"små MPV/SUV/Crossover" bilar med högre "insteg" ?

KenthIJ
16 mars 2017 · 1 465 Inlägg

Vad finns det för "små MPV/SUV/Crossover" bilar med högre "insteg" ?


typ...

VW Golf Sportsvan
Skoda Roomster
Skoda Yeti
KIA Venga
Nissan Note (före 2012/13)
Opel Meriva
Honda Jazz
Ford B max
Mercedes A klass 160
Toyota Verso    (finns väl en mindre än corolla)

Citroen C3 Picasso    (Vet inte hur kvaliteten är. har dålig erfarenhet av franska Renault men Citroen Berlingo/Peugeot Partner har ju iaf fått ganska bra kritik)

Dacia Sandero Stepway   (Dacia är ju vad jag förstår Renaults budget märke men dessa modeller har väl ändå fått ganska bra kritik. )

Dacia Duster Stepway   (Lite mer SUV över dessa)

Opel Mokka

Lista gärna här-

Senast redigerat av KenthIJ (19 mars 2017)

KenthIJ
17 mars 2017 · 1 465 Inlägg

Adderade några till listan ovan.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 mars 2017 · 17 483 Inlägg

Du tänkte nog på Toyota Yaris Verso. Ett höghus av rang.

http://teknikensvarld.se/provkorning-av … so-124063/

Yaris har en smula udda instrumentering med en digital hastighetsmätare. Den är riktigt bra! Jag släpper ut min gamla burk så du kan se ungefär hur denna ser ut inuti. Nedan i mina bilar. Den var gammal men sålde när den gått 27000 mil någonting. Rullar fortfarande i kvarteret men sålde pga manuell växellåda vilket jag hatar innerligt.

https://www1.garaget.org/archive/90/89434/395595/395595-3761924.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
17 mars 2017 ·

Är det Verso S TS tänker på?

https://www.garaget.org/?car=364403

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 mars 2017 · 17 483 Inlägg

Evildan skrev:
Är det Verso S TS tänker på?

https://www.garaget.org/?car=364403

Exfrun har en Avensis Verso. Den får det plats 5 ungar i. Plus de då. Men det är en gammal bil från -01 utan ESP och grejer. Men rymlig är den!

Ice climber är kul.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
17 mars 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:
Är det Verso S TS tänker på?

https://www.garaget.org/?car=364403

Exfrun har en Avensis Verso. Den får det plats 5 ungar i. Plus de då. Men det är en gammal bil från -01 utan ESP och grejer. Men rymlig är den!

Ice climber är kul.

Den jag menar är efterträdaren till Yaris Verso, heter numera Verso S.

Avensis Verso var en 7jävla bra taxi.

Ice Climber spelas...nu. smile

KenthIJ
17 mars 2017 · 1 465 Inlägg

Jo jag menade nog snarast Verso S.

Yaris verso verkar ju väldigt praktisk och bra om man behöver en "transportör" till kortare sträckor men det är inte vad jag funderar på för tillfället :-) och de slutade väl tillverkas för ganska länge sedan. Hittar bara ganska gamla sådana.

Avensis Verso letade jag efter när jag köpte VW Touranen för ett par år sedan men hittade ingen då. Hade nog passat oss bra. Vi hittade bara Verso Corolla då och den var något för liten till det vi skulle ha den till. (rullstolstransport och familjebil).


Det jag funderar/är nyfiken på nu (har ju lite olika ideer och infallsvinklar) är en lite mindre men praktisk och (drift)säker bil med lite högre/bekvämt insteg, gärna med bra motorvägsegenskaper och så driftsnål och miljövänlig som möjligt, till mig och frun. Bra kupevärme är ett plus

Presidento Of World
17 mars 2017 · 3 329 Inlägg

Jag skulle nog titta på Zafira ändå. Stor men känns som en vanlig kombi som inte drar spec mycket samtidigt bra komfort.. plocka bort sista raden med stolar så.. smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
17 mars 2017 · 1 465 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Jag skulle nog titta på Zafira ändå. Stor men känns som en vanlig kombi som inte drar spec mycket samtidigt bra komfort.. plocka bort sista raden med stolar så.. smile

Jo jag kollade dem när jag letade rullstolsfraktare och familjebil. Verkade bra men kanske onödigt stor till bara mig och frun ändå. Vi kollade ju lite på en Opel Meriva och den verkade ju ganska trevlig och bra men då letade vi ju efter en bil till dottern och hennes rullstol och då var Merivan lite för liten men... till mig och frun kanske.
Vad jag förstår så har Merivan gått ur produktion sen ett par år tillbaka och skall ersättas med en mer SUV aktig modell.

Är det stora nackdel att köpa en bilmodell som gått ur produktion ( gäller väl även Skoda Roomster?)

Presidento Of World
18 mars 2017 · 3 329 Inlägg

KenthIJ skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Jag skulle nog titta på Zafira ändå. Stor men känns som en vanlig kombi som inte drar spec mycket samtidigt bra komfort.. plocka bort sista raden med stolar så.. smile

Jo jag kollade dem när jag letade rullstolsfraktare och familjebil. Verkade bra men kanske onödigt stor till bara mig och frun ändå. Vi kollade ju lite på en Opel Meriva och den verkade ju ganska trevlig och bra men då letade vi ju efter en bil till dottern och hennes rullstol och då var Merivan lite för liten men... till mig och frun kanske.
Vad jag förstår så har Merivan gått ur produktion sen ett par år tillbaka och skall ersättas med en mer SUV aktig modell.

Är det stora nackdel att köpa en bilmodell som gått ur produktion ( gäller väl även Skoda Roomster?)

Nej inga nackdelar tycker jag iaf :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
18 mars 2017 · 1 465 Inlägg

Addade några till i förstainlägget. mer SUV/Crossover kanske och jag har en viss (kanske obefogad) misstro mot Franska bilar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang