Mappa om via obd2?

Chipsus
26 april 2017 · 13 Inlägg

hej!

Jag har tänkt ett bra tag nu på om det finns något smidigt sätt att mappa om bilen på via obd2 porten? Vad för verktyg behövs isånnafall och finns det guider?
Edit: det handlar om en 320d f30

mvh

Senast redigerat av Chipsus (26 april 2017)

Jesper328
26 april 2017 · 2 371 Inlägg

Har använt mig av en ELM327 rakt in i OBD-porten för att mappa min Saab, så ja... Det går absolut så länge du har passande mjukvara.

Google är din vän.

Up the RA
fish Allfixare
27 april 2017 · 1 475 Inlägg

Förklara gärna hur du gjorde för att mappa med en ELM27... Min går det då bara att kolla fekoder, släcka dom och se typ laddtryck, vattentemperatur osv med. Vad använde du mer än själva Elm donglen?

Janneutanb
27 april 2017 · 7 271 Inlägg

Chipsus skrev:
hej!

Jag har tänkt ett bra tag nu på om det finns något smidigt sätt att mappa om bilen på via obd2 porten? Vad för verktyg behövs isånnafall och finns det guider?
Edit: det handlar om en 320d f30

mvh

Just F-serien är väl betydligt svårare att komma in i ecun än tidigare modeller.

Chipsus
27 april 2017 · 13 Inlägg

Janneutanb skrev:

Chipsus skrev:
hej!

Jag har tänkt ett bra tag nu på om det finns något smidigt sätt att mappa om bilen på via obd2 porten? Vad för verktyg behövs isånnafall och finns det guider?
Edit: det handlar om en 320d f30

mvh

Just F-serien är väl betydligt svårare att komma in i ecun än tidigare modeller.

Jo precis! Det är det jag har hört/läst. Men bsr har ju sin ppc som mapoar om den.. undrar om den är något att ha..

Janneutanb
27 april 2017 · 7 271 Inlägg

Chipsus skrev:

Janneutanb skrev:

Chipsus skrev:
hej!

Jag har tänkt ett bra tag nu på om det finns något smidigt sätt att mappa om bilen på via obd2 porten? Vad för verktyg behövs isånnafall och finns det guider?
Edit: det handlar om en 320d f30

mvh

Just F-serien är väl betydligt svårare att komma in i ecun än tidigare modeller.

Jo precis! Det är det jag har hört/läst. Men bsr har ju sin ppc som mapoar om den.. undrar om den är något att ha..

Tror inte ppc fungerar till din bil. Men annars funkar den väl bra. Laddar ju bara över en färdig mapp så inget du kan mappa om själv med.

Chipsus
27 april 2017 · 13 Inlägg

Janneutanb skrev:

Chipsus skrev:

Janneutanb skrev:

Just F-serien är väl betydligt svårare att komma in i ecun än tidigare modeller.

Jo precis! Det är det jag har hört/läst. Men bsr har ju sin ppc som mapoar om den.. undrar om den är något att ha..

Tror inte ppc fungerar till din bil. Men annars funkar den väl bra. Laddar ju bara över en färdig mapp så inget du kan mappa om själv med.

På hemsidan så säljer dom en ppc ommappning till just f30 320d

Jesper328
27 april 2017 · 2 371 Inlägg

fish skrev:
Förklara gärna hur du gjorde för att mappa med en ELM27... Min går det då bara att kolla fekoder, släcka dom och se typ laddtryck, vattentemperatur osv med. Vad använde du mer än själva Elm donglen?

Använder min 327 för att dra ur mjukvaran med T7 Can Flasher, sedan T7Suite för att lalla runt i mapparna.
Inte det snabbaste verktyget, tog ca 70 minuter för att få ur mjukvaran och lika lång tid för att köra in den igen. smile

Detta gäller ju då endast Saab, har inte försökt hitta mjukvara till andra bilmärken än.

Up the RA
fish Allfixare
27 april 2017 · 1 475 Inlägg

Jesper328 skrev:

fish skrev:
Förklara gärna hur du gjorde för att mappa med en ELM27... Min går det då bara att kolla fekoder, släcka dom och se typ laddtryck, vattentemperatur osv med. Vad använde du mer än själva Elm donglen?

Använder min 327 för att dra ur mjukvaran med T7 Can Flasher, sedan T7Suite för att lalla runt i mapparna.
Inte det snabbaste verktyget, tog ca 70 minuter för att få ur mjukvaran och lika lång tid för att köra in den igen. smile

Detta gäller ju då endast Saab, har inte försökt hitta mjukvara till andra bilmärken än.

Åfan, Intressant. Tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang