Köpråd: Kombi runt 50k

vincentb
21 april 2017 · 35 Inlägg

Jag är inte särskilt bilkunnig så tar tacksamt emot tips och råd.

Ska inom kort börja kolla på en kombi då jag precis fått barn och familjens första bil ska köpas in. Är Stockholmare så har kunnat ta mig runt med tunnelbanan väldigt bra, men nu börjar det bli dags.

Planen är att till att börja med köpa en billigare för runt 50k och sedan sälja om 2-3 år då en nyare för ca 200k kommer köpas istället. Vi behöver spara pengar för en större lägenhet innan vi kan köpa en dyrare bil.

Vad ska man tänka på i fråga om märke? Finns det t.ex. märken som är kända för specifika fel man ska akta sig för? Finns det annat att tänka på med bilar på den här prisnivån?

Sammanfattning på kraven:
Runt 50k
Automat
Kombi
Högst 15 000 mil (rätt tänkt?)
Estetiskt tilltalande (absolut en objektiv sak men den ska kännas fräsch)
Gärna bränslesnål (sambons krav, helst vill jag ha minst 180 hk..)

Några jag fastnat för spontant:
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 11&w=2
https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_ … 11&w=2
https://www.blocket.se/stockholm/Opel_V … amp;last=1
https://www.blocket.se/sodermanland/Kia … 11&w=2

Stort tack på förhand!

Muttley
22 april 2017 ·

Personligen hade jag varit försiktig med skodan.

Men du har även renault megane, då kan du hitta en 2010 där de blev avsevärt mycket bättre kvalitetsmässigt.
Jag köpte en på prov men jag är faktiskt imponerad, helt okej bil för dagliga måsten.
Tittar du på diesel och kan leva med mindre hk än du vill ha så kan du köra såpass snålt som 0.42 om du snålar och 0,5 i snitt om du har bråttom.

xXSammy
22 april 2017 · 6 580 Inlägg

Om ni kan höja budgeten räcker de till en Focus automat https://www.blocket.se/stockholm/Ford_F … 11&w=1

Volvo V50 och Focus delar samma bottenplatta fast Focusen är större och ihopsatt med mer omsorg.

De/Dem
xXSammy
22 april 2017 · 6 580 Inlägg

Muttley skrev:
Personligen hade jag varit försiktig med skodan.

Den bilhandlaren är lite märklig också.. Nästan alla bilar är "perfekta" i lacken, även efter 20.000 mil
Tänkte köpa en V40 T4 där en gång, 0 stenskott på huven och 17.000 mil på mätaren.. sen när man kollade nära på skärmkanterna bak så var de lagade med glasfiberspackel.
Alla skärmar.

De/Dem
Evildan
22 april 2017 ·

1. Stort grattis till nedkomsten!

2. Bil... Jag tycker ni gör rätt som kikar åt asiatiska bilar såsom den KIAn du länkade till. Vår tvåbarnsfar till granne har en sådan fast diesel och manuell och vår granne har nog världens sämsta känsla när det kommer till bilkörning då han träffar samtliga gropar och skaver gärna trottoarkanter samt emellanåt missar den lilla detaljen att koppla ur vid växling ,att upp möta med gasen finns inte ens på världskartan. Med detta vill jag påstå att ceed är en förbaskat hållbar bil.
Jag avråder på grund utav en mängd tråkiga erfarenheter att köpa någon Audi, VW, Skoda eller Seat. Bilarna håller enligt min måttstock inte måttet gällande kvalitét i förhållande till vad köparen betalar, då är både Mégane och Focus betydligt bättre bilar enli4min mening.
Tilläggas bör väl att det inte uppskattas att jag skriver negativa saker om VAG i köprådstrådar (som enligt min uppfattning är just rådgivande texter) utan det gås inte sällan till attack då det anses att jag tjatar.
Nåväl...
Jag vurmar för asiatiska bilar och då Toyota i synnerhet och råder till att kika på en Corolla Touring med automatlåda, dyra på begmarknaden av solklara anledningar samt lättsåld om några år utan allt för stort avbräck ekonomiskt. Inte världens roligaste bil eller mest spännande heller men väl fungerande.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 april 2017 · 17 528 Inlägg

As he said ^^
Skippa tyskt och köp en riskokare. Minst problem med ägandet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
22 april 2017 ·

xXSammy skrev:

Muttley skrev:
Personligen hade jag varit försiktig med skodan.

Den bilhandlaren är lite märklig också.. Nästan alla bilar är "perfekta" i lacken, även efter 20.000 mil
Tänkte köpa en V40 T4 där en gång, 0 stenskott på huven och 17.000 mil på mätaren.. sen när man kollade nära på skärmkanterna bak så var de lagade med glasfiberspackel.
Alla skärmar.

Där hade jag aldrig handlat.   Betyder att de kan finnas mycket värre saker än bara lite spackel, typ skevt chassi och dylikt.

Evildan
22 april 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:
As he said ^^
Skippa tyskt och köp en riskokare. Minst problem med ägandet.

Vad tror Mr fd bilnasare om denna?
https://m.blocket.se/malmo/Honda_Accord … 12&w=3

vincentb
22 april 2017 · 35 Inlägg

Muttley skrev:
Personligen hade jag varit försiktig med skodan.

Men du har även renault megane, då kan du hitta en 2010 där de blev avsevärt mycket bättre kvalitetsmässigt.
Jag köpte en på prov men jag är faktiskt imponerad, helt okej bil för dagliga måsten.
Tittar du på diesel och kan leva med mindre hk än du vill ha så kan du köra såpass snålt som 0.42 om du snålar och 0,5 i snitt om du har bråttom.

Tack för tipset! Ska kolla in Renault.
Helt klart en avvägning där med hk och bränsleförbrukning. Jag får väl ge mig och skippa street racing på motorvägen helt enkelt.

xXSammy skrev:
Om ni kan höja budgeten räcker de till en Focus automat https://www.blocket.se/stockholm/Ford_F … 11&w=1

Volvo V50 och Focus delar samma bottenplatta fast Focusen är större och ihopsatt med mer omsorg.

Toppen, tack för det! Ford verkar ju helt klart trevlig. Kikat på några Mondeo. Det är väl en trevlig bil det med? Verkar större vilket vore lika bra. Ford känns spontant som ett stabilt märke och bra kvalité, lite som Volvo.

Evildan skrev:
1. Stort grattis till nedkomsten!

2. Bil... Jag tycker ni gör rätt som kikar åt asiatiska bilar såsom den KIAn du länkade till. Vår tvåbarnsfar till granne har en sådan fast diesel och manuell och vår granne har nog världens sämsta känsla när det kommer till bilkörning då han träffar samtliga gropar och skaver gärna trottoarkanter samt emellanåt missar den lilla detaljen att koppla ur vid växling ,att upp möta med gasen finns inte ens på världskartan. Med detta vill jag påstå att ceed är en förbaskat hållbar bil.
Jag avråder på grund utav en mängd tråkiga erfarenheter att köpa någon Audi, VW, Skoda eller Seat. Bilarna håller enligt min måttstock inte måttet gällande kvalitét i förhållande till vad köparen betalar, då är både Mégane och Focus betydligt bättre bilar enli4min mening.
Tilläggas bör väl att det inte uppskattas att jag skriver negativa saker om VAG i köprådstrådar (som enligt min uppfattning är just rådgivande texter) utan det gås inte sällan till attack då det anses att jag tjatar.
Nåväl...
Jag vurmar för asiatiska bilar och då Toyota i synnerhet och råder till att kika på en Corolla Touring med automatlåda, dyra på begmarknaden av solklara anledningar samt lättsåld om några år utan allt för stort avbräck ekonomiskt. Inte världens roligaste bil eller mest spännande heller men väl fungerande.

Hybridsmurfen skrev:
As he said ^^
Skippa tyskt och köp en riskokare. Minst problem med ägandet.

Tack för det! Tittar en del på KIA då de verkar vara i lägre prisklasser överlag. Funderat på om det har berott på kvalitén, men ni verkar övertygade! Ser dock att Cee'd har en förbaskat svag motor, men jag får väl ge mig där och njuta av låg bränsleförbrukning istället smile

Har hört mycket gott om VW Passat som verkar toppa säljlistorna. Varför är det en dålig bil? Samma sak med Skoda Oktavia som det finns en drös av begagnat. Vad är det som är sämre?

Ska även kika på Corolla Touring.

Hur är det med Volvo då? Tänker på V50 som jag hittat en antal av. Även kikat mot Ford Mondeo-hållet också.

xXSammy
22 april 2017 · 6 580 Inlägg

vincentb skrev:
Toppen, tack för det! Ford verkar ju helt klart trevlig. Kikat på några Mondeo. Det är väl en trevlig bil det med? Verkar större vilket vore lika bra. Ford känns spontant som ett stabilt märke och bra kvalité, lite som Volvo.

Ford har blivit bättre och de gamla (då förtjänade) ryktet ligger kvar väldigt länge
Mondeon MK4 är en trevlig bil, däremot så för budget och krav av automat blir de svårt.
Diesel finns men då är kamremstiden hälften (10.000 mil eller 5 år) och motorerna mår inte så jättebra av korta sträckor.
Undvik 2.3an, den har underdimensionerad oljesmörjning och vevlagerras är inte ovanligt

Annars finns den äldre Mondeo MK3, plastigare men heller ingen dålig bil. Kamkedja utan problem med spännare eller dylikt
https://www.blocket.se/stockholm/Ford_M … 11&w=1

Senast redigerat av xXSammy (22 april 2017)

De/Dem
Evildan
22 april 2017 ·

Vanliga problem med VAG-bilar.
Motorproblem, förbrukar stora mängder olja, oilsludgeproblem på framförallt turbomotorer, kamkedjor som går av/ börjar rassla, kamremmar som inte håller bytesintervallerna ut, tråkiga knackningar från framförallt fsi-motorerna, havererande tändspolar, turboaggregat som går sönder vid låga miltal.
Elfel, diverse funktioner, som styrs av ecuer i kupén som blir vattenskadade och grejor lägger av eller fungerar sporadiskt, brinnande/kortande rattstångsspakar samt strulande centrallås och abssystem.
Rost, ofta och mycket.
Bromsar, kärvande glidok fram och kärvande kolvar bak (bak inte helt unikt för vag men ändå värt att nämna för en spekulant), snedslitna/skeva bromsskivor pga kärvande bromsok.
Växellådor, DSG räcker så. Några varianter har å andra sidan bra fungerande automatlådor från Aisin-Warner, manuella lådorna är kärva och långsamma inte helt olika Mercedes från -80 talet.
Det var några av mina erfarenheter om Passat och Octavia men jag har ägt många många många fler varianter wink av VW, Audi, Seat och Skodor och kan fylla på in absurdum.
Alla bilar går givetvis sönder någon gång men den stora skillnaden är hur ofta och till vilken kostnad.

caromania Forummoderator
22 april 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:
As he said ^^
Skippa tyskt och köp en riskokare. Minst problem med ägandet.

Vad tror Mr fd bilnasare om denna?
https://m.blocket.se/malmo/Honda_Accord … 12&w=3

Mr icke-bilnasare tycker det är ett utmärkt val, men jag skulle definitivt titta på en "vanlig" executive 2.4. Type-S är bara lister o krom som i detta fall är väl dyrt! En likadan bil fast utan 17 tummare och rött emblem borde gå att hitta för under 50k.
En 2.4 drar aldrig under 0.8 ska man veta och skatten ligger på 2600. Tung bil. (Skulle mosa en V70 när de krockar enligt pålitliga källor.)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
22 april 2017 · 1 004 Inlägg

Evildan skrev:
Vanliga problem med VAG-bilar.
Motorproblem, förbrukar stora mängder olja, oilsludgeproblem på framförallt turbomotorer, kamkedjor som går av/ börjar rassla, kamremmar som inte håller bytesintervallerna ut, tråkiga knackningar från framförallt fsi-motorerna, havererande tändspolar, turboaggregat som går sönder vid låga miltal.
Elfel, diverse funktioner, som styrs av ecuer i kupén som blir vattenskadade och grejor lägger av eller fungerar sporadiskt, brinnande/kortande rattstångsspakar samt strulande centrallås och abssystem.
Rost, ofta och mycket.
Bromsar, kärvande glidok fram och kärvande kolvar bak (bak inte helt unikt för vag men ändå värt att nämna för en spekulant), snedslitna/skeva bromsskivor pga kärvande bromsok.
Växellådor, DSG räcker så. Några varianter har å andra sidan bra fungerande automatlådor från Aisin-Warner, manuella lådorna är kärva och långsamma inte helt olika Mercedes från -80 talet.
Det var några av mina erfarenheter om Passat och Octavia men jag har ägt många många många fler varianter wink av VW, Audi, Seat och Skodor och kan fylla på in absurdum.
Alla bilar går givetvis sönder någon gång men den stora skillnaden är hur ofta och till vilken kostnad.

F*n, det är inte värre än så ändå? Hmm.. man kanske skulle..

"My drinkingteam has a racingproblem"
SportPilot Ubåtsingenjör
22 april 2017 · 7 234 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:

Evildan skrev:
Vanliga problem med VAG-bilar.
Motorproblem, förbrukar stora mängder olja, oilsludgeproblem på framförallt turbomotorer, kamkedjor som går av/ börjar rassla, kamremmar som inte håller bytesintervallerna ut, tråkiga knackningar från framförallt fsi-motorerna, havererande tändspolar, turboaggregat som går sönder vid låga miltal.
Elfel, diverse funktioner, som styrs av ecuer i kupén som blir vattenskadade och grejor lägger av eller fungerar sporadiskt, brinnande/kortande rattstångsspakar samt strulande centrallås och abssystem.
Rost, ofta och mycket.
Bromsar, kärvande glidok fram och kärvande kolvar bak (bak inte helt unikt för vag men ändå värt att nämna för en spekulant), snedslitna/skeva bromsskivor pga kärvande bromsok.
Växellådor, DSG räcker så. Några varianter har å andra sidan bra fungerande automatlådor från Aisin-Warner, manuella lådorna är kärva och långsamma inte helt olika Mercedes från -80 talet.
Det var några av mina erfarenheter om Passat och Octavia men jag har ägt många många många fler varianter wink av VW, Audi, Seat och Skodor och kan fylla på in absurdum.
Alla bilar går givetvis sönder någon gång men den stora skillnaden är hur ofta och till vilken kostnad.

F*n, det är inte värre än så ändå? Hmm.. man kanske skulle..

en kort sammanfattning av hans inlägg: allt går sönder hela tiden, den kommer aldrig gå at köra med.
vilket givetvis inte stämmer, hade bilarna varit så dåliga så hade hela koncernen gått i graven för länge sedan

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muttley
22 april 2017 ·

CHEEVA skrev:

REG-SKYLTEN skrev:

Evildan skrev:
Vanliga problem med VAG-bilar.
Motorproblem, förbrukar stora mängder olja, oilsludgeproblem på framförallt turbomotorer, kamkedjor som går av/ börjar rassla, kamremmar som inte håller bytesintervallerna ut, tråkiga knackningar från framförallt fsi-motorerna, havererande tändspolar, turboaggregat som går sönder vid låga miltal.
Elfel, diverse funktioner, som styrs av ecuer i kupén som blir vattenskadade och grejor lägger av eller fungerar sporadiskt, brinnande/kortande rattstångsspakar samt strulande centrallås och abssystem.
Rost, ofta och mycket.
Bromsar, kärvande glidok fram och kärvande kolvar bak (bak inte helt unikt för vag men ändå värt att nämna för en spekulant), snedslitna/skeva bromsskivor pga kärvande bromsok.
Växellådor, DSG räcker så. Några varianter har å andra sidan bra fungerande automatlådor från Aisin-Warner, manuella lådorna är kärva och långsamma inte helt olika Mercedes från -80 talet.
Det var några av mina erfarenheter om Passat och Octavia men jag har ägt många många många fler varianter wink av VW, Audi, Seat och Skodor och kan fylla på in absurdum.
Alla bilar går givetvis sönder någon gång men den stora skillnaden är hur ofta och till vilken kostnad.

F*n, det är inte värre än så ändå? Hmm.. man kanske skulle..

en kort sammanfattning av hans inlägg: allt går sönder hela tiden, den kommer aldrig gå at köra med.
vilket givetvis inte stämmer, hade bilarna varit så dåliga så hade hela koncernen gått i graven för länge sedan

Skumt att de gick plus efter skandalen faktiskt. 
Men de har ganska bra villkor för tjänstebilar har jag hört, därför de rullar så in i h många vw på gatorna.

Men de dyraste av hans påståenden stämde på min förra arbetsbilar och 8 andra inom samma ställe.

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
22 april 2017 · 1 004 Inlägg

Muttley skrev:

CHEEVA skrev:

REG-SKYLTEN skrev:
F*n, det är inte värre än så ändå? Hmm.. man kanske skulle..

en kort sammanfattning av hans inlägg: allt går sönder hela tiden, den kommer aldrig gå at köra med.
vilket givetvis inte stämmer, hade bilarna varit så dåliga så hade hela koncernen gått i graven för länge sedan

Skumt att de gick plus efter skandalen faktiskt. 
Men de har ganska bra villkor för tjänstebilar har jag hört, därför de rullar så in i h många vw på gatorna.

Men de dyraste av hans påståenden stämde på min förra arbetsbilar och 8 andra inom samma ställe.

Jag påstår inte att herr Evil har fel, det var mest ironi från min sida.
Däremot tycker jag själv att VW-koncernen spottar ut en del snygga bilmodeller, exteriört iallafall.

"My drinkingteam has a racingproblem"
Muttley
22 april 2017 ·

REG-SKYLTEN skrev:

Muttley skrev:

CHEEVA skrev:

en kort sammanfattning av hans inlägg: allt går sönder hela tiden, den kommer aldrig gå at köra med.
vilket givetvis inte stämmer, hade bilarna varit så dåliga så hade hela koncernen gått i graven för länge sedan

Skumt att de gick plus efter skandalen faktiskt. 
Men de har ganska bra villkor för tjänstebilar har jag hört, därför de rullar så in i h många vw på gatorna.

Men de dyraste av hans påståenden stämde på min förra arbetsbilar och 8 andra inom samma ställe.

Jag påstår inte att herr Evil har fel, det var mest ironi från min sida.
Däremot tycker jag själv att VW-koncernen spottar ut en del snygga bilmodeller, exteriört iallafall.

Nyaste modellen av passat är ganska snygg tycker jag smile  ( om man nu tittar på modell som de vill att dödliga ska köpa alltså runt 300tusen)

panda666
22 april 2017 · 4 257 Inlägg

Evildan skrev:
Vanliga problem med VAG-bilar.
Motorproblem, förbrukar stora mängder olja, oilsludgeproblem på framförallt turbomotorer, kamkedjor som går av/ börjar rassla, kamremmar som inte håller bytesintervallerna ut, tråkiga knackningar från framförallt fsi-motorerna, havererande tändspolar, turboaggregat som går sönder vid låga miltal.
Elfel, diverse funktioner, som styrs av ecuer i kupén som blir vattenskadade och grejor lägger av eller fungerar sporadiskt, brinnande/kortande rattstångsspakar samt strulande centrallås och abssystem.
Rost, ofta och mycket.
Bromsar, kärvande glidok fram och kärvande kolvar bak (bak inte helt unikt för vag men ändå värt att nämna för en spekulant), snedslitna/skeva bromsskivor pga kärvande bromsok.
Växellådor, DSG räcker så. Några varianter har å andra sidan bra fungerande automatlådor från Aisin-Warner, manuella lådorna är kärva och långsamma inte helt olika Mercedes från -80 talet.
Det var några av mina erfarenheter om Passat och Octavia men jag har ägt många många många fler varianter wink av VW, Audi, Seat och Skodor och kan fylla på in absurdum.
Alla bilar går givetvis sönder någon gång men den stora skillnaden är hur ofta och till vilken kostnad.

haru sålt din gasbil? tänker inte ens gå in på det mer än att fråga. trodde väl att octavia var helt ok bil? så hela jäkla vag koncernen spottar ut bara skitbilar? vet att gas/bensin bilarna har problem men trodde iaf dieslarna håll lite bättre. Dsg lådorna låter för jävligt men minns inte ifall jag hört om nån dsg har totalt havererat så det inte går att köra längre.

typ till Ts och smurfen; vill man safea så visst skaffa toyota eller riskokare som du sa. Vill man bara ha en bil som är endast pålitlig så äre väl bara toyota som kan ge dig detta. Eller?^

Muttley
22 april 2017 ·

panda666 skrev:
Dsg lådorna låter för jävligt men minns inte ifall jag hört om nån dsg har totalt havererat så det inte går att köra längre.

Kan berätta om en släktings DSG som faktiskt havererade nyligen smile   Jag varnade när de köpte den men de var optimistiska.
Manuell på den jag hade, Passat Ecofuel 2012 höll inte ens 20 000 mil, men som tur var så havererade den på 23e månaden så garantin tog det och ägaren slapp betala.

panda666
22 april 2017 · 4 257 Inlägg

Muttley skrev:

panda666 skrev:
Dsg lådorna låter för jävligt men minns inte ifall jag hört om nån dsg har totalt havererat så det inte går att köra längre.

Kan berätta om en släktings DSG som faktiskt havererade nyligen smile   Jag varnade när de köpte den men de var optimistiska.
Manuell på den jag hade, Passat Ecofuel 2012 höll inte ens 20 000 mil, men som tur var så havererade den på 23e månaden så garantin tog det och ägaren slapp betala.

heh för jävligt, man vågar inte ha bil utan garanti längre. gäller det samma sak med automaten? har inte hört nån där automatlådan helt havererat att det inte är körbart längre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang