Bilen skakar, orsak?

Johanstenis
6 mars 2017 · 1 Inlägg

Hej min bil har börjat skaka när man kör. Den skakar inte när den står stilla utan bara när den rullar och ju fortare den rullar desto fortare skakar den så det borde ju vara något med hjulen och man känner att det är på högra sidan den skakar. Det bara började från ingenstans så det är inga nybalanserade däck.

Vad kan vara orsaken? Kan det vara någon vikt som lossnat från hjulet? smile

Det är en Peugeot 206 gti årsmodell 01.

Mxrtin
6 mars 2017 · 176 Inlägg

Prova balansera framhjulen och se om det hjälper, annars kan du prova göra en framvagnsinställning

Djo
6 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Kört i djupare snö ? kanske is i en fälg fick jag på v70in trodde jag skulle skaka av vägen pga en så enkel sak.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Skogsnissen
6 mars 2017 · 62 Inlägg

Sorry om jag tar din fråga här men har ungefär samma problem med 940in.
Men vet att luft rymmer från höger framdäck och man får pumpa 2 gånger i månaden. Men annars brukar den skaka vid stilla stående oxå... ? Man får gasa lite ibland för att hålla den igång, annars kan han stängas av. Tror dock det är bränslefiltret som ger motorn för lite bränsle.. eller vad tror ni?

Volvo 744 GL "ODD Annorlunda" (1990)
Volvo 940 Classic "Trafikledning" (1998)
Evildan
6 mars 2017 ·

Johanstenis skrev:
Hej min bil har börjat skaka när man kör. Den skakar inte när den står stilla utan bara när den rullar och ju fortare den rullar desto fortare skakar den så det borde ju vara något med hjulen och man känner att det är på högra sidan den skakar. Det bara började från ingenstans så det är inga nybalanserade däck.

Vad kan vara orsaken? Kan det vara någon vikt som lossnat från hjulet? smile

Det är en Peugeot 206 gti årsmodell 01.

Titta om du kan se en renare yta där någon vikt kan ha trillat bort, är det så åker du och balanserar.

Är så inte fallet undersöker du framdäcken efter bulor på däcksidan eller slitytan, du kan ha fått kordbrott.

Nästa steg: Är hjulen ditdragna?
Om så är går du vidare.

Greppa framhjulet klockan 9 och 3 sedan ruckar du och känner efter glapp samt lyssnar efter kluck.
Greppa igen fast kl 11 och 1 rucka igen och känn/lyssna efter glapp.
Har du inget glapp eller missljud tycker jag du bokar tid hos en bilverkstad som kan felsöka.

torsen
8 mars 2017 · 7 230 Inlägg

Är det endast ratten som skakar eller är det hela bilen?
Börjar skakningarna vid 70 - 80 km/t?
I s f kan det vara hjulbalanseringsrelaterat, som föreslås ovan i tråden.

Eller kommer skakningarna redan i låg fart?
Då kan det vara en drivaxel som är lös eller en drivknut som är slut.
Det senare brukar dock uppstå succesivt.
Vet inte om någon av drivaxlarna är längre än den andra och att den längre och delade drivaxelns stödlager som håller på att ge upp.

jaka54
8 mars 2017 · 5 714 Inlägg

Hej!
Allt de ovanstående sagt plus att du ska kolla att motorn sitter fast. Både motorkuddarna och de bak för växellådan.
Kolla också att motorn går jämnt. Om den inte gör det så finns det en luftläcka någonstans och den hittar du med hjälp av startgas.

Senast redigerat av jaka54 (8 mars 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang