Oljebyte på misskött motor. Renault clio 1999

Henkix
3 mars 2017 · 6 737 Inlägg

Hallå smile

Jag tänkte jag skulle hjälpa min mor med att byta motorolja o filter i hennes bil.

Det gäller en Renault clio 1.2 1999 som gått cirka 18500 mil.
Sist oljan o filtret byttes i bilen var runt nyårsafton 2013.
Då slog vi i helsyntetisk 5w-30 longlife från ok q8 vill jag minnas.
Misstänker även att mamma har fyllt på lite då o då med lite olika motoroljor hon haft stående när det har behövts (dock ej säker på att det är olika oljor hon fyllt på med, kan vara samma som användes sist den byttes).

Jag tänkte jag skulle ta o byta oljan nästa helg.
Men jag är riktigt dålig på det här med oljor.

Bör man tänka på något speciellt när man byter olja som motorn gått länge med?

Jag har googlat runt lite o det verkar som att helsyntetisk olja verkar bäst för motorn? Jag ska köpa oljan på biltema bara för att det blir enklast för henne sen att åka dit o köpa en dunk om hon behöver fylla på så hon inte blandar allt för mycket.
Tittade på denna, borde den fungera?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/H … 000022954/

dock har jag fått för mej att man inte ska ha helsyntetisk olja o en gammal och förmodligen smutsig motor?

sen funderade jag även på om man ska ha i rengörningsolja innan själva oljebytet nu när den gått så länge utan något byte? eller kommer den lösa upp all skit i motorn då så det sätter igen oljekanaler mm?

Motorn går förövrigt tyst och jämnt och är pigg.

efter att ha läst om oljor på google så måste jag fråga en sak också som jag klurar på.
Vad har man dem 3 olika oljorna till? tänker då på helsyntet halvsyntet och mineralolja.

Jag trodde först att helsyntetsoljan användes i nyare bilar, halvsynteten till äldre bilar och mineraloljan till bilar med slitna motorer?
men enligt vad jag läste på google så verkar ju helsyntetsoljan vara den bästa till alla bilar.
jag var först inne på att köpa en halvysntetsolja till mors bil men efter ha läst på google så tänkte jag köpa helsyntetisk.

Är oerhört tacksam för alla svar big_smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Equium
3 mars 2017 · 354 Inlägg

5W-40 blir kanon. Förövrigt rekommenderat att byta olja var 1500 mil eller 1 år smile

torsen
3 mars 2017 · 7 233 Inlägg

Har använt Biltemas´s 5w40 helsyntet sedan den kom.
I luftkylda och vätskekylda.
I turbodieslar och sugbensinare.
Samma olja finns under andra namn till dubbla priset.
Hobby-/entusiastbilarna får byte olja och filter varje höst - oavsett hur lite de körts under året.

Hamilton
3 mars 2017 · 8 864 Inlägg

Varför inte ta den oljan som står i instruktionsboken.

Fotograf på tierpidag.se
Henkix
5 mars 2017 · 6 737 Inlägg

Hamilton skrev:
Varför inte ta den oljan som står i instruktionsboken.

Jo jag tänkte göra det innan jag köper olja. Bilen har dock stått på verkstad sen i onsdags då hjullagret skar, så jag kommer tyvärr inte åt instruktionsboken just nu smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
5 mars 2017 · 6 737 Inlägg

Okej tack ska ni ha för svaren det låter ju bra.

Jag tänkte byta olja o filter 2 gånger på den.
Tänkte typ om jag byter olja o filter o sen låter henne köra med bilen ca 1 månad? O sen byter igen så att den nya oljan får skölja igenom motorn innan jag byter igen.
Ska man använda helsyntetisk båda gångerna eller ska man ha mineral / halvsyntet vid det första bytet?

Mvh

Senast redigerat av Henkix (5 mars 2017)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang