1691
Sök

Varför är inte bilhandlare med i MRF?

67 Inlägg
24 april 2017
Trådstartare
Varför är flera stora bilhandlare inte med i MRF? De måste väl ändå vara ett renhårighetsargument för dem. Varken Möller Bil eller Hedin Bil är MRF-anslutna.
Senast redigerat av Lars2 (24 april 2017)

Forummoderator
18 358 Inlägg
24 april 2017
MRF strävar efter att handlaren ska följa gällande lagar. I synnerhet när det gäller garantiärenden och åtföljande reparationer. Om det går till ARN så har handlaren genom sin anslutning förbundit sig att följa ARN:s beslut.

De facto: Är man en tvivelaktig handlare så är inte MRF en bra idé...

MRFs etiska regler

Vi följer alla lagar och har varudeklaration på alla begagnade bilar.
    Vi erbjuder våra kunder skriftligt kostnadsförslag på varje serviceuppdrag som utförs av oss.
    Vid behov förklarar vi reparationsdebiteringar för våra kunder.
    Vi reder ut missförstånd med snabbhet och på ett omsorgsfullt sätt.
    Vi ser till att kunnig och tränad personal finns på alla avdelningar i företaget för att säkerställa
    effektiv kvalitet i kundservice.
    Vi möter våra kunders krav på ett kunnigt och professionellt sätt.
    Vi annonserar våra produkter på ett sakligt och informativt sätt.
    Vi skriver ner våra löften och håller dem.
    Vi betalar skatter och avgifter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

330 Inlägg
24 april 2017
Smurfen, så din åsikt är att Hedin bil inte är med i MRF för att man ska kunna skita i ARN? Jag vet inget om Möller, men Hedin bil är ju inte bilkrämaren på hörnan, som blåser 75% av sina kunder, och rånar de kvarvarande 25%'en...
B!

Forummoderator
18 358 Inlägg
24 april 2017
Mr_B skrev:
Smurfen, så din åsikt är att Hedin bil inte är med i MRF för att man ska kunna skita i ARN? Jag vet inget om Möller, men Hedin bil är ju inte bilkrämaren på hörnan, som blåser 75% av sina kunder, och rånar de kvarvarande 25%'en...
B!

Du har förvisso en poäng där och jag väntade på den. Ett medlemskap för Hedin är en försvinnande liten summa i sammanhanget så frågan tycker jag är bra som TS ställer: Varför är inte de med?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

330 Inlägg
24 april 2017
Jag har ingen aning, man kan ju tycka att Hedin Bil BORDE vara med. Skithandlare på hörnan är ju aldrig med, oavsett om de är hästhandlare, eller ärliga.
B!

Evildan
24 april 2017

Muttley
24 april 2017
Hybridsmurfen skrev:
Mr_B skrev:
B!

Du har förvisso en poäng där och jag väntade på den. Ett medlemskap för Hedin är en försvinnande liten summa i sammanhanget så frågan tycker jag är bra som TS ställer: Varför är inte de med?

Så man kan göra såhär? http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … et-annons/

Jag hittar inte artikel om en kille som faktiskt köpte en merca från dem som var skrot, som kom fram när de inte gick att göra en tillfredsställande hjulinställning smile

Evildan
24 april 2017
Muttley skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Mr_B skrev:
B!

Jag hittar inte artikel om en kille som faktiskt köpte en merca från dem som var skrot, som kom fram när de inte gick att göra en tillfredsställande hjulinställning smile

Läste artikeln och bilen ägs nu av en privatperson trots vad Snygg sade i intervjun.

Muttley
24 april 2017
Evildan skrev:
Muttley skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Läste artikeln och bilen ägs nu av en privatperson trots vad Snygg sade i intervjun.

Illa,  den skulle plockats ner i beståndsdelar och sålts som reservdelsobjekt.

Den jag läste om för något år sen har jag för mig var 2 bilar ihopsvetsad till en, givetvis omvägen via öst.
De har lite skumma bilaffärer ibland.

Men sen kan man ju krascha viper och sånt med.

Men de är illa att en så stor firma inte är med i mrf om de nu inte är det.

6 703 Inlägg
24 april 2017
Vad tjänar de mest på?

Vara MRF ansluten, betala en summa (månadsvis?) och vid olycksfall, betala ytterligare skadesumma
Eller
Strunta i de och ta eventuella smällar som kommer istället wink

De/Dem

330 Inlägg
24 april 2017
Muttley skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Mr_B skrev:
B!

Personligen är jag av åsikten att man inte bara kan, utan i det närmaste SKA göra så. Du har köpt en ny bil, och har den försäkrad efter konstens alla regler. Något händer, översvämning, storm, någon knuffar ned den i hamnen, vad som helst. Det är inte längre din nya bil, utan en totalskada, där försäkringsbolaget ersätter dig för skadan. Det är betydligt miljövänligare, och lönsammare, att bedöma det skadade fordonet, och om möjligt, göra det till ett trafikvärdigt fordon, och sälja det igen. Här i Sverige, precis som i USA, så säljer försäkringsbolagen de här fordonen till bilfirmor, och skrothandlare, allt efter skick, och skadetyp. Det är inte mer än någon vecka sedan jag läste en artikel i någon kvarglömd tidning på bilprovningen, där någons Nissan Micra gjort samma resa. Svensksåld, har jag för mig, svenskt försäkringsbolag löste ut den, efter en krock, typ 6 månader senare ringde den nya ägaren och undrade över detaljer i serviceboken. Ingen ifrågasatte egentligen att bilen var i trafik, problemet i artikeln var att någonstans på vägen har man fuskat med serviceboken, och skrivit in service som inte gjorts. Service som ska ha skett medan den ägaren som försäkringen löste ut bilen från, ägde den, och som han inte känns vid.
Naturligtvis ska eventuella skador åtgärdas på ett trafiksäkert sätt, men det är ju bland annat det vi har besiktningar till...

Evildan skrev:

Det är klart den gör. Bilen har sålts till en annan handlare som "skrotningsobjekt" och som i sin tur vänt sig om och sålt den utan garantier. Jag hade hellre köpt den från Hedin, där man åtminstone fått deras kvalitetsgaranti.

Muttley skrev:

Jag ser inte riktigt vad det spelar för roll vad det är för bil. Det är dåligt som fan att man i Sverige inte har som lagkrav att det ska anges om fordonet varit krockat, skrotat, osv, men i realiteten är det bara för att kunden ska veta att vara uppmärksam på det när man köper fordonet. Har reparationerna gjorts på rätt sätt, ser jag inte problemet.

xXSammy skrev:
Vad tjänar de mest på?

Vara MRF ansluten, betala en summa (månadsvis?) och vid olycksfall, betala ytterligare skadesumma
Eller
Strunta i de och ta eventuella smällar som kommer istället wink

Fast det är inte riktigt så enkelt. MRF är lite av en trygghetsstämpel för kunderna. Det kan ge merförsäljning, som uppväger kostnaderna för att betala månadsavgiften. Det finns någon form för brytpunkt när det är, eller inte är "värt det" för handlaren. Uppenbarligen har Hedin ansett att det inte är värt det. De kan vara så stora att de anser att varumärket i sig ger kunderna motsvarande kvalitetsstämpel, och trygghet.
Hur de agerar när ARN lägger sig i har jag ingen aning om.
B!

Muttley
24 april 2017
Mr_B skrev:
Muttley skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Personligen är jag av åsikten att man inte bara kan, utan i det närmaste SKA göra så. Du har köpt en ny bil, och har den försäkrad efter konstens alla regler. Något händer, översvämning, storm, någon knuffar ned den i hamnen, vad som helst. Det är inte längre din nya bil, utan en totalskada, där försäkringsbolaget ersätter dig för skadan. Det är betydligt miljövänligare, och lönsammare, att bedöma det skadade fordonet, och om möjligt, göra det till ett trafikvärdigt fordon, och sälja det igen. Här i Sverige, precis som i USA, så säljer försäkringsbolagen de här fordonen till bilfirmor, och skrothandlare, allt efter skick, och skadetyp. Det är inte mer än någon vecka sedan jag läste en artikel i någon kvarglömd tidning på bilprovningen, där någons Nissan Micra gjort samma resa. Svensksåld, har jag för mig, svenskt försäkringsbolag löste ut den, efter en krock, typ 6 månader senare ringde den nya ägaren och undrade över detaljer i serviceboken. Ingen ifrågasatte egentligen att bilen var i trafik, problemet i artikeln var att någonstans på vägen har man fuskat med serviceboken, och skrivit in service som inte gjorts. Service som ska ha skett medan den ägaren som försäkringen löste ut bilen från, ägde den, och som han inte känns vid.
Naturligtvis ska eventuella skador åtgärdas på ett trafiksäkert sätt, men det är ju bland annat det vi har besiktningar till...

Evildan skrev:

Det är klart den gör. Bilen har sålts till en annan handlare som "skrotningsobjekt" och som i sin tur vänt sig om och sålt den utan garantier. Jag hade hellre köpt den från Hedin, där man åtminstone fått deras kvalitetsgaranti.

Muttley skrev:

Jag ser inte riktigt vad det spelar för roll vad det är för bil. Det är dåligt som fan att man i Sverige inte har som lagkrav att det ska anges om fordonet varit krockat, skrotat, osv, men i realiteten är det bara för att kunden ska veta att vara uppmärksam på det när man köper fordonet. Har reparationerna gjorts på rätt sätt, ser jag inte problemet.

Fast nu var de ju så att de har lurat kunder på bilar som är felaktigt lagade, där de sagt att bilen aldrig varit krockad och sen visar de sig att den har varit det. 

De har ju sålt bilar som inte ens ska rulla ute på vägarna heller, som kommer från skumma länder.   

Vipern är en historia om att de skulle serva bilen och fick inte köra den då den inte var försäkrad. Men tog friheten att göra skrot av vagnen istället.

Tror du att du hade fått garantier?   Mercedes säger troligtvis nej när de är oklar dokumentation på fordon.

Försäkringsbolag lagar gärna bilar som aldrig kommer att bli lika säkra igen, av någon anledning.
Har varit med om bilar som helt och hållet varit sneda i chassin men de har valt att laga bilarna för att de inte ens varit ett år gamla.  Den som vet hur plåt funkar förstår att de går inte göra hursomhelst.

6 703 Inlägg
24 april 2017
Mr_B skrev:
Fast det är inte riktigt så enkelt. MRF är lite av en trygghetsstämpel för kunderna. Det kan ge merförsäljning, som uppväger kostnaderna för att betala månadsavgiften. Det finns någon form för brytpunkt när det är, eller inte är "värt det" för handlaren. Uppenbarligen har Hedin ansett att det inte är värt det. De kan vara så stora att de anser att varumärket i sig ger kunderna motsvarande kvalitetsstämpel, och trygghet.
Hur de agerar när ARN lägger sig i har jag ingen aning om.
B!

Mhm.. fast många bryr sig heller inte
Vad åker de till? MRF stämplad hassans däck och tvätt eller Hedin?

Antingen åker folk till större firmor för de känns tryggt, även om de kanske inte är det. Eller så tar de mekonomen alternativt runt hörnet verkstad för de är för dyrt (Eller dålig service sen innan)

De/Dem

Evildan
24 april 2017
Det jag reagerade på var att Snygg säger att bilen är osäljbar i artikeln publicerad 2017-01-23 och att Hedin åker på smällen, sedan säljs bilen till en privatperson 2017-02-06.

Muttley
24 april 2017
Evildan skrev:
Det jag reagerade på var att Snygg säger att bilen är osäljbar i artikeln publicerad 2017-01-23 och att Hedin åker på smällen, sedan säljs bilen till en privatperson 2017-02-06.

Nu vet ju inte jag men utifrån artiklar så verkar han prata en del.

330 Inlägg
24 april 2017
Muttley skrev:
Fast nu var de ju så att de har lurat kunder på bilar som är felaktigt lagade, där de sagt att bilen aldrig varit krockad och sen visar de sig att den har varit det.

Jag känner att jag redan har adresserat det här, med min åsikt. Om det sen är rätt, eller fel, är ju just det, en åsikt. Men om det var oklart så är min åsikt i frågan alltså:
Det är skamligt att det inte är lag på att tala om i fall fordonet varit krockat i Sverige, och självklart ska fordon på våra vägar vara trafiksäkert lagade.

Muttley skrev:
De har ju sålt bilar som inte ens ska rulla ute på vägarna heller, som kommer från skumma länder.

Låter spännande. Men det faller under ovan, kan jag tycka.

Muttley skrev:
Vipern är en historia om att de skulle serva bilen och fick inte köra den då den inte var försäkrad. Men tog friheten att göra skrot av vagnen istället.

Det förvånar inte mig det i heller. Men det faller nog mer på individuella människor, än något annat.

Muttley skrev:
Tror du att du hade fått garantier?   Mercedes säger troligtvis nej när de är oklar dokumentation på fordon.

Och? Lagen är solklar, säljaren har ansvaret för fordonet. Det är betydligt troligare att säljaren faktiskt väljer att göra något åt fordonet, eller gör ett återköp, om det är Hedin bil, än hästhandlaren på hörnan.

Muttley skrev:
Försäkringsbolag lagar gärna bilar som aldrig kommer att bli lika säkra igen, av någon anledning.
Har varit med om bilar som helt och hållet varit sneda i chassin men de har valt att laga bilarna för att de inte ens varit ett år gamla.  Den som vet hur plåt funkar förstår att de går inte göra hursomhelst.

Försäkringsbolag bryr sig inte ett dugg om skadan. De tittar på pengarna. Kostar det mer att laga än att lösa ut dig, så löser man ut dig. Gör man bedömningar som leder till att man inte lagar ordentligt, är det troligen skade-gubben på bilfirman, och inte försäkringsbolagets fel. Det är han som avgör vad det "ska" kosta, och skickar siffrorna till försäkringsbolaget...
Försäkringsbolaget har sällan någon som ens sett fordonet.
Om vi försöker återknyta till just Hedin bil, så verkar de åtminstone här i stan betydligt mer intresserade av att skrota, och sälja nytt, än att laga, och kostnaderna man citerar till försäkringsbolaget är sjukt höga, oavsett om det är nya, eller gamla fordon. På gott och ont, antar jag.
Det är dock baserat på begränsad personlig erfarenhet av hur de hanterat familjens olika ärenden.
B!

Muttley
24 april 2017
Mr_B skrev:
Muttley skrev:

Jag känner att jag redan har adresserat det här, med min åsikt. Om det sen är rätt, eller fel, är ju just det, en åsikt. Men om det var oklart så är min åsikt i frågan alltså:
Det är skamligt att det inte är lag på att tala om i fall fordonet varit krockat i Sverige, och självklart ska fordon på våra vägar vara trafiksäkert lagade.

Jag tyder dig som att du tycker de är okej att göra så?

Bilen var krockad i usa. Och de är uselt av en stor bilfirma att inte ta reda på de och ändå sälja ett fordon som är skrot. Vilket de i faktum har gjort.

330 Inlägg
24 april 2017
Muttley skrev:
Jag tyder dig som att du tycker de är okej att göra så?

Svårt att läsa? Det står i klartext. Jag anser att det borde vara lag på att tala om i fall ett fordon varit krockskadat, och självklart ska fordon som lagats vara trafiksäkra. Om så är fallet, anser jag självklart att det är ok. Fordonet ovan, har det så vitt jag vet inte angivits om det varit krockat, eller vattenskadat, och som köpare hade jag velat ha den informationen, men det är som sagt inte ett lagkrav i dagsläget.

Muttley skrev:
Bilen var krockad i usa. Och de är uselt av en stor bilfirma att inte ta reda på de och ändå sälja ett fordon som är skrot. Vilket de i faktum har gjort.

Då har du uppenbarligen mer information än vi andra har. Inget i artikeln har gjort klart att fordonet inte är lagat på ett korrekt sätt. Så länge det är lagat på ett korrekt sett, ser jag inte problemet.
Det är som sagt inte ovanligt att inlösta fordon köps av bilfirmor, återställs, och skickas ut på vägarna igen. Om samma bilfirma som anger kostnaden för att laga fordonet från början även är firman som köper loss fordonet från försäkringsbolaget, kan det möjligen vara läge för försäkringsbolaget att ifrågasätta kostnadsangivelserna de får från bilfirman till att börja med, men jag förutsätter att fordonet lagas på ett trafiksäkert sätt innan det skickas ut på vägarna igen. Det är som sagt vad vi har besiktningsfirmorna till.
B!
Senast redigerat av Mr_B (24 april 2017)

Sök