Köpte en audi på en större och känd bilfirma där bilen var nyservad av firman och de "hade" följt serviceschemat. Men de gjorde bara ett oljebyte men egentligen så ska kamremmen bytas vid det miltalet. Så bilen har en kamrem nu som rullat ex antal hundra mil över rekommenderade miltalet.
Är det här något man kan ta upp med bilfirman eller får jag helt enkelt skylla mig själv?
Vi säger om remmen brister är det något som kan hamna under konsumentköplagen?
Är du absolut säker på att kamremmen inte är bytt? Vad grundar du det på? Har du låtit någon expert kolla?
Att titta på en rem säger väldigt lite om hur något är utfört eller inte.
Det som krävs är en dokumentation. Finns den inte så är det som ogjort oavsett hur mycket expert man är.
Jag skulle kunna kolla på en mjölkliter och säga nej den innehåller 9dl då utan att mäta upp innehållet. Säljaren hävdar då att nej det är en liter mejeriet tappat upp. Vem har rätt då?
Det ovan blir lika intetsägande och meningslöst som att låta någon vara expert på en rem.
"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.