Köpråd bruksbil

caromania Forummoderator
1 april 2017 · 9 296 Inlägg

Forumet fylls av trådar med problemfyllda tyskar och sedan kommer någon enstaka tråd med en krånglande asiat, och direkt hugger någon på det torra betet och gör bort sig genom att hävda hur kassa dessa japanska bilar är. Allas åsikter är respekterade men vi ska inte fara med osanning. Japsen håller bättre och kostar mindre att äga. Så enkelt är det. Om sedan den personliga imagen inte håller för att ha en japanare på garageuppfarten så är väl kanske det värt de högre merkostnaderna en tysk betyder, om man nu mår bättre vill säga. (08-123 492 00)

Sedan hör det till sanningen, vilket jag tycker kan vara bra att höra från mig, att den generationen Accord TS har är den sämsta vad gäller kvalitet och teknik i förhållande till ålder. Fabrikerna som skruvade ihop dem låg i England och det var ingen vidare kvalitetskontroll på vad som lämnade bandet. Vi kan tacka samarbetet med Rover för det. Rover 620 var det betydligt högre kontroll på, så en Rover 620si från andra halvan av 90-talet är egentligen en betydligt bättre bil på alla plan även om vissa tekniska detaljer är äldre. Nyare generationer Accord är däremot byggda i Japan och håller generellt mycket högre kvalitet. (Edit: Med det sagt så ska jag även säga att en 90tals Accord fortfarande är bättre än det mesta, om nu någon skulle vilja missuppfatta och ge sig på ett taffligt försök att våldcitera mig.)

Jag läste Torsens inlägg och håller ganska mycket med. Att behålla bilen och ta hand om den är mest ekonomiskt. Tycker du den är trist så för all del, sälj den och köp en nyare Accord eller något annat som faller i smaken. Du lär inte bli besviken på hur nyare Accord är vad gäller komfort, pålitlighet, vägkänsla, motorteknik och kostnader jämfört med din gamla.

Saab: mycket bil för pengarna som redan konstaterats men risken för hål i plånboken är större än i en asiat.

Senast redigerat av caromania (1 april 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
vanwetter
1 april 2017 · 11 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Hade ett kort tag en Saab 9-5 3.0TiD. Den dieseln var helt sjukt pigg! Måste väl spöa Aero med hästlängder? Fast jag har hört att de är inte så driftsäkra. Men kul var den!

Hörde rykten om att den skulle ligga på 200hk+ men ströps ner till 170hk original för att inte piska Aero hehe.

Jokabsson
1 april 2017 · 1 177 Inlägg

caromania skrev:
Forumet fylls av trådar med problemfyllda tyskar och sedan kommer någon enstaka tråd med en krånglande asiat, och direkt hugger någon på det torra betet och gör bort sig genom att hävda hur kassa dessa japanska bilar är. Allas åsikter är respekterade men vi ska inte fara med osanning. Japsen håller bättre och kostar mindre att äga. Så enkelt är det. Om sedan den personliga imagen inte håller för att ha en japanare på garageuppfarten så är väl kanske det värt de högre merkostnaderna en tysk betyder, om man nu mår bättre vill säga. (08-123 492 00)

Sedan hör det till sanningen, vilket jag tycker kan vara bra att höra från mig, att den generationen Accord TS har är den sämsta vad gäller kvalitet och teknik i förhållande till ålder. Fabrikerna som skruvade ihop dem låg i England och det var ingen vidare kvalitetskontroll på vad som lämnade bandet. Vi kan tacka samarbetet med Rover för det. Rover 620 var det betydligt högre kontroll på, så en Rover 620si från andra halvan av 90-talet är egentligen en betydligt bättre bil på alla plan även om vissa tekniska detaljer är äldre. Nyare generationer Accord är däremot byggda i Japan och håller generellt mycket högre kvalitet. (Edit: Med det sagt så ska jag även säga att en 90tals Accord fortfarande är bättre än det mesta, om nu någon skulle vilja missuppfatta och ge sig på ett taffligt försök att våldcitera mig.)

Jag läste Torsens inlägg och håller ganska mycket med. Att behålla bilen och ta hand om den är mest ekonomiskt. Tycker du den är trist så för all del, sälj den och köp en nyare Accord eller något annat som faller i smaken. Du lär inte bli besviken på hur nyare Accord är vad gäller komfort, pålitlighet, vägkänsla, motorteknik och kostnader jämfört med din gamla.

Saab: mycket bil för pengarna som redan konstaterats men risken för hål i plånboken är större än i en asiat.

Ingen som sagt att japanska bilar är kassa?
Jag tycker tonen i denna tråden är ovanligt civiliserad trots delade åsikter. Väck inte den sovande draken!

Att du ser många trådar som handlar om felaktiga tyskar (exempelvis BMW och Audi), kan man ju spegla det till hur många som faktiskt kör tyskar inom forumet. Över 26 000 personer har en Bmw registrerad och runt 15 000 personer har en Audi. Exempelvis Toyota och Honda har 3600 användare vardera. Ska man börja räkna sannolikhet för att en felsökningstråd för Bmw då dyker upp, så är den mångfaldigt högre än sannolikheten för att en liknande tråd för Honda dyker upp. Och ändå hårddrar vi det till det extrema redan då. Sedan måste man undersöka enskilt fordon för vad som har hänt och varför. Att du slänger ett öga på forumet och ser "en jäkla massa skit" om tyska bilar säger kanske inte så mycket egentligen?


De flesta verkar vara ganska enade om att Saab 9-3 passar TS bra. Bra hållbarhet (rent generellt), ganska roliga att köra och fina att titta på. Vad gäller hållbarhet så varierar den extremt starkt beroende på vem/vilka som ägt bilen förut. Finns många idioter som kört sönder fina Hondor och Toyota också, men det är betydligt vanligare bland bilmärken som medför status i yngre kretsar. Jag tror stenhårt på att det alltid kommer bero på vem som ägt bilen mer än om den är tysk eller japansk. EDIT: undantag finns åt båda hållen.

Senast redigerat av Cracksoup (1 april 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
panda666
1 april 2017 · 4 250 Inlägg

Håller med för det mesta att det bankas något för jävligt på tyskarna, saab kan vara fina visst, kostar inte så mycket vid inköp, men jag står starkt för Mondeo st220 endå!
Svar på tidigare snubbe som sa att den är törstig: tycker det inte alls, som sagt farsan kanske betalar 1000kr i månaden på bränsle, och då kör han inte alls ekonomiskt, kör fram otbax till jobb o skit. Bilen håller bra ihop trots skitsnack att ford e skitbilar, han har bytt styrleder-generator osv och inget alvarligt problem har inträffat på dom 3-4 åren han ägt den, av de flesta tipsen som jag läst här så tycker jag forden borde vara på top3 minst av vad ts borde köpa, som sagt 4 dörrar med 220hk 6 växlad, inga turbos eller kamrem, och så kostar dom runt 25-40k beroende på skick/mil. det är verkligen svårslaget!

Tycker inte asiaterna håller så mycket bättre, om man läser runt lite så har tom asiaterna fel, dom är inte helt skottsäkra som det påstås, även om evildan gillar att posta sina reliabilty index sidor hela tiden:)  Ts får köpa asiatiskt för all del, men jag skulle nog rekommendera en mondeo st220 lätt för hen.  om ts ska ha nått piggt och roligt att köra dvs.

Evildan
1 april 2017 ·

panda666 skrev:
Håller med för det mesta att det bankas något för jävligt på tyskarna, saab kan vara fina visst, kostar inte så mycket vid inköp, men jag står starkt för Mondeo st220 endå!
Svar på tidigare snubbe som sa att den är törstig: tycker det inte alls, som sagt farsan kanske betalar 1000kr i månaden på bränsle, och då kör han inte alls ekonomiskt, kör fram otbax till jobb o skit. Bilen håller bra ihop trots skitsnack att ford e skitbilar, han har bytt styrleder-generator osv och inget alvarligt problem har inträffat på dom 3-4 åren han ägt den, av de flesta tipsen som jag läst här så tycker jag forden borde vara på top3 minst av vad ts borde köpa, som sagt 4 dörrar med 220hk 6 växlad, inga turbos eller kamrem, och så kostar dom runt 25-40k beroende på skick/mil. det är verkligen svårslaget!

Tycker inte asiaterna håller så mycket bättre, om man läser runt lite så har tom asiaterna fel, dom är inte helt skottsäkra som det påstås, även om evildan gillar att posta sina reliabilty index sidor hela tiden:)  Ts får köpa asiatiskt för all del, men jag skulle nog rekommendera en mondeo st220 lätt för hen.  om ts ska ha nått piggt och roligt att köra dvs.

Jag tankade förra månaden för 200kr.

panda666
1 april 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:
Håller med för det mesta att det bankas något för jävligt på tyskarna, saab kan vara fina visst, kostar inte så mycket vid inköp, men jag står starkt för Mondeo st220 endå!
Svar på tidigare snubbe som sa att den är törstig: tycker det inte alls, som sagt farsan kanske betalar 1000kr i månaden på bränsle, och då kör han inte alls ekonomiskt, kör fram otbax till jobb o skit. Bilen håller bra ihop trots skitsnack att ford e skitbilar, han har bytt styrleder-generator osv och inget alvarligt problem har inträffat på dom 3-4 åren han ägt den, av de flesta tipsen som jag läst här så tycker jag forden borde vara på top3 minst av vad ts borde köpa, som sagt 4 dörrar med 220hk 6 växlad, inga turbos eller kamrem, och så kostar dom runt 25-40k beroende på skick/mil. det är verkligen svårslaget!

Tycker inte asiaterna håller så mycket bättre, om man läser runt lite så har tom asiaterna fel, dom är inte helt skottsäkra som det påstås, även om evildan gillar att posta sina reliabilty index sidor hela tiden:)  Ts får köpa asiatiskt för all del, men jag skulle nog rekommendera en mondeo st220 lätt för hen.  om ts ska ha nått piggt och roligt att köra dvs.

Jag tankade förra månaden för 200kr.

din moppe?

Evildan
1 april 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:
Håller med för det mesta att det bankas något för jävligt på tyskarna, saab kan vara fina visst, kostar inte så mycket vid inköp, men jag står starkt för Mondeo st220 endå!
Svar på tidigare snubbe som sa att den är törstig: tycker det inte alls, som sagt farsan kanske betalar 1000kr i månaden på bränsle, och då kör han inte alls ekonomiskt, kör fram otbax till jobb o skit. Bilen håller bra ihop trots skitsnack att ford e skitbilar, han har bytt styrleder-generator osv och inget alvarligt problem har inträffat på dom 3-4 åren han ägt den, av de flesta tipsen som jag läst här så tycker jag forden borde vara på top3 minst av vad ts borde köpa, som sagt 4 dörrar med 220hk 6 växlad, inga turbos eller kamrem, och så kostar dom runt 25-40k beroende på skick/mil. det är verkligen svårslaget!

Tycker inte asiaterna håller så mycket bättre, om man läser runt lite så har tom asiaterna fel, dom är inte helt skottsäkra som det påstås, även om evildan gillar att posta sina reliabilty index sidor hela tiden:)  Ts får köpa asiatiskt för all del, men jag skulle nog rekommendera en mondeo st220 lätt för hen.  om ts ska ha nått piggt och roligt att köra dvs.

Jag tankade förra månaden för 200kr.

din moppe?

Personbilen jag använder till och från jobbet och skit.

Senast redigerat av Evildan (1 april 2017)

panda666
1 april 2017 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Jag tankade förra månaden för 200kr.

din moppe?

Personbilen jag använder till och från jobbet och skit.

gasbilen?  kör du den på bara gas?  eller pratar du om priusen?

xXSammy
1 april 2017 · 6 576 Inlägg

jag är ingen "snubbe" och att man tankar för 1000kr månaden är ointressant, är det 3 km till jobbet så går det inte åt så mycket bränsle.

Vill man prompt ha en V6a i Mondeo är 2.5an ett bättre val, inte lika törstigt och billigare att försäkra.
Oavsett om det är 2.5, 3.0 eller ST220 så lider samtidiga V6or av dålig vevaxeltätning mellan motor och låda, går även läck på framsidan av motorn vid bröstkåpan.

äger man en Mondeo V6 som inte fuktar/läcker motorolja så har man redan förbrukat sin tur och kommer aldrig vinna på en trisslott

De/Dem
caromania Forummoderator
1 april 2017 · 9 296 Inlägg

Cracksoup skrev:
Ingen som sagt att japanska bilar är kassa?
Jag tycker tonen i denna tråden är ovanligt civiliserad trots delade åsikter. Väck inte den sovande draken!

Att du ser många trådar som handlar om felaktiga tyskar (exempelvis BMW och Audi), kan man ju spegla det till hur många som faktiskt kör tyskar inom forumet. Över 26 000 personer har en Bmw registrerad och runt 15 000 personer har en Audi. Exempelvis Toyota och Honda har 3600 användare vardera. Ska man börja räkna sannolikhet för att en felsökningstråd för Bmw då dyker upp, så är den mångfaldigt högre än sannolikheten för att en liknande tråd för Honda dyker upp. Och ändå hårddrar vi det till det extrema redan då. Sedan måste man undersöka enskilt fordon för vad som har hänt och varför. Att du slänger ett öga på forumet och ser "en jäkla massa skit" om tyska bilar säger kanske inte så mycket egentligen?

Jahaaaa... Nu blev det lite misstolkning här märker jag. Statistiken har självklart inget med Garagets forum att göra. Och den sovande draken är väl just de som envist hävdar att tyska bilar generellt håller lika bra som japanska. Nu är det måhända vanskligt att generalisera utifrån tillverkarland, men jag gör det gärna ändå eftersom statistiken är solklar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
1 april 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:
Håller med för det mesta att det bankas något för jävligt på tyskarna, saab kan vara fina visst, kostar inte så mycket vid inköp, men jag står starkt för Mondeo st220 endå!
Svar på tidigare snubbe som sa att den är törstig: tycker det inte alls, som sagt farsan kanske betalar 1000kr i månaden på bränsle, och då kör han inte alls ekonomiskt, kör fram otbax till jobb o skit. Bilen håller bra ihop trots skitsnack att ford e skitbilar, han har bytt styrleder-generator osv och inget alvarligt problem har inträffat på dom 3-4 åren han ägt den, av de flesta tipsen som jag läst här så tycker jag forden borde vara på top3 minst av vad ts borde köpa, som sagt 4 dörrar med 220hk 6 växlad, inga turbos eller kamrem, och så kostar dom runt 25-40k beroende på skick/mil. det är verkligen svårslaget!

Tycker inte asiaterna håller så mycket bättre, om man läser runt lite så har tom asiaterna fel, dom är inte helt skottsäkra som det påstås, även om evildan gillar att posta sina reliabilty index sidor hela tiden:)  Ts får köpa asiatiskt för all del, men jag skulle nog rekommendera en mondeo st220 lätt för hen.  om ts ska ha nått piggt och roligt att köra dvs.

Jag tankade förra månaden för 200kr.

Jag tankade för 5000. sad

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
1 april 2017 · 9 296 Inlägg

xXSammy skrev:
jag är ingen "snubbe"

Är du ju visst:

panda666 skrev:
Svar på tidigare snubbe

Solklart! big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
1 april 2017 · 4 250 Inlägg

xXSammy skrev:
jag är ingen "snubbe" och att man tankar för 1000kr månaden är ointressant, är det 3 km till jobbet så går det inte åt så mycket bränsle.

Vill man prompt ha en V6a i Mondeo är 2.5an ett bättre val, inte lika törstigt och billigare att försäkra.
Oavsett om det är 2.5, 3.0 eller ST220 så lider samtidiga V6or av dålig vevaxeltätning mellan motor och låda, går även läck på framsidan av motorn vid bröstkåpan.

äger man en Mondeo V6 som inte fuktar/läcker motorolja så har man redan förbrukat sin tur och kommer aldrig vinna på en trisslott

bra positiv du va va? lika bra att ha den starkaste maskinen då hans är pigg, kamkedja osv, han har typ 12-15km till jobbet och det är mest stadskörning, han är 57 år och betalar 200kr i försäkring,  hjälper honom att serva bilen varje år så några motorproblem har han inte råkat ut för.  han jobbar 6 dar i veckan och använder bilfan varje dag så vi vet vad vi snackar om för förbrukning, st220 är inte så törstig som du så hemskt vill påstå att den är så tagga ner. och försäkring är också billig för att vara så stor motor.

it_mutt Avstängd
1 april 2017 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:

xXSammy skrev:
jag är ingen "snubbe" och att man tankar för 1000kr månaden är ointressant, är det 3 km till jobbet så går det inte åt så mycket bränsle.

Vill man prompt ha en V6a i Mondeo är 2.5an ett bättre val, inte lika törstigt och billigare att försäkra.
Oavsett om det är 2.5, 3.0 eller ST220 så lider samtidiga V6or av dålig vevaxeltätning mellan motor och låda, går även läck på framsidan av motorn vid bröstkåpan.

äger man en Mondeo V6 som inte fuktar/läcker motorolja så har man redan förbrukat sin tur och kommer aldrig vinna på en trisslott

bra positiv du va va? lika bra att ha den starkaste maskinen då hans är pigg, kamkedja osv, han har typ 12-15km till jobbet och det är mest stadskörning, han är 57 år och betalar 200kr i försäkring,  hjälper honom att serva bilen varje år så några motorproblem har han inte råkat ut för.  han jobbar 6 dar i veckan och använder bilfan varje dag så vi vet vad vi snackar om för förbrukning, st220 är inte så törstig som du så hemskt vill påstå att den är så tagga ner. och försäkring är också billig för att vara så stor motor.

Hur blev det relevant vad någon annan betalar i försäkring?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
1 april 2017 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:
Håller med för det mesta att det bankas något för jävligt på tyskarna, saab kan vara fina visst, kostar inte så mycket vid inköp, men jag står starkt för Mondeo st220 endå!
Svar på tidigare snubbe som sa att den är törstig: tycker det inte alls, som sagt farsan kanske betalar 1000kr i månaden på bränsle, och då kör han inte alls ekonomiskt, kör fram otbax till jobb o skit. Bilen håller bra ihop trots skitsnack att ford e skitbilar, han har bytt styrleder-generator osv och inget alvarligt problem har inträffat på dom 3-4 åren han ägt den, av de flesta tipsen som jag läst här så tycker jag forden borde vara på top3 minst av vad ts borde köpa, som sagt 4 dörrar med 220hk 6 växlad, inga turbos eller kamrem, och så kostar dom runt 25-40k beroende på skick/mil. det är verkligen svårslaget!

Tycker inte asiaterna håller så mycket bättre, om man läser runt lite så har tom asiaterna fel, dom är inte helt skottsäkra som det påstås, även om evildan gillar att posta sina reliabilty index sidor hela tiden:)  Ts får köpa asiatiskt för all del, men jag skulle nog rekommendera en mondeo st220 lätt för hen.  om ts ska ha nått piggt och roligt att köra dvs.

Jag tankade förra månaden för 200kr.

Jag tankade för 5000. sad

jag kör för de mesta motorväg varje dag fram o tbax till jobbet, landar oftast på runt 1100-1200 i månaden på bränsle kostnad, nu snackar vi om en gammal 530 02 där bara gudarna vet vad den gått igenom.

it_mutt Avstängd
1 april 2017 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:

Cracksoup skrev:
Ingen som sagt att japanska bilar är kassa?
Jag tycker tonen i denna tråden är ovanligt civiliserad trots delade åsikter. Väck inte den sovande draken!

Att du ser många trådar som handlar om felaktiga tyskar (exempelvis BMW och Audi), kan man ju spegla det till hur många som faktiskt kör tyskar inom forumet. Över 26 000 personer har en Bmw registrerad och runt 15 000 personer har en Audi. Exempelvis Toyota och Honda har 3600 användare vardera. Ska man börja räkna sannolikhet för att en felsökningstråd för Bmw då dyker upp, så är den mångfaldigt högre än sannolikheten för att en liknande tråd för Honda dyker upp. Och ändå hårddrar vi det till det extrema redan då. Sedan måste man undersöka enskilt fordon för vad som har hänt och varför. Att du slänger ett öga på forumet och ser "en jäkla massa skit" om tyska bilar säger kanske inte så mycket egentligen?

Jahaaaa... Nu blev det lite misstolkning här märker jag. Statistiken har självklart inget med Garagets forum att göra. Och den sovande draken är väl just de som envist hävdar att tyska bilar generellt håller lika bra som japanska. Nu är det måhända vanskligt att generalisera utifrån tillverkarland, men jag gör det gärna ändå eftersom statistiken är solklar.

Blev det? Eller det du skrev först gäller helt plötsligt inte längre?


caromania skrev:
Forumet fylls av trådar med problemfyllda tyskar och sedan kommer någon enstaka tråd med en krånglande asiat, och direkt hugger någon på det torra betet och gör bort sig genom att hävda hur kassa dessa japanska bilar är. [...]

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
trubbelturbo
1 april 2017 · 1 460 Inlägg

Köp en Toyota Corolla istället, gärna grå för då syns inte smutsen så tydligt. Tycker även du ska försöka hitta en med plåtfälgar så du inte börjar gråta ifall du skulle köra emot någon trottoarkant. Väldigt förnuftigt och vettigt val, i Sverige får man inte köra snabbare än 120 så välj minsta motorn. Då minskar även bränsleförbrukningen. Körglädje och komfort är inga mätbara parametrar därför ska du bortse ifrån dessa. Utseende likaså.

Gör en noggrann kalkyl där du räknar på drifts- och ägandekostnaderna och kolla pålitlighetsstatistik och välj bil efter det detta. Då får du enligt pappret den perfekta bilen för just dig.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
caromania Forummoderator
1 april 2017 · 9 296 Inlägg

it_mutt skrev:

caromania skrev:

Cracksoup skrev:
Ingen som sagt att japanska bilar är kassa?
Jag tycker tonen i denna tråden är ovanligt civiliserad trots delade åsikter. Väck inte den sovande draken!

Att du ser många trådar som handlar om felaktiga tyskar (exempelvis BMW och Audi), kan man ju spegla det till hur många som faktiskt kör tyskar inom forumet. Över 26 000 personer har en Bmw registrerad och runt 15 000 personer har en Audi. Exempelvis Toyota och Honda har 3600 användare vardera. Ska man börja räkna sannolikhet för att en felsökningstråd för Bmw då dyker upp, så är den mångfaldigt högre än sannolikheten för att en liknande tråd för Honda dyker upp. Och ändå hårddrar vi det till det extrema redan då. Sedan måste man undersöka enskilt fordon för vad som har hänt och varför. Att du slänger ett öga på forumet och ser "en jäkla massa skit" om tyska bilar säger kanske inte så mycket egentligen?

Jahaaaa... Nu blev det lite misstolkning här märker jag. Statistiken har självklart inget med Garagets forum att göra. Och den sovande draken är väl just de som envist hävdar att tyska bilar generellt håller lika bra som japanska. Nu är det måhända vanskligt att generalisera utifrån tillverkarland, men jag gör det gärna ändå eftersom statistiken är solklar.

Blev det? Eller det du skrev först gäller helt plötsligt inte längre?

caromania skrev:
Forumet fylls av trådar med problemfyllda tyskar och sedan kommer någon enstaka tråd med en krånglande asiat, och direkt hugger någon på det torra betet och gör bort sig genom att hävda hur kassa dessa japanska bilar är. [...]

Precis omvänt ja, men självklart skulle det misstolkas -två gånger.

Det huggs inte speciellt mycket i alla "Min BMW kokar"-trådar numera. Däremot skrivs det fortfarande saker i stil med "gubbarna på forumet kör vidare med "japanska bilar dör aldrig" "och liknande. Tack och lov har ju forumet nyligen städats på de värsta trollen som sänkte nivån i varenda eviga tråd. Kanske är det som Soppan skriver nu senare att  tonen ändå är ovanligt civiliserad. Som du ser så nämner exempelvis jag i min inledande post både Saab och Audi i positiv mening.

Att sedan forumet fylls av problemfyllda tyska bilar bör ju ha en viss koppling till den tydliga statistiken som ändå är solklar. De går ju trots allt sönder oftare. Eller hur?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
1 april 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:
din moppe?

Personbilen jag använder till och från jobbet och skit.

gasbilen?  kör du den på bara gas?  eller pratar du om priusen?

En gasbil tankas även den, att fylla med gas, bensin, diesel eller absolut miljöbov (E85) brukar just kallas att tanka.
Jag omformulerar mig för enkelhetens skull och samtidigt specifierar jag mig, jag har fyllt på drivmedel i mars månad för 197kr samt laddat 6.7kw = 10kr högt räknat.
Detta har tagit mig till och från jobbet "och skit" under hela mars månad.

Det relevanta är väl ändå hur långt jag eller din far har förflyttat sig i förhållande till drivmedelskostnaden?
Har jag 900 meter till arbetet och har abetat 14 dagar i mars samt kört 4km utöver arbetsresorna vilket ihopräknat blir 29.2km, är drivmedelskostnaden per mil 70.89kr! Men det är ändå billigt för det har bara kostat 207kr...
Förstår du nu?

Senast redigerat av Evildan (1 april 2017)

it_mutt Avstängd
1 april 2017 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:

it_mutt skrev:

caromania skrev:

Jahaaaa... Nu blev det lite misstolkning här märker jag. Statistiken har självklart inget med Garagets forum att göra. Och den sovande draken är väl just de som envist hävdar att tyska bilar generellt håller lika bra som japanska. Nu är det måhända vanskligt att generalisera utifrån tillverkarland, men jag gör det gärna ändå eftersom statistiken är solklar.

Blev det? Eller det du skrev först gäller helt plötsligt inte längre?

caromania skrev:
Forumet fylls av trådar med problemfyllda tyskar och sedan kommer någon enstaka tråd med en krånglande asiat, och direkt hugger någon på det torra betet och gör bort sig genom att hävda hur kassa dessa japanska bilar är. [...]

Precis omvänt ja, men självklart skulle det misstolkas -två gånger.

Det huggs inte speciellt mycket i alla "Min BMW kokar"-trådar numera. Däremot skrivs det fortfarande saker i stil med "gubbarna på forumet kör vidare med "japanska bilar dör aldrig" "och liknande. Tack och lov har ju forumet nyligen städats på de värsta trollen som sänkte nivån i varenda eviga tråd. Kanske är det som Soppan skriver nu senare att  tonen ändå är ovanligt civiliserad. Som du ser så nämner exempelvis jag i min inledande post både Saab och Audi i positiv mening.

Att sedan forumet fylls av problemfyllda tyska bilar bör ju ha en viss koppling till den tydliga statistiken som ändå är solklar. De går ju trots allt sönder oftare. Eller hur?

Det är alltså du som inte är tydlig nog.

Ja, och Cracksoup påpekade så tydligt varför det tveklöst finns fler trådar gällande "tyskar" än ex.vis Toyota här på forumet.

Jag har kört "tyskar" de senaste 10-15 åren, och nej, jag kan inte påstå att dessa har strulat mer än något annat "lands bilar". Det största problemet jag råkat ut för här är en bråkande tcu (efter 35.000 mil), ett kombiinstrument som gett upp (efter 28.000 mil) och en generator som gav upp efter 32.000 mil. Detta toppar då även "problemligan" om vi skulle inkludera den närmaste familjen och vännerna. Nåja, en brusten kamrem har varit ett större problem, men, det hade inget alls att göra med vilket land bilen kom ifrån. Däremot är min erfarenhet att elfel är galet vanligt på ex.vis Honda. Det är -min- erfarenhet (det innebär alltså att det inte är någon ide att du tjatar emot, det ändrar inte på min erfarenhet).

Statistik är alltid bra, men, statistik är just statistik. Och för att förtydliga;

En problemfylld audimotor är 3.2:an (tfsi). Vi behöver inte gå in på varför, men det är så. Den är tveklöst överrepresenterad. I statistik som "klumpar ihop" alla motorer (exempelvis) inom en modell, så är alltså inte statistiken vidare tillförlitlig om du istället planerar att köpa en 2.0tfsi (eller någon annan motor, det spelar liksom ingen roll för exemplets skull). Så länge problemmotorn finns med i "klumpen" får hela bilen dåligt värde för exempelvis "motorproblem". Det blir givetvis likadant för alla bilar/märken, men, det kan i förlängningen innebära att om "Bil A" sägs ha en genomsnittlig verkstadskostnad på 5000kr, relaterat till motorproblem, så skulle det mycket väl kunna vara att utan den problemförföljda motorn, skulle priset istället vara 2000kr. "Bil B" däremot, har ett genomsnitt på 3000kr, men där är "alla motorer" lika dåliga. Men, i den ihopklumpande statistiken ser alltså "Bil B" både bättre och billigare ut.

Det är alltså egentligen ganska ointressant vad ett märke har för problem "ihopklumpat" om man är intresserad av en viss specifik bil, men en specifik motor i. Ska jag ha en 1.8T är det givetvis HELT ointressant att (påhittad siffra) 75% av alla 3.2tfsi-motorer rasar.



Intressant att du drar upp troll. Det är inget annat, enligt mig, än trollande från vissa, i denna tråden aktiva personer, som så fort någon har problem med en ex.vis Audi (eller BMW...eller något annat som inte stavas...lets say... Toyota) kommer in och påpekar saker och ting i stil med "Ja...XXXX är ju kvalité som vi märker". Och här görs inte heller något urskiljande; det spelar ingen roll om det handlar om en 25 år gammal "Bil X" där bromsarna tar dåligt, eller en 5 år gammal "Bil X" som "låter lite konstigt efter man har bytt till vinterdäck".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang