommer det skada batteriet?

Vad sliter mest på batteriet, antal mil eller ålder? Vilket är bäst: en -09 som gått 6000 mil eller en -12 som gått 10.000 mil

Senast redigerat av galenmyra (26 december 2016)

Evildan
26 december 2016 ·

galenmyra skrev:
Säg att jag köper en Prius plug-in hybrid så att jag kan ladda den, är det OK då att köra slut på laddningen varje dag så att man sparar så mycket bränsle som möjligt eller kommer det skada batteriet?

Vad sliter mest på batteriet, antal mil eller ålder? Vilket är bäst: en -09 som gått 6000 mil eller en -12 som gått 10.000 mil

Du kan inte tömma batteriet utan systemet ser till att det aldrig töms till skadlig nivå. Du kan alltså köra så långt systemet tillåter och sedan dras bränslemotorn igång och laddar batteriet och bilen körs i normalt hybridläge.

Du kan köpa vilken av de två exemplen för batteriet klarar bägge förhållandena utan märkbar nedsatt effekt.
Finns tester på bägge scenarierna som påvisar mitt påstående.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang