2977
Sök

Bra förstabil

450 Inlägg
18 januari 2017
Trådstartare
#1
tja min polare ska köpa sin första bil skulle gärna vilja ha lite tips
-max 20 000
-vänsterstyrd
-inte tysk
-billig att trimma
-minst 160 hästar original hästar


Borde bli lättare
Senast redigerat av ifakiezz (19 januari 2017)


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
18 januari 2017
#2
Mitt tips är att din polare tar och ändrar sina krav en aning för det han efterfrågar existerar knappt.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

237 Inlägg
18 januari 2017
#3
Snäva krav det där. Hög motoreffekt och bakhjulsdrift hittas lättast bland tyska bilar.

Bilen som bäst platsar in bland kraven är Volvo 940 med fulltrycksturbon. 165 hästar och relativt enkel och billig att skruva med.


Påstängd
1 197 Inlägg
18 januari 2017
#4
Bwonka skrev:
Snäva krav det där. Hög motoreffekt och bakhjulsdrift hittas lättast bland tyska bilar.

Bilen som bäst platsar in bland kraven är Volvo 940 med fulltrycksturbon. 165 hästar och relativt enkel och billig att skruva med.

Precis, finns ju även 940 med 190hk original. Men höj laddet i en LTT så får du ju samma effekt, fast bättre register.


Ubåtsingenjör
7 362 Inlägg
19 januari 2017
#5
ja det enda alternativet som finns kvar är nog volvo 940 turbo


3 124 Inlägg
19 januari 2017
#6
ifakiezz skrev:
tja min polare ska köpa sin första bil skulle gärna vilja ha lite tips
-max 20 000
-inte framhjulsdrift
-vänsterstyrd
-inte tysk
-billig att trimma
-minst 180 hästar

Jaguar S-Type V8. 272hk från fabrik. Pris: Runt 20.000 för ett hyffsat exemplar från -00.

Körde min i sisådär 5 år och 5.000 mil utan större problem. Vill man trimma kan man hinka i en R-motor med boxar, lämnar 400 hk.
Senast redigerat av viccoA (19 januari 2017)


5 111 Inlägg
19 januari 2017
#7
Får jag fråga varför "minst 180 hk" och "lätt att trimma" är kriterier samtidigt? tongue
Är inte en bil med 170 hk som du lätt får upp i 250 hk bättre än en med 180 hk som du har problem komma över 200 med i så fall?

Trots att det kommer protesteras vilt från hatmaffian snart så låter en 940 Turbo som det mest förnuftiga valet här.....men han kan ju lika gärna köpa en LTT då det är samma grundmotor, om än mindre köra med från början...


Forummoderator
18 289 Inlägg
19 januari 2017
#8
940 Turbo+

Skulle polaren inse att kriterierna är lite hårt ställda och släpper på rwd-kravet så en S60 T5.
ViccoA hade ju ett kul alternativ! S-type är ju i princip en Ford Mondeo med skinnfotöljer så den borde väl man kunna hålla liv i?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 124 Inlägg
19 januari 2017
#9
Hybridsmurfen skrev:
940 Turbo+

Skulle polaren inse att kriterierna är lite hårt ställda och släpper på rwd-kravet så en S60 T5.
ViccoA hade ju ett kul alternativ! S-type är ju i princip en Ford Mondeo med skinnfotöljer så den borde väl man kunna hålla liv i?

Nja, delar bottenplatta med lincoln och det mesta i form av elektronik etc delas med amerikanska fordar så det är beprövat. Motorn/växellåda och chassi delar är Jaguars egna men brukar inte krångla mer än någon annan bil.


Forummoderator
18 289 Inlägg
19 januari 2017
#10
viccoA skrev:
Hybridsmurfen skrev:
940 Turbo+

Skulle polaren inse att kriterierna är lite hårt ställda och släpper på rwd-kravet så en S60 T5.
ViccoA hade ju ett kul alternativ! S-type är ju i princip en Ford Mondeo med skinnfotöljer så den borde väl man kunna hålla liv i?

Nja, delar bottenplatta med lincoln och det mesta i form av elektronik etc delas med amerikanska fordar så det är beprövat. Motorn/växellåda och chassi delar är Jaguars egna men brukar inte krångla mer än någon annan bil.

Hm, tack. Blandar nog ihop modeller...

Här har vi den ultimata rövfraktaren för TS! 252Hk med massa mer mos att plocka ut!
https://www.blocket.se/goteborg/Ford_e3 … 15&w=2

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
19 januari 2017
#11
Hybridsmurfen skrev:
viccoA skrev:
Hybridsmurfen skrev:
940 Turbo+

Skulle polaren inse att kriterierna är lite hårt ställda och släpper på rwd-kravet så en S60 T5.
ViccoA hade ju ett kul alternativ! S-type är ju i princip en Ford Mondeo med skinnfotöljer så den borde väl man kunna hålla liv i?

Nja, delar bottenplatta med lincoln och det mesta i form av elektronik etc delas med amerikanska fordar så det är beprövat. Motorn/växellåda och chassi delar är Jaguars egna men brukar inte krångla mer än någon annan bil.

Hm, tack. Blandar nog ihop modeller...

Här har vi den ultimata rövfraktaren för TS! 252Hk med massa mer mos att plocka ut!
https://www.blocket.se/goteborg/Ford_e3 … 15&w=2

Du tänkte nog på X-type, jag flummade till det där själv och ViccoA var snabb att korrigera vilket är alldeles strålande.
S-type är bekväma tysta och tvärtom vad expertisen tror en av dom bättre bilarna i klassen.
En kombivariant hade varit trevligt.

Någon SAAB ger annars mycket oumpf per krona.
Volvo 940 är ju det enklaste alternativet men kräver mycket verkstadstid om den ska fungera väghållningsmässigt med hög effekt. Lättskruvade och simpel billig teknik gör dom lämpliga för en nybörjare.

1 201 Inlägg
19 januari 2017
#12
Är bakhjuls-kravet borta? I så fall är Saab 9-3 riktigt roliga med massor av kraft att hämta ur 2.0t motorerna. Ett enkelt chiptrim kostar mellan 1500-3000kr och bilen går från 150 till 220hk.

Hittas en vettig Volvo S60 T5 till 20 000kr så är ju den självklart ännu roligare. Särskilt då man kan trimma den vidare över 300hk. Frågan är dock hur kul det blir med så mycket kraft i en framhjulsdriven bil... Omkörningar går på ett par sekunder i all fall!


10 164 Inlägg
19 januari 2017
#13
Cracksoup skrev:
Är bakhjuls-kravet borta? I så fall är Saab 9-3 riktigt roliga med massor av kraft att hämta ur 2.0t motorerna. Ett enkelt chiptrim kostar mellan 1500-3000kr och bilen går från 150 till 220hk.

Hittas en vettig Volvo S60 T5 till 20 000kr så är ju den självklart ännu roligare. Särskilt då man kan trimma den vidare över 300hk. Frågan är dock hur kul det blir med så mycket kraft i en framhjulsdriven bil... Omkörningar går på ett par sekunder i all fall!

En fräsch s60 T5 kostar runt 30 och uppåt och är dyr att äga.

Valde 2,4 T framför en T5 pga den stora försäkrings skillnaden när jag letade v70.

fördelen med T5 är ju över 300 kusar med ett steg ett trim smile borde spinna hejvilt konstant då wink

Annars är nog volvo 940 turbo ett bra vall lätt mekat och trim vänligt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

161 Inlägg
19 januari 2017
#14
http://www.blocket.se/vi/71192660.htm

12.5k så har din polare 7.5k över till reperationer och drift kostnader.
Senast redigerat av Juggen1988 (19 januari 2017)


Ubåtsingenjör
7 362 Inlägg
20 januari 2017
#15
Juggen1988 skrev:
http://www.blocket.se/vi/71192660.htm

12.5k så har din polare 7.5k över till reperationer och drift kostnader.

fast den är inte speciellt bakhjulsdriven


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
20 januari 2017
#16
CHEEVA skrev:
Juggen1988 skrev:
http://www.blocket.se/vi/71192660.htm

12.5k så har din polare 7.5k över till reperationer och drift kostnader.

fast den är inte speciellt bakhjulsdriven

Det kravet verkar vara borttaget.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Ubåtsingenjör
7 362 Inlägg
20 januari 2017
#17
IceEyes skrev:
CHEEVA skrev:
Juggen1988 skrev:
http://www.blocket.se/vi/71192660.htm

12.5k så har din polare 7.5k över till reperationer och drift kostnader.

fast den är inte speciellt bakhjulsdriven

Det kravet verkar vara borttaget.

ser inte att ts bekräftat det någonstans


161 Inlägg
20 januari 2017
#18
CHEEVA skrev:
IceEyes skrev:
CHEEVA skrev:

fast den är inte speciellt bakhjulsdriven

Det kravet verkar vara borttaget.

ser inte att ts bekräftat det någonstans

ifakiezz skrev:
tja min polare ska köpa sin första bil skulle gärna vilja ha lite tips
-max 20 000
-vänsterstyrd
-inte tysk
-billig att trimma
-minst 160 hästar original hästar


Borde bli lättare

Kolla första inlägget igen smile


450 Inlägg
20 januari 2017
Trådstartare
#19
Framhjulsdrift funkar super för att få mer förslag sänkte jag även Org häst kravet så fortsätt att länka på


österbybruk
267 Inlägg
23 januari 2017
#20
Chevrolet caprice! 175hk 5l v8 med potential, har man tur hittar man en lt1 5.7l 270hk för 20000... eller en risig camaro gen 4 med 165 hk v6....  varför inte en Sierra dohc eller omega? Omega är ju ganska lätt att stoppa i saabmotor i.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!


Sök