Köpråd/Att kolla efter på beg Saab 9-3 2.0t - 2006

Peugeot_Power
24 januari 2017 · 59 Inlägg

Tjena! Har tittat på en Saab 9-3 Vector med 2.0t på 210hk, och den ser och verkar bra ut. Men bilen har gått 30.000+ mil och han vill inte ha mycket för den. Bilen är nybesiktad, och mycket bytt. Enda felet enligt honom är att ESP lampan lyser, och det är ju ingen större fara samt rost på skärmkanterna.

Men vad ska man kolla efter? Känns som något är lurt med bilen. Fast om den nyss besiktades så borde den ju åtminstonde gå att köra utan större problem, eller har jag fel?

Tacksam för svar!

Mvh

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 januari 2017 · 4 917 Inlägg

Om mycket är bytt, då är det väl inga problem längre..
För egen del hade jag mest kollat undersidan..
Och egentligen så kan man väl inte ha så stora krav på en 10 år gammal bil om priset är lågt. .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 januari 2017 · 17 516 Inlägg

Bilen ska inte kunna gå igenom bes. med lysande ESP-lampa. Kolla upp bilen noga. Dessutom så är den inte värd speciellt mycket med detta fel. Du ska inte ge många tusenlappar för den.

http://www.bilprovningen.se/kundservice … r-for.html

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Peugeot_Power
25 januari 2017 · 59 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Bilen ska inte kunna gå igenom bes. med lysande ESP-lampa. Kolla upp bilen noga. Dessutom så är den inte värd speciellt mycket med detta fel. Du ska inte ge många tusenlappar för den.

http://www.bilprovningen.se/kundservice … r-for.html

Såhär skrev han:

"Det enda negativa är att ESP lyser har kopplat in dator och den visar på givaren höger bak. Troligtvis kommit in skit i kontakten då den bara lyser ibland!  Annars är de inte så dyrt att byta. Skulle kunna fixa det innan den säljs men då ökar priset."

Men om han har fel, jag byter givaren bak och det är nåt annat, vad kan jag räkna med att en verkstad tar för det?

Kollade upp bil på transportstyrelsen, besiktad 30/12-2016 så då hade han tur att lampan inte lös eller så är det ett väldigt nytt problem.

Senast redigerat av Peugeot_Power (25 januari 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 januari 2017 · 17 516 Inlägg

Peugeot_Power skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Bilen ska inte kunna gå igenom bes. med lysande ESP-lampa. Kolla upp bilen noga. Dessutom så är den inte värd speciellt mycket med detta fel. Du ska inte ge många tusenlappar för den.

http://www.bilprovningen.se/kundservice … r-for.html

Såhär skrev han:

"Det enda negativa är att ESP lyser har kopplat in dator och den visar på givaren höger bak. Troligtvis kommit in skit i kontakten då den bara lyser ibland!  Annars är de inte så dyrt att byta. Skulle kunna fixa det innan den säljs men då ökar priset."

Men om han har fel, jag byter givaren bak och det är nåt annat, vad kan jag räkna med att en verkstad tar för det?

Kollade upp bil på transportstyrelsen, besiktad 30/12-2016 så då hade han tur att lampan inte lös eller så är det ett väldigt nytt problem.

En givare kostar inte så mycket. MEN är det något annat så kan kostnaden bli 5-siffrig. Det är du som håller i plånboken...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Peugeot_Power
25 januari 2017 · 59 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Peugeot_Power skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Bilen ska inte kunna gå igenom bes. med lysande ESP-lampa. Kolla upp bilen noga. Dessutom så är den inte värd speciellt mycket med detta fel. Du ska inte ge många tusenlappar för den.

http://www.bilprovningen.se/kundservice … r-for.html

Såhär skrev han:

"Det enda negativa är att ESP lyser har kopplat in dator och den visar på givaren höger bak. Troligtvis kommit in skit i kontakten då den bara lyser ibland!  Annars är de inte så dyrt att byta. Skulle kunna fixa det innan den säljs men då ökar priset."

Men om han har fel, jag byter givaren bak och det är nåt annat, vad kan jag räkna med att en verkstad tar för det?

Kollade upp bil på transportstyrelsen, besiktad 30/12-2016 så då hade han tur att lampan inte lös eller så är det ett väldigt nytt problem.

En givare kostar inte så mycket. MEN är det något annat så kan kostnaden bli 5-siffrig. Det är du som håller i plånboken...

Jag är sugen, men vore hemskt tråkigt om den ryker helt direkt och jag måste lägga ut mer än bilen, såg att det kan kosta uppåt 25000....

Vad tror du/ni om att testa om antisladden fungerar? Be honom eller testa själv att försöka ge sladd på bilen? Då borde man ju se om antisladdsystemet funkar, för då skulle ju bara en givare vara fel (tror jag, min förra peugeot var så)

Senast redigerat av Peugeot_Power (25 januari 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 januari 2017 · 17 516 Inlägg

Peugeot_Power skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Peugeot_Power skrev:
Såhär skrev han:

"Det enda negativa är att ESP lyser har kopplat in dator och den visar på givaren höger bak. Troligtvis kommit in skit i kontakten då den bara lyser ibland!  Annars är de inte så dyrt att byta. Skulle kunna fixa det innan den säljs men då ökar priset."

Men om han har fel, jag byter givaren bak och det är nåt annat, vad kan jag räkna med att en verkstad tar för det?

Kollade upp bil på transportstyrelsen, besiktad 30/12-2016 så då hade han tur att lampan inte lös eller så är det ett väldigt nytt problem.

En givare kostar inte så mycket. MEN är det något annat så kan kostnaden bli 5-siffrig. Det är du som håller i plånboken...

Jag är sugen, men vore hemskt tråkigt om den ryker helt direkt och jag måste lägga ut mer än bilen, såg att det kan kosta uppåt 25000....

Vad tror du/ni om att testa om antisladden fungerar? Be honom eller testa själv att försöka ge sladd på bilen? Då borde man ju se om antisladdsystemet funkar, för då skulle ju bara en givare vara fel (tror jag, min förra peugeot var så)

Eftersom lampan lyser är nog systemet helt nere. Säkerligen även ABS. Om ägaren inte orkar själv skulle han kunna lämna in bilen på verkstad och fixat saken. Värdeökningen är ju mer än det så ren win-win för honom. Frågan är varför han då inte gjort detta...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Peugeot_Power
25 januari 2017 · 59 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Peugeot_Power skrev:

Hybridsmurfen skrev:

En givare kostar inte så mycket. MEN är det något annat så kan kostnaden bli 5-siffrig. Det är du som håller i plånboken...

Jag är sugen, men vore hemskt tråkigt om den ryker helt direkt och jag måste lägga ut mer än bilen, såg att det kan kosta uppåt 25000....

Vad tror du/ni om att testa om antisladden fungerar? Be honom eller testa själv att försöka ge sladd på bilen? Då borde man ju se om antisladdsystemet funkar, för då skulle ju bara en givare vara fel (tror jag, min förra peugeot var så)

Eftersom lampan lyser är nog systemet helt nere. Säkerligen även ABS. Om ägaren inte orkar själv skulle han kunna lämna in bilen på verkstad och fixat saken. Värdeökningen är ju mer än det så ren win-win för honom. Frågan är varför han då inte gjort detta...

Han har haft flera som kollat på den, antar att alla inser att ABS:en är paj och åker därifrån. Ska fråga honom hur läget ligger till med ABS:en, tack för alla bra svar! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang