Köpråd bruksbil

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2017 · 17 485 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Jag köpte en KIA av alla biljävlar... Inte för att brudar vid Sibylla folkas runt den eller för all del att grannen blir grön av avund. Utan för att de är bra helt enkelt.

Mina krav på ACC, automat begränsade utbudet men hittade en till slut. Det handlar ju att bli nöjd själv i första hand. Driftsäkerhet vs premium är inte riktigt samma sak längre. Man kan få en av dessa.

Ni som bara kör nya bilar har ingen aning om vad driftsäkerhet är, sitta och skryta om att er helt nya bil eller nästintill nya bil är driftsäker. Skojar ni? (Jag vet att ni inte gör det.) neutral

Nu har jag ju bara brukat en helt ny bil av vw, vilket faktiskt var skrot.

Men haft diverse av moderna bilar.  Just nu en 2010, och har lagt 0 kronor i reperationer hittills, får hoppas de håller i 3000 mil till.

Tror ändå majoriteten har kört gamla bilar någon gång i sitt liv. Bla jag, och jag anser att de inte är större driftsäkerhet om vi ska räkna antal reperationer när de blir lite äldre. smile 
Nästa bil hoppas jag blir fabriksny om jag klarar av att hålla fingrarna i styr.  Då miljöbil och snål utavhelvete.

Kör man gammal kvalitetsbil från tex Sverige så är det inte mycket pengar i reparationer(Pratar om bilar på rätt sida om 2000-strecket nu, 90-tal och bakåt alltså).

Hybridsmurfen skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Ni som bara kör nya bilar har ingen aning om vad driftsäkerhet är, sitta och skryta om att er helt nya bil eller nästintill nya bil är driftsäker. Skojar ni? (Jag vet att ni inte gör det.) neutral

Kia Magentis -05... Ny? big_smile
Se nedan.

Nja, det var faktiskt en rätt hög ålder för en Kia.

Körde den till verkstad dagen efter köp. De gjorde service och en koll. Den är som ny och jag förväntar mig en reparationskostnad på 0:-  åren som kommer. Minus service årligen då. Haft flera Hyndor (samma bil) och de fungerar utmärkt även i hög ålder.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
2 april 2017 ·

_Blue_Speed_ skrev:
Kör man gammal kvalitetsbil från tex Sverige så är det inte mycket pengar i reparationer(Pratar om bilar på rätt sida om 2000-strecket nu, 90-tal och bakåt alltså).

Vi vet alla att du tycker att nya bilar är skrot.   
Men om vi säger att vi har en helt ny bil kontra din 850 så blir ju ändå den nya bilen billigare rent driftsäkert jämfört med din pga garantin.

Om man har en gammal bil så får man stå för allt själv om de rasar, men på en bil med garanti lämnar man bara in den smile

Om vi tar min megane 2010 så är den inte dyrare att reparera jämfört med din bil när de gäller detaljer som bromssystem eller framvagnar.

caromania Forummoderator
2 april 2017 · 9 296 Inlägg

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Kör man gammal kvalitetsbil från tex Sverige så är det inte mycket pengar i reparationer(Pratar om bilar på rätt sida om 2000-strecket nu, 90-tal och bakåt alltså).

Vi vet alla att du tycker att nya bilar är skrot.   
Men om vi säger att vi har en helt ny bil kontra din 850 så blir ju ändå den nya bilen billigare rent driftsäkert jämfört med din pga garantin.

Om man har en gammal bil så får man stå för allt själv om de rasar, men på en bil med garanti lämnar man bara in den smile

Om vi tar min megane 2010 så är den inte dyrare att reparera jämfört med din bil när de gäller detaljer som bromssystem eller framvagnar.

Sedan, en viktig punkt måste även bli krocksäkerheten. En äldre bil, hur pålitlig, billig och lättmekad den än må vara är livsfarlig att smälla i. Men det har redan avhandlats i andra trådar där envisheten hos vissa användare inte rubbas oavsett bevis. Men men. En annan diskussion är det, även om den så att säga delar dilemma med trådarna där andra användare blundar för det där med vilka märken som överlag faktiskt håller bäst.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
2 april 2017 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Kör man gammal kvalitetsbil från tex Sverige så är det inte mycket pengar i reparationer(Pratar om bilar på rätt sida om 2000-strecket nu, 90-tal och bakåt alltså).

Vi vet alla att du tycker att nya bilar är skrot.   
Men om vi säger att vi har en helt ny bil kontra din 850 så blir ju ändå den nya bilen billigare rent driftsäkert jämfört med din pga garantin.

Om man har en gammal bil så får man stå för allt själv om de rasar, men på en bil med garanti lämnar man bara in den smile

Om vi tar min megane 2010 så är den inte dyrare att reparera jämfört med din bil när de gäller detaljer som bromssystem eller framvagnar.

Sedan, en viktig punkt måste även bli krocksäkerheten. En äldre bil, hur pålitlig, billig och lättmekad den än må vara är livsfarlig att smälla i. Men det har redan avhandlats i andra trådar där envisheten hos vissa användare inte rubbas oavsett bevis. Men men. En annan diskussion är det, även om den så att säga delar dilemma med trådarna där andra användare blundar för det där med vilka märken som överlag faktiskt håller bäst.

Vissa märken kanske håller bättre pga dom inte körs så jäkla hårt kanske, ta tex ett äldre par som kör sin toyota-nissan-honda eller whatever o dom kör den bara lugnt fram o tbax till sina ärenden, sen å andra sidan ett ungt par som kör typ bmw eller merca som kör hårdare och snabbare, visst kommer det gå sönder oftare?  Men har börjat faktiskt se lite oftare nu asiater(asiatiska märken) på vägarna, folk vill nuförtiden ha bara snåla bilar, ser sällan bilar som har större motorer där ute.

Muttley
2 april 2017 ·

caromania skrev:

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Kör man gammal kvalitetsbil från tex Sverige så är det inte mycket pengar i reparationer(Pratar om bilar på rätt sida om 2000-strecket nu, 90-tal och bakåt alltså).

Vi vet alla att du tycker att nya bilar är skrot.   
Men om vi säger att vi har en helt ny bil kontra din 850 så blir ju ändå den nya bilen billigare rent driftsäkert jämfört med din pga garantin.

Om man har en gammal bil så får man stå för allt själv om de rasar, men på en bil med garanti lämnar man bara in den smile

Om vi tar min megane 2010 så är den inte dyrare att reparera jämfört med din bil när de gäller detaljer som bromssystem eller framvagnar.

Sedan, en viktig punkt måste även bli krocksäkerheten. En äldre bil, hur pålitlig, billig och lättmekad den än må vara är livsfarlig att smälla i. Men det har redan avhandlats i andra trådar där envisheten hos vissa användare inte rubbas oavsett bevis. Men men. En annan diskussion är det, även om den så att säga delar dilemma med trådarna där andra användare blundar för det där med vilka märken som överlag faktiskt håller bäst.

Ja en 90 tals bil är absolut inte lika krocksäker som en 2017.  Materialet i bilarna blir svagare med åren dessutom smile

När min kom ut fick den toppoäng men den ligger inte som säkrast i sin klass idag.   De får man ju ändå acceptera.

Jag skulle aldrig köpa en gammal volvo eller valfritt märke från 90 talet igen för man prioriterar ju lite annorlunda när man tänker bränsle, säkerhet och garantier (driftsäkerhet)
Så roligt är de inte att skruva på gamla bilar heller tycker jag smile

Muttley
2 april 2017 ·

panda666 skrev:

caromania skrev:

Muttley skrev:

Vi vet alla att du tycker att nya bilar är skrot.   
Men om vi säger att vi har en helt ny bil kontra din 850 så blir ju ändå den nya bilen billigare rent driftsäkert jämfört med din pga garantin.

Om man har en gammal bil så får man stå för allt själv om de rasar, men på en bil med garanti lämnar man bara in den smile

Om vi tar min megane 2010 så är den inte dyrare att reparera jämfört med din bil när de gäller detaljer som bromssystem eller framvagnar.

Sedan, en viktig punkt måste även bli krocksäkerheten. En äldre bil, hur pålitlig, billig och lättmekad den än må vara är livsfarlig att smälla i. Men det har redan avhandlats i andra trådar där envisheten hos vissa användare inte rubbas oavsett bevis. Men men. En annan diskussion är det, även om den så att säga delar dilemma med trådarna där andra användare blundar för det där med vilka märken som överlag faktiskt håller bäst.

Vissa märken kanske håller bättre pga dom inte körs så jäkla hårt kanske, ta tex ett äldre par som kör sin toyota-nissan-honda eller whatever o dom kör den bara lugnt fram o tbax till sina ärenden, sen å andra sidan ett ungt par som kör typ bmw eller merca som kör hårdare och snabbare, visst kommer det gå sönder oftare? Men har börjat faktiskt se lite oftare nu asiater(asiatiska märken) på vägarna, folk vill nuförtiden ha bara snåla bilar, ser sällan bilar som har större motorer där ute.

Nu?   När jag tog körkort 2004 tror jag de var så var asiater väldigt vanligt, toyota sålde som tusan även då.
De är bra folk köper snåla bilar,  finns inga anledningar att ha bränslemonster om man bara kör till jobb eller gör vardagliga sysslor wink

Evildan
2 april 2017 ·

Muttley skrev:

panda666 skrev:

caromania skrev:
Sedan, en viktig punkt måste även bli krocksäkerheten. En äldre bil, hur pålitlig, billig och lättmekad den än må vara är livsfarlig att smälla i. Men det har redan avhandlats i andra trådar där envisheten hos vissa användare inte rubbas oavsett bevis. Men men. En annan diskussion är det, även om den så att säga delar dilemma med trådarna där andra användare blundar för det där med vilka märken som överlag faktiskt håller bäst.

Vissa märken kanske håller bättre pga dom inte körs så jäkla hårt kanske, ta tex ett äldre par som kör sin toyota-nissan-honda eller whatever o dom kör den bara lugnt fram o tbax till sina ärenden, sen å andra sidan ett ungt par som kör typ bmw eller merca som kör hårdare och snabbare, visst kommer det gå sönder oftare? Men har börjat faktiskt se lite oftare nu asiater(asiatiska märken) på vägarna, folk vill nuförtiden ha bara snåla bilar, ser sällan bilar som har större motorer där ute.

Nu?   När jag tog körkort 2004 tror jag de var så var asiater väldigt vanligt, toyota sålde som tusan även då.
De är bra folk köper snåla bilar,  finns inga anledningar att ha bränslemonster om man bara kör till jobb eller gör vardagliga sysslor wink

Korr: orkar inte dra samma om och om och om igen.

Senast redigerat av Evildan (2 april 2017)

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
2 april 2017 · 1 128 Inlägg

it_mutt skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Kör man gammal kvalitetsbil från tex Sverige så är det inte mycket pengar i reparationer(Pratar om bilar på rätt sida om 2000-strecket nu, 90-tal och bakåt alltså).

För sakens skull; dra lite reservdelspriser. Bromsok, Generator osv. Och nej...inte "det hittar man på skroten för 100kr, utan nypriser)

Dessa saker kan kosta om man köper på fel ställe men har man lite koll så vet man att det går att få tag på rätt billigt.

Hybridsmurfen skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:
Nu har jag ju bara brukat en helt ny bil av vw, vilket faktiskt var skrot.

Men haft diverse av moderna bilar.  Just nu en 2010, och har lagt 0 kronor i reperationer hittills, får hoppas de håller i 3000 mil till.

Tror ändå majoriteten har kört gamla bilar någon gång i sitt liv. Bla jag, och jag anser att de inte är större driftsäkerhet om vi ska räkna antal reperationer när de blir lite äldre. smile 
Nästa bil hoppas jag blir fabriksny om jag klarar av att hålla fingrarna i styr.  Då miljöbil och snål utavhelvete.

Kör man gammal kvalitetsbil från tex Sverige så är det inte mycket pengar i reparationer(Pratar om bilar på rätt sida om 2000-strecket nu, 90-tal och bakåt alltså).

Hybridsmurfen skrev:
Kia Magentis -05... Ny? big_smile
Se nedan.

Nja, det var faktiskt en rätt hög ålder för en Kia.

Körde den till verkstad dagen efter köp. De gjorde service och en koll. Den är som ny och jag förväntar mig en reparationskostnad på 0:-  åren som kommer. Minus service årligen då. Haft flera Hyndor (samma bil) och de fungerar utmärkt även i hög ålder.

Låter bra det, men antar att miltalet inte är speciellt högt för tillfället?

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Kör man gammal kvalitetsbil från tex Sverige så är det inte mycket pengar i reparationer(Pratar om bilar på rätt sida om 2000-strecket nu, 90-tal och bakåt alltså).

Vi vet alla att du tycker att nya bilar är skrot.   
Men om vi säger att vi har en helt ny bil kontra din 850 så blir ju ändå den nya bilen billigare rent driftsäkert jämfört med din pga garantin.

Om man har en gammal bil så får man stå för allt själv om de rasar, men på en bil med garanti lämnar man bara in den smile

Om vi tar min megane 2010 så är den inte dyrare att reparera jämfört med din bil när de gäller detaljer som bromssystem eller framvagnar.

Kom ihåg att en ny bil kostar en del att köpa, att det skulle bli en ekonomisk vinning för mig att köpa en helt ny bil är tveksamt...

caromania skrev:

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Kör man gammal kvalitetsbil från tex Sverige så är det inte mycket pengar i reparationer(Pratar om bilar på rätt sida om 2000-strecket nu, 90-tal och bakåt alltså).

Vi vet alla att du tycker att nya bilar är skrot.   
Men om vi säger att vi har en helt ny bil kontra din 850 så blir ju ändå den nya bilen billigare rent driftsäkert jämfört med din pga garantin.

Om man har en gammal bil så får man stå för allt själv om de rasar, men på en bil med garanti lämnar man bara in den smile

Om vi tar min megane 2010 så är den inte dyrare att reparera jämfört med din bil när de gäller detaljer som bromssystem eller framvagnar.

Sedan, en viktig punkt måste även bli krocksäkerheten. En äldre bil, hur pålitlig, billig och lättmekad den än må vara är livsfarlig att smälla i. Men det har redan avhandlats i andra trådar där envisheten hos vissa användare inte rubbas oavsett bevis. Men men. En annan diskussion är det, även om den så att säga delar dilemma med trådarna där andra användare blundar för det där med vilka märken som överlag faktiskt håller bäst.

Där ligger gamla asiatiska bilar bra till.

Nöjeskör närproducerat
xXSammy
2 april 2017 · 6 576 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Kom ihåg att en ny bil kostar en del att köpa, att det skulle bli en ekonomisk vinning för mig att köpa en helt ny bil är tveksamt...

Kom ihåg att våra kära politiker strutar fullständigt i vad de kostar och köper man nyare bilar får man köra (nästan) vart som helst också (y)

De/Dem
panda666
2 april 2017 · 4 250 Inlägg

Synd att det inte görs så många rwd bilar då, asiater inkluderat, skulle passa på att byta märke då kanske, men vill helst inte ha nått annat än rwd, klart roligast för mig. Skulle lätt ha köpt nått kia eller toyota ifall det var rwd. 4 dörrars sedan dvs;) runt 200.000

caromania Forummoderator
2 april 2017 · 9 296 Inlägg

caromania skrev:
Sedan, en viktig punkt måste även bli krocksäkerheten. En äldre bil, hur pålitlig, billig och lättmekad den än må vara är livsfarlig att smälla i.

_Blue_Speed_ skrev:
Där ligger gamla asiatiska bilar bra till.

ja fyfan, smälla i en liten Nissan Micra från 80talet är nog ingen höjdare. Fast det är ingen skillnad med andra märken, även en stor Volvo med 25 år på nacken är fullständigt kass att smälla i. Men det där vet du redan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
2 april 2017 ·

_Blue_Speed_ skrev:
Kom ihåg att en ny bil kostar en del att köpa, att det skulle bli en ekonomisk vinning för mig att köpa en helt ny bil är tveksamt...

Jag räknade på min förre s70 jämfört med en helt ny bil, tror de var mot kia eller hyundai.   Med full finans minus insats så har jag för mig att man gick plus på den nya bilen förutsatt att s70n skulle hålla utan någon form av reperation, inkl förslitninsdetaljer.   

Så mycket gör bränslet, plus att man får en säkrare bil.

Men man måste ju ha ekonomi för att få lösa ett lån till en vettig ränta för de ska löna sig såklart.


Ang att köpa reservdelar så skall man ju ändå jämföra på märkes eller liknande.

Måste inflika att renault är billigare att byta kamrem på än mekonomen   (alltså volvos mekaniker)  de måste jag ge en stor eloge för.

caromania Forummoderator
2 april 2017 · 9 296 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Kom ihåg att en ny bil kostar en del att köpa, att det skulle bli en ekonomisk vinning för mig att köpa en helt ny bil är tveksamt...

Nej det lönar sig knappast ekonomiskt att köpa en fabriksny bil. Möjligtvis om man sedan behåller den resten av livet, men då missar man ju liksom poängen med en ny bil.

Däremot skulle du definitivt tjäna en hel del på att byta till något nyare för de där 40.000 som tråden handlar om. Du skulle få en bil som är säkrare, billigare i drift och förmodligen skulle det även innefatta andra fördelar som mer bekväm och även mer pålitlig. Emellertid, eftersom du trivs bra med din Volvo så det är ju egentligen bara att behålla den. Det viktiga är väl att du är medveten om att den är så pass osäker som den är.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
2 april 2017 · 10 388 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

it_mutt skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Kör man gammal kvalitetsbil från tex Sverige så är det inte mycket pengar i reparationer(Pratar om bilar på rätt sida om 2000-strecket nu, 90-tal och bakåt alltså).

För sakens skull; dra lite reservdelspriser. Bromsok, Generator osv. Och nej...inte "det hittar man på skroten för 100kr, utan nypriser)

Dessa saker kan kosta om man köper på fel ställe men har man lite koll så vet man att det går att få tag på rätt billigt.

Vilket alldeles ypperligt ickesvar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
2 april 2017 · 1 128 Inlägg

caromania skrev:

caromania skrev:
Sedan, en viktig punkt måste även bli krocksäkerheten. En äldre bil, hur pålitlig, billig och lättmekad den än må vara är livsfarlig att smälla i.

_Blue_Speed_ skrev:
Där ligger gamla asiatiska bilar bra till.

ja fyfan, smälla i en liten Nissan Micra från 80talet är nog ingen höjdare. Fast det är ingen skillnad med andra märken, även en stor Volvo med 25 år på nacken är fullständigt kass att smälla i. Men det där vet du redan.

Nej, sån skit ska man hålla sig undan faktiskt.

240, 740, 940 och 850 fanns som årsmodell -92. Alla bättre än Nissan Micra och de flesta bilar från samma tid iaf...

Minst kass av dessa är såklart den moderna 850in, står sig bra än idag vill jag säga om vi lägger ner Volvohatet för en sekund.

Nöjeskör närproducerat
caromania Forummoderator
2 april 2017 · 9 296 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

caromania skrev:

caromania skrev:
Sedan, en viktig punkt måste även bli krocksäkerheten. En äldre bil, hur pålitlig, billig och lättmekad den än må vara är livsfarlig att smälla i.

_Blue_Speed_ skrev:
Där ligger gamla asiatiska bilar bra till.

ja fyfan, smälla i en liten Nissan Micra från 80talet är nog ingen höjdare. Fast det är ingen skillnad med andra märken, även en stor Volvo med 25 år på nacken är fullständigt kass att smälla i. Men det där vet du redan.

Nej, sån skit ska man hålla sig undan faktiskt.

240, 740, 940 och 850 fanns som årsmodell -92. Alla bättre än Nissan Micra och de flesta bilar från samma tid iaf...

Minst kass av dessa är såklart den moderna 850in, står sig bra än idag vill jag säga om vi lägger ner Volvohatet för en sekund.

Nej det gör den inte. Den är kass.
Notering: Jag har aldrig hatat Volvo.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
2 april 2017 · 4 250 Inlägg

skulle vara intressant att veta vad som händer ifall jag smäller en micra 2017/prius med min e39^^känns som att bmwn är mycket mer vällbyggd.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
2 april 2017 · 1 128 Inlägg

caromania skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Kom ihåg att en ny bil kostar en del att köpa, att det skulle bli en ekonomisk vinning för mig att köpa en helt ny bil är tveksamt...

Nej det lönar sig knappast ekonomiskt att köpa en fabriksny bil. Möjligtvis om man sedan behåller den resten av livet, men då missar man ju liksom poängen med en ny bil.

Däremot skulle du definitivt tjäna en hel del på att byta till något nyare för de där 40.000 som tråden handlar om. Du skulle få en bil som är säkrare, billigare i drift och förmodligen skulle det även innefatta andra fördelar som mer bekväm och även mer pålitlig. Emellertid, eftersom du trivs bra med din Volvo så det är ju egentligen bara att behålla den. Det viktiga är väl att du är medveten om att den är så pass osäker som den är.

Absolut, skulle nog kunna få en säkrare som drar mindre bränsle om jag vill. Men bekvämare och pålitligare, nja. För ärligt talat, enligt mitt personliga tyckande så har inte billiga asiatiska träbänkar mycket att hämta mot ett par riktiga Volvosäten.

Pålitlig har den också varit hittills under alla år jag haft den, skulle inte ha kvar en skitbil som rasar stup i kvarten.

Jag är medveten om att det är en livsfarlig bil men jag väljer nog att behålla den trots detta.

Nöjeskör närproducerat
caromania Forummoderator
2 april 2017 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:
skulle vara intressant att veta vad som händer ifall jag smäller en micra 2017/prius med min e39^^känns som att bmwn är mycket mer vällbyggd.

Jag tror du skulle bli väldigt förvånad. Och med det sagt hoppas vi det inte inträffar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2017 · 17 485 Inlägg

Hittade bara en jämförelse mellan Volvo 945 och en Renault.
https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang