Motorbyte (Vad gäller?)

NiwiTV
5 april 2017 · 2 Inlägg

Hej!

Tänkte byta motor i min Honda Prelude -92. Är lite osäker på vad som gäller dock.

Har läst den långa stickyn om motorbyte men tycker ändå det är oklart vad som gäller då den är importerad.

Den är reggad i utlandet före 1993-01-01
men reggad i Sverige först 2004.

Någon kunnig som kan säga ungefär vad som gäller? Tanken är om möjligt att sätta in en SAAB AERO. Om detta inte går/är olagligt så blir det en H22A (om nu ens detta är lagligt).

Reg nr: WJM104 om det hjälper

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Daniel

ehedman
5 april 2017 · 1 966 Inlägg

Enklast är nog om du hör med besgubben.
Hittade inte någon Honda överhuvudtaget i listan för tillåten effektökning, således är det 20% effektökning och 10% vridmomentökning som gäller om nu inte bilen råkar var reggad som ett ombyggt fordon.

Förutsatt att du har H23A1:
160+20%=192 hk
212+10%=233 Nm

En B235R (aero) har följande spec:
250 hk = 56% ökning
350 Nm = 65% ökning

En H22A (Si vtec) har följande spec:
197 hk = 23% ökning
219 Nm = 3% ökning

Hoppas det ger någon klarhet..

Senast redigerat av ehedman (5 april 2017)

NiwiTV
17 april 2017 · 2 Inlägg

ehedman skrev:
således är det 20% effektökning och 10% vridmomentökning som gäller om nu inte bilen råkar var reggad som ett ombyggt fordon.

Först och främst tack för ett svar!

15kW/100kg tjänstevikt är väl också tillåtet om jag inte minns fel?

Vikt: 1360
Tillåten effektökning: 15kW/100kg

Uträkning: 15*13.6 = 204 kW = 274 HK

Borde inte då B235R vara okej?

/Daniel

amazinjoey
17 april 2017 · 1 139 Inlägg

NiwiTV skrev:

ehedman skrev:
således är det 20% effektökning och 10% vridmomentökning som gäller om nu inte bilen råkar var reggad som ett ombyggt fordon.

Först och främst tack för ett svar!

15kW/100kg tjänstevikt är väl också tillåtet om jag inte minns fel?

Vikt: 1360
Tillåten effektökning: 15kW/100kg

Uträkning: 15*13.6 = 204 kW = 274 HK

Borde inte då B235R vara okej?

/Daniel

Kör på B235E programvara så borde de nog vara okey , de ligger på 185hk sedan kan du byta tbx programvaran till b235r och få ut hela motorstyrkan

it_mutt Avstängd
17 april 2017 · 10 388 Inlägg

NiwiTV skrev:

ehedman skrev:
således är det 20% effektökning och 10% vridmomentökning som gäller om nu inte bilen råkar var reggad som ett ombyggt fordon.

Först och främst tack för ett svar!

15kW/100kg tjänstevikt är väl också tillåtet om jag inte minns fel?

Vikt: 1360
Tillåten effektökning: 15kW/100kg

Uträkning: 15*13.6 = 204 kW = 274 HK

Borde inte då B235R vara okej?

/Daniel

Inte per automatik. Det är inte alla som får det godkänt. Det ät "max" (kan vi säga för att göra det enkelt)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ehedman
18 april 2017 · 1 966 Inlägg

NiwiTV skrev:

ehedman skrev:
således är det 20% effektökning och 10% vridmomentökning som gäller om nu inte bilen råkar var reggad som ett ombyggt fordon.

Först och främst tack för ett svar!

15kW/100kg tjänstevikt är väl också tillåtet om jag inte minns fel?

Vikt: 1360
Tillåten effektökning: 15kW/100kg

Uträkning: 15*13.6 = 204 kW = 274 HK

Borde inte då B235R vara okej?

/Daniel

Ja och nej. Det förutsätter att du har ett ombyggt fordon med för effekten godtagbar konstruktion.

