5172
Sök

Generator problem?

543 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
Hallå!
Är inte så jävla kunnig med det här med bilar, men jag tror att min generator håller på att bli lite kass. Det är så att den ibland bara laddar 13.5V och ibland är den som vanligt ligger runt 14.10V nånting, den "svajjar" nå förjävligt. Sen idag när jag stängde av bilen, så lixom sjöng det till fram i motorrummet, och jag antar att det var generatorn som lät.
Är det nån som har någon kunskap av sånt som har lust att hjälpa till lite?
Tack på förhand!
/Schnüppen!
Senast redigerat av Snoppen (7 januari 2007)

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

FreddeK
7 januari 2007
tsta med att spänna remmen lite...om du inte redan gjort det?

543 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
Freddeponken skrev:
tsta med att spänna remmen lite...om du inte redan gjort det?

Nej det har jag inte gjort, kan ju somsagt inte överdrivet mkt. Kom hem för 10 min sen så det är ingen idé att väcka farsan och dra ut han nu smile Men är det någon större procedur att spänna den?

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

FreddeK
7 januari 2007
Nej det ska inte vara något märkvärdigt, borde vara någon mutter du skruvar på så spänns den automatiskt. vet dock ej hur det ser ut på din men på min bmw är det så....Kolla så att remmen är fräsch också! men vet dock ej om det är problemet men värt ett försök , det är ju gratis och gratis gillar vi ju! annars kanske den börjar ge upp och behöver kollas och mätas upp.

Lycka till! mvh Fredde

C20LET
1 041 Inlägg
7 januari 2007
det kan vara att rgulatorn som e slut nästanom vi ska snacka om hur den laddar, det kan bli så att den laddar för mycket så att syret från batteriet börjar koka o komma ut från ventilarna på själva batteriet, o det kan hända oxå att batteriet laddas inte alls o det e va jag gick igenom iveckan o då byte jag reglatorn då o det e två kontakter som har små fjäder bakom sig o de e gjorda av samma material som lamelen gjord av. det va då allt om den laddar för lite eller för mycket.

att det låter så kan det bero på kullagret som finns inuti den om det hörs lite surande, men låter det högt så e det så att antingen e remmen för hårt eller för löst spännt.

Så lycka till nu med det
MVH/Roddy

Vi tycker olika vet jag, that's it

21 761 Inlägg
7 januari 2007
Snoppen skrev:
Hallå!
Är inte så jävla kunnig med det här med bilar, men jag tror att min generator håller på att bli lite kass. Det är så att den ibland bara laddar 13.5V och ibland är den som vanligt ligger runt 14.10V nånting, den "svajjar" nå förjävligt. Sen idag när jag stängde av bilen, så lixom sjöng det till fram i motorrummet, och jag antar att det var generatorn som lät.
Är det nån som har någon kunskap av sånt som har lust att hjälpa till lite?
Tack på förhand!
/Schnüppen!

Vilket motorvarv var det när du mätte och hade du några strömförbrukare igång förutom halvljuset?

Precis som de andra skriver så är det bäst att kolla remmen först, hur fräsch den är och att den är tillräckligt spänd.

4 554 Inlägg
7 januari 2007
kolla kolen är dom på g att ta slut kan de nog bli konstigt

543 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
Tack för alla svar. Vaknade precis så ska dra med farsan ut nu så får vi se vad som händer!
Tack!

Sök