Dags för hybridbil, men vilken ska jag ha?

PLindblom
19 april 2017 · 1 200 Inlägg

De senaste åren har jag alltmer ofta kommit på mig själv med att försöka köra så bensinsnålt som möjligt och nu har jag till slut insett att jag nog inte kommer att få fullständig sinnesro i en 1700kg tung bil med V6a (Lexus IS 250). Jag har visserligen lyckats köra den till Kungshamn och tillbaka på en tank, med en snittförbrukning på 0,67 L/mil, men vanligtvis dricker bilen betydligt mer.

I vilket fall som helst har jag börjat spana på miljöbilar och jag har mer eller mindre bestämt mig för att byta bil i sommar. Det jag däremot inte bestämt är vilken bil jag ska ha. Följande modeller har jag tittat på:

1. Lexus IS 300h (F-Sport eller Executive)
Eftersom jag varit supernöjd med både första och andra generationens Lexus IS känns det förstås naturligt att snegla åt den tredje. Modellen och dess utrustning har jag stenkoll på och den största anledningen till att jag inte redan köpt en är priset. Bilen jag köper ska vara ordentligt utrustad (återkommer till det) och ha gått mindre än ca. 8000 mil, vilket innebär en prislapp på omkring 200-250 000kr. Ett fullt rimligt pris tyckte jag innan jag insåg att en sprillans ny Auris Touring Sports Hybrid Executive går att få för ungefär samma peng.

+ All utrustning jag önskar finns
+ Drivlinan är starkare än i Toyota-hybriderna, vilket jag tror gör CVT-lådans inverkan på bensinmotorns varvande mindre påtaglig. Antingen det, eller så beror det på att Lexus kör artificiellt motorljud i högtalarna.
+ Designen (jag gillar den i alla fall)
+ Driftsäkerheten

- Förhållandevis dyr
- Den finns endast som sedan
- Av någon anledning var det inte så många som valde till PCS/ACC (autobroms och adaptiv farthållare), vilket gör exemplar med detta tillval något sällsynta.

2. Toyota Auris Touring Sports Hybrid (Executive)
Denna har jag fått upp ögonen för på sistone. Jag har inte full koll på varför den kostar mindre än Prius, men vad jag förstått är den laddad med lite färre finesser. Den är cirka 100 000kr billigare än de IS 300h jag tittat på, men då är det årsmodellerna 2013-2014 som gäller. Jag vill gärna har Toyota Safety Sense, vilket innebär att jag behöver en -15(?) eller nyare och då går priset upp en del. Dock inte lika mycket som för motsvarande Lexus.

+ Lastutrymmet
+ Priset
+ Driftsäkerheten

Nackdelar?

3. Toyota Prius III Plug-in (Executive)
Prius Plug-in känns lockade för att jag ser framför mig hur jag nästan skulle kunna köra till och från jobbet på bara el, då jag har möjlighet att ladda bilen både hemma och på jobbet. I nuläget består min resväg till jobbet av 15km landsväg (90 och 70km/h) och 10km motorväg (110km/h), men skaffar jag en hybrid lägger jag förmodligen om rutten så att 10km motorväg i stället blir 5km stadskörning. Jag blir dock inte riktigt klok på hur fort man kan köra en Prius Plug-in med endast elmotorn. I vissa artiklar står det 100km/h medan det i produktbladet står ”Cirka 25 km med en hastighet upp till 85 km/t”. Innebär det att man förväntas komma cirka 25km så länge man håller sig under 85km/h, eller att man inte alls kan köra fortare på bara el?

+ Extremt låg bensinförbrukning om man sköter laddningen av batterierna
+ Skojiga finesser såsom HUD mm.
+ Adaptiv farthållare och autobroms verkar ingå i Executive-paketet (?)
+ Driftsäkerheten

- Förhållandevis kort räckvidd med eldrift
- Ohyggligt ful interiör (min personliga åsikt förstås)

4. Mitsubishi Outlander PHEV
Outlander vet jag absolut minst om, men den angivna räckvidden 52km på el borde definitivt räcka för att ta mig till jobbet, oavsett väder. En Outlander PHEV med omkring 8000 mil på mätaren går att få tag i för drygt 200 000kr, vilket är lockande, men modellen är så pass ny att ingen riktigt vet hur den kommer att fungera efter 7-8 år av körning i vårt klimat. Toyotas HSD är ju väl beprövad och har visat sig vara fantanstiskt driftsäker.

+ Tillräcklig räckvidd för att jag förmodligen skulle kunna köra den uteslutande på el till vardags
+ Stor och rymlig
+ Kan köras i upp till 120km/h på el

- I det närmaste obeprövad (?) drivlina, oklar driftsäkerhet(?)
- Stor och tung och rimligtvis rätt törstig när batternivån är låg
- Jag har ingen etablerad kontakt med någon Mitsubishi-verkstad (vet inte om det ens finns någon i min hemstad)

Jag har följande krav på utrustning i min nästa bil: (1-3 brukar hänga ihop)
1. Navigator
2. Backkamera
3. Bluetooth-telefoni
4. Keyless entry/drive
5. Parkeringssensorer fram och bak
6. Regnsensor
7. En bra stereo (i min nuvarande IS 250 har jag Mark Levinson-stereon med 14 högtalare och det skulle kännas tråkigt att byta till en bil med sämre ljudsystem)

Utöver ovanstående krav har jag även dessa önskemål om utrustning:
1. Autobroms och adaptiv farthållare (Nästan ett krav, men jag skulle kunna leva utan)
2. Automatiskt avbländande helljus
3. Lane assist

Nu hoppas jag på att någon ska orka läsa igenom vad jag skrivit och försöka hjälpa mig med att bestämma mig för någon av dessa bilmodeller. Förslag på andra bilar är förstås också välkomna, men det ska mycket till för att jag ska lämna Toyota/Lexus för något annat märke.

Stort tack på förhand!

jaka54
19 april 2017 · 5 729 Inlägg

Hej!
Toyota Mirai är ju framtiden Men den kostar väl cirkus 700000kr..?

xXSammy
19 april 2017 · 6 570 Inlägg

Outlander är en kanontrevlig bil, iallafall faceliften

"Tyvärr" blev det ett halvår försenade pga ett felaktigt batteri (Som tappades i golvet) så hela produktionen stannade för att reda ut varför.. Ungefär sån kvalitets koll har Mitsubishi, så du behöver inte oroa dig att de bara slänger ut vad som helst på marknaden

De/Dem
Evildan
19 april 2017 ·

C-HR lockar inte?
Samma platta som Auris och Prius IV.
Jag har en 90 milad 2017 executive JBL och den är trevlig med sitt högre insteg och goda översikt. Negativt är det trånga baksätet med små rutor samt lilla bagaget jämfört med Priusen. Ljudnivån är acceptabel även om det kunde hittat lite mer dämpmattor till torpedväggen och på sedvanligt manér bakre hjulhus, min är skodd med några 18" vilket såklart påverkar. 269000 är kampanjpriset just nu på en likadan.

300h känner jag några som äger och ägt, bilen är tystare än Prius och mkt tystare än Auris men förutom det halvdana bagageutrymmet har samtliga varit och är nöjda med bilarna som givetvis inte har bjudit på några problem.

Plugin blev mitt val när jag nyligen skaffade en ny åkbil och det bla av samma anledning som du sneglar åt sladdbilshållet, ladda och åka billigt. Att det står olika maxhastighetsangivelser i pressen beror nog på att usaversionerna går att köra 60mph och Europas 85km/h på EV-läget. Men som vanligt rullar bilen i bland ändå i högre farter på enbart elmotor 1.

Auris gick bort för oss då kupén blir lite för trång med våran bilbarnstol monterad och att kunna bruka framsätet är för oss ett krav.
Faceliften hösten -15 är mycket tystare och har de säkerhetssystem du efterfrågar. Men ingen HUD eller dom av mig uppskattade digitala instrumenten.

Ljudet är det endast 300h som kan leva upp till.

Outlandern är även det ett riskfritt köp även om den är som du skrev i förhållande törstig när batterieffekten sjunkit. Men dom enstaka gångerna väger gissningsvis ändå den vardagliga eldriften upp med råge och den är ju alltjämt snålare än jämförbar SUV.
En kamrat till mig böt bort sin E-klasse -15 mot en Outlander och han ångrar det inte en sekund.

panda666
19 april 2017 · 4 250 Inlägg

300h sedanen är bland det tråkigaste jag provkört, inget krut alls under huven, man stampar o stampar på gaspedalen men händer absolut inget alls, kunde lika gärna ha haft en 100hk motor i , för de hästarna bilen är specad för finns tyvärr inte, absolut skittråkig motor. outlander tycker ja nästan samma sak om, skittråkig bil enligt mig.  Men nx 300h rätta mig ifall ja skrev fel, is 300h suven alltså menar jag, den  var skön att köra faktiskt, provkörde en awd och den gick bra. men is 300h var en besvikelse.

Evildan
19 april 2017 ·

Ja jo jag glömde tillägga att PCS, ACC och även IPA ingår i Executive pkt. Så gör även en större pekskärm om 7" istället för den 6.1" som är standard i pluggisarna samt LED strålkastare och SofTex-klädsel.

SportPilot Ubåtsingenjör
19 april 2017 · 7 229 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Toyota Mirai är ju framtiden Men den kostar väl cirkus 700000kr..?

varför ska de tvunget bygga så förbannat fula bilar ?!

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 april 2017 · 4 917 Inlägg

Hör inte hit, men kan inte låta bli att fråga eftersom jag själv kör en gammal  kärra värderad till under 10 000..
Hur tänker ni som lägger ner flera 100 000 på en bil egentligen?
All extra lyx har tendenser att gå sönder och bilvärdet sjunker fort..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Muttley
19 april 2017 ·

bowlinggreppet skrev:
Hör inte hit, men kan inte låta bli att fråga eftersom jag själv kör en gammal  kärra värderad till under 10 000..
Hur tänker ni som lägger ner flera 100 000 på en bil egentligen?
All extra lyx har tendenser att gå sönder och bilvärdet sjunker fort..

Att man inte vill köra gammalt skrot värderat under 10 000 och har lite mer krav på bilen än att de är en låda på 4 hjul med motor?

Eller säkerhet, eller mer ekonomisk motor. Eller vill ha all den lyxen.

Tänk om exakt alla skulle tänkt att de räcker att ha en bil för 10 000.   Tusentals människor utan jobb och vi hade inte haft en enda bil till sist smile
Till sist kör man ju de man trivs med.

Men frågan hör inte hit i denne tråden de har du rätt i.

caromania Forummoderator
19 april 2017 · 9 296 Inlägg

bowlinggreppet skrev:
Hör inte hit, men kan inte låta bli att fråga eftersom jag själv kör en gammal  kärra värderad till under 10 000..
Hur tänker ni som lägger ner flera 100 000 på en bil egentligen?
All extra lyx har tendenser att gå sönder och bilvärdet sjunker fort..

Ekonomi är inte allt om man har råd vilket många har idag med låga det ränteläget och höga löner.

Självklara punkter som en ny bil medför:
Säkerheten. Det är ju omöjlig att blunda för att nyproducerad bil är säkrare för de som åker i den.

Bekvämare. En ny bil kommer med största säkerhet vara tystare och mer bekväm och trevligare utrustad än en gammal.

Men rent ekonomiskt kan det ju vara svårt att få kalkylen att gå ihop. Jag har själv aldrig köpt ny bil, men jag vill gärna åka så nytt och pålitligt som möjligt med högsta möjliga komfort och bästa möjliga ljudpaket då jag är musiknörd. Detta så billigt som möjligt, både i ägandekostnader och inköp.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
19 april 2017 · 9 296 Inlägg

För att återgå till topic. Jag har kört Lexus IS300h och jag tycker den var alldeles för slö som påpekats. Innerutrymmena var bra, större än väntat, och bagageutrymmet betydligt bättre än väntat. Men nix. Ingenting för mig.

Nej, jag dreglar fortfarande efter en GS450h av den nyare modellen. Fortfarande lite för dyr för mig, men när den kommer ner i pris slår jag till. Det skulle dessutom kännas väldigt miljömedvetet att åka runt med en 3.5liters v6a på 300 hk som med hjälp av en elsnurra ger en intressant effektkurva...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
PLindblom
14 juni 2017 · 1 200 Inlägg

Efter en del provkörningar och åtskilliga timmar läsning köpte jag till slut en 2012 års Lexus CT 200h Executive. Valet stod i slutändan mellan denna och en IS 300h och det kändes svårt att motivera de 100 000 extra kronorna som 300h betingar. Dessutom byttes det plötsligt in ett riktigt trevligt exemplar med en ägare och 5500 mil på mätaren, på Toyota i Västerås.

CT 200h har samma drivlina som tredje generationens Toyota Prius och jag hade lika gärna kunna köpa en sådan, men jag valde CTn framför priusen av tre anledningar.

Utseendet
Jag tycker personligen att den är snyggare, speciellt inuti.

Stereon
Mark Levinson-stereon med 13st högtalare låter betydligt bättre än JBL-stereon i Prius. Jag kör 4-5 mil om dagen och anser att ljudsystemet är en viktig del av upplevelsen.

Friden
Av någon anledning verkar man, som Prius-ägare, vara tvungen att konstant försvara sitt val av bil samt utstå kommentarer av skepsis från allehanda bakåtsträvande förståsigpåare. Kör man Lexus CT är det däremot ingen som bryr sig smile

http://oi66.tinypic.com/2chw288.jpg

Senast redigerat av PLindblom (15 juni 2017)

xXSammy
15 juni 2017 · 6 570 Inlägg

Pluspoäng för regnummret .. big_smile

De/Dem
Evildan
15 juni 2017 ·

Grattis till bilen.
Ljudanläggningen är riktigt bra, den kan ingen av Toylådorna mäta sig med. Utseende är ju subjektivt och jag har inget emot CT200H på något vis, men den fungerar inte för vår familj utrymmesmässigt.
Jag har ägt både Porsche 924 och Skoda 105 och 120 men inte ens dom bilarna har skapat så mycket höjda ögonbryn som Priusarna eller frågestunder. Det blir mer Zen med CT, det måste det bli. wink

PLindblom
5 juli 2017 · 1 200 Inlägg

Nu har jag kört slut på min första tank bensin. I morse tankade jag bilen efter att ha kört 66,25 mil. Jag fick då i 33,49 liter, vilket innebär en snittförbrukning på 0,505 liter/mil. Färddatorn visade 0,48 liter/mil, så den var faktiskt inte helt ute och cyklade.

http://i.imgur.com/nsFnVFW.jpg

http://i.imgur.com/JpvlKtm.jpg

http://i.imgur.com/xx9IVWL.png

Jag har märkt att kalla morgnar har ganska stor inverkan på förbrukningen, så jag köpte mig en Calix-motorvärmare som jag ska montera under semestern. Det blir intressant att se om den gör någon nytta.

caromania Forummoderator
5 juli 2017 · 9 296 Inlägg

PLindblom skrev:
Nu har jag kört slut på min första tank bensin. I morse tankade jag bilen efter att ha kört 66,25 mil. Jag fick då i 33,49 liter, vilket innebär en snittförbrukning på 0,505 liter/mil. Färddatorn visade 0,48 liter/mil, så den var faktiskt inte helt ute och cyklade.

http://i.imgur.com/nsFnVFW.jpg

http://i.imgur.com/JpvlKtm.jpg

http://i.imgur.com/xx9IVWL.png

Jag har märkt att kalla morgnar har ganska stor inverkan på förbrukningen, så jag köpte mig en Calix-motorvärmare som jag ska montera under semestern. Det blir intressant att se om den gör någon nytta.

Riktigt bra update! Tack för den!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juli 2017 · 13 742 Inlägg

färdatorer gillar att visa fel av någon anledning..  som min gamla v70 d5 som visade så fel att det var larvigt..    körde en Golf 2017 1200mil på mätaren ett par vänder till och från Stockholm  snittade 0.49 på bensin.  1.2liters turbosnurra under huven  rätt imponerande om sifforna stämmer
bilen i övrigt var inget imponerande dock..   känns rapp tills man behövde effekten som inte fanns ;-)       fast en 2012 på 0.5 är ju helt okej     hur mycket skillnad i pris är det mot motsvarade icke elhybrid?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Juggen1988
6 juli 2017 · 161 Inlägg

Min färddator visar ungefär lika mycket fel. Sist jag tankade så sa färddatorn att den hade dragit 4.8L/100KM på 788 km, när jag tankade bilen fick jag i den 39,63L så den "verkliga" förbrukningen landade på 5,03L/100KM.

Senast redigerat av Juggen1988 (6 juli 2017)

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
viccoA
6 juli 2017 · 3 109 Inlägg

Tankade min 1970kg tunga diesel-SUV med fyrhjulsdrift häromdagen, haft en snittfart på 110km/h över 489km (mycket motorväg i hög fart *host*) snittförbrukning 0.63 per mil.
Tanken innan (då jag höll lägre snittfart) drog den 0.52 per mil.
Tillverkaren uppger 0.47 i förbrukning vid landsvägskörning.

Inte så att motsvarande lexus jeep i hybridformat drar särskilt mycket mindre...om den ska hålla 110km/h i snittfart...

När jag ska byta bil nästa gång (om sisådär 2 år) byter jag gärna till en renodlad elbil, utan räckviddsångest (dvs en som går min 400 km på en laddning) sålänge den inte kostar som en model X.

Senast redigerat av viccoA (6 juli 2017)

PLindblom
5 augusti 2017 · 1 200 Inlägg

Jag är fortsatt mycket nöjd med förbrukningen. Senaste tanken räckte 83,66 mil innan jag fyllde den och fick i 39,61 liter (snittförbrukning 0,47 liter/mil). Färddatorn visade 0,45 liter/mil.

En intressant detalj är att tanklampan hade lyst i 12 mil när jag svängde in på macken och det fanns ändå drygt 5 liter bensin kvar i tanken. Med andra ord kan man lätt köra 20 mil med lysande tanklampa i en Lexus CT, så länge man inte har en snittförbrukning högre än 0,5 liter/mil.

http://i.imgur.com/qfJBo1r.jpg

http://i.imgur.com/X9rQMxj.png

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang