Steam-Bimmer

Vad gör man? Bilen börjar övergå till pulverform. Inga resurser men nåt måste göras. Är en lågbudget-renovering alls möjlig? Har nån typ av plan som faktiskt kan vara möjlig att genomföra.
  • 39 Följare
  • 73 209 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 april 2018
Svento
24 september 2017 · 199 Inlägg

Den ursprungliga idén var ju att övernatta ute på mossen där i närheten - alltså efter utflykten till Björnhammaren. Har lite andra ärenden i trakterna också. En öde-gård där det bland annat står ett antikt bilvrak, som jag vill rädda lite delar från.

-

Hade ju liksom tänkt sitta där igår natt på parkeringen vid reservatet och i lugn och ro lägga sista händerna på kofångarna. Kanske rentav hinna greja lite med speglar och sido-lister.

Men fan alltså... Vädret.

Visserligen hade jag konstaterat att det skulle bli skapligt följande dag - d v s idag - men jag orka verkligen inte sitta på huk där i mörkret och trixa. Eller vandra till fots sista biten till stugan vid två på natten. I ursprungs-planen ingick att komma iväg i skaplig tid. Nu hann klockan bli sex.

Åkte hem. Kom i säng före tolv! Brukar aldrig bli före fyra annars. Perfekt, då kan man vakna skapligt och få lite gjort. Ja jävlar. Först vid middas-tid vakna jag idag. Fan bättre att inte sova alls. (Ska ju tydligen finnas piller för sånt. Måste kolla upp det om jag får tid)

-

Frågan är nu: Ska jag sikta in mig på en ytterligare utflykt nu? Lite måste jag få gjort innan, men om jag bara kan vara lite effektiv (JA VADÅ?!!) så kan jag dra ut till mossen sen.

Kan inte hålla på och frakta runt dom förbannande hjulena mer nu, så det får komma först. Så jag går ner och kollar få loss muttrarna, så sätter jag mig och byter nu. Slänger dom gamla åt jävla fans helvete.

Back-speglarna också kanske. Konstruktionen behöver lödas, och det finns ju ingen el där ute. Och jag vill verkligen inte köra mer utan vänster-spegel.

Senast redigerat av Svento (24 september 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Knugcab
24 september 2017 · 5 111 Inlägg

https://i.imgur.com/qKhfGOv.jpg
Så här tänkte jag....och nej det är definitivt inte autocad det här... big_smile
Jag tänkte att man skruvar den enligt alternativ 1. Gör man det enligt alternativ 2 ser det mer ut som att man försöker efterlikna en splitfälg. Alternativ 1 blir mer av något eget. Förstår du ungefär?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Svento
25 september 2017 · 199 Inlägg

Ja nu tror jag att jag fattar.

Men jag vågar mig inte på det där. Den ytan är ju extremt smal. Krävs väldigt små skruvar och extrem precision. Så bara lite för djupt... Det är inte många millimeter innan man är helt igenom - och så läcker luften ut.

Fast snyggt skulle det se ut. Förutsatt då, att jag skulle hitta nån lite mer virtuos borrare än jag själv.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
27 september 2017 · 199 Inlägg

Jaha ja. Så var nya hjulena på då - och fyfan i helvete vad ämligt det ser ut, om jag ska vara lite ärlig.

Det är ju däck-sidernas fel, naturligtvis... Det är ju typ samma flammiga blaskiga skitiga malätna vita som allt annat. Inget som bryter, Inga linjer, konturer liksom. Trots den högre däck-profilen ser hjulena fan snarare mindre ut.

Lär behöva lista ut rätt snart hur jag ska få dit snobb-ringar och kromade skärm-kanter.

-

Sido-lister inte minst.

Fan alltså vad det ska vara svårt. Först bara det där att få hålena rätt, sen att lista ut hur listerna ska fästas i hålena. Hitta nån typ av gips-ankare. Dom långa dörr-listerna är färdiga och nu tog jag tag i dom två kortare parena, dom till skärmarna. Där blir det ju en del fin-lir, eftersom dom går ända till skärm-kanterna, och ska kompenseras för den stigningen. Fick sitta i skräddar-ställning på parkeringen med mora-kniv och grov-papper. Mäta, karva, sanda, mäta.

Gick väl delvis bra. Tyvärr visa det sig att två lister blivit för korta. Och den ena av dom som visserligen var rätt längd, var för tunn och för smal.

Jag har liksom inte obegränsat med virke...

Hitta en spill-bit som jag klöv till typ rätt bredd, så har jag setat med den nu i kväll. Och DAMP-laminerat på en lång tunn sticka på den som var för smal.

-

Kofångarna trilskas lite dom med. Hålena i mina fästen sitter för långt in, så jag får inte genom bultarna. Dessutom är dom aningen för små - och jag har ingen större borr. Jag får alltså försöka rota runt med en skruvmejsel och bända upp hålena. Nöta med en liten rundfil. Har väl i princip löst det där med sista biten, den som ska följa kaross-sidan en bit. Verkar inte så svårt att göra fästen där heller. Klippa till lite järn eller aluminium och bocka med fals-tång.

-

Ja och så fucking jävla cueque-speglarna då. Börja göra nåt av två koppar-skålar, men hur fan fäster jag delarna i varann?? Löd-tennet ville inte fastna. Dålig kolv antar jag.

Blev att jag fick ställa skålen direkt på spis-plattan, så lyfta av när den var lagom varm, och hålla tennet mot så det smälte. Men när jag ställde den på plattan igen, så smälte ju det och så rasa det ihop igen. Jävla snygg färg blev det på plåten, dock.

Det får bli trä. Åtminstone provisoriskt. Två skålar jag hitta på Eriks-hjälpen och sanda av färgen på. Själva armen får fan bli en bit pappers-rulle. Det måste för i helvete bli nånting. NÅNTING. Går ju att göra nåt bättre senare om man vill.

-

Fick oväntat stöd när jag satt och täljde. Dottern till grannarna under, stanna till och sa att det höll på att bli ett konstverk av bilen. Ja, ambitionen är väl det, men det känns som som att det återstår en del

-

Börjar fan luta igen åt att måla med nån färg. Som att det blir väl mycket vitt. Galvaniserad plåt som man betsar, skulle faktiskt kunna kännas som en acceptabel kompromiss också.

Men det visar sig. Kanske det ser bättre ut bara dom här andra delar kommer på. Och om jag sen faktiskt skulle fixa till den vita lacken ordentligt. Högst tveksamt att spök-färgen går att använda. Hållbarheten för akrylfärg i obruten förpackning verkar vara 12 - 36 månader.

Senast redigerat av Svento (27 september 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
30 september 2017 · 199 Inlägg

En tjock halvhård vit klump koagulerad ekto-plasma var det i spök-burken. Och nån oljig vätska.

Besikta gjorde jag idag, normalt gör jag det i maj. 'Får du den där genom besiktningen???' är en vanlig fråga. Liksom... som att SBP:s uppdrag är att vara smak-domare. En kille i administrations-personalen konstatera härom veckan att, den där lär inte klara vintern. Nehej?? Hur ser man det påverkar rosten på trösklarna väghållningen?

En annan kille kom fram och fråga vad jag gör med min stackars bil. Trodde det var en riktig fråga och svara att jag täljde sido-lister. 'Dags att byta bil?' fråga han. Eller - det var ju ett konstaterande, men det fatta ju inte jag, utan svara 'Jaha? Varför då?' Han titta helt oförstående på mig, så på bilen - grillen typ. Det borde jag väl se liksom... Har jag verkligen inte märkt att grillen är gjord av ugns-galler och mat-låder? Jag sa att motorn faktiskt går helt felfritt efter tretti år och tretti tusen mil. 'Ja ja', svara han. 'Du får väl köra så länge det håller'.

Besiktningen då? Ja förutom att bakre kofångarn och vänstra backspegeln saknades, så tog fram-bromsarna ojämnt, och högra halv-lyset hade diffus ljus-bild.

Kan föreställa mig vad folk tänker där. 'Byt bil. Så kommer du genom besiktningen'.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Bob-Miller
1 oktober 2017 · 1 307 Inlägg

Bilder,,så nyfiken på hur den ser ut..

fish Allfixare
1 oktober 2017 · 1 475 Inlägg

Ja, nu är det nog dags för lite bilder snart känner man smile

Svento
4 oktober 2017 · 199 Inlägg

Ja alltså... Jag vill också se bilder. Men rent krasst så har den fortfarande inte nåt uppenbart annorlunda över sig.

Den ser som sagt (bortsett från fronten då, som jag faktiskt har visat) ut som en helt vanlig E30. Fast i väldigt dåligt skick. Delar som är bortplockade; det halvfärdiga svets-arbetet på bakskärmarna.

-

Men i morgon hoppas jag få med mig barna ut och pensla lite. Jag har dessutom börjat fixa till änd-bitarna till kofångarna, den första av fyra är klar.

Trodde dessutom att evighets-följetången med backspeglarna nu var över. Hade hittat ett par runda vidvinkel-speglar på internet, som ankom härom dan. Gjorde hållare av några nipplar och kåpa av en koppar-skål. Det var bara det, att när jag skulle göra nr 2, så var höger-spegeln bara borta... Men okej - jag gjorde den vänstra och den såg bra ut. Tyvärr duger den inte. Dels måste armen vara längre, dels är den inte kompenserad för att inte dörr-siderna är helt lodräta, dels är det för små dimensioner på nipplarna, så att sladdarna knappt går att få igenom.

Men det löser sig. Jag har några gummi-slangar, reserv-delar till gamla sovjetiska gasmasker från åttitalet. Bara in med nåt som stadgar. Så har jag ju också dom här stumparna aluminium-slang som står utan Viagra.

Hav överseende och hav tålmodighet... Det går långsamt, och kommer fortsätta göra det. Dels har jag väldigt primitiv utrustning, dels är jag total nybörjare. Jag får börja om rätt ofta.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
5 oktober 2017 · 199 Inlägg

Så här kan vi säga:

Den som vill se vraket, skickar mig sin e-postadress via personligt meddelande. Så sänder jag en länk till nån Drive-mapp.

Men i nuläget har jag inga bilder på hela bilen. Helt allvarligt så undviker jag att titta på den. Det får bara hela företaget kännas övermäktigt. Den här bilen har liksom varit min stolthet, och jag har som sagt i flera år planerat att göra nåt mer av den. Jag blir gråtfärdig när jag ser vad det har blivit av den.

Den här planerade renoveringen känns visserligen praktiskt genomförbar. Men det är enormt mycket som ska göras. I ett halvår nu har jag ägnat det typ all min fritid. Slutat läsa, titta på TV och surfa på internet. Minskat på sovandet till... typ tre - fyra timmar per natt; sällan ätit lagad mat. Ont typ överallt. Sticker och metall-spån i händer och fötter, ömma muskler, nerv-skader i fingrarna... Bank-kontot 20 000 minus.

Och ändå... Inte en enda konkret grej än. Jo grillen. Dörr-handtag. Hjulen - fast däckena ser helt förskräckliga  ut  med den flagnade färgen. Dom forslades runt och låg staplade  rätt mycket innan färgen torkat helt. Så den här till synes olösliga problemet med bakskärmarna, som liksom gör allt det andra meningslöst...

Mest är det demontering jag hittills ägnat mig åt. Plus då att jag lever i ett totalt kaos av allehanda bråte. Plåtar,  planker och diverse lysen och lamper. Det svårt att hålla ång-trycket uppe och glöden vid liv.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Bob-Miller
5 oktober 2017 · 1 307 Inlägg

För min del så visa kort när de passar dig,ska inte stressa dig,fast de snällt erbjudande,men de så udda bygge så man blir väldigt nyfiken,de beröm,kör på så ser vi framöver..

fish Allfixare
5 oktober 2017 · 1 475 Inlägg

Ja, alltså vi tvingar dig inte att visa bilder.. Men det skulle ju vara kul att se t,ex backspegeln du lyckats knåpa till, eller dom katastrofala bakskärmsreparationerna om inte annat för att vi kanske kan bistå med hjälp/konstruktiv kritik eller helt enkelt håna dig wink haha. Jag tycker det är ett udda och roligt projekt som är underhållande att läsa om. Skitsamma om sakerna inte är färdiga, det är ju roligt att se halvfärdiga prylar å!

Svento
6 oktober 2017 · 199 Inlägg

Ja, tanken är ju att ändå visa så mycket som möjligt av dom olika detaljerna vartefter - även om det som sagt dröjer innan det kommer några bilder i hel-figur.

-

Var en snabb-vända till Erikshjälpen och titta på div kitschiga lamper. Mycket sånt där är ju justerbart på ett sätt som skulle vara bra just till en back-spegel. Svan-halsar... Problemet är att dom är gjorda för bara två sladdar - T o R. Att pressa in fyra slaka genom en sån, blir typ som... jag vet inte... Som då i slutet av åttitalet nån gång, när gubben Elgh och hans tre äldsta söner stod med sina tjackballar i höns-gårn och alla hade siktat in sig på samma fjäder-fä. Men jävlar vad ägg dom fick dom kommande veckorna.

-

Kofångarn då. Dom här ändstyckena har jag bocka till av mässings-plåt, och måttena är typ identiska med en vanlig. Åtminstone framåt är ju kofångarn fjädrande. Dom här plåtarna kommer att vara orörliga, så pressas själva kofångarn in i hylserna när den fjädrar. Ska också göra en remsa som följer förens respektive akterns välvning, så att kofångarn inte behöver vara så exakt.

Tanken är alltså att man sen ska kunna ha i princip vilken jävla kofångare som helst. Kul att kunna variera lite. Jag har ju påbörjat en av mässing, och dessutom har jag en väldig massa rostfritt, som är dags att börja använda till nåt. Så har jag ju dom där gamla Fiat-fångarna. Jag tyckte ju dom var helt okej, förutom att dom inte följde karossens välvning tillräckligt, framför allt inte där i ändarna.

Ju närmare jag lyckas hålla mig original-delarnas form, desto bättre känns det. Skulle jag senare vilja ha nåt lite mer djärvt, så tror jag att jag bockar till en enorm front-plåt, som då får täcka hela det spåret som original-kofångarn ska passas in i. Den plåten skulle i så fall fortsätta ner, inunder bilen och bli spoiler och has-plåt. Sen kan man göra nån kofångare av koppar-rör eller vad fan som helst.

Senast redigerat av Svento (6 oktober 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Knugcab
6 oktober 2017 · 5 111 Inlägg

Men måste du ha backspegeln justerbar inifrån då? Kan ju vara värt att få ställa dem manuellt någon gång om det underlättar jobbet i övrigt menar jag....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Svento
8 oktober 2017 · 199 Inlägg

Nej det är inte alls nödvändigt. Jag räknar med att det åtminstone kommer att bli nån provisorisk lösning utan el. Mer att det vore lite kul att kunna trycka på en knapp och se sin egna konstruktion röra sig.

Problemet med skärmarna är inte egentligen att lista ut vad som ska göras. Däremot har jag inget aning om hur jag rent praktiskt ska få det gjort. Nu kör jag sen ett halvår runt med skärm-kanterna punktade. Egentligen är läget sämre nu än innan jag lämna in den för att få skärmarna fixade. Innan fanns trots allt möjligheten att skruva dit kanterna, om det nu alltså är så totalt omöjligt att svetsa.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
9 oktober 2017 · 1 475 Inlägg

Varför kunde inte han som punktat dit skärmarna svetsa färdigt då?

Svento
10 oktober 2017 · 199 Inlägg

Han hade inledningsvis förklarat att man INTE GÖR SÅ. Det går inte att helsvetsa så tunt material. Man punktar, geggar in med plast, slipar och målar.

Okej... Skruva dom då. Han titta först på mig som att jag var helt dum i huvet, så ryckte han på axlarna. Visst. Skruva.

När jag kom tillbaka var skärm-kanterna - punktade... Jaha? Gick det inte att skruva. Jo, kanske gick, men det är bättre så här. Jaså? Okej... Så nu ska ni bara fylla? Nej, det behövs inte. Bara smeta på plast, sen slipa och lacka.

-

Följande vecker sökte jag förtvivlat - och med tom kassa - efter nån som kunde fylla svetsen. Eller åtminstone få bort dom här punktade. Ingen. Dom verkstäder jag hörde med, ville inte ta i nåt som nån annan påbörjat. Och jag hitta ingen som kunde göra det svart.

Vid ett tillfälle kom jag i närheten av en MIG, men det var tjugi år sen jag höll på med nåt sånt. Och 1mm:s har jag aldrig vågat mig på. Plus att jag slagga igen munstycket och lyckades inte fixa det.

-

Till sist återvände jag till min vanliga verkstad och bad honom ändå försöka. Jag förklara hur han skulle göra. Hög värme och gå så snabbt att inte plåten brinner upp. Inte precis i skarven, utan en bit in, där det är tjockare. Så skulle jag ha sagt cirka fem centimeters bredd, samt att man ska byta ställe ofta, så det inte blir för varmt. Men det missa jag.

Till hans heder försökte han ändå. Men svetsen blev inte bred nog. Jag kan inte betala honom en tredje gång. Jag kan inte i nuläget betala nån för nåt alls.

-

Det är mycket av den anledningen jag funderar över alternativ typ det jag nämnde - att klä in hela karossen i ett ytterligare lager tunn-plåt. Galvad eller varm-förzinkad 0,5. Så här kan jag i vart fall inte ha det

Senast redigerat av Svento (10 oktober 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
10 oktober 2017 · 1 475 Inlägg

Vad va de för jävla idiot som tog på sig jobbet? Man helsvetsar visst, men en punkt åt gången och med fördel kan man kyla varje punkt med tryckluft. Att bara punkta fast skiten och sen på med plast/spackel är en riktig jävla tattarlösning. Nu vart jag nästan lite förbannad känner ja. Lägg upp en bild på skiten han lyckades åstadkomma. Tyvärr tror jag (som ändå jobbar med plåt varje dag och svetsar tunn plåt varje dag) att klä in karossen i ytterligare ett skal inte kommer vara 1, praktiskt genomförbart utan kunskap och verktyg. 2, extremt dyrt att leja någon att fixa. 3. Bilen kommer rosta bort under det nya skalet, och således inte alls bli särskilt bra.

Svento
11 oktober 2017 · 199 Inlägg

Jag vet naturligtvis att det mycket väl går att svetsa skärm-kanterna ordentligt. Han kan bara helt enkelt inte förstå idén med att göra det. 'Det ska ju ändå målas över'... Typ.

Han har sina fördelar och sina nackdelar. Jag har gjort affärer med honom i många år, och har en del special-privilegier. Men som sagt: just det här är inte hans grej. Och trots att han lyckades så dåligt så försökte han verkligen. Det har bara hänt mig några få gånger i mitt liv. Men han borde verkligen inte ha tagit betalt två gånger - för att först göra tvärt emot vad jag bad om, sen misslyckas med svetsningen...

-

Any way. Det jag funderar över är hur stor betydelse det har ifall det rostar där under. Den galvaniserade plåten kommer klara sig skapligt, och troligtvis gott och väl bära hela konstruktionen.

Min idé är att göra det varv för varv - nerifrån och uppåt. Inte dölja skarvarna, utan mer tvärtom. Punkta dit varje sektion, så mobba på svets-tumörerna med en kul-hammare, så ser det ut som nitar. Det skulle jag kunna göra själv, om jag bara får tillgång till svets på nåt vis. Annars kan jag tänka mig skruv.

-

En annan variant är att bara göra skärm-kanter av förzinkad plåt, och skruva på. Jag har visserligen försökt, och det blev visserligen skit, men det var på grund av svårigheterna att bocka materialet i två riktningar. Kantens rundning plus hur den sticker ut åt siderna. Jag skulle kunna göra det enklare genom att använda flera bitar. Klipper till en båge vars öppning motsvarar nuvarande hål - dock utan nån vinkel. Typ M3. Sen kan jag endera falsa in kanten, eller falsa ut den lite - bara precis så mycket så att jag kan skruva fast såna här krom-kanter som jag har.

-

Jag lägger inte upp några bilder på skärmarna som dom nu ser ut. Känner inte att det tillför nåt. Endera kan jag få det fixat eller så kan jag inte.

Senast redigerat av Svento (11 oktober 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
14 oktober 2017 · 199 Inlägg

Jävla trassel med kofångarna alltså. Trä-grejerna blev inte bra. När jag sen fick till dom här änd-bitarna av plåt - och dessutom då insåg att jag behövde göra som ett 'lock' av plåt, därför att dom inte följde karossens konturer - så kändes det som att jag lika gärna kunde det helt i plåt.

Men då är det i stället problem hur dom ska fogas till varann. Falsa ihop? Fan vad seriöst...! Ja eller hur. Vertikal plåt ska fogas till horisontell, och vid falsningen har båda slagit sig. I olika riktningar. Ingen kontakt-yta.

Enda lösningen jag kan se är att göra nån typ av ram - vilket jag ju egentligen sagt hela tiden... Sen får själva dekorationen skruvas mot den.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
19 oktober 2017 · 199 Inlägg

Jävla tjatter i huvet nu. Syskon-gnabb mellan höger och vänster hjärn-halva. Romulus och Remus. Kain och Abel. Lennon och McCartney. Humle och Dumle.

Den över-hettade högra försöker förgäves engagera den slöa gamla vänster-halv: 'Ska du kanske komma och jobba lite?' 'Nej varför skulle jag börja jobba? Nu helt plötsligt? Efter alla dessa år? VAD föreställer du dig att jag skulle kunna bidra med?' mot-frågar vänster-halvan. Och har väl lite av en poäng där.

Höger-halvan försöker med kreativ manipulation stryka den cyniska gamla haveristen med-hårs. Eller typ längs dom där långa veckena. Lockar... 'Om jag fixar lite dopamin...?'. Som om en sån där stoisk trä-bock skulle bry sig.

Övergår till sist i rena hotelser, så färg-starka och detaljerade, att t o m jag flämtar till. Sätter förmiddas-kaffet i vrång-strupen och tampongen i fel hål. Men vänster-halvan ser direkt alla logiska brister i högerns hotelser. Vänder lite på sig och somnar om.

Which means: Förra veckan börja jag ju som sagt klippa till bitar till kofångarn. Sen ska dom ju bara fogas ihop. Så inatt fixar jag den främre. Och i morgon torped-plåtarna, back-speglarna och B-stolparna. Börjar lite smått med bak-lysena rentav.

Det var alltså i torsdas förra veckan som jag sa så till mig själv. Nu sitter jag med en bakre kofångare som delvis fogats ihop framgångsrikt. Med skruv. Det är den delen som går från ena sidan till den andra, hela akterns bredd. Mer än så har jag inte fått till.

Den vertikala plåten är av mässing; den horisontella som fyller mellan mässings-plåten och karossen är av galv-plåt. Jag har tillfogat dom horisontella plåtarna av sista kröken, men inte dom vertikala. Där kommer utmaningen att komma.

Men sen är den färdig? Ja precis. Förutom att jag ska göra fästen på nåt jävla vis. Och armera den på nåt bra sätt dessutom. Och sen är det den främre då...

Senast redigerat av Svento (19 oktober 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang