5691
Sök

Blivit lurad? Fusklagning eller rostskydd?

* Voff voff *
10 987 Inlägg
6 mars 2017
Avital skrev:
Jaja, jag köpte en liten stark magnet för 85:- som försäljaren sa var den starkaste lilla magnet de hade. Liten som en penna, men kul att leka med vid kassan. För den fastnade riktigt hårt på allt som var plåt smile

Sen när jag kom till min bil så fick jag panik, var ska jag kolla? och vad spelar det för roll om den fastnar eller inte när bilen ändå kan ha lite plåt under det svarta smörjan? Jag fick tvångstankar och gick igenom, skojar inte nu, varje milimeter av trösklarna och överallt där det svarta är. Höll på med magneten ungefär 45 minuter, och precis överallt så sög den sig fast trots det tjocka svarta. Överallt där det är målat runt bilen, så drogs magneten lätt och satt fast så pass hårt att jag nästan kunnat köra iväg med den sittandes kvar. Så magneten var iallafall så stark som försäljaren sa!

Vet inte vad detta säger, men iallafall så gjorde jag magnettestet, och den fastnade riktigt hårt precis överallt hela vägen, både i sidled och höjdled där det är svart tjära målat. Känns inte som jag blir klokare på det, men ändå ett bra tecken? Kanske har dom fuskat med plåtbitar o tjära, eller så är det upprostad plåt under och tjära över. Ingen aning alls. Det blir ett mysterium och en jättekonstig dag! Men nu vet jag iallafall att magneten fastnar 100% överallt...

Som sagt, det finns ju bevisligen plåt därunder. Spackel är inte gjort av plåt. Alltså är det ingen fusk(!)lagning. Måhända är det en lagning, men det är inget konstigt med det. Som många av oss sagt nu, kör och var glad, du har köpt en fungerande bil för småpengar. Hellre lite svart klet på trösklarna än en bil som inte startar. smile

Och vad det gäller han som bjöd 2000:- så försökte han garanterat lura dig. Tyvärr!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

245 Inlägg
6 mars 2017
För det första, något över rost är alltid bättre än inget över rost. Jag vet inte vad han kladdat på, men om det är som jag tror är det någon typ av underredsmassa eller dylikt. Använt det på alla mina bilar, oavsett hur hopplöst det ser ut under, vilket det inte direkt gjort. De går igenom, år, efter år, efter år.. med den behandlingen. Efter ett år kan man kolla under och eventuellt smeta på mer skit ifall det släppt.

Men för en bättre lagning än vad de gjort där, så ska man först slipa ner tills det är ren plåt, eller så fint man kan göra av det, sedan kleta på någon behandling. En behandling är ALLTID bättre än ingen.

16 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
Så magneten hade inte alls fäst om det varit upprostad plåt under det svarta? I så fall måste den vara frisk, för magneten fäste jättelätt

245 Inlägg
6 mars 2017
Avital skrev:
Så magneten hade inte alls fäst om det varit upprostad plåt under det svarta? I så fall måste den vara frisk, för magneten fäste jättelätt

Oroa dig inte.. det är lugnt.. Vill du att det ska hålla längre, slipa ner o dra på nytt. Eller om du inte vill det, kleta på mer och på de ställena där det är släpp.

2 344 Inlägg
6 mars 2017
Avital skrev:

Hade det varit en fusklagning hade de "lagat" genom att trycka på ett lager spackel, då hade magneten inte fäst där. Det ser ut som ett ställe med begynnande rost där ägaren motverkat/saktat ner rostprocessen genom att kleta på något. Det tar inte bort befintlig rost, men kan hejda spridningen betydligt. Det är ingen fara, men inget jag hade brytt mig om att laga totalt. Kör med bilen som den är, det där lär hålla ett bra tag, även om det inte är den snyggaste lagningen. smile

245 Inlägg
6 mars 2017
Mew skrev:
Avital skrev:

Hade det varit en fusklagning hade de "lagat" genom att trycka på ett lager spackel, då hade magneten inte fäst där. Det ser ut som ett ställe med begynnande rost där ägaren motverkat/saktat ner rostprocessen genom att kleta på något. Det tar inte bort befintlig rost, men kan hejda spridningen betydligt. Det är ingen fara, men inget jag hade brytt mig om att laga totalt. Kör med bilen som den är, det där lär hålla ett bra tag, även om det inte är den snyggaste lagningen. smile

Precis så. Allt måste inte vara fint för att inneha en funktion smile
Senast redigerat av Wheel_Spin (6 mars 2017)

16 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
Okej då förstår jag lite mer. Så antagligen plåt och rost blandat under det svarta, eftersom magneten fäste? Förstår inte varför han använt det svarta runt hela bilen bara.. även lite i plasten vid kofångaren där det blivit en spricka. Så konstigt folk.. Egentligen hade det varit bättre att inte kladda på med svart, eftersom magneten fäste precis överallt, så är det plåt, och plåten är snyggare än svart tjära :o

245 Inlägg
6 mars 2017
Avital skrev:
Okej då förstår jag lite mer. Så antagligen plåt och rost blandat under det svarta, eftersom magneten fäste? Förstår inte varför han använt det svarta runt hela bilen bara.. även lite i plasten vid kofångaren där det blivit en spricka. Så konstigt folk.. Egentligen hade det varit bättre att inte kladda på med svart, eftersom magneten fäste precis överallt, så är det plåt, och plåten är snyggare än svart tjära :o

Den mängd plåt som du har på din bil idag hade inte vart densamma om föregående ägare inte gjort behandlingen, den är inte onödig på något sätt.

1 661 Inlägg
6 mars 2017
Som redan skrivet...

Någon tidigare ägare har penslat på ett rostskydd. Antingen pga en tidigare lagning eller för att faktiskt ge bilen ett extra skydd.
Det syns dock att det inte är pålagt nyligen och hade det varit hål så hade besiktningen säkert påpekat det eller skrivit in en "bra att veta".

Nä, var nöjd över att du har köpt en bra nybesiktad bil istället för att grotta ner dig i det där.

37 Inlägg
6 mars 2017
Du har verkligen fått bra och undervisade svar i den här tråden. Verkligen bra ton och budskap, man blir rörd. Heja garaget 👍

Se bilen som läropengar.
Dessutom ska du köra smått risigt i början tills körteknik och vana möts upp.  Trust me,  nära på alla karakarlar här har gjort nån plåtskada i början som de inte vill erkänna. Den där bodyn, eller underredsmassan är inte skriven i sten, lacka över den med en billig burk matchande  bilens färg?

Om jag backar ca 15 år så kan jag minnas skräcken över att ha köpt nåt slut, och känna mig blåst. Inte lurad, blåst. Besiktningen ser ju bara till att miljökraven hålls, och att bilen inte är fallfärdig.
Ha inte några fler förväntningar på dem, då gör du en rätt onödig tabbe. Men efter lite svajig attityd i början, verkar du ha fattat att det är verklighet med bilar och att du gör bäst i att lära dig mer och ta ansvar. Bra gjort med magneten! Utveckling sen inlägg #1. Hejar på dig!

10 164 Inlägg
6 mars 2017
Avital skrev:

Jadu vissa gamla gubbar har sina idéer sett en Merca med en äldre herre 80 isch han hade dragit underredsmassa upp till rutorna runt hela bilen snyggt nej så fan heller men i hans värld så räddade han säkert bilen från stenskott och rost vilket han säkert gjorde också även om metoden var brutal.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Evildan
6 mars 2017
Djo skrev:
Avital skrev:

Jadu vissa gamla gubbar har sina idéer sett en Merca med en äldre herre 80 isch han hade dragit underredsmassa upp till rutorna runt hela bilen snyggt nej så fan heller men i hans värld så räddade han säkert bilen från stenskott och rost vilket han säkert gjorde också även om metoden var brutal.

Finns gubbar som fastnat i -50talets rostskyddsteknologi och förespråkar spillolja, diesel. Skrämmande.

10 164 Inlägg
6 mars 2017
Evildan skrev:
Djo skrev:
Avital skrev:

Finns gubbar som fastnat i -50talets rostskyddsteknologi och förespråkar spillolja, diesel. Skrämmande.

brrr värsta man kan göra då löser man upp orginal rostskydd och får ett sämre rostskydd på köpet plus att spilolja innehåller metall spån som kommer börja rost och gnaga inne i balkar också USCH !!!!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

16 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
OMG jag har fått ringa till alla besiktningsställe och få protokoll från 2015 så på bra att veta var det: stomme sidobalk, båda sidor yttre. rostskadad. På 2016 bra att veta: stomme sidobalk, båda sidor yttre. rostskadad. Konstigt att det inte blev något annat 2016, och ännu mer konstigt att det var helt blankt papper 2017!

Så nu fattar jag ÄNTLIGEN allt. Så trög jag är!! Det måste vara så att dom fått 2 år i rad bra att veta rost grejs på yttre stomme sidobalk blabla, och då har dom typ gjort en jätteful fusk grej med att ta någon plåtbit och sätta dit slarvigt, kanske vira plåt runt omkring eller så, och sen ett kilo svart underredsmassa runt HELA bilens nederkanter. Så har besikningsgubben bankat lite och sen färdigt!

Det fungerade ju för att få blankt papper och sälja, men håller kanske 1 år eller så.. sen skrota, för folk som bara vill ha en bil 1 år och inte bryr sig alls, dom köper en som är besiktigad och kör, sen bara skrotar dom den sen. Då kanske dom tänka sig betala 4000:- högst. Speciellt om dom inte är så dumma som jag och förstår att den svarta tjäran döljer något som inte är bra. Så dum jag känner mig nu. Jag som ville ha en bil o ta hand om liksom, faaan sad

Jag var så arg o lessen idag så jag vågar inte ens säga hur jag körde... Ingen hade trott mig om jag berättat vad jag gjorde, men jag var helt förstörd och arg o lessen på samma gång. Jag ville tvätta bilen o göra fint inne o jättemycket! Nu vill jag ingenting mer. Om jag nångång ska ha en bil igen, så ska jag kolla jättenoga alla besiktningsprotokoll från typ 3 år tillbaka, och se så det inte är något om rost under bilen på bra att veta eller anmärkningar. Jag bryr mig inte om det varit anmärkningar innan, bara det inte är ROST i allt som finns under bilen, och ingen mer tjock tjära! Jag ska titta på blocket om jag kan ta mina sista sparpengar och strunta i USA resan och köpa en bil som är normal.

Evildan
6 mars 2017
Uppenbarligen spelar det ingen som helst roll vad vi skriver och förklarar du verkar ha bestämt dig för att du köpt en kass fusklagad bil.
Sätt ut den på blocket för 6 loppor och sälj den är mitt sista råd till dig.
Sedan tar du ett rejält tag i plånkan och köper en nyare dyrare bil på en seriös bilfirma så slipper du denna ångest men du blir å andra sidan 40000kr fattigare.
Lycka till nu.
Senast redigerat av Evildan (6 mars 2017)

245 Inlägg
6 mars 2017
Avital skrev:
OMG jag har fått ringa till alla besiktningsställe och få protokoll från 2015 så på bra att veta var det: stomme sidobalk, båda sidor yttre. rostskadad. På 2016 bra att veta: stomme sidobalk, båda sidor yttre. rostskadad. Konstigt att det inte blev något annat 2016, och ännu mer konstigt att det var helt blankt papper 2017!

Så nu fattar jag ÄNTLIGEN allt. Så trög jag är!! Det måste vara så att dom fått 2 år i rad bra att veta rost grejs på yttre stomme sidobalk blabla, och då har dom typ gjort en jätteful fusk grej med att ta någon plåtbit och sätta dit slarvigt, kanske vira plåt runt omkring eller så, och sen ett kilo svart underredsmassa runt HELA bilens nederkanter. Så har besikningsgubben bankat lite och sen färdigt!

Det fungerade ju för att få blankt papper och sälja, men håller kanske 1 år eller så.. sen skrota, för folk som bara vill ha en bil 1 år och inte bryr sig alls, dom köper en som är besiktigad och kör, sen bara skrotar dom den sen. Då kanske dom tänka sig betala 4000:- högst. Speciellt om dom inte är så dumma som jag och förstår att den svarta tjäran döljer något som inte är bra. Så dum jag känner mig nu. Jag som ville ha en bil o ta hand om liksom, faaan sad

Jag var så arg o lessen idag så jag vågar inte ens säga hur jag körde... Ingen hade trott mig om jag berättat vad jag gjorde, men jag var helt förstörd och arg o lessen på samma gång. Jag ville tvätta bilen o göra fint inne o jättemycket! Nu vill jag ingenting mer. Om jag nångång ska ha en bil igen, så ska jag kolla jättenoga alla besiktningsprotokoll från typ 3 år tillbaka, och se så det inte är något om rost under bilen på bra att veta eller anmärkningar. Jag bryr mig inte om det varit anmärkningar innan, bara det inte är ROST i allt som finns under bilen, och ingen mer tjock tjära! Jag ska titta på blocket om jag kan ta mina sista sparpengar och strunta i USA resan och köpa en bil som är normal.

Men för helvete lyssna nu. Varför skulle bilen behöva skrotas om 1 år? Vad tror du ska hända? Kommer motorn sprängas då eller? Kleta på mer skit, och under o kör bara så länge det går...

Muttley
6 mars 2017
Du oroar dig helt i onödan. De märks att du är ung.
Bilen är 22 år gammal.  INGEN lägger energi på att laga den seriöst och jag råder dig att inte göra så heller då du gett fickpengar för den.
Antingen slutar du oroa dig eller så säljer du den till någon som inte bryr sig och kör vidare tills den är skrot.

Och så gör du så att du spar ihop 40-50 tusen istället och köper något som man kan räkna med är i bra skick, de kan man inte för 4000 kr.

Sen förstår jag inte mig på dig, om du nu har en bil som klarar sig ett år till så varför skulle du strunta i en USA resa för det?
Senast redigerat av tkd_rille (6 mars 2017)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 355 Inlägg
6 mars 2017
Avital skrev:

Gör som Evildan, sälj den på blocket sedan så köper du en lite bättre bil. USA-resan kan du ta senare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 853 Inlägg
6 mars 2017
Som sagt..... Kvittar vad vi skriver så har du bestämt dig för du köpt en fusklagad bil.

Den är besiktad och går inte itu.

Även om du nu inte kan nåt om bilar syns det ju lång väg att det är rost, om än ytligt. Eller trodde du det var guld? : )

Förväntade du dig en bil i nyskick för dessa pengar? Isåfall får du gå upp i pris. Var den skattad med då du köpte den och hur länge?

Sälj den och köp en NY bil så blir du nöjd, fast då kostar den en bra bit över 100.000:-

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
6 mars 2017
Djo skrev:
Avital skrev:

Han gjorde alltså en typisk BTL !
Body Till List big_smile

"My drinkingteam has a racingproblem"

Sök