Hur lång sträcka behövs för att dieselmotor skall bli varm ?

panda666
5 mars 2017 · 4 250 Inlägg

KenthIJ skrev:
Tackar för alla svar och allt engagemang.

Vi letar ny andrabil och den är tänkt att gå ca 5km en väg, stå stilla i ca tre timmar och sedan hem 5km , fem dagar i veckan. Dessutom kommer den förmodligen att gå ca 30/40km ett par ggr i veckan och ca 60/70km nån gång i veckan.

Vad jag förstår så är det inte optimalt för en 2012- 2017 års diesel då.

ska den gå 30/40km plus 60/70 extra varje vecka förutom de dagliga 5km?

då kanske är diesel inte så dåligt val. blir ju inte bara 5km per dag alltså? om de var bara 5km per dag då kanske inte är diesel ett bra val.

KenthIJ
5 mars 2017 · 1 451 Inlägg

panda666 skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar för alla svar och allt engagemang.

Vi letar ny andrabil och den är tänkt att gå ca 5km en väg, stå stilla i ca tre timmar och sedan hem 5km , fem dagar i veckan. Dessutom kommer den förmodligen att gå ca 30/40km ett par ggr i veckan och ca 60/70km nån gång i veckan.

Vad jag förstår så är det inte optimalt för en 2012- 2017 års diesel då.

ska den gå 30/40km plus 60/70 extra varje vecka förutom de dagliga 5km?

då kanske är diesel inte så dåligt val. blir ju inte bara 5km per dag alltså? om de var bara 5km per dag då kanske inte är diesel ett bra val.

Jo tanken är att den skall gå ca 30/40km plus 60/70 extra varje eller iaf varannan vecka, förutom de dagliga 5km

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars 2017 · 17 466 Inlägg

KenthIJ skrev:

panda666 skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar för alla svar och allt engagemang.

Vi letar ny andrabil och den är tänkt att gå ca 5km en väg, stå stilla i ca tre timmar och sedan hem 5km , fem dagar i veckan. Dessutom kommer den förmodligen att gå ca 30/40km ett par ggr i veckan och ca 60/70km nån gång i veckan.

Vad jag förstår så är det inte optimalt för en 2012- 2017 års diesel då.

ska den gå 30/40km plus 60/70 extra varje vecka förutom de dagliga 5km?

då kanske är diesel inte så dåligt val. blir ju inte bara 5km per dag alltså? om de var bara 5km per dag då kanske inte är diesel ett bra val.

Jo tanken är att den skall gå ca 30/40km plus 60/70 extra varje eller iaf varannan vecka, förutom de dagliga 5km

Då kan du nog snegla på diesel igen. Då hinner den ju bli varm och ladda upp batteriet dessutom. Men det skadar inte om man kör som en fullkomlig vettvilling några gånger per år så allt sot släpper. När passagerarna åker omkring som i en torktumlare är det lagom fart... Lustigt nog gör detta gott för maskin.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
5 mars 2017 · 4 250 Inlägg

KenthIJ skrev:

panda666 skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar för alla svar och allt engagemang.

Vi letar ny andrabil och den är tänkt att gå ca 5km en väg, stå stilla i ca tre timmar och sedan hem 5km , fem dagar i veckan. Dessutom kommer den förmodligen att gå ca 30/40km ett par ggr i veckan och ca 60/70km nån gång i veckan.

Vad jag förstår så är det inte optimalt för en 2012- 2017 års diesel då.

ska den gå 30/40km plus 60/70 extra varje vecka förutom de dagliga 5km?

då kanske är diesel inte så dåligt val. blir ju inte bara 5km per dag alltså? om de var bara 5km per dag då kanske inte är diesel ett bra val.

Jo tanken är att den skall gå ca 30/40km plus 60/70 extra varje eller iaf varannan vecka, förutom de dagliga 5km

om ni kör mer än 20/30km på en sträcka då tror jag det är bra för motorn, om ni kör endast korta sträckor flera ggr då skiter det sig^^

simlar
5 mars 2017 · 5 524 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

KenthIJ skrev:

panda666 skrev:

ska den gå 30/40km plus 60/70 extra varje vecka förutom de dagliga 5km?

då kanske är diesel inte så dåligt val. blir ju inte bara 5km per dag alltså? om de var bara 5km per dag då kanske inte är diesel ett bra val.

Jo tanken är att den skall gå ca 30/40km plus 60/70 extra varje eller iaf varannan vecka, förutom de dagliga 5km

Då kan du nog snegla på diesel igen. Då hinner den ju bli varm och ladda upp batteriet dessutom. Men det skadar inte om man kör som en fullkomlig vettvilling några gånger per år så allt sot släpper. När passagerarna åker omkring som i en torktumlare är det lagom fart... Lustigt nog gör detta gott för maskin.

Med tanke på hur billigt moderna bensinbilar går så skulle jag faktiskt rekommendera en bensinare till TS med tanke på körningen.

5km enkel resa 2ggr/vardag och i snitt 50km/helg mår inte en diesel bra av då motoroljan aldrig hinner bli ordentligt varm och ånga ut oförbränt bränsle.
En kall motor släpper igenom oförbränt bränsle ner i motoroljan och spär då oljan.

En bensinmotor har ju faktiskt chans att bli varm på dessa 5km enkel resa under veckan och oljan hinner komma upp i arbetstemp på helgkörningarna.
Sen förångas bensin vid mycket lägre temperatur än diesel.

Och om vi räknar på det så kör då TS i snitt 10mil/vecka.
Dvs 520mil om året och då är det inte ens lönt att fundera på en diesel i mitt tycke, speciellt inte en modern diesel med avgaskylare och partikelfilter och ännu värre om den även har adblue.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
KenthIJ
5 mars 2017 · 1 451 Inlägg

Verkar ju vara lite på gränsen med diesel för vår del.

Får fundera och överväga.

panda666
5 mars 2017 · 4 250 Inlägg

KenthIJ skrev:
Verkar ju vara lite på gränsen med diesel för vår del.

Får fundera och överväga.

man vet ju inte egentligen hur långt man måste köra för att dieselmotorn ska må bra av och att ingen filter eller nått annat börjar klaga. Några säger att runt 20km fram till jobbet och 20 bak ska hålla motorn ok och några säger att det räcker inte. Kanske diesel är bara för dom som verkligen åker skit mycket bil. Packar as mycket och åker till landet 50 mil varje vecka. Sen har vi på jobbet och säljer bara typ dieslar, ser nästan ingen bensinare alls. Folk vill ha diesel nu bara och dom typ bryr sig inte om filtrar o sånnt, dom kanske åker en längre sträcka då o då för att slippa bekymmer bara.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars 2017 · 17 466 Inlägg

panda666 skrev:

KenthIJ skrev:
Verkar ju vara lite på gränsen med diesel för vår del.

Får fundera och överväga.

man vet ju inte egentligen hur långt man måste köra för att dieselmotorn ska må bra av och att ingen filter eller nått annat börjar klaga. Några säger att runt 20km fram till jobbet och 20 bak ska hålla motorn ok och några säger att det räcker inte. Kanske diesel är bara för dom som verkligen åker skit mycket bil. Packar as mycket och åker till landet 50 mil varje vecka. Sen har vi på jobbet och säljer bara typ dieslar, ser nästan ingen bensinare alls. Folk vill ha diesel nu bara och dom typ bryr sig inte om filtrar o sånnt, dom kanske åker en längre sträcka då o då för att slippa bekymmer bara.

Med tanke på att TS körsträcka är moderat så skulle han köpa en helt ny bil och sköter denna så borde den hålla ihop i 15 år rätt lätt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
6 mars 2017 · 1 451 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:

KenthIJ skrev:
Verkar ju vara lite på gränsen med diesel för vår del.

Får fundera och överväga.

man vet ju inte egentligen hur långt man måste köra för att dieselmotorn ska må bra av och att ingen filter eller nått annat börjar klaga. Några säger att runt 20km fram till jobbet och 20 bak ska hålla motorn ok och några säger att det räcker inte. Kanske diesel är bara för dom som verkligen åker skit mycket bil. Packar as mycket och åker till landet 50 mil varje vecka. Sen har vi på jobbet och säljer bara typ dieslar, ser nästan ingen bensinare alls. Folk vill ha diesel nu bara och dom typ bryr sig inte om filtrar o sånnt, dom kanske åker en längre sträcka då o då för att slippa bekymmer bara.

Med tanke på att TS körsträcka är moderat så skulle han köpa en helt ny bil och sköter denna så borde den hålla ihop i 15 år rätt lätt...

Tackar åter för synpunkter.

Ber om ursäkt för min okunnighet men... vad är TS ?

Mew
6 mars 2017 · 2 157 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:

man vet ju inte egentligen hur långt man måste köra för att dieselmotorn ska må bra av och att ingen filter eller nått annat börjar klaga. Några säger att runt 20km fram till jobbet och 20 bak ska hålla motorn ok och några säger att det räcker inte. Kanske diesel är bara för dom som verkligen åker skit mycket bil. Packar as mycket och åker till landet 50 mil varje vecka. Sen har vi på jobbet och säljer bara typ dieslar, ser nästan ingen bensinare alls. Folk vill ha diesel nu bara och dom typ bryr sig inte om filtrar o sånnt, dom kanske åker en längre sträcka då o då för att slippa bekymmer bara.

Med tanke på att TS körsträcka är moderat så skulle han köpa en helt ny bil och sköter denna så borde den hålla ihop i 15 år rätt lätt...

Tackar åter för synpunkter.

Ber om ursäkt för min okunnighet men... vad är TS ?

TS = Trådskaparen, i detta fallet du. smile

KenthIJ
8 mars 2017 · 1 451 Inlägg

Mew skrev:

KenthIJ skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Med tanke på att TS körsträcka är moderat så skulle han köpa en helt ny bil och sköter denna så borde den hålla ihop i 15 år rätt lätt...

Tackar åter för synpunkter.

Ber om ursäkt för min okunnighet men... vad är TS ?

TS = Trådskaparen, i detta fallet du. smile

OK då förstår jag .Tackar!

KenthIJ
8 mars 2017 · 1 451 Inlägg

Testkörde bilen i dag igen och den gav minst lika bra värme som mina bensindrivna VW Touran och Nissan Note.
Bilen jag funderar på är en Ford Tourer Courier med 1.6 Duratorq TDCI motor.

http://www.bytbil.com/hallands-lan/pers … 2-10462647

Motorn har något som heter PTC-värmare. Tycks vara nån slags "hjälp värmare". Kanske den som gör att den kommer upp såpass i värme?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars 2017 · 17 466 Inlägg

KenthIJ skrev:
Testkörde bilen i dag igen och den gav minst lika bra värme som mina bensindrivna VW Touran och Nissan Note.
Bilen jag funderar på är en Ford Tourer Courier med 1.6 Duratorq TDCI motor.

http://www.bytbil.com/hallands-lan/pers … 2-10462647

Motorn har något som heter PTC-värmare. Tycks vara nån slags "hjälp värmare". Kanske den som gör att den kommer upp såpass i värme?

Ja, det är en elektrisk värmare som minskar steglöst allt eftersom bilens motor börjar leverera värme. Givetvis är generator och batteri dimensionerade för detta så känns det bra så köpa kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
8 mars 2017 · 1 451 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

KenthIJ skrev:
Testkörde bilen i dag igen och den gav minst lika bra värme som mina bensindrivna VW Touran och Nissan Note.
Bilen jag funderar på är en Ford Tourer Courier med 1.6 Duratorq TDCI motor.

http://www.bytbil.com/hallands-lan/pers … 2-10462647

Motorn har något som heter PTC-värmare. Tycks vara nån slags "hjälp värmare". Kanske den som gör att den kommer upp såpass i värme?

Ja, det är en elektrisk värmare som minskar steglöst allt eftersom bilens motor börjar leverera värme. Givetvis är generator och batteri dimensionerade för detta så känns det bra så köpa kanske?

Jo bilens mått och modell passar alldeles utmärkt till våra behov !

Har försökt luska lite kring kvalitet på dessa men inte hittat så mycket men Ford brukar väl vara ok?

