Köpråd VOLVO S60/V60 Polestar VS Mercedes C63 AMG

MasterCar
8 februari 2017 · 390 Inlägg

Hej, vilken av följande bilar skulle ni köpa?

Mercedes C63 AMG (476hk), 2017
Volvo S60/V60 Polestar (367hk), 2017

Berätta gärna varför ni väljer som ni gör, för/nackdelar dvs.
En intressant fråga är också, tror ni att Volvon piskar mercan i prestanda, komfort, styrning etc???

Djo
8 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Hm v60 polestar men av äldre årsmodel så jag får rak sexan för ljudet ur den är underbart i verkligheten. Om det måste vara en 2017 så är jag mer tveksam känns fel med en rak fyra som kallas t6 hade dom kallat den t4 hade jag kunnat tagit det för effekten är det inget fel på men tveksam att ljudet kan vara lika ljuvligt som ur sexan.

Men mercan har mer än 100 häst extra och är förmodar jag bakhjulsdriven så det borde vara en rolig leksak och som jag förstått en v8 i den hm svår fråga det här. Hade volvo fortsatt med 6a så hade den varigt självklar men nu skulle jag faktiskt kunna ta mercan men volvon är fortfarande snyggare.

Kan faktiskt inte bestämma mig där båda är ändå bilar man bara lär få drömma om hur som...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
xXSammy
8 februari 2017 · 6 577 Inlägg

Komfort och prestanda är ointressant när C63an låter mycket bättre
wink)

De/Dem
viccoA
8 februari 2017 · 3 110 Inlägg

Mercan lätt!

Polestar-Volvon är mer som en chiptrimmad orginalbil, Mercan känns mer komplett. V8 med dubbelturbo. 510hk - om du väljer S versionen wink

http://lln.mnmcdn.com/photos/content/october2014/thumbnailsnew/rg-frankfurt-mercedes-amg-c63-coupe-5_2560.jpg

Senast redigerat av viccoA (8 februari 2017)

Djo
8 februari 2017 · 10 157 Inlägg

viccoA skrev:
Mercan lätt!

Polestar-Volvon är mer som en chiptrimmad orginalbil, Mercan känns mer komplett. V8 med dubbelturbo. 510hk - om du väljer S versionen wink

http://lln.mnmcdn.com/photos/content/oc … -5_2560.jp

Volvon har annan yttre styling från polestar även hela chassiet ja det är en fulutrustad v60 förfinad av polestar överrallt från chassiet till motorn till inredningen ja även avgassystem så i den aspekten skiljer sig dom knappt åt.

Polestar är vad AMG är för mercedes.

Kunde inte hålla käft men ibland lär man säga till när någon inte har alla fakta wink

510 häst lätt dock ej fel och jag har inget emot merca men mellan dessa två vinner Volvon på utseende tycker jag.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
dasboot
9 februari 2017 · 441 Inlägg

S60 polestar är inte enbart en chippad s60 T6. Precis som med en amg så är allt genomgått. Dvs större bromsar, öhlins har gått igenom chassit för bättre väghållning.  Mjulvaran i motor och växellådan är annorlunda jämfört med en vanlig T6.

Bäst är väll att jämföra vilken man gillar mest genom att provköra dem. En bil är ju mer än prestanda på ett papper. Båda är bra bilar men de är ganska olika varandra

Muttley
9 februari 2017 ·

Ska man lägga hutlöst med pengar och måste välja mellan de 2 hade jag ratat volvon helt och hållet.   Tråkig inredning och mycket liten smile   
Gissar att Mercedesen är liten med men inredningen väger upp extremt mycket. Och v8 är betydligt trevligare.


Men de är bara om jag hade hutlöst mycket pengar så jag inte vet var jag skulle göra av det.

IceEyes Varningar: För många..
9 februari 2017 · 2 552 Inlägg

Inget ont om Volvon, men av dessa hade jag valt AMG för att det klingar lite vackrare och inger lite mer respekt.


Resten raderat. /mod

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
beppizh
9 februari 2017 · 328 Inlägg

Mercan hade jag valt alla dagar i veckan! 8 cylindrar är bättre än 4. Och ska man tänka på ljudet så är ju ljudet från en c63 helt underbart!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 februari 2017 · 17 486 Inlägg

Sköna trådar du har. Ofta fel och alltid olika bilar. Verkstad? Men den verkar gå bra...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
beppizh
9 februari 2017 · 328 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Sköna trådar du har. Ofta fel och alltid olika bilar. Verkstad? Men den verkar gå bra...

Fan menar du med att den är fel? roll

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 februari 2017 · 17 486 Inlägg

beppizh skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Sköna trådar du har. Ofta fel och alltid olika bilar. Verkstad? Men den verkar gå bra...

Fan menar du med att den är fel? roll

TS alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MasterCar
9 februari 2017 · 390 Inlägg

Bra svar av alla ju! Skulle personligen välja Mercan. Det intressant är att jag prata med en som arbetar på Polestar och hen sa att Polestar S60 "slår" en C63 amg, prestandamässigt och i låda!! Detta är att ta i från röven enligt mig. Att de ens kallar en 4 cylindrig motor för en T6 är konstigt som det stod i en av de tidiga inläggen och att Volvon har en rappare låda tvekar jag fullständigt på.
Att Volvon inte har aktivt ställbart chassi som Mercan och att den inte har en V8 gör att den faller hårt.

Utseendemässigt så föredrar jag fortfarande Mercan. Interiör och exteriörmässigt på Volvon är inte speciell, förutom fronten som är en aning aggressiv.

Djo
9 februari 2017 · 10 157 Inlägg

Inte kört någon av dom så kan inte utala mig om det men polestar brukar med deras trimm mjukvara även ändra lådan och då växlar den magiskt trevligt. Så tror inte deras "egen" gjorda model är sämre.

På utseende fronten skiljer fronten baken specialfälgar vingen. Och det är en annan interiör i dom bilarna. Så börjar man kolla så ser man alla ändringar och jag tycker s/v 60 är snygg från början och polestar varianten är grymt snygg men smak sak såklart. Mercan ser lite klumpig ut tycker jag.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
viccoA
10 februari 2017 · 3 110 Inlägg

Djo skrev:

viccoA skrev:
Mercan lätt!

Polestar-Volvon är mer som en chiptrimmad orginalbil, Mercan känns mer komplett. V8 med dubbelturbo. 510hk - om du väljer S versionen wink

http://lln.mnmcdn.com/photos/content/oc … -5_2560.jp

Volvon har annan yttre styling från polestar även hela chassiet ja det är en fulutrustad v60 förfinad av polestar överrallt från chassiet till motorn till inredningen ja även avgassystem så i den aspekten skiljer sig dom knappt åt.

Polestar är vad AMG är för mercedes.

Kunde inte hålla käft men ibland lär man säga till när någon inte har alla fakta wink

510 häst lätt dock ej fel och jag har inget emot merca men mellan dessa två vinner Volvon på utseende tycker jag.

Det jag menar är att Volvon är mellanmjölk i sammanhanget, den kostar också betydligt mindre. Klart köper man Mercan i "tröttaste" versionen är den "bara" 25% dyrare än Volvon, känns som att TS har ett stort spann i budgeten.
Vilken man sen tycker är snyggast är såklart upp till var och en. Prisvärdast är kanske Volvon.

Pris
Merca; upp mot 1.3 miljoner med alla tillval i listan.
Volvo: 640.000 med all utrustning.

Motor:

Merca: 4 liter, 520hk, 700nm

Volvo: 2 liter, 367hk 470nm

Tex:  0-200 km/h
Merca: 12.5s
Volvo: 17.2-17.4s


Toppfart:
Merca: 290km/h med performance package
Volvo: 250km/h

Senast redigerat av viccoA (10 februari 2017)

dasboot
10 februari 2017 · 441 Inlägg

C63 är definitivt en bättre bil, frågan är om man som vanlig svenne banan blir bromsade av att åka fort med en s60 Polestar jämför med en c63? För pengarna som en c63 kostar så finns det betydligt bättre alternativ än s60 Polestar. Då typ bmw m3/m4, audi rs4, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio.

Oavsett så är s60n för sina pengar fortfarande en bra bil. Även om den inte är en lika hardcore sport sedan som de jag nämnde ovan.

Det naturliga är ju att provköra bilarna och se vilken man fastnar för. I mitt fall så är inte prestandan på pappret det viktiga. Utan att man känner något mer för just den bilen. Sen om den är lite långsammare än någon annan bil är ju inte alltid hela världen. Om det nu inte är en penis förlängning av något slag för att kompensera något.

Kod:
Nya, uppdaterade S60 och V60 Polestar har Volvos 2,0 liter stora Drive-E-bensinmotor som i detta fall är överladdad med båda turbo och kompressor. Turbon i denna maskin är grövre än i standardmotorn och vevstakar samt kamaxlar är nya. Laddtrycket ligger på 2,0 bar vilket kan jämföras med gamla turbons 1,2 bar.
Dessutom suger maskinen i sig mer luft och har en bränslepump med högre kapacitet än på övriga Drive-E-motorförsedda Volvo-bilar. Motorn är kopplad till en åttaväxlad Geartronic-automatlåda som är Polestar-optimerad. Tidigare satt det en sexstegad automat i dessa båda Polestar-bilar.

I stället för 350 hästkrafter ger S60 och V60 Polestar numera 367 hästkrafter och närmar sig därför så smått de tyska motsvarigheterna. Det maximala vridmomentet har däremot sjunkit en aning, från 500 till 470 newtonmeter.
Tack vare den Polestar-optimerade BorgWarner-fyrhjulsdriften (Haldex) som ger bra med grepp vid hårda accelerationer går 0-100 km/h nu på 4,7 sekunder för S60 Polestar (tidigare 4,9 sekunder) och 4,8 sekunder för V60 Polestar (tidigare 5,0 sekunder).
0-200 km/h avverkas också snabbare än tidigare; 17,2 respektive 17,4 sekunder är 0,5 sekunder snabbare för S60 Polestar och 0,4 sekunder snabbare för V60 Polestar.
Precis som tidigare är toppfarten elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Prestanda
Volvo S60 Polestar
0-100 km/h 4.7 sek.
0-200 km/h 17.2 sek.
Toppfart 250 km/h*.

Volvo V60 Polestar
0-100 km/h 4.8 sek.
0-200 km/h 17.4 sek.
Toppfart 250 km/t*.

* = Elektroniskt begränsad.

Chassi
Polestar Öhlins dämparsystem.
Polestar krängningshämmare fram med kolfiberförstärkning.
Styvare topplagring fram och bak.
Styvare bärarmsbussning.
80 % styvare Polestar-fjädrar jämfört S/V60 T6 R-Design.
Fram: 60 N/mm.
Bak: 67 N/mm (S60) 72 N/mm (V60).

Däck och fälg
Michelin Pilot Super Sport 245/35 ZR20 (95Y) XL.
Ny lättvikts Polestar-fälg, 20×8”.

Funktioner
Launch control.
Sport+ mode.

Motor
4-cylindrig rak turbo- och kompressorladdad motor.
1969 cc.
270 kW (367 hk) @ 6000 rpm.
470 Nm @ 3100-5100 rpm.
Max 7000 rpm.
Max laddtryck 2.0 bar.
Polestar 3.0-tum fullflödes-avgassystem i rostfritt stål med dubbla 3.5-tums ändrör.
Större turbo.
Nya vevstakar.
Ny kamaxel.
Ny bränslepump.
Nytt luftfilter.
Större luftintag.

Transmission
BorgWarner fyrhjulsdrift.
Polestar-kalibrering för mer dynamisk vridmomentsdistribution bak.
Polestar-kalibrerad stabilitetskontroll.
8-växlad Geartronic automatväxellåda med växelpaddlar.
Snabbare växlingar.
Curve hold-funktionalitet.
Off throttle-funktionalitet.
Optimerad växelprecision.

Bromsar
Fram: Polestar/Brembo 6-kolvsok, 371×32 mm ventilerad Brembo-skiva.
Bak: 302×22 mm ventilerade skivor.

Tomvikt
1751 kg (S60).
1796 kg (V60).

Aerodynamik
Polestar-splitterhörn fram.
Polestar-spoiler bak.
Polestar-diffusor.

Interiör och exteriör
Säten med nubuk, blå kontrasttråd och Polestar-logotyp.
Ratt med blå kontrasttråd och nubuk/läder.
Centerkonsoll i kolfiber.
Nubuk-inlägg i dörrarna.
Nubuk-klätt armstöd.
Polestar-växelspaksknopp.
Polestar-mattor med blå kontrasttråd.
Polestar-sportpedaler och fotstöd Polestar-instegslister.

Utrustning
Taklucka och färg enda extraval, övrigt inkluderat i grundspecifikation.

Färger
Rebel blue.
Onyx black.
Bright silver.
Ice white.

Bränsletank
67,5 liter.

Bränsleförbrukning (blandad)
7,8 l/100 km (S60).
8,1 l/100 km (V60).

CO2-utsläpp
179 g/km (S60).
186 g/km (V60).

Miljöklass
Euro 6b.
Djo
10 februari 2017 · 10 157 Inlägg

viccoA skrev:

Djo skrev:

viccoA skrev:
Mercan lätt!

Polestar-Volvon är mer som en chiptrimmad orginalbil, Mercan känns mer komplett. V8 med dubbelturbo. 510hk - om du väljer S versionen wink

http://lln.mnmcdn.com/photos/content/oc … -5_2560.jp

Volvon har annan yttre styling från polestar även hela chassiet ja det är en fulutrustad v60 förfinad av polestar överrallt från chassiet till motorn till inredningen ja även avgassystem så i den aspekten skiljer sig dom knappt åt.

Polestar är vad AMG är för mercedes.

Kunde inte hålla käft men ibland lär man säga till när någon inte har alla fakta wink

510 häst lätt dock ej fel och jag har inget emot merca men mellan dessa två vinner Volvon på utseende tycker jag.

Det jag menar är att Volvon är mellanmjölk i sammanhanget, den kostar också betydligt mindre. Klart köper man Mercan i "tröttaste" versionen är den "bara" 25% dyrare än Volvon, känns som att TS har ett stort spann i budgeten.
Vilken man sen tycker är snyggast är såklart upp till var och en. Prisvärdast är kanske Volvon.

Pris
Merca; upp mot 1.3 miljoner med alla tillval i listan.
Volvo: 640.000 med all utrustning.

Motor:

Merca: 4 liter, 520hk, 700nm

Volvo: 2 liter, 367hk 470nm

Tex:  0-200 km/h
Merca: 12.5s
Volvo: 17.2-17.4s


Toppfart:
Merca: 290km/h med performance package
Volvo: 250km/h

Jo att jämföra dom är inte fullt rättvist. Skulle dock gärna se hur mycket det går kräma ur volvos lilla 4a men tänk drömmen om polestar hade fått lekt med en v8 till dom där bilarna mumma. Men volvo har tyvärr alltid fegat ur lite av någon anledning.

Borde inte mercan ha 734 hk och 940NM då dom har dubbelt så stor motor som volvon wink Var bara tvungen. Vet att det inte fungerar så wink

Hur som hade jag inte haft något emot någon av dessa två bilar på min uppfart om vi utesluter ägande kostnaderna. Men skulle jag köpa en s/v60 så skulle det bli en med 6a under huven.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
TurbOla Reservdansk
10 februari 2017 · 6 271 Inlägg

Volvo kunde gott ha behållt Yamaha-V8an och lekt lite med den. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
viccoA
11 februari 2017 · 3 110 Inlägg

Djo skrev:

viccoA skrev:

Djo skrev:
Volvon har annan yttre styling från polestar även hela chassiet ja det är en fulutrustad v60 förfinad av polestar överrallt från chassiet till motorn till inredningen ja även avgassystem så i den aspekten skiljer sig dom knappt åt.

Polestar är vad AMG är för mercedes.

Kunde inte hålla käft men ibland lär man säga till när någon inte har alla fakta wink

510 häst lätt dock ej fel och jag har inget emot merca men mellan dessa två vinner Volvon på utseende tycker jag.

Det jag menar är att Volvon är mellanmjölk i sammanhanget, den kostar också betydligt mindre. Klart köper man Mercan i "tröttaste" versionen är den "bara" 25% dyrare än Volvon, känns som att TS har ett stort spann i budgeten.
Vilken man sen tycker är snyggast är såklart upp till var och en. Prisvärdast är kanske Volvon.

Pris
Merca; upp mot 1.3 miljoner med alla tillval i listan.
Volvo: 640.000 med all utrustning.

Motor:

Merca: 4 liter, 520hk, 700nm

Volvo: 2 liter, 367hk 470nm

Tex:  0-200 km/h
Merca: 12.5s
Volvo: 17.2-17.4s


Toppfart:
Merca: 290km/h med performance package
Volvo: 250km/h

Jo att jämföra dom är inte fullt rättvist. Skulle dock gärna se hur mycket det går kräma ur volvos lilla 4a men tänk drömmen om polestar hade fått lekt med en v8 till dom där bilarna mumma. Men volvo har tyvärr alltid fegat ur lite av någon anledning.

Borde inte mercan ha 734 hk och 940NM då dom har dubbelt så stor motor som volvon wink Var bara tvungen. Vet att det inte fungerar så wink

Hur som hade jag inte haft något emot någon av dessa två bilar på min uppfart om vi utesluter ägande kostnaderna. Men skulle jag köpa en s/v60 så skulle det bli en med 6a under huven.

Mercedes 2liters AMG motorn lämnar mer effekt än Polestaren. Det är den starkaste 2liters produktionsmotorn på marknaden med 381 hk och 475Nm. wink

Senast redigerat av viccoA (11 februari 2017)

Djo
11 februari 2017 · 10 157 Inlägg

viccoA skrev:

Djo skrev:

viccoA skrev:

Det jag menar är att Volvon är mellanmjölk i sammanhanget, den kostar också betydligt mindre. Klart köper man Mercan i "tröttaste" versionen är den "bara" 25% dyrare än Volvon, känns som att TS har ett stort spann i budgeten.
Vilken man sen tycker är snyggast är såklart upp till var och en. Prisvärdast är kanske Volvon.

Pris
Merca; upp mot 1.3 miljoner med alla tillval i listan.
Volvo: 640.000 med all utrustning.

Motor:

Merca: 4 liter, 520hk, 700nm

Volvo: 2 liter, 367hk 470nm

Tex:  0-200 km/h
Merca: 12.5s
Volvo: 17.2-17.4s


Toppfart:
Merca: 290km/h med performance package
Volvo: 250km/h

Jo att jämföra dom är inte fullt rättvist. Skulle dock gärna se hur mycket det går kräma ur volvos lilla 4a men tänk drömmen om polestar hade fått lekt med en v8 till dom där bilarna mumma. Men volvo har tyvärr alltid fegat ur lite av någon anledning.

Borde inte mercan ha 734 hk och 940NM då dom har dubbelt så stor motor som volvon wink Var bara tvungen. Vet att det inte fungerar så wink

Hur som hade jag inte haft något emot någon av dessa två bilar på min uppfart om vi utesluter ägande kostnaderna. Men skulle jag köpa en s/v60 så skulle det bli en med 6a under huven.

Mercedes 2liters AMG motorn lämnar mer effekt än Polestaren. Det är den starkaste 2liters produktionsmotorn på marknaden med 381 hk och 475Nm. wink

14hk mer och 5NM extra Det borde polestar kunnat kräma ur tycker jag ändå volvo lär vara näst starkaste då eller ? Och vetetusan om någon känner den effekt skillnaden ens.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang