5678
Sök

Blivit lurad? Fusklagning eller rostskydd?

16 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
#61
Men alltså jag fattar ingenting.. Jag är kan inget om bilar, men ni skriver att jag får betala iallafall 40.000kr och "vad hade du förväntat dig??" då måste jag sett i syne när jag tittat på bilar från 96-98 typ volvo 850 och honda accord tror jag den hette, och en annan mitsubishi och allt jag kan komma på som är så gammalt som min och kostar ungefär samma 5000-7000:- men UTAN en massa spackel och rost. Okej,de har inte varit NYA bilar direkt från en bilfirma så klart, det fattar jag också! Men de har varit normalt slitna, kanske någon repa, pyttelite rost vid motorhuven så lite så att man måste titta RIKTIG nära, någon liten plast där bak som har en spricka osv, såna saker som inte GÖR något. Men bra under i dom där bärande viktiga delarna. Men då måste jag sett helt fel o alla ljugit för mig, eftersom såna bilar finns inte enligt er. Man måste betala iallafall 40.000:- för en sån bil. Jaja.. då får jag väl spara ihop 40.000:- för en 90 tals bil som är frisk under i balkarna o allt det...

3 421 Inlägg
6 mars 2017
#62
Om man inte är nöjd så sälj den och köp en annan.

Mycket enkelt :-)


1 201 Inlägg
6 mars 2017
#63
Avital skrev:
Men alltså jag fattar ingenting.. Jag är kan inget om bilar, men ni skriver att jag får betala iallafall 40.000kr och "vad hade du förväntat dig??" då måste jag sett i syne när jag tittat på bilar från 96-98 typ volvo 850 och honda accord tror jag den hette, och en annan mitsubishi och allt jag kan komma på som är så gammalt som min och kostar ungefär samma 5000-7000:- men UTAN en massa spackel och rost. Okej,de har inte varit NYA bilar direkt från en bilfirma så klart, det fattar jag också! Men de har varit normalt slitna, kanske någon repa, pyttelite rost vid motorhuven så lite så att man måste titta RIKTIG nära, någon liten plast där bak som har en spricka osv, såna saker som inte GÖR något. Men bra under i dom där bärande viktiga delarna. Men då måste jag sett helt fel o alla ljugit för mig, eftersom såna bilar finns inte enligt er. Man måste betala iallafall 40.000:- för en sån bil. Jaja.. då får jag väl spara ihop 40.000:- för en 90 tals bil som är frisk under i balkarna o allt det...

Man måste inte lägga 40 000kr för att få en fin bil, det var en överdrift men det ligger lite sanning i det. Du kan inte förvänta dig att bilen du köper för 4500kr kommer fungera utan problem och ha en liten rostros på motorhuven och en liten repa på backspegeln. Det FINNS sådana bilar absolut, men man får leta ett tag och ha is i magen! Försök sälja din Nissan. Jag tror att du kan sälja den för runt 5000kr just tack vare att den är nybesiktigad.

Sedan letar du efter en finare bil för runt 8000-10000. För sanningen är att ju mer pengar du har för att lägga på en bil, desto större är sannolikheten för att du kommer hitta den fina bilen som du vill ha. Har man 40 000kr att lägga på en bil så kan man också ha högre krav.

Är du med?
Senast redigerat av Cracksoup (6 mars 2017)


2 853 Inlägg
6 mars 2017
#64
Hur kan du va så säker på att de andra bilar du tittat på var helt rostfria (så gott som) då du inte såg det på den du köpte. Undrar bara.

Du kanske blivit "lurad" där med.

245 Inlägg
6 mars 2017
#65
Avital skrev:
Men alltså jag fattar ingenting.. Jag är kan inget om bilar, men ni skriver att jag får betala iallafall 40.000kr och "vad hade du förväntat dig??" då måste jag sett i syne när jag tittat på bilar från 96-98 typ volvo 850 och honda accord tror jag den hette, och en annan mitsubishi och allt jag kan komma på som är så gammalt som min och kostar ungefär samma 5000-7000:- men UTAN en massa spackel och rost. Okej,de har inte varit NYA bilar direkt från en bilfirma så klart, det fattar jag också! Men de har varit normalt slitna, kanske någon repa, pyttelite rost vid motorhuven så lite så att man måste titta RIKTIG nära, någon liten plast där bak som har en spricka osv, såna saker som inte GÖR något. Men bra under i dom där bärande viktiga delarna. Men då måste jag sett helt fel o alla ljugit för mig, eftersom såna bilar finns inte enligt er. Man måste betala iallafall 40.000:- för en sån bil. Jaja.. då får jag väl spara ihop 40.000:- för en 90 tals bil som är frisk under i balkarna o allt det...

Fantasi-siffror det där med 40 tusen, beror helt på bil, märke, hur hållbar osv... En fin nissan primera t.ex utan rost får du räkna med 10 tusen eller mer. En vän betalade 8 tusen för sin och då fanns det lika mycket rost i princip som det gör på din. En annan bil kanske 5 tusen i ok skick. en annan bil 40 tusen. Men som sagt, du säger själv att du inte kan mycket om bilar. Jag kan berätta för dig här och nu att rost täckt i behandling, rostar i regel INTE vidare mycket så länge man gör en behandling. Du ska vara glad att något är gjort åt balkarna, annars hade du inte haft några balkar kvar idag. Kan säga såhär. Att din rost bakom behandlingen är ditt MINSTA bekymmer med den bil du köpt. Mer troligt att du får otur med något annat i första hand smile
Senast redigerat av Wheel_Spin (6 mars 2017)

2 853 Inlägg
6 mars 2017
#66
Wheel_Spin skrev:
Avital skrev:
Men alltså jag fattar ingenting.. Jag är kan inget om bilar, men ni skriver att jag får betala iallafall 40.000kr och "vad hade du förväntat dig??" då måste jag sett i syne när jag tittat på bilar från 96-98 typ volvo 850 och honda accord tror jag den hette, och en annan mitsubishi och allt jag kan komma på som är så gammalt som min och kostar ungefär samma 5000-7000:- men UTAN en massa spackel och rost. Okej,de har inte varit NYA bilar direkt från en bilfirma så klart, det fattar jag också! Men de har varit normalt slitna, kanske någon repa, pyttelite rost vid motorhuven så lite så att man måste titta RIKTIG nära, någon liten plast där bak som har en spricka osv, såna saker som inte GÖR något. Men bra under i dom där bärande viktiga delarna. Men då måste jag sett helt fel o alla ljugit för mig, eftersom såna bilar finns inte enligt er. Man måste betala iallafall 40.000:- för en sån bil. Jaja.. då får jag väl spara ihop 40.000:- för en 90 tals bil som är frisk under i balkarna o allt det...

Fantasi-siffror det där med 40 tusen, beror helt på bil, märke, hur hållbar osv... En fin nissan primera t.ex utan rost får du räkna med 10 tusen eller mer. En vän betalade 8 tusen för sin och då fanns det lika mycket rost i princip som det gör på din. En annan bil kanske 5 tusen i ok skick. en annan bil 40 tusen. Men som sagt, du säger själv att du inte kan mycket om bilar. Jag kan berätta för dig här och nu att rost täckt i behandling, rostar i regel INTE vidare mycket så länge man gör en behandling. Du ska vara glad att något är gjort åt balkarna, annars hade du inte haft några balkar kvar idag. Kan säga såhär. Att din rost bakom behandlingen är ditt MINSTA bekymmer med den bil du köpt. Mer troligt att du får otur med något annat i första hand smile

Det där med rosten är inte hela värden. Visst att det kan bli fel på en gammal bil men Nissan brukar tuffa på bra utan större problem. Undantag för normala slitdelar.

Jag tycker TS köpt en okej bil med tanke på priset. Och det är med all sannolikhet inte hål under detta då bilprovningen hade slagit ned på det.

Bra att veta tidigare år kan va begynnande rost. Alltså inte hål.

Kör och va glad

245 Inlägg
6 mars 2017
#67
uhlin skrev:
Wheel_Spin skrev:
Avital skrev:
Men alltså jag fattar ingenting.. Jag är kan inget om bilar, men ni skriver att jag får betala iallafall 40.000kr och "vad hade du förväntat dig??" då måste jag sett i syne när jag tittat på bilar från 96-98 typ volvo 850 och honda accord tror jag den hette, och en annan mitsubishi och allt jag kan komma på som är så gammalt som min och kostar ungefär samma 5000-7000:- men UTAN en massa spackel och rost. Okej,de har inte varit NYA bilar direkt från en bilfirma så klart, det fattar jag också! Men de har varit normalt slitna, kanske någon repa, pyttelite rost vid motorhuven så lite så att man måste titta RIKTIG nära, någon liten plast där bak som har en spricka osv, såna saker som inte GÖR något. Men bra under i dom där bärande viktiga delarna. Men då måste jag sett helt fel o alla ljugit för mig, eftersom såna bilar finns inte enligt er. Man måste betala iallafall 40.000:- för en sån bil. Jaja.. då får jag väl spara ihop 40.000:- för en 90 tals bil som är frisk under i balkarna o allt det...

Fantasi-siffror det där med 40 tusen, beror helt på bil, märke, hur hållbar osv... En fin nissan primera t.ex utan rost får du räkna med 10 tusen eller mer. En vän betalade 8 tusen för sin och då fanns det lika mycket rost i princip som det gör på din. En annan bil kanske 5 tusen i ok skick. en annan bil 40 tusen. Men som sagt, du säger själv att du inte kan mycket om bilar. Jag kan berätta för dig här och nu att rost täckt i behandling, rostar i regel INTE vidare mycket så länge man gör en behandling. Du ska vara glad att något är gjort åt balkarna, annars hade du inte haft några balkar kvar idag. Kan säga såhär. Att din rost bakom behandlingen är ditt MINSTA bekymmer med den bil du köpt. Mer troligt att du får otur med något annat i första hand smile

Det där med rosten är inte hela värden. Visst att det kan bli fel på en gammal bil men Nissan brukar tuffa på bra utan större problem. Undantag för normala slitdelar.

Jag tycker TS köpt en okej bil med tanke på priset. Och det är med all sannolikhet inte hål under detta då bilprovningen hade slagit ned på det.

Bra att veta tidigare år kan va begynnande rost. Alltså inte hål.

Kör och va glad

Jag vet att de bilarna är rätt pålitliga. Men rost med en behandling över klarar sig så pass länge så något annat hinner fela före karossen är så mycket rost att den måste skrotas.
Förresten TS, min kompis nissan som har lika mycket rost som din har åkt igenom besiktningen och går än efter 3 år, sen han köpte den. Han har lagt på en behandling endast en gång, 1 år efter inköpet.

Evildan
6 mars 2017
#68
Som vanligt läses inte inläggen gällande vad för bil som köpes var och för vilka pengar.
Någon som är så här nojjig behöver i mitt tycke garantier och ett stabilt företag som lever upp till MRF:s stadgar och då får man vackert slanta 40 lakan. Den som påstår något annat lever i någon typ av fantasivärld om uttrycket skall återbrukas.
Dom stora seriösa aktörerna som ger pålitliga garantier kränger inte bilarna under 30000kr till kreti och pleti och då TS förefaller sakna kunskaper är ett köp hos en dylik aktör ett måste för att säkerställa att det blir ett mindre otryggt bilköp.

16 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
#69
Okej, kanske jag vänjer mig ändå. Men bra att veta två år i rad brukar bli bra att veta tredje året också eller underkänd besiktning väl? Därför så konstigt att den gått igenom med bra att veta i 2 år, och detta året helt blankt. Jag har läst i forumet om dåliga besiktningsmän och "tattarlagning" bara för att klara besiktningen så att dom kan sälja den direkt efter det innan den går i bitar. Kanske är det som jag hängt upp mig på..

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 mars 2017
#70
Sluta noja. Tanka bilen, kör. Så länge den fungerar mekaniskt så är de ju suveränt. Hur kul hade det varit om du köpt en rostfri bil där kanske både det ena, andra och tredje maskinella rasade efter 3 veckor? Inte alls omöjligt att lägga 10-20kkr på en bil från 90-talet om det börjar jävlas och man haft lite otur. Nu får du hoppas att din Nissan håller ihop under sommaren och inte medför dyra reparationer. Förmodligen kommer den fungera ypperligt, och rosten kan du glömma, den är ett icke-problem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
6 mars 2017
#71
Wheel_Spin skrev:
Avital skrev:
Men alltså jag fattar ingenting.. Jag är kan inget om bilar, men ni skriver att jag får betala iallafall 40.000kr och "vad hade du förväntat dig??" då måste jag sett i syne när jag tittat på bilar från 96-98 typ volvo 850 och honda accord tror jag den hette, och en annan mitsubishi och allt jag kan komma på som är så gammalt som min och kostar ungefär samma 5000-7000:- men UTAN en massa spackel och rost. Okej,de har inte varit NYA bilar direkt från en bilfirma så klart, det fattar jag också! Men de har varit normalt slitna, kanske någon repa, pyttelite rost vid motorhuven så lite så att man måste titta RIKTIG nära, någon liten plast där bak som har en spricka osv, såna saker som inte GÖR något. Men bra under i dom där bärande viktiga delarna. Men då måste jag sett helt fel o alla ljugit för mig, eftersom såna bilar finns inte enligt er. Man måste betala iallafall 40.000:- för en sån bil. Jaja.. då får jag väl spara ihop 40.000:- för en 90 tals bil som är frisk under i balkarna o allt det...

Fantasi-siffror det där med 40 tusen, beror helt på bil, märke, hur hållbar osv... En fin nissan primera t.ex utan rost får du räkna med 10 tusen eller mer. En vän betalade 8 tusen för sin och då fanns det lika mycket rost i princip som det gör på din. En annan bil kanske 5 tusen i ok skick. en annan bil 40 tusen. Men som sagt, du säger själv att du inte kan mycket om bilar. Jag kan berätta för dig här och nu att rost täckt i behandling, rostar i regel INTE vidare mycket så länge man gör en behandling. Du ska vara glad att något är gjort åt balkarna, annars hade du inte haft några balkar kvar idag. Kan säga såhär. Att din rost bakom behandlingen är ditt MINSTA bekymmer med den bil du köpt. Mer troligt att du får otur med något annat i första hand smile

Kan man absolut ingenting om bilar och börjar känna sig lurad för denne bil hon nu har köpt så är inte 40 tusen några fantasisiffror, de är hyffsad summa för att kunna köpa en bil med lite garanti på en firma.

Fantasisiffror hade varit helt ny bil.
Men 40 tusen spar man ihop på 4-10 månader om man är snål alternativt bor hemma smile

Muttley
6 mars 2017
#72
Avital skrev:
Men alltså jag fattar ingenting.. Jag är kan inget om bilar, men ni skriver att jag får betala iallafall 40.000kr och "vad hade du förväntat dig??" då måste jag sett i syne när jag tittat på bilar från 96-98 typ volvo 850 och honda accord tror jag den hette, och en annan mitsubishi och allt jag kan komma på som är så gammalt som min och kostar ungefär samma 5000-7000:- men UTAN en massa spackel och rost. Okej,de har inte varit NYA bilar direkt från en bilfirma så klart, det fattar jag också! Men de har varit normalt slitna, kanske någon repa, pyttelite rost vid motorhuven så lite så att man måste titta RIKTIG nära, någon liten plast där bak som har en spricka osv, såna saker som inte GÖR något. Men bra under i dom där bärande viktiga delarna. Men då måste jag sett helt fel o alla ljugit för mig, eftersom såna bilar finns inte enligt er. Man måste betala iallafall 40.000:- för en sån bil. Jaja.. då får jag väl spara ihop 40.000:- för en 90 tals bil som är frisk under i balkarna o allt det...

Om de inte är fullt med rost så får du mekaniska fel på köpet, typ framvagn, bromsok, koppling, sliten motor eller något ännu värre.

De är som att köpa grisen i säcken eller hur man säger.

Har bekanta som köper bilar för 4-5000 och kör ett år och sen skrotar de när de inte vill mer. Dvs det är inget att lägga energi på

10 164 Inlägg
6 mars 2017
#73
Sluta Noja Kör Bara Eller Sälj Punkt

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 966 Inlägg
7 mars 2017
#74
Läs nu väldigt noga. Om du upplever att bilen inte lever upp till din standard har du egentligen två val: sälj bilen eller åtgärda felen.
   Troligtvis har en tidigare ägare kapat bort (det mesta av) rosten och (hjälpligt) svetsat dit lite plåt med grannens MIG (som råkade vara ohyggligt felinställd vilket resulterade i ena riktiga kattskitar till svetsloppor). Då blev det en viss oönskad yta på sparklådan. Detta täcktes sedermera med "riktiga grejer" (bätte begagnad tjära som nämnda granne hade kvar från 80-talet) tillsammans med en "kvalitetspensel" (billig borste från ÖoB som användes vid husmålningen).

245 Inlägg
7 mars 2017
#75
ehedman skrev:
Läs nu väldigt noga. Om du upplever att bilen inte lever upp till din standard har du egentligen två val: sälj bilen eller åtgärda felen.
   Troligtvis har en tidigare ägare kapat bort (det mesta av) rosten och (hjälpligt) svetsat dit lite plåt med grannens MIG (som råkade vara ohyggligt felinställd vilket resulterade i ena riktiga kattskitar till svetsloppor). Då blev det en viss oönskad yta på sparklådan. Detta täcktes sedermera med "riktiga grejer" (bätte begagnad tjära som nämnda granne hade kvar från 80-talet) tillsammans med en "kvalitetspensel" (billig borste från ÖoB som användes vid husmålningen).

Hahaha! Klockrent...

Svetsare
1 209 Inlägg
7 mars 2017
#76
Wheel_Spin skrev:
ehedman skrev:
Läs nu väldigt noga. Om du upplever att bilen inte lever upp till din standard har du egentligen två val: sälj bilen eller åtgärda felen.
   Troligtvis har en tidigare ägare kapat bort (det mesta av) rosten och (hjälpligt) svetsat dit lite plåt med grannens MIG (som råkade vara ohyggligt felinställd vilket resulterade i ena riktiga kattskitar till svetsloppor). Då blev det en viss oönskad yta på sparklådan. Detta täcktes sedermera med "riktiga grejer" (bätte begagnad tjära som nämnda granne hade kvar från 80-talet) tillsammans med en "kvalitetspensel" (billig borste från ÖoB som användes vid husmålningen).

Hahaha! Klockrent...

Haha du hann före mig me en liknande tanke.
Men ja ork int hehe.

Men är ju en humor tråd ändå.

Bmw:n gav ja 14 för med stora hål i golvet men inget bes bryr sig om 3 året ja har bes den nu. Finns rost fläckar lite över allt om man letar nog men rosten är inget ja är rädd för däremot har den kostat en ofantligt massa på allting annat som tar död på en bil före rosten.

Ja har dock köpt en Volvo 144 för 500 spänn som va helt fri från rost, bes å skattad för livet.  Dock sålde ja den dum som ja va.

(Bara fantasin sätter gränserna)

245 Inlägg
7 mars 2017
#77
Tyfors skrev:
Wheel_Spin skrev:
ehedman skrev:
Läs nu väldigt noga. Om du upplever att bilen inte lever upp till din standard har du egentligen två val: sälj bilen eller åtgärda felen.
   Troligtvis har en tidigare ägare kapat bort (det mesta av) rosten och (hjälpligt) svetsat dit lite plåt med grannens MIG (som råkade vara ohyggligt felinställd vilket resulterade i ena riktiga kattskitar till svetsloppor). Då blev det en viss oönskad yta på sparklådan. Detta täcktes sedermera med "riktiga grejer" (bätte begagnad tjära som nämnda granne hade kvar från 80-talet) tillsammans med en "kvalitetspensel" (billig borste från ÖoB som användes vid husmålningen).

Hahaha! Klockrent...

Haha du hann före mig me en liknande tanke.
Men ja ork int hehe.

Men är ju en humor tråd ändå.

Bmw:n gav ja 14 för med stora hål i golvet men inget bes bryr sig om 3 året ja har bes den nu. Finns rost fläckar lite över allt om man letar nog men rosten är inget ja är rädd för däremot har den kostat en ofantligt massa på allting annat som tar död på en bil före rosten.

Ja har dock köpt en Volvo 144 för 500 spänn som va helt fri från rost, bes å skattad för livet.  Dock sålde ja den dum som ja va.

500 spänn?
Haha, låter som ett klipp.. Vad hade du för motor i den? smile
Om det satt överväxel i den, o du sålde den, blir jag inte glad på dig wink

Svetsare
1 209 Inlägg
7 mars 2017
#78
Wheel_Spin skrev:
Tyfors skrev:
Wheel_Spin skrev:

Hahaha! Klockrent...

Haha du hann före mig me en liknande tanke.
Men ja ork int hehe.

Men är ju en humor tråd ändå.

Bmw:n gav ja 14 för med stora hål i golvet men inget bes bryr sig om 3 året ja har bes den nu. Finns rost fläckar lite över allt om man letar nog men rosten är inget ja är rädd för däremot har den kostat en ofantligt massa på allting annat som tar död på en bil före rosten.

Ja har dock köpt en Volvo 144 för 500 spänn som va helt fri från rost, bes å skattad för livet.  Dock sålde ja den dum som ja va.

500 spänn?
Haha, låter som ett klipp.. Vad hade du för motor i den? smile
Om det satt överväxel i den, o du sålde den, blir jag inte glad på dig wink

Va en lätt trimma B20 gick hur bra som helst men törstig.
Va tyvärr bara 4vxl med långa spaken.
Den va otroligt fräsch för den summan dock 2 färgad mörkblå fram å från bak dörrarna å bakåt va den grå.

Men att hitta en bil för dom pengarna gen i samma skick är väl tekniskt sett omöjligt men under kan ju hända smile

(Bara fantasin sätter gränserna)

6 690 Inlägg
7 mars 2017
#79
Du kan vända på det.. det tog 20 år innan den fick anmärkning på rostiga sparklådor.
fast du härjar ju som om din bil ska rosta hål i sparklådorna efter 20min.

Dessutom rostar mer eller mindre alla bilar, jo även de i kiruna YTROSTAR men sen händer det inte så mycket mer. Jo de rostar hål i också förutom att det lär ta 20 år till.
Så när bilen är 40 år gammal så kanske de ska oroa sig för att en sparklåda eller stänkskärm går hål i.

första bilen är bäst, finast och ska leva med en hela livet
eller näe, så gick det inte till.
Jag köpte en volvo 340 för 2000kr, rostlagade, renoverade bromsar och köpte massa onödiga lullul saker för att kosta på bilen ca 10000kr i rep
sålde den sen efter 50 mil för 3000kr

VÄRT.

kör tills besiktningen säger nej, lägg undan 1-2000kr månaden och köp en fin(are) bil nästa år istället.

De/Dem

7 674 Inlägg
7 mars 2017
#80
I o f s mycket roande tråd.
Men jag tror hen driver med oss och avsiktligt provocerar oss.
Hen utger sig för att vara ung utomlandsfödd kvinna med färskt körkort.
Tror Avital är en medelålders man som vill få invandrade unga kvinnor att framstå som mindre vetande, rent av dumma.
För ingen människa kan väl, vid fullt medvetande, vara så korkad att hen inte för länge sedan givit upp.
Avital skriver ju en mycket god svenska, så jag tror att någon fejkar för att få unga invandrade kvinnor att framstå som imbicilla.
Knappast någon utomlandsfödd som behärskar svenska språket så bra.
Många "svenskar" uttrycker sig inte så väl som Avital.
Kanske tråden bör raderas med tanke på att den, för mig, framstår som invandrarfientlig.

Vad tycke ni andra?


Sök