Skiljer förmodligen en del från modell till modell men det här är väl vad jag förstår i princip en högbyggd Fiesta/Bmax

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars 2017 · 17 466 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybridsmurfen skrev:

KenthIJ skrev:
Testkörde bilen i dag igen och den gav minst lika bra värme som mina bensindrivna VW Touran och Nissan Note.
Bilen jag funderar på är en Ford Tourer Courier med 1.6 Duratorq TDCI motor.

http://www.bytbil.com/hallands-lan/pers … 2-10462647

Motorn har något som heter PTC-värmare. Tycks vara nån slags "hjälp värmare". Kanske den som gör att den kommer upp såpass i värme?

Ja, det är en elektrisk värmare som minskar steglöst allt eftersom bilens motor börjar leverera värme. Givetvis är generator och batteri dimensionerade för detta så känns det bra så köpa kanske?

Jo bilens mått och modell passar alldeles utmärkt till våra behov !

Har försökt luska lite kring kvalitet på dessa men inte hittat så mycket men Ford brukar väl vara ok?

Skiljer förmodligen en del från modell till modell men det här är väl vad jag förstår i princip en högbyggd Fiesta/Bmax

Har inte hittat något anmärkningsvärt dåligt om dessa. Möjligen ett dyrt partikelfilter (DPF) som ska bytas runt 12000 mil. Detta verkar inte gälla alla versioner... Sen kan det vara behov av att byta tidigare.

Ta en titt här:
http://www.fordclubsweden.se/forum/show … hp?t=57403

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
8 mars 2017 · 6 569 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Har inte hittat något anmärkningsvärt dåligt om dessa. Möjligen ett dyrt partikelfilter (DPF) som ska bytas runt 12000 mil. Detta verkar inte gälla alla versioner... Sen kan det vara behov av att byta tidigare.

Ta en titt här:
http://www.fordclubsweden.se/forum/show … hp?t=57403

Euro5 bilar (2011) och upp har ingen bytesintervall

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars 2017 · 17 466 Inlägg

xXSammy skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Har inte hittat något anmärkningsvärt dåligt om dessa. Möjligen ett dyrt partikelfilter (DPF) som ska bytas runt 12000 mil. Detta verkar inte gälla alla versioner... Sen kan det vara behov av att byta tidigare.

Ta en titt här:
http://www.fordclubsweden.se/forum/show … hp?t=57403

Euro5 bilar (2011) och upp har ingen bytesintervall

xXSammy: Tänder bilen motorlampan när det är dags för byte? Då går den väl i Limp? Tänkte på TS rätt korta sträckor ibland.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
8 mars 2017 · 6 569 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
xXSammy: Tänder bilen motorlampan när det är dags för byte? Då går den väl i Limp? Tänkte på TS rätt korta sträckor ibland.

De tänder motorlampan och går i limp och för att hindra att partikelfiltret blir överfullt ifall de inte kan regenerera pga fel.
Tänder motorlampan bara om filtret börjar bli fullt och inte fått chansen att sota ur sig själv.

Byte gäller bara när vi inte kan utföra sotningen manuellt

De/Dem
Muttley
8 mars 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

xXSammy skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Har inte hittat något anmärkningsvärt dåligt om dessa. Möjligen ett dyrt partikelfilter (DPF) som ska bytas runt 12000 mil. Detta verkar inte gälla alla versioner... Sen kan det vara behov av att byta tidigare.

Ta en titt här:
http://www.fordclubsweden.se/forum/show … hp?t=57403

Euro5 bilar (2011) och upp har ingen bytesintervall

xXSammy: Tänder bilen motorlampan när det är dags för byte? Då går den väl i Limp? Tänkte på TS rätt korta sträckor ibland.

Man måste ju såklart köra den riktigt varm emellanåt. Min renegerar emellanåt, och de märks lite då den blir lite trögare på gasen vid körning i lägre hastighet.  Det luktar lite bränt med.
Min brors bil däremot gick lampan igång på, han lämna in den på en enkel service och den kördes riktigt varmt då den kördes oftast små sträckor på ett par km om dagen. Jag gjorde ett försök att köra skiten ur den smile Men lampan ville inte släckas, den gick med full styrka trots det.

xXSammy
8 mars 2017 · 6 569 Inlägg

nya bilar är envisa, ingen ide att försöka gasa ur dem för att rensa partikelfiltret wink
Blev tvärt-om effekt istället, sotade igen direkt under felsökningen när man gasa på tongue (PSA 2.2 200hk)

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang