Muttley skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Mr_B skrev:
Smurfen, så din åsikt är att Hedin bil inte är med i MRF för att man ska kunna skita i ARN? Jag vet inget om Möller, men Hedin bil är ju inte bilkrämaren på hörnan, som blåser 75% av sina kunder, och rånar de kvarvarande 25%'en...
B!
Du har förvisso en poäng där och jag väntade på den. Ett medlemskap för Hedin är en försvinnande liten summa i sammanhanget så frågan tycker jag är bra som TS ställer: Varför är inte de med?
Så man kan göra såhär?
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … et-annons/
Personligen är jag av åsikten att man inte bara kan, utan i det närmaste SKA göra så. Du har köpt en ny bil, och har den försäkrad efter konstens alla regler. Något händer, översvämning, storm, någon knuffar ned den i hamnen, vad som helst. Det är inte längre din nya bil, utan en totalskada, där försäkringsbolaget ersätter dig för skadan. Det är betydligt miljövänligare, och lönsammare, att bedöma det skadade fordonet, och om möjligt, göra det till ett trafikvärdigt fordon, och sälja det igen. Här i Sverige, precis som i USA, så säljer försäkringsbolagen de här fordonen till bilfirmor, och skrothandlare, allt efter skick, och skadetyp. Det är inte mer än någon vecka sedan jag läste en artikel i någon kvarglömd tidning på bilprovningen, där någons Nissan Micra gjort samma resa. Svensksåld, har jag för mig, svenskt försäkringsbolag löste ut den, efter en krock, typ 6 månader senare ringde den nya ägaren och undrade över detaljer i serviceboken. Ingen ifrågasatte egentligen att bilen var i trafik, problemet i artikeln var att någonstans på vägen har man fuskat med serviceboken, och skrivit in service som inte gjorts. Service som ska ha skett medan den ägaren som försäkringen löste ut bilen från, ägde den, och som han inte känns vid.
Naturligtvis ska eventuella skador åtgärdas på ett trafiksäkert sätt, men det är ju bland annat det vi har besiktningar till...
Evildan skrev:
Läste artikeln och bilen ägs nu av en privatperson trots vad Snygg sade i intervjun.
Det är klart den gör. Bilen har sålts till en annan handlare som "skrotningsobjekt" och som i sin tur vänt sig om och sålt den utan garantier. Jag hade hellre köpt den från Hedin, där man åtminstone fått deras kvalitetsgaranti.
Muttley skrev:
Men sen kan man ju krascha viper och sånt med.
Jag ser inte riktigt vad det spelar för roll vad det är för bil. Det är dåligt som fan att man i Sverige inte har som lagkrav att det ska anges om fordonet varit krockat, skrotat, osv, men i realiteten är det bara för att kunden ska veta att vara uppmärksam på det när man köper fordonet. Har reparationerna gjorts på rätt sätt, ser jag inte problemet.
xXSammy skrev:
Vad tjänar de mest på?
Vara MRF ansluten, betala en summa (månadsvis?) och vid olycksfall, betala ytterligare skadesumma
Eller
Strunta i de och ta eventuella smällar som kommer istället

Fast det är inte riktigt så enkelt. MRF är lite av en trygghetsstämpel för kunderna. Det kan ge merförsäljning, som uppväger kostnaderna för att betala månadsavgiften. Det finns någon form för brytpunkt när det är, eller inte är "värt det" för handlaren. Uppenbarligen har Hedin ansett att det inte är värt det. De kan vara så stora att de anser att varumärket i sig ger kunderna motsvarande kvalitetsstämpel, och trygghet.
Hur de agerar när ARN lägger sig i har jag ingen aning om.
B!