Nyttig läsning: http://sfro.com/bil/avgasregler-mm

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 april 2017 · 13 736 Inlägg

alltså ärligt varför i hela ska du montera en äklig saab motor?  häng i en Bra honda motor med Vtec och en snurra..montera bort snurran vid besiktningen och det finns inte en besiktning som kommer kunna göra något...   för helt ärligt är det dumnt att ta bort en bra motor för att stoppa i en problem motor.

Finns så otroligt mycket roligt till honda motorerna.  istora drag passar dom flesta hondamotorerna mellan olika bilar och karosser..   600hk med rätt små medel är ingen omöjlighet med dessa motorer..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
rcy
18 april 2017 · 1 705 Inlägg

Growe skrev:
alltså ärligt varför i hela ska du montera en äklig saab motor?  häng i en Bra honda motor med Vtec och en snurra..montera bort snurran vid besiktningen och det finns inte en besiktning som kommer kunna göra något...   för helt ärligt är det dumnt att ta bort en bra motor för att stoppa i en problem motor.

Vad är det för problem med B235R?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 april 2017 · 13 736 Inlägg

rcy skrev:

Growe skrev:
alltså ärligt varför i hela ska du montera en äklig saab motor?  häng i en Bra honda motor med Vtec och en snurra..montera bort snurran vid besiktningen och det finns inte en besiktning som kommer kunna göra något...   för helt ärligt är det dumnt att ta bort en bra motor för att stoppa i en problem motor.

Vad är det för problem med B235R?

allt jämfört med en honda motor... framför allt i en honda..  finns liksom ingen bra anledning att välja en sämre motor som inte har hälften av allt godis som finns till en K20/k24 mfl smile  en k20 med snurra har man lätt 600hk finns mycket trevliga plugg and play  ecu osv.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
rcy
19 april 2017 · 1 705 Inlägg

Growe skrev:

rcy skrev:

Growe skrev:
alltså ärligt varför i hela ska du montera en äklig saab motor?  häng i en Bra honda motor med Vtec och en snurra..montera bort snurran vid besiktningen och det finns inte en besiktning som kommer kunna göra något...   för helt ärligt är det dumnt att ta bort en bra motor för att stoppa i en problem motor.

Vad är det för problem med B235R?

allt jämfört med en honda motor... framför allt i en honda..  finns liksom ingen bra anledning att välja en sämre motor som inte har hälften av allt godis som finns till en K20/k24 mfl smile  en k20 med snurra har man lätt 600hk finns mycket trevliga plugg and play  ecu osv.

Det var nog ett av dom mest ospecifika svar jag någonsin sett, du svarade ju inte alls på frågan.
Vad 600hk har med saken att göra när max tillåten effektökning är 20% förstår jag inte riktigt, och kör du med Trionic till B235'an så har du redan plug and play ecu, dessutom ett av dom bättre och alldeles gratis.
Har du något som helst argument för varför B235 skulle vara en sådan dålig motor eller svamlar du bara?

Mack Forum- och sitemoderator
19 april 2017 · 26 136 Inlägg

rcy skrev:

Growe skrev:

rcy skrev:

Vad är det för problem med B235R?

allt jämfört med en honda motor... framför allt i en honda..  finns liksom ingen bra anledning att välja en sämre motor som inte har hälften av allt godis som finns till en K20/k24 mfl smile  en k20 med snurra har man lätt 600hk finns mycket trevliga plugg and play  ecu osv.

Det var nog ett av dom mest ospecifika svar jag någonsin sett, du svarade ju inte alls på frågan.
Vad 600hk har med saken att göra när max tillåten effektökning är 20% förstår jag inte riktigt, och kör du med Trionic till B235'an så har du redan plug and play ecu, dessutom ett av dom bättre och alldeles gratis.
Har du något som helst argument för varför B235 skulle vara en sådan dålig motor eller svamlar du bara?

Jag vill också gärna höra ett mer utförligt svar från Growe.
Vad mer exakt är "sämst" med Saab-motorn?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang