Peugeot 3008 1.6 Thp tomgångsproblem

pluppiee
19 januari 2017 · 36 Inlägg

Tjohejj,

Jag har en peugeot 3008 som jag håller på bli helt galen över.
Problemet är en sporadiskt ojämn tomgång, som av någon anledning aldrig visar sig när jag lämnar in bilen på verkstaden. Felet visar sig oftast när jag kallstartat bilen & kör iväg en liten bit, och sedan står still på tomgången, då rör sig varvmätaren lite & bilen huckrar. ibland rör den sig ännu mer, vilket ger mer hucker givetvis. Ibland går den helt jämnt när bilen är kall, men däremot om jag varmkört den & stannar utanför garaget & väntar på att porten ska åka upp så huckrar den där istället. Ofta är det inga som helst problem, tomgången går helt jämn & bilen går som en klocka, men felet gnager på psyket så jag kan inte bara lämna det!

Min lokala peugeot verkstad har uppdaterat mjukvara, bytt kamkedje-sträckare, hällt i massa rengörings-medel, bytt tändstift, bytt ventilkåpa (dom hittade tydligen något vacuum-släpp där) men felet går inte till sig! Bilen visar heller aldrig några felkoder. Har inte råd att betala för massa felsökningskostnader då dom aldrig hittar felet (byte av ventilkåpan gick på över 6000), så jag frågar nu er om ni har några tips om vad det kan vara?
Bilen är en Peugeot 3008, 1.6 Turbo (bensin) och har gått 18.000 mil. Detta fel har dock varit ganska länge (säkert runt 1500-2000 mil).

Hjälp mig innan jag får psykbryt!

Tack på förhand!

[We must all hang together, or assuredly we shall all hang separately]
pluppiee
14 februari 2017 · 36 Inlägg

Ingen som har något tips jag kan prova med? Eller vad jag ska säga till verkstan att prova byta?

[We must all hang together, or assuredly we shall all hang separately]
citrouz
14 februari 2017 · 168 Inlägg

6000 för byte av ventilkåpa låter väldigt mycket.
när började det? min styrfar har också en Peugot som ibland på vintern har samma symtom

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Brådhis * Voff voff *
14 februari 2017 · 10 279 Inlägg

En dålig tändspole...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
pluppiee
14 februari 2017 · 36 Inlägg

citrouz skrev:
6000 för byte av ventilkåpa låter väldigt mycket.
när började det? min styrfar har också en Peugot som ibland på vintern har samma symtom

Det har varit ganska länge, säkert runt 1000 mil, men det har inte varit så allvarligt, så jag har inte brytt mig om det så mycket. Nu börjar jag bli less dock.

[We must all hang together, or assuredly we shall all hang separately]
pluppiee
14 februari 2017 · 36 Inlägg

Brådhis skrev:
En dålig tändspole...?

//Brådhis

Finns det något sätt att bekräfta detta utan att köpa fyra nya och byta ut dom helt? Om jag t.ex. byter plats på dom eller så och att en är dålig, kommer bilen uppföra sig annorlunda?

[We must all hang together, or assuredly we shall all hang separately]
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 februari 2017 · 4 917 Inlägg

Jag hade köpt kylspray på burk och kylt ner de förbenade tändspolarna,  ett i taget och kollat efter nån reaktion..
Men det blir kanske billigare att chansbyta alla ..smile
Om inte fel uppkommer så kan man ju alltid köpa startgas och spruta runt insuget och leta efter slangsprickor..

Senast redigerat av bowlinggreppet (14 februari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 februari 2017 · 17 478 Inlägg

bowlinggreppet skrev:
Jag hade köpt kylspray på burk och kylt ner de förbenade tändspolarna,  ett i taget och kollat efter nån reaktion..
Men det blir kanske billigare att chansbyta alla ..smile

Inte dumt alls.

Hur står det till med tändstiften?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
pluppiee
14 februari 2017 · 36 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

bowlinggreppet skrev:
Jag hade köpt kylspray på burk och kylt ner de förbenade tändspolarna,  ett i taget och kollat efter nån reaktion..
Men det blir kanske billigare att chansbyta alla ..smile

Inte dumt alls.

Hur står det till med tändstiften?

Tändstiften är sprillarns nya!

[We must all hang together, or assuredly we shall all hang separately]
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 februari 2017 · 17 478 Inlägg

pluppiee skrev:

Hybridsmurfen skrev:

bowlinggreppet skrev:
Jag hade köpt kylspray på burk och kylt ner de förbenade tändspolarna,  ett i taget och kollat efter nån reaktion..
Men det blir kanske billigare att chansbyta alla ..smile

Inte dumt alls.

Hur står det till med tändstiften?

Tändstiften är sprillarns nya!

Då kommer följdfrågan: Är det rätt sort?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
citrouz
14 februari 2017 · 168 Inlägg

pluppiee skrev:

Hybridsmurfen skrev:

bowlinggreppet skrev:
Jag hade köpt kylspray på burk och kylt ner de förbenade tändspolarna,  ett i taget och kollat efter nån reaktion..
Men det blir kanske billigare att chansbyta alla ..smile

Inte dumt alls.

Hur står det till med tändstiften?

Tändstiften är sprillarns nya!

Går Bilen på 3 burkar, testa ryck tändspole efter tändspole

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
pluppiee
14 februari 2017 · 36 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

pluppiee skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Inte dumt alls.

Hur står det till med tändstiften?

Tändstiften är sprillarns nya!

Då kommer följdfrågan: Är det rätt sort?

Tändstiften blev nyligen bytta på Peugeot original verkstad så det bör ju vara rätt.

[We must all hang together, or assuredly we shall all hang separately]
pluppiee
14 februari 2017 · 36 Inlägg

citrouz skrev:

pluppiee skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Inte dumt alls.

Hur står det till med tändstiften?

Tändstiften är sprillarns nya!

Går Bilen på 3 burkar, testa ryck tändspole efter tändspole

Jag förmodar att bilen skulle gå generellt sämre om den gick på bara 3 burkar? Problemet är ju bara på tomgången.

[We must all hang together, or assuredly we shall all hang separately]
pluppiee
15 februari 2017 · 36 Inlägg

Igår betedde den sig sådär sporadiskt dåligt igen. Körde ut från parkeringsgaraget & stannade vid första rödljuset. Står en stund på tomgång, & varvtalet pendlar över & under strecket som är innan 1án (vad blir det, 0,8 typ?). Jag kör vidare (några hundra meter) & stannar vid andra rödljuset, då ligger tomgången helt still. Igår var det +6 grader då jag körde hem, så det var ju inte direkt kallt ute. Någon har vid tidigare tillfälle nämnt spridarna, men då börjar ju kostnaden skena iväg bara för att "prova".

[We must all hang together, or assuredly we shall all hang separately]
pluppiee
23 februari 2017 · 36 Inlägg

Nu har den varit inne hos en annan servicefirma som åtminstone kunde bekräfta att det var något fel, dock kunde dom inte säga vad. Värt att notera var dock att bilen drack väldiga mängder olja, då dom fyllde i nästan en liter, och att peugeot verkstaden hade fyllt upp när jag hade bilen där i början av januari. Verkstan trodde inte det hade att göra med tändningen då dom jämförde tändstiften (som är relativt nybytta) och alla såg identiskt "slitna" ut, samt att bilen borde gå dåligt oftare, och inte så sporadiskt som det är nu. Nu är jag dock mer orolig över oljeförbrukningen än att den går lite hackigt ibland...

Dom hade låtit bilen stå tomgång i drygt 2 timmar utan att den visade något fel, men så fort dom körde iväg den & stannade vid rödljus t.ex, så började den huckra lite igen. Inga felkoder.

[We must all hang together, or assuredly we shall all hang separately]
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 februari 2017 · 4 917 Inlägg

pluppiee skrev:
Dom hade låtit bilen stå tomgång i drygt 2 timmar utan att den visade något fel, men så fort dom körde iväg den & stannade vid rödljus t.ex, så började den huckra lite igen. Inga felkoder.

Tydligen så har det något med bilens rörelse att göra. .
Kan du inte fingra på olika rörliga delar under motorhuven, typ slangar eller kablage och försöka frammana felet?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
pluppiee
23 februari 2017 · 36 Inlägg

Fast den går ju bra medans man kör, bara då man kört lite & stannar som den krånglar. Om det var att någon del inte sitter som den ska, så bör det väl visa ännu mer när bilen är i rörelse?

[We must all hang together, or assuredly we shall all hang separately]
Brådhis * Voff voff *
23 februari 2017 · 10 279 Inlägg

Mycket skräp i tanken (eller filtret) som täpper till när det skvalpar runt när man stannar vid ett rödljus...?

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (23 februari 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rille0
23 februari 2017 · 2 021 Inlägg

Sotiga/koksade ventilskaft i insugskanalerna

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
pluppiee
23 februari 2017 · 36 Inlägg

Hoh byta ventilskaft lät ju som ett stort projekt vid en snabb googling... finns det någon felsökning / test man kan göra för att kunna bekräfta detta (eller åtminstone få större/mindre chans till att det är just det felet). Känns som en stor grej att bara "testa" med.
Sista verkstan nämnde gasspjäll eller ngt liknande, kan det vara något? Felet bör ju vara av sånt slag att det både kan orsaka tomgångsproblem samt ökad oljeförbrukning.

[We must all hang together, or assuredly we shall all hang separately]
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang