Strul med luft efter bromsoksbyte 9-5 Aero-00

Goethe
30 mars 2017 · 14 Inlägg

Bytte bromsok höger fram på min tjejs aero från 00.
Beställde först ett bromsok men efter montering läckte den vid kolven, fick ett nytt från säljaren och detta höll tätt. Jag drog ett skruvtving på bromsslangen för att undvika bromsvätska på hela gårdsplanen i väntan på nya oket.
Nu är allt monterat men jag har ett jäkla problem med att det är luft i systemet. Har luftat ordentligt på samtliga ok men får inte ut någon luft, kör med en luftman. Inget läckage dock så det är inte det.
Kan något suspekt hänt när jag klämde åt bromsröret? Några vanliga problem vi luftning på 9-5?
Jag har bytt många bromsok och rör i mina dagar så det är inte att jag är helt skadad när det kommer till luftning osv.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 mars 2017 · 4 917 Inlägg

Hur märker du att det är luft i systemet?
På din beskrivning så verkar den nya kolven ligga illa till fast den är tät..
Märks det någon åverkan där du klämde åt med skruvtvingen?
Annars kan man ju tänka sig att det är felet..

Senast redigerat av bowlinggreppet (30 mars 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
30 mars 2017 · 5 656 Inlägg

Hej!
Hur luftade du? Med sug eller tryck?
Att sätta på en slang på nippeln och suga (med ex Biltemas grejer) funkar inte speciellt bra då luft kommer in via  gängorna till nippeln , vilket också ger dålig sugverkan.
Bättre är att trycksätta via ett däck till bromsbehållarens lock eller på annat sätt trycksätta bromsvätskebehållaren.

Xebers76
30 mars 2017 · 2 246 Inlägg

Först har du skrivit att du klämde slangen, det ska man inte göra, dem brister invändigt, sen hade du skrivit att du klämde röret, det är ännu värre för det expanderar inte ut igen. När man inte vill att det ska läcka bromsvätska vid mekaniska jobb så sätter man en planka mellan stol och bromspedal så att den trycks ner ca 3 cm, då rinner det inget. Ang luftning, vilket symptom är det som får dig att misstänka mer luft i systemet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang